Gå til innhold

Burde studenter også få betalt ferie?


Studiefinansieringen  

58 stemmer

  1. 1. Bør studiefinansieringen økes fra 10 til 11 måneder?

    • Ja
      27
    • Nei
      28
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  2. 2. Bør studenter få mulighet til å låne mer?

    • Ja
      36
    • Nei
      18
    • Vet ikke/ingen formening
      4
  3. 3. Bør staten legge til rette for at studenter ikke skal jobbe når de studerer?

    • Ja
      29
    • Nei
      25
    • Vet ikke/ingen formening
      4


Anbefalte innlegg

Jeg håper virkelig ikke folk lever i den illusjon at feriepenger er noe man "får" ... Det er penger man har tjent opp gjennom arbeid.

 

Jeg ser ingen grunn til å subsidiere ferie for studenter. De kan få økt lån, ja. Men ikke stipend. Ikke til det formålet.

 

Man kommer til det stadiet i livet hvor man ikke bare kan forvente at staten skal servere alt på sølvfat. Jobb er en del av livet og bør også være det for en student. Skal stipend økes så skal det være med studering som formål, ikke ferie.

 

Strengt talt skulle jeg heller se arbeidstakere få penger servert fremfor studenter, om det skal være til ferie. Det er nesten like bakvendt. Studenter har muligheten til å tjene penger til egen ferie. Når de kommer ut i arbeid vil de fort innse at man skal ha ganske god lønn for å kunne ta seg fire ukers ferie. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg håper virkelig ikke folk lever i den illusjon at feriepenger er noe man "får" ... Det er penger man har tjent opp gjennom arbeid.

 

Jeg ser ingen grunn til å subsidiere ferie for studenter. De kan få økt lån, ja. Men ikke stipend. Ikke til det formålet.

 

Man kommer til det stadiet i livet hvor man ikke bare kan forvente at staten skal servere alt på sølvfat. Jobb er en del av livet og bør også være det for en student. Skal stipend økes så skal det være med studering som formål, ikke ferie.

 

Strengt talt skulle jeg heller se arbeidstakere få penger servert fremfor studenter, om det skal være til ferie. Det er nesten like bakvendt. Studenter har muligheten til å tjene penger til egen ferie. Når de kommer ut i arbeid vil de fort innse at man skal ha ganske god lønn for å kunne ta seg fire ukers ferie. :)

 

Ganske god lønn for fireukers ferie ja? Hva tror du er mulig med 80 000 i året da?

 

Når staten forventer at vi er fulltidsstudenter synes jeg det er rett og rimelig at de yter litt tilbake. Det er med andre ord ikke snakk om at vi får penger servert. Vi er nøtt å stå i alle fag for å få fullt stipend.

 

 

Du sier til dette formålet? Hva mener du egentlig? Er det virkelig så ille at studenter får råd til å overleve nesten hele året?

Lenke til kommentar
Støtter forsåvidt muligheten for å ta opp et større lån som evt. kan dekke "feriepenger" om sommeren. Stipend til dette er derimot selvsagt fullstendig forkastelig.

Lån ville uansett være en stor forbedring fra sånn det er i dag, men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være totalt uakseptabelt med stipend til et slikt formål; skattepengene går jo til feriepenger for lærere, pleiere, jurister, befal osv. Skulle likt å se hvordan Norge hadde vært om 10 år hvis vi ikke hadde hatt studenter i dag...

Lenke til kommentar
Jeg regner med at du er i full jobb, du VET at du hvert år får utbetalt 10% av det du tjente i fjor i FERIEpenger?

Ja, og som Dotten sier, dette er ikke penger man får. Man jobber for de pengene.

Her er et utdrag av reglene for feriepenger:

 

Feriepenger må opptjenes året før ferien skal avvikles. Dersom man ikke har vært i jobb året før, har man stadig rett på ferie, men ikke rett til feriepenger. (Den suger litt, hva?)

 

Opptjeningsåret for feriepenger er det forutgående kalenderåret. Ferieåret er det året ferien avvikles. De feriepengene man opptjener i opptjeningsåret, utbetales i forbindelse med ferieavviklingen i det påfølgende ferieåret.

 

Feriepengene beregnes ut fra det man har fått som arbeidsvederlag (lønn m.m.) i opptjeningsåret. Ikke alle utbetalinger inngår i beregningen. Det skal f.eks. ikke beregnes feriepenger av utbetalinger som gjelder dekning av utgifter i forbindelse med tjenesten (reiseutgifter f.eks.), feriepenger som er utbetalt i opptjeningsåret eller andel av nettoutbytte.

 

De utbetalinger som inngår, utgjør feriepengegrunnlaget. Ditt feriepengegrunnlag skal fremgå av lønns- og trekksoppgaven for opptjeningsåret.

 

Feriepengene utgjør 10,2% av feriepengegrunnlaget. For arbeidstakere over 60 år, er satsen 12,5%. Dersom dere er omfattet av tariffavtale som gir en femte ferieuke, er den ordinære satsen 12% og for arbeidstakere over 60 år: 14,3%. Den femte ferieuken er imidlertid en del av lønnsoppgjøret mellom partene og er ikke en del av ferieloven.

 

Man har ikke krav på vanlig lønn i ferien istedenfor prosentberegnede feriepenger.

Lenke til kommentar

Det blir helt galt å sammenligne studier med lønnet arbeid.

 

Studier er noe man velger å ta med sikte på en fremtidig jobb. Mener man at man som student har for lite å rutte med, kan en saktens skaffe seg arbeid i stedet. Det er opp til en selv.

 

At vi i Norge er så generøse å gi studenter rimelig lån og endog stipend, endrer ikke dette. Snarere virker det da bortskjemt å skulle kreve enda mer.

Lenke til kommentar
 

 

Jeg ser ingen grunn til å subsidiere ferie for studenter. De kan få økt lån, ja. Men ikke stipend. Ikke til det formålet.

 

Man kommer til det stadiet i livet hvor man ikke bare kan forvente at staten skal servere alt på sølvfat. Jobb er en del av livet og bør også være det for en student. Skal stipend økes så skal det være med studering som formål, ikke ferie.

Der er du og jeg helt uenige, jeg ser ikke på studier som fri eller ferie; jeg ser på det som jobb. Personlig sitter jeg vanligvis på skolen fra 8 om morgenen til 4-5 om ettermiddagen, av og til til 8-9 om kvelden. Og NEI, det er ikke alltid fordi jeg synes det er gøy å lære det jeg lærer eller fordi jeg synes det er deilig, men fordi jeg må for å bestå og få en ålreit karakter. En vanlig student jobber altså 10 mnd i året, og de fleste studenter jobber i tillegg til dette enten 2 mnd om sommeren, deltidsstilling eller begge deler for å få råd til å bo og leve. Man må altså ENTEN ha utrolig høy arbeidsbelastning eller jobbe hele året for å få ting til å gå rundt. Men arbeidsmiljølover o.l. gjelder liksom ikke de som skal lære noe, for de er så unge og sånn.

Lenke til kommentar

Det er da ikke helt på jordet å sammenligne studier og lønnet arbeid. Ansatte forskere bruker for eksempel mye av tiden sin på å studere på mye samme måte som studenter, dog ofte på et høyere nivå. Likevel, dette får de betalt for, og opparbeider seg feriepenger for.

 

Jeg er ikke 100% sikker selv på om studenter bør få feriestipend, men at det er en grunnleggende forskjell her som gjør det utenkelig, er jeg uenig i. Det er en grunn til at man kaller det "fulltidsstudent".

Lenke til kommentar
Man kommer til det stadiet i livet hvor man ikke bare kan forvente at staten skal servere alt på sølvfat. Jobb er en del av livet og bør også være det for en student. Skal stipend økes så skal det være med studering som formål, ikke ferie.

Jeg tror ikke du helt har forstått problemstillingen her.

 

Eksempel for vanlig student (la oss kalle ham Petter):

 

Petter er heltidsstudent, og jobber litt på siden. Men når det begynner å nærme seg eksamenstiden på våren første året innser han at han ikke klarer å jobbe på siden da det gjerne er veldig stort press for å få gode karakterer i eksamenstiden. Han dropper deltidsjobben, og bestemmer seg kun for å klare seg på stipendet han får.

 

Siste utbetaling var 15. mai, og den er som alle andre utbetalinger slik at man skal klare seg en måned på den. Altså vil Petter ha brukt opp utbetalingen cirka 15. juni. Det er tilfeldigvis også omtrent da han har siste eksamen. Når han er ferdig med eksamen har han endelig overskudd og tid til å jobbe igjen.

 

Husleia hans for juni forfaller 20. juni. Siden han ikke får stipend/lån for juni kan han ikke betale husleia med stipendpengene, og siden han bare nettopp har begynt å jobbe igjen har han ikke opparbeidet seg nok lønn til å betale husleia med sommerjobben ennå. Han har heller ikke råd til å betale mat for eksempel.

 

Hvordan foreslår du at Petter skal klare seg nå, hvis han ikke får et "nødlån" fra Lånekassen for å klare av den første tiden før første lønnsutbetaling fra jobben? Eksempelet med Petter gjenspeiler min, og veldig mange andre studenter sine erfaringer med det virkelige liv.

 

Hvis svaret ditt er "spare opp penger", har du kanskje ikke skjønt riktig hvor hardt studiebelastningen er på mange studier, og hvor lite mange studenter får i forhold til hvor mye de faktisk studerer. Stipend/lån er ikke indeksregulert på mange år, og har derfor tapt seg kraftig i reell kjøpekraft de siste årene.

 

Problemet her er altså ikke at man skal få penger for å "kose seg glugg i hjel" i ferien, men at det faktisk er snakk om et vakuum mellom siste stipendutbetaling og første lønnsutbetaling som man må fylle ved å gi et viss stipend den første tiden.

 

Man kan også se det på den måten at studenter faktisk har en veldig hard jobbelastning med studier+deltidsjobb, at mesteparten av "lønna" deres er stipendet de får av staten, og at de derfor burde unnes en liten ferie på noen uker i sommerferien. Det vil selvsagt ikke hindre dem i å jobbe resten av sommerferien, tvert mot blir de mer motivert til å jobbe når de faktisk også kan ta seg en ferie.

 

Kvalitetsreformen har ført til at det har blitt et større press på studentene for å prestere enn noensinne, noe som har ført til en økning i blant annet psykiske problemer blant studentene, og at det er blitt vanskeligere å jobbe på siden enn noensinne før, selv om stipendet langt fra er tilstrekkelig for å betale daglige levekostnader for mange studenter. Da synes jeg virkelig vi burde unne dem litt ferie når de fleste andre faktisk også har ferie.

Lenke til kommentar

A-Jay: Jeg har ikke særlig sympati for denne fiktive Petter.

 

Er han misfornøyd med lånekassens ordning, står han fritt til å droppe studiene og finne seg en jobb.

 

Vil han studere, kan han forsøke å tenke såpass langsiktig at han ikke blir blakk i ferien. Alternativt får han skaffe seg en sommerjobb eller et forbrukslån.

 

Han må simpelthen se til å vokse opp og ta ansvar for egen tilværelse.

 

(Og for ordens skyld: Jeg er selv student.)

Lenke til kommentar
Hvordan foreslår du at Petter skal klare seg nå, hvis han ikke får et "nødlån" fra Lånekassen for å klare av den første tiden før første lønnsutbetaling fra jobben? Eksempelet med Petter gjenspeiler min, og veldig mange andre studenter sine erfaringer med det virkelige liv.

Hvordan tror du det går med Petter det første året han kommer ut i arbeidslivet? Med tanke på denne regelen: Feriepenger må opptjenes året før ferien skal avvikles. Dersom man ikke har vært i jobb året før, har man stadig rett på ferie, men ikke rett til feriepenger.

Han har altså ubetalt ferie det første året, men regninger, lån, mat og mer skal likevel betales.

Lenke til kommentar
Alternativt får han skaffe seg en sommerjobb eller et forbrukslån.

Poenget er nettopp at Petter faktisk har skaffet en sommerjobb. Men siden de færreste studenter tjener 3,000 på en dag på sommerjobben så kommer ikke pengene kjapt nok til at han klarer å betale husleien for juni eller andre løpende utgifter. Det er ikke det at han ikke vil jobbe, men at Petter får et vakuum mellom siste stipendutbetaling og første lønnutbetaling fra jobben som han altså ikke klarer dekke. Det tilsvarer at en arbeidstaker plutselig skulle bli uten lønn i cirka 1 måned. Er det en akspetabel situasjon?

 

Forbrukslån mener jeg er en svært dårlig løsning.

 

Hvordan tror du det går med Petter det første året han kommer ut i arbeidslivet? Med tanke på denne regelen: Feriepenger må opptjenes året før ferien skal avvikles. Dersom man ikke har vært i jobb året før, har man stadig rett på ferie, men ikke rett til feriepenger.

Han har altså ubetalt ferie det første året, men regninger, lån, mat og mer skal likevel betales.

Mange eks-studenter begynner i full jobb på sensommeren/høsten, så de klarer da fint å tjene nok penger til at de får en brukbar ferielønn neste år.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Mange eks-studenter begynner i full jobb på sensommeren/høsten, så de klarer da fint å tjene nok penger til at de får en brukbar ferielønn neste år.

Mange studenter klarer også å legge tilside litt penger, så de klarer fint å ha litt til sommeren. Ser du? Ikke vanskelig, hvis man legger de rette premissene til grunn :)

Lenke til kommentar
Mange eks-studenter begynner i full jobb på sensommeren/høsten, så de klarer da fint å tjene nok penger til at de får en brukbar ferielønn neste år.

Mange studenter klarer også å legge tilside litt penger, så de klarer fint å ha litt til sommeren. Ser du? Ikke vanskelig, hvis man legger de rette premissene til grunn :)

 

Ok la oss si du har ca 7000 i måneden i intekter. 4000 går til husleie. 2000 til mat. Så skal resten holde til å spare opp middler til sommeren, og bittelit morro på fritiden? De rette premissene blir som regel deltidsjobb. Noe som gjerne går ut over studiene.

Lenke til kommentar
Ganske god lønn for fireukers ferie ja? Hva tror du er mulig med 80 000 i året da?

 

Mye det, når man jobber litt i tillegg. Stoppet ikke meg, selv med to unger og leilighet (og jeg skal ut i studiene til høsten igjen). Fellesgodene trengs mer andre steder, i mine øyne.

 

Når staten forventer at vi er fulltidsstudenter synes jeg det er rett og rimelig at de yter litt tilbake. Det er med andre ord ikke snakk om at vi får penger servert. Vi er nøtt å stå i alle fag for å få fullt stipend.

 

Det holder med lån. Jeg ser ingen grunn til å gi noen gratis ferie for å stå i fag. De får låne pengene og tjene de opp senere, slik absolutt alle andre må. Hvorfor studenter forventer å få ferien subsidiert når ingen andre får det, er en liten gåte. Jeg er ingen motstander av evt. økt stipend for å dekke studiene, men når man går ut og krever økt stipend for å få dekket ferie så er det så bortskjemt at ord nesten blir mangelvare (eller egentlig ikke, det er nok av dem i denne tråden). Ikke for å være hard her, selv om det kommer frem slik, men å bruke penger på at studenter skal ta ferie når man ser hva annet som gjenstår i samfunnet er ren og skjær egoisme. Her bør man skjerpe seg, i mine øyne. Ta dere en tur på eldrehjem, eller besøk de kreftsyke og så kom og fortell meg at dere trenger penger til å dra på ferie mer enn hva eldreomsorgen og helsevesenet trenger dem. Og bak dem er det enda flere som trenger pengene langt mer.

 

Jeg blir bekymret for dagens ungdom om de går rundt og skal kreve betalt ferie også nå. Jeg som har inntrykk av at de virker litt mer oppadgående enn min egen generasjon, ikke ødelegg det inntrykket nå :(

 

Du sier til dette formålet? Hva mener du egentlig? Er det virkelig så ille at studenter får råd til å overleve nesten hele året?

 

Stipend går til tiden man studerer. De to månedene man ikke studerer er deres eget ansvar å stå for. Komme seg i jobb er ingen dum ide. Jeg betaler ikke skatt for å finansiere fyllaturer til Spania for studenter.

 

Der er du og jeg helt uenige, jeg ser ikke på studier som fri eller ferie; jeg ser på det som jobb.

 

Men så er det her snakk om å få stipend når man ikke studerer. Få penger for sin egen fritid. Ikke bland kortene nå.

 

Studentlivet, med to barn og unger, er som piece of cake i forhold til arbeidslivet. Stipend til studietiden bør nok snart opp for å matche inflasjon, samt at lånet kanskje kan økes litt. Men ikke med ferie som formål. Slikt er uhørt.

Lenke til kommentar
Alternativt får han skaffe seg en sommerjobb eller et forbrukslån.

Poenget er nettopp at Petter faktisk har skaffet en sommerjobb. Men siden de færreste studenter tjener 3,000 på en dag på sommerjobben så kommer ikke pengene kjapt nok til at han klarer å betale husleien for juni eller andre løpende utgifter. Det er ikke det at han ikke vil jobbe, men at Petter får et vakuum mellom siste stipendutbetaling og første lønnutbetaling fra jobben som han altså ikke klarer dekke. Det tilsvarer at en arbeidstaker plutselig skulle bli uten lønn i cirka 1 måned. Er det en akspetabel situasjon?

 

Forbrukslån mener jeg er en svært dårlig løsning.

 

Ok. :) Men hvis han har sommerjobb, er det vel enda enklere å skjøtte økonomien i ferien på forsvarlig måte.

 

Her vil det kun være tale om én md. hvor denne Petter ikke hverken har disponibel inntekt eller ditto lån & stipend. Dette er imidlertid enkelt å forutse: Man VET jo hele tiden at man vil ha ferie uten støtte fra lånekassen. Og ved å legge av en femti- eller hundrelapp i uken har han nok å rutte med. Såpass må man kunne forvente.

 

En klok regel er at en bør ha minst en månedslønn på konto til enhver tid i tilfelle uforutsette økonomiske vansker. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være annerledes for studenter.

 

Jeg vet enkelte brushoder bruker opp lånekasse-pengene alt for kjapt, slik at de må leve av nudler, havregryn og evt. pappas penger frem til neste utbetaling. Slikt er sjelden nødvendig, og ikke spesielt fornuftig. En kan bare håpe det gir en viss lærdom.

Lenke til kommentar

Det er også mulig (og egentlig anbefaler jeg det) å gå ut i arbeidslivet et par år før man begynner på videre studier, om man ikke har studier hvor det er mulig med deltidsjobb (som kun gjelder de tøffeste studiene). Kjenner haugevis som har gjort dette (i tillegg til meg selv) og de har da selv spart opp midler og går ikke rundt og klager over manglende regninger.

 

Har også særdeles dårlig inntrykk av de som pleier å slite med økonomien som er studenter, da de bruker store summer på alkohol og røyk. I tillegg til å anskaffe seg en hybel eller leilighet midt i sentrum, fremfor å få det til halve prisen med en ti minutters busstur (der ble jeg møtt med "men det er jo viktig å bo der ting skjer"-argumentet). Men dette var min egen generasjon, i min jobb i forsvaret møtte jeg yngre folk som hadde en helt annen mentalitet hvor forventningene om å få ting servert ikke var eksisterende. Et par av dem vervet seg for et år eller to og la seg opp penger til studiene. Det var noe helt annet.

 

Når jeg så leser om ønske fra studenter om å få betalt ferie, så blir jeg bare oppgitt. Det er ikke slike holdninger man bør utvise om man skal bli ettertraktet på arbeidsmarked den dag studietiden er over. Vi har viktigere ting å bruke våre penger på enn ferie til studenter. Det tror jeg de aller fleste forstår og aksepterer.

 

Konsentrer heller kreftene om å få økt stipendet i forhold til kjøpekraften. Ikke for å få betalt ferie. Pick your battles. Ikke ødelegg ryktet nå :)

Lenke til kommentar

@ Dotten

 

Det som beskymrer meg er mangel på forståelse. Du viser med dine innlegg at du ikke har noe særlig innsikt i hvordan ting fungerer.

Her er noen punkt til opplysning:

-Minste pensjonister lever adskillig bedre enn studenter gjør.

-Studentlånet og stipedentet har ikke fulgt inflasjonen i det hele tatt de siste årene.

-Staten forventer at vi ikke skal jobbe ved siden av skolen.

-Du har aldri betalt skatt for å finansiere fyllaturer, og kommer mest sannsynlig aldri til å gjøre det.

 

Det er forresten ingen som krever betalt ferie. Det som kreves er penger så vi kan klare oss selv uten en deltidsjobb. Sommerjob kan vere ok det, men det løser uansett ikke problemet. De fleste studenter har nå sommerjobb så de kan klare seg gjennom resten av skoleåret.

 

Og hvordan det var når du var student er totalt urelevant. Eneste som er likt til da du gikk på skolen er antagelig størrelsen på studielånet.

 

På slutten slenger du ut noen påstander som jeg ikke engang gidder å kommentere.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager kan jeg ikke forstå et system jeg er del av? Jeg har studert og jobbet ved siden av, med omsorgen for to unger i tillegg til et lån som den gang var på 450 000,-

 

Til høsten skal jeg igjen ut og studere fulltid, med jobb ved siden. Jeg har en familie å forsørge. Men jeg forventet aldri å få ting servert, jeg jobbet for å legge tilrette og jeg har klart både høy utdannelse og fått fylt opp en god cv ved siden av å være far til mine barn og betalt ned på lånet.

 

Unnskyld om jeg da ikke helt lar meg gripe av klaging til studenter, spesielt de som kun har seg selv å tenke på. Jeg er for høyere lån for dem, og begynner å helle mot at stipendet nok bør økes da det lenge har stått stille (men ikke for å dekke ferie!).

 

Når studenter ber om å få betalt ferie så fortjener det kravet egentlig å bli ignorert. Imens kan studenter sitte seg tilbake på skolebenken og få seg litt forståelse for hvilken utfordringer vi har for å få dekket langt mer pressende saker i samfunnet enn en students ønske om å få slippe å jobbe når han har skolefri. Her føler jeg det strengt talt er nødvendig med klar tale. Dette blir bare tull i mine øyne.

Lenke til kommentar

Akidon,

 

du må ikke glemme at studietilværelsen er helt og holdent selvvalgt. Idet man er ferdig på vgs., evt. også med militæret, står en foran et valg: Skal en arbeide, eller skal en studere?

 

Velger en studier, har en med åpne øyne valgt de økonomiske rammebetingelser som her diskuteres. Etter mitt skjønn kan en da ikke beklage seg over at en lever så kummerlig (og da imotsetning til f.eks. minstepensjonister, uføre etc.).

 

Studentene i Norge nyter godt av en offentlig stipend- og låneordning som er veldig generøs sml. med andre land. Det gir derfor en viss avsmak å høre studenter klage over at de ikke får ENDA mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...