Gå til innhold

Burde studenter også få betalt ferie?


Studiefinansieringen  

58 stemmer

  1. 1. Bør studiefinansieringen økes fra 10 til 11 måneder?

    • Ja
      27
    • Nei
      28
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  2. 2. Bør studenter få mulighet til å låne mer?

    • Ja
      36
    • Nei
      18
    • Vet ikke/ingen formening
      4
  3. 3. Bør staten legge til rette for at studenter ikke skal jobbe når de studerer?

    • Ja
      29
    • Nei
      25
    • Vet ikke/ingen formening
      4


Anbefalte innlegg

Jeg venter fortsatt i spenning på legitime grunner til at studenter skal få ferien subsidiert ved stipend.

Det er vel heller et spørsmål om hvorvidt vi skal ha en så mager finansieringsordning at studentene må jobbe hele sommeren for å i det hele tatt få råd til å studere. Altså at studentene skal studere i 10 måneder, og deretter jobbe all ledig tid utenom det fordi finansieringsordningen disse 10 månedene ikke strekker til. Man kan ikke dra på ferie om sommeren for de pengene man da tjener, fordi disse må spares til neste år eller betales tilbake til de man har lånt fra for å komme igjennom året (ekskl. lånekassen).

 

Eller så kan man ha en ordning som gir studentene et noe mer levelig beløp gjennom året, slik at man kan bruke noe av de pengene man tjener gjennom sommeren til å dra på ferie. Man sponser altså ikke ferieturen. Man reduserer behovet for å bruke penger utenom det man får fra lånekassen til å studere. Behovet for å jobbe for å dekke inn finansieringsunderskuddet vil fortsatt være der. Studentene vil fortsatt måtte jobbe for å kunne føre et normalt liv gjennom studieåret, samt gjennom sommeren. Men det kan bli større muligheter for å bruke noe av den økte inntekten om sommeren til en eller to ukers ferie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke for utvidet studiefinnansiering på sommeren. Derimot mener jeg at man burde gå tilbake til regelen som var sist da jeg studerte at man kan tjene så mye man vil på sommeren. Altså at juni og juli var måneder man stod fri til å tjene så mye man ville.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke for utvidet studiefinnansiering på sommeren. Derimot mener jeg at man burde gå tilbake til regelen som var sist da jeg studerte at man kan tjene så mye man vil på sommeren. Altså at juni og juli var måneder man stod fri til å tjene så mye man ville.

Nå har studenter/ungdom rett til skattefri inntekt på nærmere 40.000 kroner, og Lånekassen har vel satt grensa en god del høyere før man mister rett til lån/stipend. Jeg har regnet ut at selv om man jobber hele sommeren i strekk med en timelønn på 110 kr (ganske god lønn) skal det godt la seg gjøre å tøtsje disse grensene. Så lenge man legger opp til "heltidsstudenten" som kun skal jobbe på sommeren synes jeg det er en grei grense.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

 

Jeg er enig når det kommer til Historie, men så er jo ikke vennen din bundet fast heller da. Det er fullt mulig å ta bacheloren på kortere tid da det finnes alternative løsninger. Man kan planlegge endel selv også og ikke bare følge statens opplegg. Her er det mye frihet egentlig, men jeg syntes det er smått absurd at en som eksempelvis tar studier hjemmefra må betale for de, mens en som går på universitet/høgskole får det dekket. Jeg vil tro en som tar fjernundervisning har en billigere løsning i så måte. Men det er en litt annen diskusjon.
Absolutt, men du skjønner ikke poenget mitt; disse studentene får FULLT STIPEND samtidig som de jobber maks 10-12 timer i uka med studiet sitt. I realiteten kan de motta i hvert fall fullt lån samtidig som de faktisk har mulighet til å jobbe oppmot 100% stilling (de får ikke fullt stipend hvis de har for høy inntekt). Det er DETTE jeg reagerer på, staten burde legge opp studiene slik at alle studenter har studiebelastning på noe oppmot 40 timer i uka.

 

Jeg kan ikke annet enn å anta at du ikke leser mine innlegg skikkelig, da jeg har vært ganske så konsekvent med å bruke ord som "enkelte" og "endel".

Jeg skjønner ikke i det hele tatt vitsen i å diskutere dette med deg sålenge du bare diskuterer dette med utgangspunkt i "enkelte" studenter, det er den store massen, helheten av studenter som kommer til å bli berørt her. Om enkelte studenter ikke gjør seg fortjent til ferie er totalt uinteressant, det er helt sikkert "enkelte" og "endel" som utnytter systemet slik det er i dag også.

 

Om en student skal få subsidiert ferien, så skal det om det skal være rettferdig også subsidieres ferie for en som jobber. Hvorfor du skal få forsyne deg av felleskassen til din egen ferie når absolutt ingen andre får det er en liten gåte. Det er å kaste bort penger å bruke av felleskassen til å betale ferie for friske unge mennesker, spesielt når vi har syke og eldre som trenger støtte langt mer. Om du tar deg en tur innom nærmeste sykehus eller eldrehjem så vil du kanskje se at det å bruke felleskassen på å subsidiere ferie er mildt sagt skremmende prioritering. Du er ung og du har to måneder fri som du kan bruke til å jobbe. Det er ikke behov for å sløse felleskassens midler på slikt. Dette handler om prioriteringer.

Her kan jeg ikke annet enn å himle med øynene og håpe du var trøtt og sliten når du skrev dette. Jeg har IKKE fremsatt ønske om at, samtidig som studenter skal få feriepenger, skal arbeidstakere fratas den samme retten. Jeg har stilt spørsmålet om fulltidsstudenter også skal kunne ta seg ferie. Likhet for loven. Du svarer ikke på det spørsmålet jeg stilte, om arbeidstakere i samme livssituasjon skal ha flere rettigheter enn studenter.

 

EDIT: ser jeg kan ha feiltolket det du skrev her. Ja, så la arbeidstakere få subsidiert ferien sin. Så kan staten ta 10,2 prosentpoeng ekstra i arbeidsgiveravgift. Samme dealen. Det er nedfelt i lov at alle arbeidstakere har rett på 5 ukers ferie og 10,2% av tidligere lønn i feriepenger. På den måten har staten allerede sikret at arbeidstakere får ferielønn. Du kan kalle det subsidiering ved lov.

 

 

Det er en fordel om man deler på ti og ikke tolv når man skal snakke om hvor mye penger man har til rådighet i måneden som student. Pengene er (heldigvis) ikke ment som støtte for de to månedene man har skolefri, de er vedkommendes eget ansvar. Det er feil å hevde man har 6000 i måneden. Man får støtte for ti måneder, ikke tolv. Så la oss nå forholde oss til realiteter her.

Ettersom du åpenbart ikke leser innleggene mine, skjønte du selvfølgelig ikke dette. Men jeg finner frem den minste teskjea jeg har, og skal forsøke å dytte det inn i deg; studenter mottar slik det er i dag 14-15 000 ved semesterstart i August og Januar. Dette er for å kjøpe bøker, betale avgifter og annet materiell som naturlig nok trengs ved skolestart. Så får vi 6000-6500 HVER MÅNED i stipend og lån fram til semesterslutt. Dette skal holde til de månedlige utbetalingene til bosted, mat og forbruk. Mitt poeng er at man ikke trenger penger til bøker, materiell o.l i ferien (naturlig nok), men penger til bosted og forbruk. Derfor vil jeg ikke ha et ferielån på 8000, som det gjennomsnittlig månedlige lånet for en student er, som du helt riktig påpeker. Det jeg tenkte på, var kun ment som et lån til bosted og forbruk, som da vil utgjøre 6000-6500 kroner.

 

Jeg har heller aldri sagt at jeg vil at studentene ikke skal jobbe, tvert imot, har man 10 måneders studie og 1 måneds ferie, er det fortsatt 1 måned igjen å jobbe i. Og, som jeg tidligere har sagt ganske klart, jeg synes det burde være slik at alle lengre studier har krav om 10-15 ukers praksis før man er ferdig. 

 

Og la meg bare presisere på slutten; jeg diskuterer på bakgrunn av at universitetene etterhvert tilbyr studier som gir full studiebelastning på rundt 40 t/u, og slutter å gi ut gratispoeng.

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
Jeg er ikke for utvidet studiefinnansiering på sommeren. Derimot mener jeg at man burde gå tilbake til regelen som var sist da jeg studerte at man kan tjene så mye man vil på sommeren. Altså at juni og juli var måneder man stod fri til å tjene så mye man ville.

Nå har studenter/ungdom rett til skattefri inntekt på nærmere 40.000 kroner, og Lånekassen har vel satt grensa en god del høyere før man mister rett til lån/stipend. Jeg har regnet ut at selv om man jobber hele sommeren i strekk med en timelønn på 110 kr (ganske god lønn) skal det godt la seg gjøre å tøtsje disse grensene. Så lenge man legger opp til "heltidsstudenten" som kun skal jobbe på sommeren synes jeg det er en grei grense.

Ja. Jeg ser visst at grensa er på over 120 000. Jeg trodde grensa var langt lavere enn det. Da synes jeg egentlig det fungerer greit slik det er i dag.

Lenke til kommentar
Absolutt, men du skjønner ikke poenget mitt; disse studentene får FULLT STIPEND samtidig som de jobber maks 10-12 timer i uka med studiet sitt. I realiteten kan de motta i hvert fall fullt lån samtidig som de faktisk har mulighet til å jobbe oppmot 100% stilling (de får ikke fullt stipend hvis de har for høy inntekt). Det er DETTE jeg reagerer på, staten burde legge opp studiene slik at alle studenter har studiebelastning på noe oppmot 40 timer i uka.

På studiet som jeg er på har man formelt lagt opp til 48 timer i uken (og det er også i praksis så mye man må jobbe hvis man skal ha gode karakterer). Så ihvertfall på noen studier fungerer det sånn :dontgetit:

Lenke til kommentar
Her kan jeg ikke annet enn å himle med øynene og håpe du var trøtt og sliten når du skrev dette. Jeg har IKKE fremsatt ønske om at, samtidig som studenter skal få feriepenger, skal arbeidstakere fratas den samme retten. Jeg har stilt spørsmålet om fulltidsstudenter også skal kunne ta seg ferie. Likhet for loven. Du svarer ikke på det spørsmålet jeg stilte, om arbeidstakere i samme livssituasjon skal ha flere rettigheter enn studenter.

Det er da vitterlig arbeidsgiver og ikke staten som betaler feriepenger. Studenter er ikke arbeidstakere hos staten, ergo staten betaler ikke feriepenger.

Lenke til kommentar
Hvordan foreslår du at Petter skal klare seg nå, hvis han ikke får et "nødlån" fra Lånekassen for å klare av den første tiden før første lønnsutbetaling fra jobben? Eksempelet med Petter gjenspeiler min, og veldig mange andre studenter sine erfaringer med det virkelige liv.

Hvordan tror du det går med Petter det første året han kommer ut i arbeidslivet? Med tanke på denne regelen: Feriepenger må opptjenes året før ferien skal avvikles. Dersom man ikke har vært i jobb året før, har man stadig rett på ferie, men ikke rett til feriepenger.

Han har altså ubetalt ferie det første året, men regninger, lån, mat og mer skal likevel betales.

 

Ingen sier at Petter må ta ut full ferie det første året han jobber etter studiene.

Men tror nok Petter deler situasjon med ganske mange. Man burde fått litt penger i juni, halv utbetaling eller noe deromkring. Er ikke så mange som har kapastitet til å jobbe i eksamensperioden pga tunge studier, og dette kombinert med sene eksamener kan sette mange i en kinkig situasjon. Man lever i praksis uten inntekt fra 15. april til ca 12. juli (eller deromkring) om man ikke kan jobbe i eksamensperioden. Men de fleste får nå som regel litt i feriepenger eller skattepenger fra året før, så derfor mener jeg en halv utbetaling fra Lånekassen er på sin plass i juni.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...