Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du la merke til at 75% av gtx280 var ved 1 kort?:p i crossfire ville det ligge rundt 30% over GTX280. Kan vel ta tallene med en klype salt siden de kommer fra AMD selv, men uansett, billig løsning, samme pris som GTX260, mye mer ytelse:P

 

Jepp, la merke til det, og det er nesten for godt til å være sant. Må ikke få store forhåpninger før det er faktisk bevist! ;) Selv om jeg har alltid vært nVidia "fanboy" er det fare for at det blir ATi denne gang..

 

På endel viktige områder er HD4xxx serien svært mye raskere enn f.eks HD3870. På Pixel Shader i 3dmark 2006 er et singel HD4850 nesten like raskt som 2 HD3870 i Crossfire, så det er grunn til optimisme. Les igjennom Xtremesystems testen, spesiellt spill testene, så ser du at HD4850 er like bra eller bedre enn 9800GTX, oftest bedre og spesiellt med AA/AF på!!!.. Når vi så veit at 2 9800GTX i SLI er bedre enn GTX280 (9800GX2 er jo helt på høyde eller bedre, og dette kortet er jo klokket betydelig lavere enn standard 9800GTX) så ser det ut som om 2 HD4850 til ca. 1000-1200,- pr. kort i crossfire kommer til å slå GTX280 på det aller meste, i betydelig grad også ifølge XS...

 

Tror det blir en blåmandag for disse som hiver seg på GTX280 hypen denne og neste uke, når de får resultatene av 2 HD4850/70 i Crossfire.. Og det drypper litt info om HD4870x2 også, designet rundt det delte minnet ser mer eller mindre klart ut, så ingen onboard CF, og ingen halvering av minne som HD3870x2/9800GX2 og vanlige Crossfire/SLI oppsett. Gleder meg at så mye kraft blir tilgjengelig med så lav pris, og med så lav varmeutvikling/watt.

 

Tror det blir en hyggelig neste uke for oss som veit at skjermkort ikke bare kommer fra Nvidia...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Denne må jeg ha i mine innlegg og jeg håper korta er lagervare 25. juni for det kan bli 2 kjøp.

 

Jeg maser av full hals på Netshop.no at de må få disse leveringsklare på lanseringsdatoen, og jeg tror de lytter... Det burde de i allefall, for HD4xxx serien kommer til å bli bestselgere, for både gameren og bencheren. Tror mange rekorder vil falle etter 25. juni...

Lenke til kommentar

Jeg bestiller 2stk 4870 og et x48/ddr2 hk fra netshop samt litt annet "smågodt" på lista om de har dette klart på lanseringsdagen.

 

Kun et lite forbehold om det skulle dukke opp noen merkelige vendinger på GFXkort markedet den 25.

 

Jeg var 100% klar til å bestille GTX 280 i går, men siste liten resultater fikk meg til å droppe den planen.

 

Så Netshop får en opptil 7-10 høvdinger slengt etter seg fra meg om de holder planen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Eneste jeg demper begeistringen noe med er driverne til ATI, det er alltid en stor issue vs. ytelse første 10mnd. Og spesielt rundt CF.

 

Tviler på at drivere blir problemet her, i allefall ikke noe mere enn hvordan driverne er på HD3xxx, og disse er det svært lite tull med idag. HD4xxx er jo en videreføring av HD3xxx...

Bygger mye maskiner for gamere, og de som maser hull i hodet om det ene problemet etter det andre, er SLI folket og ikke Crossfire. Etter jeg har satt opp en Crossfire maskin til å fungere optimalt, ja så hører jeg knapt noe somhelst fra disse, dette gjelder ikke SLI..

 

Det lover jo svært godt for HD4xxx driverne at beta som følger med fungerer så bra på allt de har testet den på..

Lenke til kommentar
Og det drypper litt info om HD4870x2 også, designet rundt det delte minnet ser mer eller mindre klart ut, så ingen onboard CF, og ingen halvering av minne som HD3870x2/9800GX2 og vanlige Crossfire/SLI oppsett.

 

Har du en kilde for denne paastanden eller har du kanskje et slikt kort til testing selv? Hadde jo vaert rimelig revolusjonerende om ATI endelig klarte aa lage et skjermkort som virkelig var modulaert, hvor de bare kan legge til flere kjerner for aa skille mellom low-end og high-end, uten microstuttering og skaleringsproblemer! Det var jo dette som var planen for R700 naar vi foerst hoerte om denne GPUen for noen aar siden.

Endret av MrGrandmother
Lenke til kommentar
Eneste jeg demper begeistringen noe med er driverne til ATI, det er alltid en stor issue vs. ytelse første 10mnd. Og spesielt rundt CF.

 

Tviler på at drivere blir problemet her, i allefall ikke noe mere enn hvordan driverne er på HD3xxx, og disse er det svært lite tull med idag. HD4xxx er jo en videreføring av HD3xxx...

Bygger mye maskiner for gamere, og de som maser hull i hodet om det ene problemet etter det andre, er SLI folket og ikke Crossfire. Etter jeg har satt opp en Crossfire maskin til å fungere optimalt, ja så hører jeg knapt noe somhelst fra disse, dette gjelder ikke SLI..

 

Det lover jo svært godt for HD4xxx driverne at beta som følger med fungerer så bra på allt de har testet den på..

Hmm vel, jeg har fulgt med i alle ATI tråder siden X1950Pro kortet mitt og på HD3870 kom det ikke en god driver før 8.4.

Lenke til kommentar
Og det drypper litt info om HD4870x2 også, designet rundt det delte minnet ser mer eller mindre klart ut, så ingen onboard CF, og ingen halvering av minne som HD3870x2/9800GX2 og vanlige Crossfire/SLI oppsett.

 

Har du en kilde for denne paastanden eller har du kanskje et slikt kort til testing selv? Hadde jo vaert rimelig revolusjonerende om ATI endelig klarte aa lage et skjermkort som virkelig var modulaert, hvor de bare kan legge til flere kjerner for aa skille mellom low-end og high-end, uten microstuttering og skaleringsproblemer! Det var jo dette som var planen for R700 naar vi foerst hoerte om denne GPUen for noen aar siden.

 

Les alle disse trådene, der får du all info anngående dette og litt til, 300 sider med mye kos. Skal poste all offisiell info jeg finner der, når jeg får tid til å pløye trådene på nytt...

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=41377

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=182304

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33916399

 

Har dessverre ikke noen ES av HD4870x2, men det er det nok ikke mange som har ennå. Men, det er jo ikke lenge til AMD slipper all info om dette kortet da...

Lenke til kommentar
Eneste jeg demper begeistringen noe med er driverne til ATI, det er alltid en stor issue vs. ytelse første 10mnd. Og spesielt rundt CF.

 

Tviler på at drivere blir problemet her, i allefall ikke noe mere enn hvordan driverne er på HD3xxx, og disse er det svært lite tull med idag. HD4xxx er jo en videreføring av HD3xxx...

Bygger mye maskiner for gamere, og de som maser hull i hodet om det ene problemet etter det andre, er SLI folket og ikke Crossfire. Etter jeg har satt opp en Crossfire maskin til å fungere optimalt, ja så hører jeg knapt noe somhelst fra disse, dette gjelder ikke SLI..

 

Det lover jo svært godt for HD4xxx driverne at beta som følger med fungerer så bra på allt de har testet den på..

Hmm vel, jeg har fulgt med i alle ATI tråder siden X1950Pro kortet mitt og på HD3870 kom det ikke en god driver før 8.4.

 

Det kom vel litt an på vilket OS du satt på dette da, og det gikk litt opp og ned, men uansett hvor lang tid det tok før HD3xxx kortene fungerte optimalt, så vil HD4xxx i stor grad nyte godt av arbeidet de har lagt ned i disse driverne.

Selv sitter jeg kanskje på det mest "vanskelige" OS for mainstream gaming, men etter å ha lært meg noen triks, fungerer det overasskende bra. Mitt Inside tips for dagen er at crossfire med HD4xxx fungerer svært godt allerede på neste offisielle driver :new_woot:

Lenke til kommentar
Det er sant Ourasi, jeg gleder meg i så måte :) Jeg skal dog kjøre XP64bit så jeg er liiiit shaky på driver biten.

 

Jeg tror du vil bli positivt overassket over hvor bra AMD/ATI driverne fungerer i 64bit OS, selv har jeg testet XP64 med 8.4&8.5 og gleder meg over at ytelsen er minst like god som 32bit, og ikke en eneste bug funnet så langt... :thumbup:

Lenke til kommentar
Og det drypper litt info om HD4870x2 også, designet rundt det delte minnet ser mer eller mindre klart ut, så ingen onboard CF, og ingen halvering av minne som HD3870x2/9800GX2 og vanlige Crossfire/SLI oppsett.

 

Har du en kilde for denne paastanden eller har du kanskje et slikt kort til testing selv? Hadde jo vaert rimelig revolusjonerende om ATI endelig klarte aa lage et skjermkort som virkelig var modulaert, hvor de bare kan legge til flere kjerner for aa skille mellom low-end og high-end, uten microstuttering og skaleringsproblemer! Det var jo dette som var planen for R700 naar vi foerst hoerte om denne GPUen for noen aar siden.

 

Les alle disse trådene, der får du all info anngående dette og litt til, 300 sider med mye kos. Skal poste all offisiell info jeg finner der, når jeg får tid til å pløye trådene på nytt...

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=41377

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=182304

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33916399

 

Har dessverre ikke noen ES av HD4870x2, men det er det nok ikke mange som har ennå. Men, det er jo ikke lenge til AMD slipper all info om dette kortet da...

 

Har fulgt traaden paa extremesystems siden den startet, men ikke de andre. Afaik er det ingenting som tyder paa at HD4870X2 er noe annet enn to RV770 brikker med intern crossfire,

og det er ingenting i traaden paa XS.org som tilsier noe annet. R700 skulle vaere meget et modulaert kort med x antall mindre kjerner og shared memory pool, og det er nok dette som gjoer at folk fortsatt snakker om dette i det hele tatt.

 

Prisantydningen til HD4870X2 (MSRP paa $500 om jeg ikke tar feil) indikerer ogsaa at ATI ikke stiller med annet enn et kort med intern crossfire. Hvorfor skulle de trenge aa konkurrere paa pris mot et kort med 933GFLOPS teoretisk maks ytelse (GT200) om de selv har over 2 TFLOPS selv? Jo, nettopp av samme grunn jeg ikke kjoeper meg to 8800GT istedet for ett GTX280, fordi microstuttering er et reelt problem og fordi to GPUer ikke betyr 2x ytelse med SLI / Crossfire.

 

Haaper dog at jeg tar feil. Hadde vaert positivt paa saa mange maater om R700 virkelig hadde shared memory pool.

Lenke til kommentar
Det er sant Ourasi, jeg gleder meg i så måte :) Jeg skal dog kjøre XP64bit så jeg er liiiit shaky på driver biten.

 

Jeg tror du vil bli positivt overassket over hvor bra AMD/ATI driverne fungerer i 64bit OS, selv har jeg testet XP64 med 8.4&8.5 og gleder meg over at ytelsen er minst like god som 32bit, og ikke en eneste bug funnet så langt... :thumbup:

 

Genialt! Tenker selv på å kjøre 4GB ram, pga billig ram for tiden, så da blir det XP 64-bit.

 

La forresten til en link til i første post:

4850 i Crossfire: http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=287874

 

Hva tilsvarer den scoren der i 3DMark 06 tro? Godt over 20000 vel..?

Endret av »frodo
Lenke til kommentar
Det er sant Ourasi, jeg gleder meg i så måte :) Jeg skal dog kjøre XP64bit så jeg er liiiit shaky på driver biten.

 

Jeg tror du vil bli positivt overassket over hvor bra AMD/ATI driverne fungerer i 64bit OS, selv har jeg testet XP64 med 8.4&8.5 og gleder meg over at ytelsen er minst like god som 32bit, og ikke en eneste bug funnet så langt... :thumbup:

 

Genialt! Tenker selv på å kjøre 4GB ram, pga billig ram for tiden, så da blir det XP 64-bit.

 

La forresten til en link til i første post:

4850 i Crossfire: http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=287874

 

Hva tilsvarer den scoren der i 3DMark 06 tro? Godt over 20000 vel..?

 

I vantage er 2xHD4850 i crossfire vel 60% raskere enn mine 2xHD3870, mine 2xHD3870 scorer vel 19000 poeng i 3dmark 2006, så du kan jo tenke deg hva dette kan bli;)

Nå har det seg dessverre slik, 3dmark 2006 er extremt CPU avhengig, og om du har massevis av GPU kraft, så viser det seg dårlig i 3dmark 2006 om du har en uklokket CPU... Det er andre 3dmarks som skalerer bedre på GPU, noe av bakgrunnen til nettopp vantage.

 

Uansett, det er en solid oppgradering å gå fra HD3870 til HD4850, det er det liten tvil om, og til HD4870 er det jo bare sweet :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...