Gå til innhold

Nvidia lanserer Geforce 280 GTX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke vært problem i det hele tatt på mitt 3850, kjører som en drøm med 2 skjermer. Fakisk så synes jeg Nvidia sitt nye kontrollpanel er kronglete i forhold, krøllete å styre hvilken skjerm som er hva + hvor startlinja skal være + om man krysser skjerm ut til høyre eller venstre, i kombinasjon.

 

Hmm, jeg opplever nVidia som greie (skjønt jeg styrer alt fra standard display properties i windows, ikke nVidia control panel).

 

Noen som har erfaringer med 3+ skjermer da?, Med forskjellig oppløsning og ikke sammenhengende bilde (i.e. det stretcher ikke utover mer enn 1 skjerm om du maksimerer vinduet)?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Herrejesus, det ser ut til at folk alt har glemt generasjonen før oppdaterte 8800gt og GTS? Nye skjermkort, ved lansering er DYRE. spesielllt om du skal ha toppmodellen. Da venter du litt og går for den nest beste som selges for halve prisen etter en mnd. eller to...

 

Forøvrig intresserer FPS per krone meg langt opp i ræva. Jeg er opptatt av at spill skal være spillbare i 1920x1200 med AA og AF på. Det hjelper fint lite om ett kort gir deg 5 dollar per FPS enn f.eks. 10, hvis de 5 $/FPS ikke resulterer i en spillbar framerate. :)

 

Og hva med strømbruket? Ja det er høyt, men det er jo lavere Idle og Load enn 9800 GX2...

amen.

Lenke til kommentar

Nvidia sitt kontrollpanel kunne utvilsomt vært hakket bedre på å justere flere skjermer.

I skrivende stund så må vi ty til "display properties" som MrLee nevnte. (kunne i det minste vært samlet på et sted)

 

Men er litt usikker på hvordan ATI er med selvinstilite/selvtungede oppløsninger/Hz/instillinger? Dette er et kjempepluss for meg ivhertfall, da prosjektoren min ikke alltid får helt korrekte oppløsninger fra før av. (samt om jeg har lyst å teste i høyere oppøsninger enn skjermen støtter)

Husker ikke helt, men trorikke dette var å finne på Catalyst-menyen.

 

 

Når det kommer til Tre skjermer så har jeg erfaring fra dette ja. (kjørt tre skjermer samtidig på 9800GX2, som har to DVI og en HDMI)

(to 24" og en 22")

Ettersom Vista ikke har støtte for å strekke skrivebordet utover alle tre skjermene (som gjør at de blir registrert som en kjempe-skjerm, med voldsomt høy oppløsning) så måtte jeg bruke det i et slikt oppsett som du nevnte MrLee. Altså tre individuelle skjermer der man f. eks kan gjøre hvert sitt fullskjermoppgave i hver skjerm.

 

HD4870 må yte rundt 9800GTX og koste rundt 1500, da kan dette bli bra! 8800GTS 512mb får man til gi-bort pris, undrer meg egentlig over hvorfor folk kjøper 9800GTX.

HD4850 kan nok ventes å bli litt bedre enn 9800GTX og komme ned i en 1500kr etterhvert ville jeg trodd ja. Men HD 4870 blir dyrere og bedre.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

På strømforsyningen jeg har nå er det 2 x 6 pin kontakter dedikert til skjermkort, og dette funker flott med et 8800 Ultra Kort, men så ser jeg på reviews av 280 GTX at dette kortet har en 6 pin og en 8 pin kontakt. Så jeg lurer da på om jeg må ha en ny PSU eller finnes det noen form for overgang eller noe i den dur ??

 

Kanksje litt off topic, men er nok et spørsmål mange som kjøper seg det nye kortet vil spørre om.

Endret av Devlish
Lenke til kommentar

Mitt Asus 9800GX2 fulgte det med en overgang ivhertfall. Det var fra 2stk 6-pin til en 8-pin. Men har du bare to 6-pin så blir det jo et problem. Da må du ha adapter fra to 4-pin molex til 6-pin PCI-e.

 

Edit: Fant ut at Microplex har en 6-pin til 8-pin, slik at du slipper å bruke en overgang som krever to 6-pin PCI-e:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=A...E&mcat=c531'

 

Driver man med folding@home og har godt med penger og kanskje flere PC-er så er GTX 280 et suverent valg. Men ellers ville jeg ventet utfra hva vi har sett.

Kan jo hende 9800GX2 / andre SLI oppsett også gir meget god ytelse i Folding? Med tanke på at Folding skalerer veldig bra på flere GPUer, og på 9800GX2 / 9800GTX SLI (eller 8800GTS 512) så kan det da dra nytte av hele 512 "kjerner"/shadere.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Det der virker veldig lovende. Nesten som en reprise av geforce FX Ultra støvsuger 5800 vs. Radeon 9700 Pro. Radeon HD 4xxx-serien virker verd å vente på. Håper vi snart får se grundige sammenligningstester.

 

Ja, hvis ryktene stemmer da kan HD4870 droppe en "bombe" i markedet og påvirke prisen på GTX 260 kraftig, og til og med på GTX 280 også.

 

Jeg lurer på hvorfor ATI har utsatt lansering av HD4870X2. Den kunne hevde seg bra i disse dager og derfor virker det litt "uklokt". Vet vi noe om årskaen for utsettelsen?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Det er ivhertfall langt fra første gangen ATI driter seg ut på lanseringer (med tanke på utsettelser).

 

Tipper det er visse problemer relatert til kortet. Det krever jo en del omveltning og plassering når du lager et Dual-GPU kort. Så kanskje noen mindre tekniske problemer?

Lenke til kommentar
Nvidia sitt kontrollpanel kunne utvilsomt vært hakket bedre på å justere flere skjermer.

I skrivende stund så må vi ty til "display properties" som MrLee nevnte. (kunne i det minste vært samlet på et sted)

 

Men er litt usikker på hvordan ATI er med selvinstilite/selvtungede oppløsninger/Hz/instillinger? Dette er et kjempepluss for meg ivhertfall, da prosjektoren min ikke alltid får helt korrekte oppløsninger fra før av. (samt om jeg har lyst å teste i høyere oppøsninger enn skjermen støtter)

Husker ikke helt, men trorikke dette var å finne på Catalyst-menyen.

 

 

Når det kommer til Tre skjermer så har jeg erfaring fra dette ja. (kjørt tre skjermer samtidig på 9800GX2, som har to DVI og en HDMI)

(to 24" og en 22")

Ettersom Vista ikke har støtte for å strekke skrivebordet utover alle tre skjermene (som gjør at de blir registrert som en kjempe-skjerm, med voldsomt høy oppløsning) så måtte jeg bruke det i et slikt oppsett som du nevnte MrLee. Altså tre individuelle skjermer der man f. eks kan gjøre hvert sitt fullskjermoppgave i hver skjerm.

 

HD4870 må yte rundt 9800GTX og koste rundt 1500, da kan dette bli bra! 8800GTS 512mb får man til gi-bort pris, undrer meg egentlig over hvorfor folk kjøper 9800GTX.

HD4850 kan nok ventes å bli litt bedre enn 9800GTX og komme ned i en 1500kr etterhvert ville jeg trodd ja. Men HD 4870 blir dyrere og bedre.

 

 

Ty til? det er det enkelst tilgjengelige mener nå jeg :p Og jeg VIL kjøre det som 3 selvstendige skjermer da :)

40+24+19 tommer :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Ja, hvis ryktene stemmer da kan HD4870 droppe en "bombe" i markedet og påvirke prisen på GTX 260 kraftig, og til og med på GTX 280 også.

Det tror jeg også. Det vil nok lønne seg å vente og se både for de som har bestemt seg for GTX-serien, de som er usikre og de som allerede har bestemt seg for Radeon HD4000-serien.

 

Jeg lurer på hvorfor ATI har utsatt lansering av HD4870X2. Den kunne hevde seg bra i disse dager og derfor virker det litt "uklokt". Vet vi noe om årskaen for utsettelsen?

Jeg tipper det er strategisk. Nvidia har sikkert en ultra-modell i bakhånd dersom ATI slipper en "bombe". Da vil ATI sikre seg ved å ha et kraftig svar tilbake.

 

Det virker som konkurransen i grafikkmarkedet er så reell som den ikke har vært på lenge. Og bra er det for oss forbrukere :)

Lenke til kommentar
HD4870 må yte rundt 9800GTX og koste rundt 1500, da kan dette bli bra! :) 8800GTS 512mb får man til gi-bort pris, undrer meg egentlig over hvorfor folk kjøper 9800GTX.

 

 

De fleste spill er optimalisert for Nvidia , det er en god grunn til å velge dette merket , ATI har store performance problemer feks i Age Of Conan og andre spill .

Driverne til ATI er ikke gode .

Lenke til kommentar
Ikke vært problem i det hele tatt på mitt 3850, kjører som en drøm med 2 skjermer. Fakisk så synes jeg Nvidia sitt nye kontrollpanel er kronglete i forhold, krøllete å styre hvilken skjerm som er hva + hvor startlinja skal være + om man krysser skjerm ut til høyre eller venstre, i kombinasjon.

 

Hmm, jeg opplever nVidia som greie (skjønt jeg styrer alt fra standard display properties i windows, ikke nVidia control panel).

 

Noen som har erfaringer med 3+ skjermer da?, Med forskjellig oppløsning og ikke sammenhengende bilde (i.e. det stretcher ikke utover mer enn 1 skjerm om du maksimerer vinduet)?

Kjører forøvrig dualview slik at jeg får to selvstående skjermer men startlinje kun på en.

Lenke til kommentar
Ikke vært problem i det hele tatt på mitt 3850, kjører som en drøm med 2 skjermer. Fakisk så synes jeg Nvidia sitt nye kontrollpanel er kronglete i forhold, krøllete å styre hvilken skjerm som er hva + hvor startlinja skal være + om man krysser skjerm ut til høyre eller venstre, i kombinasjon.

 

Hmm, jeg opplever nVidia som greie (skjønt jeg styrer alt fra standard display properties i windows, ikke nVidia control panel).

 

Noen som har erfaringer med 3+ skjermer da?, Med forskjellig oppløsning og ikke sammenhengende bilde (i.e. det stretcher ikke utover mer enn 1 skjerm om du maksimerer vinduet)?

Kjører forøvrig dualview slik at jeg får to selvstående skjermer men startlinje kun på en.

 

Og hva om du hadde en tredje, som PCen ikke hele tiden kunne oppdage (grunnet en HDMI swith), ville kortet oppdage og aktivere skjermen uten å måtte restarte? (evt. om du bare har 1 fast tilkoblet og den andre på dvi/hdmi switch?)

 

 

Ontopic: Jeg tror det smarteste er å vente til nye generasjonen fra ATI og se hvordan nVidia evt svarer på tiltale og så velge, men så har jeg sjeldent vært anklaget for å være smart heller da...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
HD4870 må yte rundt 9800GTX og koste rundt 1500, da kan dette bli bra! :) 8800GTS 512mb får man til gi-bort pris, undrer meg egentlig over hvorfor folk kjøper 9800GTX.

 

 

De fleste spill er optimalisert for Nvidia , det er en god grunn til å velge dette merket , ATI har store performance problemer feks i Age Of Conan og andre spill .

Driverne til ATI er ikke gode .

Jeg tror du bør lese innlegget mitt en gang til, og så bare sjekke ut litt generelle reviews av ATI kort på internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...