Gå til innhold

Hjelp til kjøp av nybegynnerspeilrefleks


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera. Prisen kan ligge på sånn ca. 5000,- Merke spiller ikke så stor rolle (pappa har et analogt nikon med noen objektiver men går det an å bruke disse på digitalt?)

Ergonomi er ganske viktig, og har det noe å si at jeg er venstrehendt?

Bildekvalitet og brukervennlighet er også viktig, men det viktigste er at det er et kamera jeg kan "vokse" med siden jeg ikke har noen tidligere erfaring. Kameraet bør også være kjapt til å ta bilder, men LiveView har ikke så mye å si da etter som jeg forstår ikke fungerer veldig bra på speilrefleks ennå.

 

Hva bør jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera. Prisen kan ligge på sånn ca. 5000,- Merke spiller ikke så stor rolle (pappa har et analogt nikon med noen objektiver men går det an å bruke disse på digitalt?)
Svaret på det er "tja, kanskje". Det spørs litt hvilke objektiver det er snakk om.

 

Hvis det er autofokusobjektiver, så vil de fungere fint på Nikon digitalhus, bortsett fra at de neppe vil gi autofokus på D40, D40x og D60 (men all annen automatikk som lysmåling og automatisk nedblending fungerer greit). Grunnen er at Nikons "gamle" autofokusobjektiver (med betegnelsen AF-D) bruker en motor som sitter i kamerahuset til å fokusere. De billigste husene fra Nikon har ikke denne motoren, og krever objektiver med innebygget motor (AF-I eller AF-S). D80 og oppover gir autofokus med AF-D-objektiver.

 

Hvis de er manuelle objektiver er det mulig du må belage deg på å klare deg uten lysmåling og automatikkprogrammer. Du finner en oversikt over hvilke objektiver som fungerer hvordan med hvilke hus her.

 

Ergonomi er ganske viktig, og har det noe å si at jeg er venstrehendt?

 

Neppe. Du får uansett ikke kjøpt noen venstrehåndshus, så du må nok venne deg til å bruke kamerahuset som en høyrehendt. Jeg er venstrehendt og har ikke noe problemer, faktisk synes jeg det er en fordel å bruke primærhånden min til å støtte opp objektivet heller enn å holde kamerahuset.

 

Bildekvalitet og brukervennlighet er også viktig, men det viktigste er at det er et kamera jeg kan "vokse" med siden jeg ikke har noen tidligere erfaring.
Bildekvalitet er bra uansett. Brukervennlighet er stort sett grei uansett, men det blir veldig individuelt hva folk liker. Som en tommelfingerregel kan man si at jo mer penger du legger i huset, jo mindre trenger du å bruke menyene til å endre innstillinger. Det er gjerne mer å lære for å få det meste ut av huset, men det går også raskere å endre innstillinger når du har lært det. Et dyrere hus med flere innstillinger og flere knapper å holde styr på kan også bli uoversiktlig for en nybegynner. Her vil jeg egentlig bare anbefale deg å prøve ut forskjellige hus og se hva du liker selv.

 

Kameraet bør også være kjapt til å ta bilder, men LiveView har ikke så mye å si da etter som jeg forstår ikke fungerer veldig bra på speilrefleks ennå.
Jeg skal være enig i at liveview ikke burde være et hovedargument. Selv om det hadde fungert like bra som på et kompaktkamera, så er en god optisk søker som oftest et bedre verktøy rent fotografisk. Ellers: hva legger du i "kjapt til å ta bilder"? Mener du at det skal ha kort lukkerforsinkelse (altså kort tid fra du trykker på utløseren og til lukkeren går opp), eller vil du ha høy seriebildehastighet (mange bilder per sekund)? Førstnevnte tror jeg du vil være fornøyd med uansett, selv de billigste speilreflekskameraer er mye raskere enn de fleste kompaktkameraer. Sistnevnte må du som oftest betale ganske mye for å få over 3 bilder per sekund. I 5000-kronersklassen ender du stort sett opp på 2,5-3 bps uansett hva du kjøper.

 

Sånn, da var det sagt. Aktuelle modeller i den prisklassen du ser etter er:

 

Nikon: D40 (får du for en skolisse og en tyggis nå om dagen), D40x (utgått, men fremdeles tilgjengelig i butikker og ganske rimelig). D60 ligger vel også sånn rundt 5k. Hvis faren din har grei Nikon autofokus-optikk så kan du jo også vurdere å kjøpe en D80 uten objektiv. Tror du får det for rundt 5k også. Men det kommer veldig an på hva du har tilgjengelig.

 

Pentax: K100D super er vel fremdeles tilgjengelig til under 5k. Vet ikke helt hva du får K200D for, men det er i hvert fall et bra kamera. Mer robust enn de fleste andre i sin prisklasse.

 

Canon: Er vel bare 400D for tiden som ligger rundt 5000-kronersmerket. 1000D er nettopp lansert og havner nok i samme området, men det er vel neppe å få i butikkene nå om dagen.

 

Olympus: E420 er verdt å se på i hvert fall. Jeg vet ikke helt prisen på E520, mulig det havner i ditt prisområde.

 

Sony: har jeg ikke så veldig mye peiling på. Det er vel alpha 200 og 300 som er aktuelle prismessig. 300 har bra liveview, men Sony får fremdeles en del pepper for middelmådig støybehandling. Hvor reelt problemet er må du nesten spørre noen med mer peiling på Sony enn meg.

Lenke til kommentar

Først av alt. Sjekk hvilke objektiver din far har. Det kan være avgjørende for ditt valg.

 

vedr Liveview har Sony A300/A350 en løsning som fungerer like bra som på vanlig kompakt.

 

Kamera å vokse med,

Nikon D80

Sony A200/A300/A350

Canon 400D/450D/30D

Pentax K200D

Samsung GX-10

Olympus E520

 

du får sjekke selv hva som er i ditt prissjikt, når du har en gjort dette kan du gå i butikken og prøve de aktuelle kandidatene i hånda. Dersom du fortsatt sitter med flere aktuelle, kan du liste de opp og få innstill på styrkene og svakhetene til de aktuelle modellene.

Lenke til kommentar
Nikon: D40 (får du for en skolisse og en tyggis nå om dagen), D40x (utgått, men fremdeles tilgjengelig i butikker og ganske rimelig). D60 ligger vel også sånn rundt 5k. Hvis faren din har grei Nikon autofokus-optikk så kan du jo også vurdere å kjøpe en D80 uten objektiv. Tror du får det for rundt 5k også. Men det kommer veldig an på hva du har tilgjengelig.
D80 ligger rett under 5 lapper ja. Litt over med objektiv (18-55VR til ca 6k).

 

Pentax: K100D super er vel fremdeles tilgjengelig til under 5k. Vet ikke helt hva du får K200D for, men det er i hvert fall et bra kamera. Mer robust enn de fleste andre i sin prisklasse.
K200D ligger på ca 5500 med kitobjektiv, rett under 5k uten objektiv.

 

Olympus: E420 er verdt å se på i hvert fall. Jeg vet ikke helt prisen på E520, mulig det havner i ditt prisområde.
E-510 får du under 4000 kr, E-520 ligger i samme området som D80 og K200D.
Lenke til kommentar

Så flott at du tar steget inn i speilrefleksverdenen!

 

For 5000,- får du mye bra. Så å si alle kjente merker har gode alternativer i det prissegmentet. Er du opptatt av ergonomien er det bare én løsning: pell deg ned i en butikk og ta/kjenne på alle aktuelle kameraer (!). Når det gjelder optikken til din far ville jeg ikke umiddelbart satset på den. Bruk heller budsjettet til å se etter kit-løsninger hvor du får en vidvinkelzoom med greit spenn (18-55 e.l.). Det er som regel ikke "proff"-optikk, men det er optimalisert til huset du kjøper og vil garantert gi deg mer glede.

 

Jeg har sjekket litt rundt om det med venstrehendte, og: sorry! Ingen leverandører tilbyr dette. På den andre siden sier "alle" at de venner seg meget fort til "normalgrep" på kameraet.

 

Her er noen tips på kamera:

http://shopping.kelkoo.no/ctl/do/search?fr...=nikon+d40x+kit

http://shopping.kelkoo.no/ctl/do/search?so...p;fromform=true

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...200d-m-18-55mm/

http://www.yaha.no/?pd=255436&og=29&am...=170&ug=367

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for mange bra og raske svar :)

Jeg skal sjekke hvilke objektiv han har senere, har dem ikke her akkurat nå.

 

EDIT: Jeg har funnet frem objektivene, men de virker veldig gamle. Kameraet er et Nikon Nikkormat ett eller annet. Det var visst kun 2 objektiver (dette sto foran på linsene) :

 

"Vivitar 85-205 mm 1:38 Close Focusing Auto Zoom No 22603244 ø58mm" og

"Nikon NIKKOR-H C Auto 1:2 f=50mm 2143526".

Endret av sirSnoll
Lenke til kommentar

50mm-eren er i hvert fall en Pre-AI-type. Det kan monteres på en D40, D40x eller D60, men du får ikke noe lysmåling. På andre kamerahus risikerer du å skade fatningen når du skrur den på.

 

Det lar seg gjøre å konvertere det til et AI-objektiv, og i så fall kan du montere det på et hvilket som helst Nikon-digitalhus. Men bare dyrere hus (f.eks. D300) vil gi lysmåling.

 

Jeg vil anta Vivitaren har samme problem, men skal ikke uttale meg bastant.

 

EDIT: Eller sagt på en annen måte, jeg ville ikke brukt de objektivene som noe tungtveiende argument for å kjøpe Nikon, selv om 50mm-eren er et ganske kult objektiv til tross for sin alder.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Ikke noe godt argument for å velge Nikon, nei. Men de trenger likevel ikke være søppel. Velges Canon kan man bruke et billig adapter til å montere det på kamera.

 

Altså ingen god grunn til å velge Nikon. Jeg valgte faktisk Canon på grunn av en nyere versjon av samme 50mm, som nå står på mitt Eos 20D. This very minute, actually.

 

Men det er en sjans for at det er ombygd til AI-S, selv om det er en gammel pre AI. Uten at det har noen betydning for utfallet.

Lenke til kommentar
Kameraet bør også være kjapt til å ta bilder, men LiveView har ikke så mye å si da etter som jeg forstår ikke fungerer veldig bra på speilrefleks ennå.
Jeg skal være enig i at liveview ikke burde være et hovedargument. Selv om det hadde fungert like bra som på et kompaktkamera, så er en god optisk søker som oftest et bedre verktøy rent fotografisk. Ellers: hva legger du i "kjapt til å ta bilder"? Mener du at det skal ha kort lukkerforsinkelse (altså kort tid fra du trykker på utløseren og til lukkeren går opp), eller vil du ha høy seriebildehastighet (mange bilder per sekund)? Førstnevnte tror jeg du vil være fornøyd med uansett, selv de billigste speilreflekskameraer er mye raskere enn de fleste kompaktkameraer. Sistnevnte må du som oftest betale ganske mye for å få over 3 bilder per sekund. I 5000-kronersklassen ender du stort sett opp på 2,5-3 bps uansett hva du kjøper.

Det har ikke så mye å si hvor mange bilder det tar i sekundet, bare at det ikke bruker 5 sekunder etter at du har trykket før det tar bilde, og 10 sekunder før det er klart til å ta neste bilde.

 

Siden jeg ikke må velge Nikon, er jeg egentlig åpen for alle merker. Pentax K200D så veldig fristende ut, men er kanskje litt dyrt, i tillegg til at det kun bruker vanlige AA-batterier og ikke oppladbart.

Jeg vil gjerne finne kamera+objektiv til ca. 5000,-

Lenke til kommentar

Siden du synes K200D ser interessant ut, men ikke liker pris eller at det bruker AA-batterier, ville jeg kanskje prøvd å få tak på Pentax K10D/Samsung GX-10, muligens et pent brukt eksemplar.

De ligger mer i klasse med D80 i form av at det er myntet på de som krever en del mer enn nybegynnere.

Nytt er GX-10 mulig å få tak på til under 5000kr inkl. 18-55 kitobjektiv:

Prisguide - Samsung GX-10.

 

Brukt burde prisene ligge under 4000kr for både K10D og GX-10. Markedet er dog ikke så veldig stort innenlands.

Fra markedsplassen på visse USA-baserte forum kan man få tak på K10D, ofte med kitobjektiv, til USD $500.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei igjen :) Jeg har fortsatt ikke kjøpt meg noe kamera, men en venn av meg skal nå til USA, og han har sagt det er greit at han kan kjøpe et kamera for meg der borte. Prisen er ca. den samme, dvs. rundt 5000,- kr og jeg er fortsatt like amatør når det kommer til fotografering. Selv om dollaren nå har steget til nesten 7 kr, er det vel en del å spare med å kjøpe det der borte uansett?

Lenke til kommentar

Med dollar kurs på nesten 7 og dSLR til 5K.

 

Kjøp i Norge, det er billigere.

 

Edit: Etter en liten sjekk på B&HPhoto. Det er billigere i Norge + at du får 5års reklamasjonsrett.

 

Jeg sjekket Nikon litt kjapt, samme pris eller dyrere der enn her.

 

Det kamera'er jeg kjøpte i forrige uke, en Pentax K-m(K2000 i USA)

Jeg betalte 2999kr. og over dammen skulle de ha 1000kr. mer.

Endret av northpentax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...