Gå til innhold

mobilt bredbånd og annet abonnement sammtidig?


Anbefalte innlegg

Har i dag ADSL bredbånd og fasttelefon i 2 husholdninger, samt mobil, og reiser mye.

 

Har derfor tenkt å si opp ADSL, og heller få mobilt bredbånd. Så kan jeg koble telefonen opp mot PC'ene i begge husene, eller den bærbare etter behov.

Men er en ting jeg ikke klarer å finne stort om:

 

Hvis en feks har Telenor mobilt bredbånd. Så må man også ha mobil abonementet hos Telenor for ikke å måtte bytte sim kort hele tiden?

 

 

Det oppsettet jeg godt kunne tenkt meg var feks Onecall Faktura. å ringe med fra mobilen.

Også Telenor Mobil bredbånd fribruk, for å surfe med. Men å måtte bytte kort er uaktuelt.

 

 

Eller er eneste lettvineste måten å kjøre USB mobilt bredbånds dongel i PC'ene. Og Netcom faktura i mobilen. Og de gangene jeg har bruk for mobilt bredbånd i telefonen får jeg heller flytte kortet fra dongelen over i mobilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du fyrst og fremst brukar mobilt breiband på PC og brukar det berre litt no og då på telefonen, ville eg ha kjøpt eit mobilt breiband abonnement med modem og bindingstid hos f.eks. Telenor eller Netcom. Dermed har du fastpris på surfinga. Så stikk du f.eks. eit One Call abonnement i telefonen, og betalar 5 kr./MB dei gongene du brukar det der.

 

Dersom du brukar internett på telefonen mykje og det viktigaste er å ha fastpris også på telefonen, er ei mogelegheit å opprette fastpris på mobilt breiband som tilleggsteneste på eit vanleg mobilabonnement. Så brukar du kabel eller bluetooth til PC. Evt. kan du også skaffe deg eit tvillingabonnement som du stikk i eit modem (evt. ein mobil som du brukar som modem).

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg reiser ganske mye. Og ikke alltid har med den bærbare.

Og da hadde det vært greit å kunne surfe på mobilen for å få tiden til å gå fortere. +Alle de andre fordelen det er med mobilt bredbånd på mobilen.

 

Men jeg bruker ikke mobilen til å ringe mye med. Og da er Onecall Faktura genialt. De amonnementene Telenor/Netcom har er dårlige(faktisk Elendige med stor E) på lite ringing/SMS.

 

Med mobilt bredbånd som tilleggstjeneste på et vanlig mobilabonnement er jeg låst til å ha begge abonnementen hos samme operatør vel?

Samme om jeg skaffer et tvillingabonnement?

Lenke til kommentar

Ville ha satset på Frifiks med tvilling og tillegstjenesten MB Kveld & Helg evt Fribruk hvis du bruker det veldig mye. Da slipper du minimumsfakturering, men betaler noen kroner ekstra i forhold til Onecall, selv om det ikke er snakk om veldig mye. Men da slipper du bytte simkort, du har ett fast i mobilen og ett fast i modemet til PC'en. Tillegstjenesten dekker også databruk både til sim i telefonen og det til datan, så da sparer du noen kroner der.

 

Alternativet blir Onecall på mobilen da Onecall har billig datatrafikk så lenge du ikke har enormt forbruk, samt at du får modemet til det mobile bredbåndet til 1 krone.

Lenke til kommentar

Ei anna mogelegheit er å ha to telefonar, ein (billeg) med One Call til å ringe med, og ein (dyr) HSDPA-telefon med eit reint mobilt breiband abonnement som du brukar til mobilsurfing og som du koplar til PC med usb-kabel når du har bruk for breiband på PC. Då slepp du å betale for både vanleg mobilabonnement og tvilling. Du får også billegare månadsavgift på breibandet enn om du kjøper modem til "1 kr.", men du må ha ein dyr telefon (om du vil ha HSDPA). Forresten, hallis, er det mogeleg å kjøpe mobilt breiband abonnement med subsidiert telefon i staden for modem?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt seint svar, men både Telenor og Netcom lar deg fritt legge til datatjenester (slik som fritid/kveld&helg) til ditt ordinære abonnement.

 

Du kan sjøl gå inn på "min side" og krysse av når du har bruk for tjenesten. Sjøl bruker jeg Connect Fritid på mitt Netcom-abonnement kun når jeg vet jeg skal surfe, og slipper derfor unna med atskillig mindre enn 99 kr/mnd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

netcom har maks 20,- per dag for data, noe jeg synes er bedre enn en fast pris. de dagene jeg bruker mye data, koster det 20,-, og ellers koster det ingenting

Lenke til kommentar
Ei anna mogelegheit er å ha to telefonar, ein (billeg) med One Call til å ringe med, og ein (dyr) HSDPA-telefon med eit reint mobilt breiband abonnement som du brukar til mobilsurfing og som du koplar til PC med usb-kabel når du har bruk for breiband på PC. Då slepp du å betale for både vanleg mobilabonnement og tvilling. Du får også billegare månadsavgift på breibandet enn om du kjøper modem til "1 kr.", men du må ha ein dyr telefon (om du vil ha HSDPA). Forresten, hallis, er det mogeleg å kjøpe mobilt breiband abonnement med subsidiert telefon i staden for modem?

 

 

Ser ikke helt vitsen med å kjøpe en dyr mobiltelefon som støtter HSDPA hvis du kun skal bruke den til å surfe med? Hvorfor ikke bare kjøpe et modem?

Lenke til kommentar

Det har du heilt rett i. Men han ynskte også å surfe på mobilen:

Problemet er at jeg reiser ganske mye. Og ikke alltid har med den bærbare.

Og da hadde det vært greit å kunne surfe på mobilen for å få tiden til å gå fortere. +Alle de andre fordelen det er med mobilt bredbånd på mobilen.

Dersom han ikkje surfar mykje på mobilen vil den beste løysinga vere å bruke One Call telefonen til mobilsurfinga, og så greie seg med modem til dataen. Surfar han svært mykje på mobilen kan det vere billegare å skaffe ein skikkeleg mobil til surfinga i staden for modem, og så bruke den både til mobilsurfing og som modem.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dersom ein har for eksempel eit onecall abonnement som ein burker til mobilen og eit usb-modem med netcom eller telenor fritid mobilt bredbånd.

Er det då muleg å bruke sim-kortet ifrå telenor/netcom (som bare har mobilt bredbånd og ikkje mobil-abonnement) i mobiltelefonen (forutsett at telefonen støtter 3G/super-3G) for å kunne komme på internett med den?

Lenke til kommentar

Har sjekket ut det samme med onecall.

 

Med ringemønsteret finnes det ikke like billig abb som kan kombineres med datatjeneste.

 

frifiks med kveld\helg er nærmeste, men blir dyrere pr mnd i samtaler.

 

Billigste alternativ ser ut til å være netcom fritid,med eller uten usb modem.

 

Slik en har forstått det kan en kun bestille sim kort. En slipper 12mnd binding + engangsbeløp (fant ikke pris)

 

Deretter må en bytte sim kort for hver gang.

Lenke til kommentar

Ute å ha oppdatert meg på priser på mobil i det siste, så vil jeg anbefale Chess.

Disse har samme mobiltbredbåndstilbud som Telenor og Netcom, og har rimelige abbonement.

Chess King om du ikke bruker mobilen mye.

 

Du skriver også at du skal bruke mobiltbredbånd på flere pcer. Personlig synes jeg det høres stess ut å måtte hente usb modem fra den pcen som bruker det, for å kunne bruke det på en av de andre pcene, hver gang.

 

Jeg har en Nokia N82. Dette er en Symbian mobil med WiFi.

Dette gjør at jeg kan installere et program som gjør mobilen om til et trådløst accesspunkt.

Har du da trådløst kort/usb plugg i hver av maskinene, kan du bare koble deg opp mot mobilen din via Wlan, og på alle mobilene samtidig.

Eneste negative med denne løsningen er at wifi på mobilen bruker mye batteri, så å ha en lader i mobilen er et must.

 

Du har to programmer du kan bruke:

JoikuSpot (Et gratis og et som koster penger, finnes også en versjon til WM, men denne er ikke gratis)

WalkingHotSpot (Gratisversjonen lar deg bare koble opp en pc om gangen)

 

Så mitt forslag er å skaffe deg en Nokia mobil med symbian og wifi, og så installere dette programmet.

 

Ang abonement, så må du jo finne ut om du vil ha et abonement fra en operatør, eller to fra forskjellige operatører. Jeg er hvertfall godt fornøyd med Chess King med Internet Frihet som tjeneste.

450kr/mnd

0.59kr/min

0.59kr/oppstart

0.39kr/sms.

 

Ikke det billigste, men veldig bra, så slipper du å ha to abonement/to mobiler.

Endret av TommyFM
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Ute å ha oppdatert meg på priser på mobil i det siste, så vil jeg anbefale Chess.

Disse har samme mobiltbredbåndstilbud som Telenor og Netcom, og har rimelige abbonement.

Chess King om du ikke bruker mobilen mye.

 

Du skriver også at du skal bruke mobiltbredbånd på flere pcer. Personlig synes jeg det høres stess ut å måtte hente usb modem fra den pcen som bruker det, for å kunne bruke det på en av de andre pcene, hver gang.

 

Jeg har en Nokia N82. Dette er en Symbian mobil med WiFi.

Dette gjør at jeg kan installere et program som gjør mobilen om til et trådløst accesspunkt.

Har du da trådløst kort/usb plugg i hver av maskinene, kan du bare koble deg opp mot mobilen din via Wlan, og på alle mobilene samtidig.

Eneste negative med denne løsningen er at wifi på mobilen bruker mye batteri, så å ha en lader i mobilen er et must.

 

Du har to programmer du kan bruke:

JoikuSpot (Et gratis og et som koster penger, finnes også en versjon til WM, men denne er ikke gratis)

WalkingHotSpot (Gratisversjonen lar deg bare koble opp en pc om gangen)

 

Så mitt forslag er å skaffe deg en Nokia mobil med symbian og wifi, og så installere dette programmet.

 

Ang abonement, så må du jo finne ut om du vil ha et abonement fra en operatør, eller to fra forskjellige operatører. Jeg er hvertfall godt fornøyd med Chess King med Internet Frihet som tjeneste.

450kr/mnd

0.59kr/min

0.59kr/oppstart

0.39kr/sms.

 

Ikke det billigste, men veldig bra, så slipper du å ha to abonement/to mobiler.

 

Har ikke kjøpt noe enda, for sitter å venter på norsk verson av Xperia.

 

Men i dag må en ha mobilt bredbånd, og ringe abonnemang fra samme opperatør for ikke å måtte bytte mellom 2 kort desverre.

Så da blir det Chess, eller Telenor på begge, og alt i 1 kort.

 

Noen som vet om Telenor prioriterer sine egne kunder hvis det er mye trafikk på nettet. Slik at det kan lønne seg å gå for Telenor? (Dette er vel ulovelig og vil aldri bli bekreftet kanskje?)

 

Tenkte å ha en dokkingstasjon ved hver PC, som også ladet den. Vil tro det er vel så enkelt som å ha en lader, og sette opp mobilen som accesspunkt for hver gang kanskje?

Eneste er at med dokkingstasjon kan en ikke bruke PC`n og den bærbare sammtidig på nett...

Får se når mobilen er i hus hva jeg går for.

 

 

Ser JoikuSpot primært er for Nokia. Noen tilsvarende som går mer mot SE, og Windows mobile?

Lenke til kommentar

Nå har jo Onecall kommet med datapakker som kan kombineres med alle abonnementene deres: 50, 100 og 200 MB for 50, 100 og 200 kr mnd.

 

Hvis du har et høyere data-forbruk kan kanskje Netcom Mewe være et alternativ. Minstebeløp 200 kr/mnd som kan brukes på ringing, SMS, internett og tjenester. Netcom har 4 ulike data-tjenester:

 

standard (500 MB): 312 kr/mnd

basic (100 MB): 99 kr/mnd

fritid: 99 kr/mnd

premium (fri bruk): 499 kr/mnd

 

Samtalepris: 0.60 kr. Startavgift: 0.89 kr. SMS: 0.60 kr.

 

Det er enkelt å bestille, avbestille eller bytte mellom disse tjenestene på "Min side". Det går f.eks. an å bestille en av disse tjenestene for bare en dag, hvis man trenger det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er då synd at det nesten ikkje finst mobiltelefonar med plass til to SIM-kort i Norge. Har høyrt om at i Japan er det vanleg å ha to SIM-kort i same telefon.

 

Viss du skal bruke mobilt internett på fleire PCar samstundes, så kan du kjøpe deg ein trådlaus ruter som du kan bruke USB modemet på. Eg sjølv har ein slik frå Dovado.

 

http://www.dovado.com/umr_no.html

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11876605

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...