Gå til innhold

Burde studenter også få betalt ferie?


Studiefinansieringen  

58 stemmer

  1. 1. Bør studiefinansieringen økes fra 10 til 11 måneder?

    • Ja
      27
    • Nei
      28
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  2. 2. Bør studenter få mulighet til å låne mer?

    • Ja
      36
    • Nei
      18
    • Vet ikke/ingen formening
      4
  3. 3. Bør staten legge til rette for at studenter ikke skal jobbe når de studerer?

    • Ja
      29
    • Nei
      25
    • Vet ikke/ingen formening
      4


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/skrivervennlig.hbs?artid=500455

 

Leste dette i VG forleden; mange studenter ønsker ferie underveis i sommerjobben, og NSU-lederen sa at de jobber for å få til elleve måneders studiefinansiering.

 

For meg virker det helt logisk; alle som jobber får 10 eller 12 prosent feriepenger; det blir omtrent det samme som om studentene skulle få en måned ekstra stipend og lån. Hvorfor skal det være sånn at når vi studenter får "sommerfri" i 1,5 - 2 måneder på sommeren, MÅ vi jobbe for å få endene til å møtes? Jeg synes egentlig det er rart at denne debatten ikke har vært tatt opp mer i media, personlig skulle jeg satt umåtelig stor pris på om jeg kunne fått råd til å ha ferie denne sommeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du jobber altså for deg selv... Rett meg om jeg tar feil, men slipper ikke firmaet ditt(og dermed også du) å betale arbeidsgiveravgift på 10-14%?

 

Det var egentlig litt på siden; hovedpoenget er at studenter i motsetning til selvstendig næringsdrivende ikke i utgangspunktet har råd til ting og har gjerne ikke hatt tid til å opparbeide seg noe særlig formue å snakke om. En selvstendig næringsdrivende må enten ha en geskjeft som går nokså bra, eller nok penger å ta av fra før.

Lenke til kommentar

Så ville du hatt et 10% høyere studielån (= 10% mer å betale tilbake), eller samme lånet fordelt over 11 måneder (= mindre hver måned)?

 

Personlig synes jeg absolutt at studenter burde jobbe om sommeren. Det er nyttig å kjenne på arbeidslivet før man blir for nedsyltet i teoretisk tenkning. I noen studier burde det være pliktig: Alle legestudenter burde jobbe på sykehjem om sommeren og alle siviløkonomer sitte i kassen på Rema for å se ting fra et litt annet perspektiv. Men det er en annen sak.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

At studenter kan jobbe litt om sommeren er jeg enig i, problemet er at det er for vanskelig å ta seg ferie. Det er ingenting som tilsier at studenter skulle ha noe mindre behov for det enn alle andre, og de burde ha noenlunde samme mulighet til å ha noen ferieuker de kan gjøre som de vil med, inkludert sommerjobb. Derfor bør de ha feriepenger.

 

Det er vanlig å si at de studerer jo ikke 40 timer i uka, de jobber ikke like mye som alle andre, trenger ikke like mye ferie. Vel, for det første er det innenfor alle yrkesgrener forskjell på folk og innsatsevne og -vilje. Hvorfor skal bare studentene som gruppe ha et forklaringsproblem? Latsekker finner man overalt, og de kommer ikke langt. Ferie får de likevel.

 

Hvor mange timer man skal kreve av en student kan absolutt diskuteres, men det er en annen sak. Akkurat hvor mye de jobber er ikke avgjørende, fordi ferie er noe helt annet enn "ikke arbeid". Fem timer på ferie er ikke det samme som de fem timene som går fra du kommer hjem fra jobb og går til sengs, og om en student leser litt mindre en dag bruker han ikke ferie. Ferie er lengre sammenhengende fritak fra arbeid og arbeidspress, tid hvor man skal kunne slippe å tenke på jobben og leve helt annerledes om man vil. Det er ikke ettermiddagene, og ikke helgene.

Lenke til kommentar
Så ville du hatt et 10% høyere studielån (= 10% mer å betale tilbake), eller samme lånet fordelt over 11 måneder (= mindre hver måned)?

 

Personlig synes jeg absolutt at studenter burde jobbe om sommeren. Det er nyttig å kjenne på arbeidslivet før man blir for nedsyltet i teoretisk tenkning. I noen studier burde det være pliktig: Alle legestudenter burde jobbe på sykehjem om sommeren og alle siviløkonomer sitte i kassen på Rema for å se ting fra et litt annet perspektiv. Men det er en annen sak.

 

Geir :)

De pengene vi får utbetalt hver måned er 50% stipend og 50% lån såvidt jeg husker, og lånet er gunstig med god rente og rentene begynner ikke å løpe før etter man er ferdig med studiene. Pengene blir betalt ut slik at man får ca 15000 i august og januar og ca 6000 i de 8 andre månedene (unntatt juni og juli). NSU mener da at man burde få det siste beløpet utbetalt enda en måned.

 

På studiet der jeg går, sivilingeniør på NTNU, er det obligatorisk med 12 ukers relevant erfaring ila studieperioden, ellers får man ikke mastergraden. Jeg vet ikke om det samme blir gjort på andre studier, men etter min mening burde det absolutt være sånn.

 

Det NSU mener med dette er å la alle få mulighet til å ta seg sommerferie, og 10 mnd. studie + 3-4 uker ferie gir fortsatt god tid til å ta seg en sommerjobb den ene halvdelen av sommeren.

Lenke til kommentar
Så ville du hatt et 10% høyere studielån (= 10% mer å betale tilbake), eller samme lånet fordelt over 11 måneder (= mindre hver måned)?

 

Personlig synes jeg absolutt at studenter burde jobbe om sommeren. Det er nyttig å kjenne på arbeidslivet før man blir for nedsyltet i teoretisk tenkning. I noen studier burde det være pliktig: Alle legestudenter burde jobbe på sykehjem om sommeren og alle siviløkonomer sitte i kassen på Rema for å se ting fra et litt annet perspektiv. Men det er en annen sak.

 

Geir :)

Problemet er at siste utbetaling er i mai, men mange studenter er travle med eksamen langt uti juni og får da ikke tid til å jobbe. Så da blir man fort sittende med null penger i midten av juni og ingen lønn før langt uti juli. Hvis man jobber hardt med studiene har man en god sjanse for å få en god jobb siden så man får råd til å betale ned studielånet.

 

Jeg foreslår at man får 1/2 måneds stipend i juni, så får man eventuelt mase på arbeidsgiver om forskudd på lønna hvis det fortsatt skulle være et problem når man kommer til rundt 1. juli.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at man øker grensen til hva man kan låne slik at folk selv kan bestemme om de ønsker å være fulltidsstudent eller deltidsstudent. I dag har man ikke valget. Syntes synd på jus-studenter, medisin-studenter osv. som har et knallhardt studium, og må jobbe x antall timer ved siden av for å få mat på bordet.

 

EDIT: en ekte dobbelpost...

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

De får jobbe for ferien som alle andre. Støtten skal gå til å studere, ikke dra til syden for å drikke seg full (for å illustrere). Jeg betaler gladelig skatt for at vi skal ha stipendordninger, men det skal ikke gå til bortskjemte handlinger. Gjerne gi dem muligheten til økt lån, det blir i hvert fall betalt tilbake.

 

Teoretikerne har uansett godt av å komme seg ut og oppleve arbeidslivet i praksis, slik at de får litt peiling på hva det dreier seg om. Det er noe de ikke kan lese seg til :)

Lenke til kommentar

Tanken er god, men jeg tror ikke folk hadde klart å forvalte en slik frihet fornuftig. Dessuten er det jo til en viss grad sånn allerede, man får ikke fullt lån og stipend hvis man ikke tar 30 studiepoeng i året. En mulighet til å regulere lånebelastningen etter hvor seriøst man har tenkt å ta en gitt mengde pensum blir feil.

Lenke til kommentar
De får jobbe for ferien som alle andre. Støtten skal gå til å studere, ikke dra til syden for å drikke seg full (for å illustrere). Jeg betaler gladelig skatt for at vi skal ha stipendordninger, men det skal ikke gå til bortskjemte handlinger. Gjerne gi dem muligheten til økt lån, det blir i hvert fall betalt tilbake.

 

Teoretikerne har uansett godt av å komme seg ut og oppleve arbeidslivet i praksis, slik at de får litt peiling på hva det dreier seg om. Det er noe de ikke kan lese seg til :)

Det er ikke snakk om at man ikke skal jobbe, men heller at man får litt stipend frem til man får første lønning så man ikke plutselig får ingenting å leve på. Det er veldig vanskelig for de fleste studenter å jobbe i eksamenstiden selv om man har jobbet deltid tidligere i semesteret, fordi man er så konsentrert på fag i eksamenstiden. Så man rekker ikke begynne å jobbe før langt ut i juni, men da er siste stipendbetaling allerede oppbrukt, og man kan ikke få lønn før man faktisk har begynt å jobbe :)

 

Tanken er god, men jeg tror ikke folk hadde klart å forvalte en slik frihet fornuftig. Dessuten er det jo til en viss grad sånn allerede, man får ikke fullt lån og stipend hvis man ikke tar 30 studiepoeng i året. En mulighet til å regulere lånebelastningen etter hvor seriøst man har tenkt å ta en gitt mengde pensum blir feil.

Det er allerede mulig å justere lånebelastningen etter hvor godt råd man mener man har. Man kan for eksempel velge å ha null lån, da får man kun de ca. 40% som betales ut som stipend, og ingen lån i ettertid så lenge man tar alle studiepoengene som man skal.

 

For øvrig er det også mulig på mange studier å redusere studiebelastningen til deltid og heller jobbe på siden (da man får redusert støtte fra Lånekassen), men da vil man bruke lenger tid på å gjennomføre studiet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvorfor skal det være sånn at når vi studenter får "sommerfri" i 1,5 - 2 måneder på sommeren, MÅ vi jobbe for å få endene til å møtes? Jeg synes egentlig det er rart at denne debatten ikke har vært tatt opp mer i media, personlig skulle jeg satt umåtelig stor pris på om jeg kunne fått råd til å ha ferie denne sommeren.

Vi andre MÅ jobbe for å få endene til å møtes også. Jeg kunne godt tenkt meg å reist på ferie i sommer, men siden jeg må gjøre noen småting på huset, tillater ikke økonomien dette. Urettferdig. Jeg synes staten burde gått inn å gitt meg litt ekstra kroner slik at også jeg kunne fått reist på fylletur til syden.

 

Det heter forresten studielån, ikke ferielån. Vil man på heisatur, er det sikkert fullt mulig å finansiere det med et forbrukslån :)

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det være sånn at når vi studenter får "sommerfri" i 1,5 - 2 måneder på sommeren, MÅ vi jobbe for å få endene til å møtes? Jeg synes egentlig det er rart at denne debatten ikke har vært tatt opp mer i media, personlig skulle jeg satt umåtelig stor pris på om jeg kunne fått råd til å ha ferie denne sommeren.

Vi andre MÅ jobbe for å få endene til å møtes også. Jeg kunne godt tenkt meg å reist på ferie i sommer, men siden jeg må gjøre noen småting på huset, tillater ikke økonomien dette. Urettferdig. Jeg synes staten burde gått inn å gitt meg litt ekstra kroner slik at også jeg kunne fått reist på fylletur til syden.

 

Det heter forresten studielån, ikke ferielån. Vil man på heisatur, er det sikkert fullt mulig å finansiere det med et forbrukslån :)

 

Fælt som vi vrir og vender på ting. Jeg er jammen glad jeg får skattepenger og feriepenger i år. Viss ikke hadde jeg ikke hatt noe penger måneden fremmover. Vi snakker altså ingen penger. Null og niks. Det er ikke sånn at man da bruker ekstra penger til sydenturer når man egentlig ikke har penger. Bra jeg ikke gikk på skole i fjord så jeg har økonomi i år.

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om at man ikke skal jobbe, men heller at man får litt stipend frem til man får første lønning så man ikke plutselig får ingenting å leve på. Det er veldig vanskelig for de fleste studenter å jobbe i eksamenstiden selv om man har jobbet deltid tidligere i semesteret, fordi man er så konsentrert på fag i eksamenstiden. Så man rekker ikke begynne å jobbe før langt ut i juni, men da er siste stipendbetaling allerede oppbrukt, og man kan ikke få lønn før man faktisk har begynt å jobbe :)

 

Å få stipend for å kunne ha ferie er uhørt. Mulighet til å ta lån, ja. Men å dele ut penger til slikt vil jeg aldri i verden gå med på. Det er ikke det jeg betaler skatter og avgifter til.

 

Hvorfor i alle dager ønsker du stipend fremfor lån? Stipend skal gå til skole, ikke fritid.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det være sånn at når vi studenter får "sommerfri" i 1,5 - 2 måneder på sommeren, MÅ vi jobbe for å få endene til å møtes? Jeg synes egentlig det er rart at denne debatten ikke har vært tatt opp mer i media, personlig skulle jeg satt umåtelig stor pris på om jeg kunne fått råd til å ha ferie denne sommeren.

Vi andre MÅ jobbe for å få endene til å møtes også. Jeg kunne godt tenkt meg å reist på ferie i sommer, men siden jeg må gjøre noen småting på huset, tillater ikke økonomien dette. Urettferdig. Jeg synes staten burde gått inn å gitt meg litt ekstra kroner slik at også jeg kunne fått reist på fylletur til syden.

 

Det heter forresten studielån, ikke ferielån. Vil man på heisatur, er det sikkert fullt mulig å finansiere det med et forbrukslån :)

Det minst seriøse utspillet jeg har sett. Jeg regner med at du er i full jobb, du VET at du hvert år får utbetalt 10% av det du tjente i fjor i FERIEpenger? Jeg tipper du også tjener >15 000 i måneden, og ettersom du snakker om å bygge på huset, antar jeg at du også faktisk EIER noe. 

 

For oss studenter er det annerledes; vi får i snitt 8000 i mnd, hvorav halvparten er lån. Dette er nok til å leve på, men heller ikke mer enn det. Har man bil, må man ta ekstrajobb for å finansiere det. Hva du bruker feriepengene dine på og om du tar ferie, er det du som bestemmer. Men ikke klag over at du bruker ferien din på å jobbe og feriepengene på å bygge på huset. Mitt poeng er at her i Norge blir det å ha ferie sett på som en menneskerett, og vi studenter har ikke den menneskeretten. Å få en måned betalt ferie for en student(gjerne 6000) betyr ikke at man får råd til en fet sydenferie på seychellene, det betyr at man får råd til sin egen husleie og faste mat- og boutgifter.

Lenke til kommentar
Å få stipend for å kunne ha ferie er uhørt. Mulighet til å ta lån, ja. Men å dele ut penger til slikt vil jeg aldri i verden gå med på. Det er ikke det jeg betaler skatter og avgifter til.

 

Hvorfor i alle dager ønsker du stipend fremfor lån? Stipend skal gå til skole, ikke fritid.

Tenkte ikke når jeg skrev. Jeg mente selvfølgelig lån, ikke stipend :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er stipend forkastelig? Vi får ikke stipend så vi har råd til bøker, vi får det fordi vi må ha noe å leve av mens vi studerer. Men klart studenter er übermennesker som ikke trenger ferie. Jobbe et år i strekk der den lengtste ferien er juleferien er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...