Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Kom selv inn på førstevalget mitt (noe som overrasket meg veldig!) og lurer på om hva jeg kan forvente fra faget det første semesteret? Bør jeg gjøre som de andre har sagt å prøve meg smått på Java og prøve å forstå det så godt jeg kan (på en månedstid) eller er det bedre å vente til studiene starter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom selv inn på førstevalget mitt (noe som overrasket meg veldig!) og lurer på om hva jeg kan forvente fra faget det første semesteret? Bør jeg gjøre som de andre har sagt å prøve meg smått på Java og prøve å forstå det så godt jeg kan (på en månedstid) eller er det bedre å vente til studiene starter?

inf1000 går så sakte frem at hvis du skal bruke en mnd på å forberede deg er det som oftest bedre å repetere en del av matematikken(vær ganske sikker på integrasjon, derivasjon, enkel funksjonsregning og kanskje litt vektorregning. Det vil du få mye igjen for i mat1001/mat1100). Dra på forkursene. Men selvfølgelig har du lyst kan du alltid prøve å lære deg noe java, men da burde du forvente deg å kjede deg de første 2 forelesningene i inf1000.

 

Gratulerer med studieplass og jeg håper du vil trives på ifi :)

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Kom selv inn på førstevalget mitt (noe som overrasket meg veldig!) og lurer på om hva jeg kan forvente fra faget det første semesteret? Bør jeg gjøre som de andre har sagt å prøve meg smått på Java og prøve å forstå det så godt jeg kan (på en månedstid) eller er det bedre å vente til studiene starter?

inf1000 går så sakte frem at hvis du skal bruke en mnd på å forberede deg er det som oftest bedre å repetere en del av matematikken. Dra på forkursene. Men selvfølgelig har du lyst kan du alltid prøve å lære deg noe java, men da burde du forvente deg å kjede deg de første 2 forelesningene i inf1000.

 

Gratulerer med studieplass og jeg håper du vil trives på ifi :)

Har lest noe rundt matematikken, men litt usikker på hva spesifikt vi går gjennom. Dog er veldig logisk av meg og tror ikke matematikken blir min største problem så lenge jeg studerer. Er det no sted jeg kan se tidligere oppgaver og/eller åssen MAT1001 er?

Lenke til kommentar

Kom selv inn på førstevalget mitt (noe som overrasket meg veldig!) og lurer på om hva jeg kan forvente fra faget det første semesteret? Bør jeg gjøre som de andre har sagt å prøve meg smått på Java og prøve å forstå det så godt jeg kan (på en månedstid) eller er det bedre å vente til studiene starter?

inf1000 går så sakte frem at hvis du skal bruke en mnd på å forberede deg er det som oftest bedre å repetere en del av matematikken. Dra på forkursene. Men selvfølgelig har du lyst kan du alltid prøve å lære deg noe java, men da burde du forvente deg å kjede deg de første 2 forelesningene i inf1000.

 

Gratulerer med studieplass og jeg håper du vil trives på ifi :)

Har lest noe rundt matematikken, men litt usikker på hva spesifikt vi går gjennom. Dog er veldig logisk av meg og tror ikke matematikken blir min største problem så lenge jeg studerer. Er det no sted jeg kan se tidligere oppgaver og/eller åssen MAT1001 er?

Du finner vel noe på emnesidene(se på de tidligere årene ikke bare i år). Men klarte du deg greit gjennom R1 (og R2) på vgs så er ikke faget så ille.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Hei, hvor langt ned i OSI-modellen går dere på det studiet?

 

Regner med du tenker på bachelor i «Programmering og Nettverk»? I så fall så er det to relevante emner, inf1060(obligatorisk) og inf3190(frivillig). Begge fagene må vel regnes som generelle innføringsemner.

 

I inf1060 så får man overfladisk kjennskap til OSI-modellen (se http://heim.ifi.uio....orelesninger10/ for foilene fra 2010).

 

I inf3190 går man betraktelig dypere, du kan se foilene her: http://www.uio.no/st...isningsplan.xml. Her går man litt mer systematisk gjennom de forskjellige lagene (ca en forelesning per lag).

 

Selv har jeg ikke lagt mye vekt på nettverk (men har tatt emnene nevnt ovenfor). Kan være det er noen andre her som har fokusert mer på nettverk som ønsker å utdype? :)

 

clickz101: Ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Noen som vet om programmering og nettverk kommer på restetorget?

 

Fikk tilbud om fysikk, men usikker om jeg klarer kalkulus (har bare r1), er det mulig å få en god karakter om jeg tar forkurset i sommer?

 

Beklager om det blir feil emne å poste i :)

 

Kom ikke på restetorget i fjor hvis jeg husker rett, men det kan jo hende det gjør det i år.

 

Det går nok fint å få god karakter, men det vil kanskje kreve litt mer jobbing uten R2. Forkurset er nok greit å få med seg hvis du behøver det :)

Lenke til kommentar

Skyter inn noen raske spørsmål, selvom det er en stund inn i fremtiden.

 

Skal gå 4. påbygg nå(VGS etter fagbrev), som forhåpentligvis gir meg muligheten til å ta opp Mattematikk R1(eller er det S1+S2?) ved siden av. Da vil jeg få det jeg trenger for å søke meg inn på informatikk: programmering og nettverk, da det virker som det mest aktuelle for meg. Har dog et par spørsmål som kanskje kan hjelpe meg å bestemme meg hvilke studier jeg søker meg inn på i 2012.

 

Ser at det er MAT1001 som obligatorisk, er ikke MAT1100 bedre? Isåfall, hvorfor er det ikke MAT1100?

 

Sitter å pusler med Python, vil det hjelpe meg noe når jeg begynner studiet? Eller er det andre språk jeg burde prioritere? Tenker da på å unngå java, så jeg ikke kjeder meg ihjel under forelesninger. Python fordi jeg har lest flere steder at det er et greit sted å starte hvis man tenker på C/C++ senere.

 

Er generellt uinteressert i webdesign, er det noe av det? Nettverk delen av navnet gjorde meg litt usikker, men siden det ikke står noe om det på siden er det vel lite?

 

Hvordan er jobbmarkedet?

 

Må man være god på design(typ, grafisk grensesnitt etc)? Å lage en ryddig og oversiktlig kode skal jeg nok fint få til, men å designe GUI etc er jeg mer skeptisk til.

Lenke til kommentar

Når må vi ta stilling til hvilke fag vi skal velge osv? Er dette noe vi må gjøre raskt eller får vi tid/innføring om hva de forskjellige inneholder først?

 

Programmet er programmering og nettverk hvis det skulle ha noe betydning :p

Vent til informasjonsmøte. Det er ikke noe problem. Hvis de ikke har forandret opplegget første dagen så får dere faktisk hjelp på en av termstuene for hvordan du velger fag, første semester er uansett ganske låst i fagplan. INF1000, INF1080 og MAT1001. Det er liten grunn til å forandre på det. Dere får mer beskjed på et informasjonsmøte som mest sansynlig er på den 15.august.(Du får beskjed om datoen av UiO. Jeg bare tipper datoen siden det pleier å være rundt den tiden og det er en mandag)

 

Ser at det er MAT1001 som obligatorisk, er ikke MAT1100 bedre? Isåfall, hvorfor er det ikke MAT1100?

 

mat1001 er en litt enklere versjon av mat1100, pensumet er omtrent det samme, men du får ikke hjelpemidler på eksamen i mat1100.

 

Sitter å pusler med Python, vil det hjelpe meg noe når jeg begynner studiet? Eller er det andre språk jeg burde prioritere? Tenker da på å unngå java, så jeg ikke kjeder meg ihjel under forelesninger. Python fordi jeg har lest flere steder at det er et greit sted å starte hvis man tenker på C/C++ senere.

 

Det finnes flust av emner hvor du må bruke python. Om du for eksempel velger et av programmene som bruker inf1100 i stedet for inf1000 som introemne. SÅ vil det første språket du møter på ifi være python. Det er uansett ikke dumt å lære seg å programmere litt.

 

Er generellt uinteressert i webdesign, er det noe av det? Nettverk delen av navnet gjorde meg litt usikker, men siden det ikke står noe om det på siden er det vel lite?

 

Jeg kan ikke huske om det er noen emner med webdesign på ifi i det hele tatt, det var litt html og css i inf1040 som gikk for noen år siden og var obligatorisk i det gamle programmet. Men ellers husker jeg ikke noen emner som har det.

 

Hvordan er jobbmarkedet?

 

Det er ikke noe problem å finne jobb etter endt utdanning.

 

Må man være god på design(typ, grafisk grensesnitt etc)? Å lage en ryddig og oversiktlig kode skal jeg nok fint få til, men å designe GUI etc er jeg mer skeptisk til.

 

Ikke nødvendigvis, du lærer litt gui i inf1010, det er ikke noe stor del av pensum, men aldri dumt å kunne litt gui.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Hei, hvor langt ned i OSI-modellen går dere på det studiet?

 

Regner med du tenker på bachelor i «Programmering og Nettverk»? I så fall så er det to relevante emner, inf1060(obligatorisk) og inf3190(frivillig). Begge fagene må vel regnes som generelle innføringsemner.

 

I inf1060 så får man overfladisk kjennskap til OSI-modellen (se http://heim.ifi.uio....orelesninger10/ for foilene fra 2010).

 

I inf3190 går man betraktelig dypere, du kan se foilene her: http://www.uio.no/st...isningsplan.xml. Her går man litt mer systematisk gjennom de forskjellige lagene (ca en forelesning per lag).

 

Selv har jeg ikke lagt mye vekt på nettverk (men har tatt emnene nevnt ovenfor). Kan være det er noen andre her som har fokusert mer på nettverk som ønsker å utdype? :)

 

clickz101: Ikke nødvendig.

 

Ok, takk for svar, Jeg går elektronikk og data teknologi, og vurderer signalbehandling og nettverk videre, og lurer litt på hvor like de to programmene er...

Lenke til kommentar

Lurer på en ting angående det med datamaskin, er det nødvendig med bærbar?

Lurer på det samme, er det nødvendig med bærbar på forelesningene?

Personlig så har jeg med ja, men det er ikke nødvendig.. Er mange pcer rundt på forskjellige rom på ifi.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting angående det med datamaskin, er det nødvendig med bærbar?

Lurer på det samme, er det nødvendig med bærbar på forelesningene?

 

Hei,

 

Kom inn selv på mitt første og eneste valg: Programmering og Nettverk ved UIO. Gleder meg! :!:

 

Min erfaring er at alt som tar bort fokuset ditt fra forelesningen bør unngås. Notater får du uansett tilgang til enten før eller etter forelesning. Ser mange som surfer på nett og gjør alt annet enn å bruke laptopen til studier under forelesninger.

 

Obliger kan sikkert utføres helt fint på termstuer eller den stasjonære hjemme.

 

Kanskje det blir mer nyttig med en laptop i 2 semester når det er mer programmering og mindre matte?

 

Selv tenkte jeg å investere i et passende nettbrett. Tror det kan egne seg godt til elektronisk pensum etc. De veier ikke så mye, har god batterilevetid og er knall til pauseunderholdningen ;)

 

Noen som vet mer tilgangen på elekronisk pensum?

Lenke til kommentar

Kom inn på førstevalget mitt; programmering og nettverk ved UiO. Har liten om ingen bakgrunn når det kommer til dette men er veldig interessert. Lurer derfor på om noen har noen tips til meg om hva jeg kan begynne smått med som oppvarming i ferien :p?

 

Lurer også veldig på hvordan det er å studere dette her?

 

Hei,

 

Om du skal varme opp med noe ville jeg foreslå å kjøpe pensumboka til MAT1001 og begynne der. Pensum er ikke lagt ut enda, men tror ikke vi gjør for mye feil om vi satser på tidligere pensum Matematisk verktøykasse. Om du har har R1 eller R2 vil du sikkert like denne boka mye bedre. Det gjør hvertfall jeg :thumbup:

 

Hovedfokus dette semesteret ser ut til å være matte. Personlig legger jeg derfor mine sommerforberedelser der.

 

Til info:

Om du heller vil begynne med java så fikk jeg mail fra faglærer Arne Maus angående pensum:

"Nesten eksakt samme pensum. Læreboka komme med ny utgave i august (utg.3), men mesteparten av endringene angår neste kurs INF1010".

 

Lykke til med forberedelsene!

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt så mye du kunne om studiet m_rosenborg. Ser at du sier at du også kom inn på studiet, har du gjort voldsomt mye forarbeid :p? Mailer fra faglærere osv også, ble egentlig litt mer bekymret nå :S.

Ikke noe du trenger å være. Møt på forelesningene, gruppetimene og plenumsregningene. Jobb jevnt gjennom hele semesteret, ikke ta et skippertak 2 dager før eksamen(og sånne ting) og du vil mest sannsynlig klare deg fint.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at alt som tar bort fokuset ditt fra forelesningen bør unngås. Notater får du uansett tilgang til enten før eller etter forelesning. Ser mange som surfer på nett og gjør alt annet enn å bruke laptopen til studier under forelesninger.

 

<snip>

 

Selv tenkte jeg å investere i et passende nettbrett. Tror det kan egne seg godt til elektronisk pensum etc. De veier ikke så mye, har god batterilevetid og er knall til pauseunderholdningen ;)

 

Noen som vet mer tilgangen på elekronisk pensum?

Med mindre man har veldig gode studievaner fra vgs ved bruk av digitale hjelpemidler, noe som er sjelden, så fungerer faktisk blyant og papir best. Som nevnt over så har man veldig mange forstyrrelsesmomenter i laptoper, ipad, etc.

 

Foiler fra forelesningene legges som regel ut i forkant eller etterkant.

 

Obliger kan sikkert utføres helt fint på termstuer eller den stasjonære hjemme.

 

Kanskje det blir mer nyttig med en laptop i 2 semester når det er mer programmering og mindre matte?

Det stemmer. Jeg hadde ikke noe akutt behov for laptop for jeg starta på master. I tillegg er det veldig sosialt og lærerikt å sitte på termstuene hele tiden!

 

Men for all del, egen laptop er brukbart og de fleste har det fra før.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var da voldsomt så mye du kunne om studiet m_rosenborg. Ser at du sier at du også kom inn på studiet, har du gjort voldsomt mye forarbeid :p? Mailer fra faglærere osv også, ble egentlig litt mer bekymret nå :S.

 

hehe...har bare lite å gjøre noen feriedager. Da kan man like gjerne forberede seg :)

 

Nå braker det snart løs med forkurs. Matte til uka, og informatikk uka etter. Noen her som skal gå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...