Gå til innhold

Grønn/rød "halo" på tekst


msundvor

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en Dell 2408WPF jeg sliter litt med. "Problemet" mitt er sort tekst. Avhengig av bakgrunn er ikke teksten ensformig sort, men har en rød "halo" ved seg, andre steder ser det grønt ut, f.eks brødteksten på denne siden her.

Antar at det er tilsvarende som skjer dersom skarphet/kontrast er stilt for høyt.

 

Samme problem i Vista og Windows 2008. Jeg benytter Colorvision Spyder3 Elite for kalibrering, uten at den har innvirkning på dette.

 

Skjermen jeg har nå er en erstatningsskjerm for en med pixelfeil. Kan ikke huske at jeg hadde det samme med den.

 

Noen som kjenner til hva dette kan skyldes? er det skjermen eller meg det er noe galt ved?

 

- Wes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker du DVI eller VGA?

Prøvd å bytte kabel?

 

ja, jeg har nå forsøkt 2 ulike DVI kabler. Den som fulgte med, samt en med bedre kvalitet. Samme problem med begge kabler. Jeg har nå koblet til min HTPC på skjermens andre DVI inngang, og også fra den ser jeg det samme. Vrient dette her ;)

 

I kontor PCen min har jeg et 8800GTS512, og ett vifteløst 8600GT i min HTPC. Tror kanskje man kan utelukke PC/grafikk kort? Da gjenstår bare skjermen (og hodet mitt) som mulig årsak.

 

Takk for tips :)

 

- Wes

Lenke til kommentar
skru av antialiasing av fonter i windows

 

Kan du utdype dette her? er det Cleartype du mener?

 

Ja, cleartype bruker sub-pixel informasjon til å "antialiase" fonter. Dvs at f.eks de røde sub-pixlene på ene siden av en bokstav kan være skrudd på, og de grønne på den andre siden. Det vil da være et rødskjær på den ene siden og et grønnskjær på den andre siden av bokstaven.

Lenke til kommentar

Garantert det han mener, noen liker det...andre hater det. Spesielt interessant hvis man roterer skjermen. Jo skarpere den klarer å vise piksler jo verre blir det :)

 

Cleartype bruker subpiksel antialiasing på LCD skjermer, er man litt observant blir effekten noe av det du ser ut til å beskrive. Tror det skal ligge noen bilder av det på "stickytråden" i forumet her angående skjermskalering, ganske interessant det hele når man tenker seg litt om :)

 

Edit: Der kom noen før meg ja hehe !

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...