Gå til innhold

Omtale: HTC Diamond


Anbefalte innlegg

Dette blir ikke lange omtalen, men prøver å skrive så utdypende som mulig om mine erfaringer så langt.

 

Fikk HTC Diamond levert på døra fra Expansys på mandag, og har hatt noen dager å teste den på. Overgangen fra iPhone og andre mobil-OS over til Windows Mobile er ganske stor, og ikke minst meget uvant. Jeg har selv hatt iPhone i 1 år nå og hadde i grunn gått veldig lei den, men man ble meget vant med den responsive touch-skjermen.

 

Det første jeg merket med HTC Diamond var at den ikke var i nærheten av så responsiv som det jeg var vant med fra tidligere, i tillegg lagget den også litt. Ettersom dette er en import mobil, og samme software og firmware som ble levert til det amerikanske markedet så er det mange barnefeil som kanskje blir rettet opp i når mobilen kommer til europa. Riktignok er ikke dette noe man ikke kan fikse selv, etter å ha lest meg litt frem i forum osv så fikk jeg lastet ned en applikasjon som satt opp cache noe som økte ytelsen til TouchFlo 3D med over 100%! Etter denne endringen - og i tillegg ha blitt litt mer vant med telefonen kan jeg ikke si at jeg tenker så mye mer på at iphone var raskere å ha med å gjøre.

 

Funksjonene i HTC Diamond er mange, nye Opera som ligger ferdig installert er veldig bra, og fungerer utmerket med touch skjermen. Menysystemet derimot er helt middels, og man har ikke klart å skjule at dette er en windows mobile telefon. Mange funksjoner som sms, email og lignende har samme gamle layouten til windows mobile, tastaturet er også litt knotete til å begynne med, men man vender seg til dette også.

 

Selv bruker jeg stylusen som følger med mer enn å trykke på telefonen selv, mange ting er veldig smått spesielt om man skal ha fullt qwerty-tastatur, det finnes derimot noe som heter limited qwerty som sikkert gjør det enklere å bruke fingrene, selv om jeg tror effektiviteten blir bedre ved å bruke stylus.

 

GPS funksjonen har jeg ikke brukt i det hele tatt, det medfølger nemlig ikke noe program som lar meg bruke GPS, og er noe jeg må laste ned selv. Garmin og TomTom leverer programvare og kart til WM6.1, så her er det vel opp til meg selv om dette er noe jeg ønsker å betale for og i tillegg miste plass på telefonen til. HTC har såvidt jeg vet heller aldri sagt noe om at det skal medfølge software eller kart til diamond, så jeg tror nok i beste fall at versjonen som kommer til norge vil være en trial versjon hvor man må betale for norske kart.

 

HSDPA og 3G fungerer utmerket, og man merker kjapt forskjellen på å laste nettsider med Diamond enn hvordan det var med iPhone. Synes uten tvil at Opera browseren som medfølger i Diamond er betydelig bedre og mer funksjonell enn Safari. Men det skal også sies at jeg har opplevd problemer med å laste nettsider med Opera, spesielt nettsider med frames.

 

Batterilevetiden har jeg ikke erfart så mye av enda, men det ser ut til å holde rundt 2 hele dager ved mitt bruk (litt surfing, noen sms og 1-2 timer ringetid pr dag).

 

I pakken medfølger det hodesett og software, deriblant ActiveSync og en trial versjon av MS Office.

 

Alt i alt er jeg rimlig fornøyd, og kommer helt sikkert til å bli mer fornøyd etterhvert som jeg har lært meg å bruke alle funksjoene som medfølger. En windows mobile er tydligvis noe man ikke lærer ut og inn på noen få minutter som andre enkle telefoner, overgangen er stor.

 

Dersom noen har spørsmål så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan :)

Endret av clark
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg prøvde en HTC Touch (altså eldre utgaven), og jeg var meget misfornøyd med touch-skjermen, man måtte trykke veldig hardt noe som gjorde at det å bruke skjermtastaturet er krevende.. hvordan er dette på Diamond? iPhone er jo en drøm å trykke på, merket du veldig stor forskjell mellom denne og Diamond? Vurderer om jeg skal kjøpe iPhone, Diamond eller Touch Pro, og mye avhenger av touchskjermen og hvor trege Touch modellene er...

Lenke til kommentar

En hyggelig overraskelse å se denne havne på forsiden til amobil..

 

Har fått brukt telefonen litt mer siden sist nå, og det er som jeg sa at man vender seg til den store overgangen sakte men sikkert. Det som er litt irriterende er at den fortsatt lagger, men dette ser ikke ut til å være skyld i selve TouchFlo 3D systemet, den bruker 2-3 sekunder fra man trykker på at man skal svare på en sms til tastaturet og sms'en du skal svare på dukker opp, forhåptenligvis er dette noe som blir rettet opp i fremtidige firmware/software versjoner.

 

Har lest litt rundt på diverse forum hvor flere med EU versjonen også opplever de samme problemene jeg refererer til nå, så dette er nok noe den norske versjonen vil slite med når den kommer også.

 

Kameraet på telefonen er veldig bra, autofokusen fungerer utmerket, og du kan også styre fokusen selv ved å bruke en av de fysiske tastene på telefonen. Telefonen mangler kameralys, noe som gjør denne telefonen - samt de fleste andre jeg har testet nærmest ubrukelige når mørket begynner å falle. Videoopptak fungerer også helt OK, men det er vel ikke nødvendigvis disse funksjonene man legger mest vekt på når man skal kjøpe en tynn biz-telefon.

 

Testet divx på mobilen? Det er noe som HTC ikke alltid har vært like flink med og jeg skulle gjerne vist om det fungerer før jeg kjøper mobilen.

Har ikke fått testet divx/xvid eller andre videoformater på den annet enn YouTube som er ferdig installert på telefonen fra før, dette fungerer bra. Vil nok tro det bare er å installere VLC på telefonen slik at du får sett på de filmene du selv vil, skjermen er det iallefall ingenting å si på, det er nok den skarpeste mobilskjermen jeg har sett til nå :)

Lenke til kommentar

Oh the envy! :) Takk for brukertest, men henger meg litt opp i dette:

 

"Ettersom dette er en import mobil, og samme software og firmware som ble levert til det amerikanske markedet så er det mange barnefeil som kanskje blir rettet opp i når mobilen kommer til europa."

 

HTC diamond er ikke kommet i US versjon enda, det er heller ikke støtte for 850-Hmz- bånd på den, så du har nok en WWE-versjon, men som opprinnelig kom ut i Hong Kong. Euro-versjonen er heldigvis bare en uke unaa (to for oss).

 

Regner med den fiksen til touch-flo kom fra xda-developers? Uansett en kjemperessusrs for ALLE med HTC-telefoner.

Lenke til kommentar
Menysystemet derimot er helt middels, og man har ikke klart å skjule at dette er en windows mobile telefon.

Det er vane. Jeg kan for eksempel ikke fordra hverken Nokia eller SE sine menyer. :)

 

Og det har vel heller aldri vært meningen å skjule at det er en Windows Mobile telefon. ;)

 

 

 

Testet divx på mobilen? Det er noe som HTC ikke alltid har vært like flink med og jeg skulle gjerne vist om det fungerer før jeg kjøper mobilen.

Har ikke fått testet divx/xvid eller andre videoformater på den annet enn YouTube som er ferdig installert på telefonen fra før, dette fungerer bra. Vil nok tro det bare er å installere VLC på telefonen slik at du får sett på de filmene du selv vil, skjermen er det iallefall ingenting å si på, det er nok den skarpeste mobilskjermen jeg har sett til nå :)

Du trenger TCPMP. :)

http://forum.smartmobil.no/viewtopic.php?f=79&t=10190

Lenke til kommentar

Høres spennende ut. Vurderer selv denne telefonen til utskifting av min gamle p990i som jeg begynner og bli forbannet på og som er den mest ustabile og irriterende mobilen jeg har hatt. :wallbash:

 

 

Noen som vet om det følger med noe GPS program på den Norske versonen som standard?

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Kunne du lagt ut et par bilder tatt med kameraet på telefonen?

 

Ender nok opp med denne telefonen selv i løpet av sommeren, men ser at den ikke har støtte for GSM 850. Jeg skal flytte til USA i november og skal bo der i to år. Har hørt at det både brukes GSM 850 og 1900 i USA, så lurer derfor å om denne vil fungere i USA (Florida) med amerikansk SIM-kort selv om den ikke har støtte for GSM 850? Kan jeg velge å bare bruke GSM 1900?

Endret av -Bushman-
Lenke til kommentar
Kunne du lagt ut et par bilder tatt med kameraet på telefonen?

 

Ender nok opp med denne telefonen selv i løpet av sommeren, men ser at den ikke har støtte for GSM 850. Jeg skal flytte til USA i november og skal bo der i to år. Har hørt at det både brukes GSM 850 og 1900 i USA, så lurer derfor å om denne vil fungere i USA (Florida) med amerikansk SIM-kort selv om den ikke har støtte for GSM 850? Kan jeg velge å bare bruke GSM 1900?

 

Slik jeg har skjønt det avhenger det litt av operatør. Litt utenfor byer er nok 850 mer vanlig rett og slett fordi du trenger færre basestasjoner. 3G nettet i USA kjører også på andre frekvenser enn her, og der kommer nok dagens Diamond til kort. EDGE skulle gå bra. Tror T-mobile visstnok er den greieste operatøren der når det kommer til GSM-1900.

 

MAO. Burde du gjøre litt research i forhold til hva du burde gjøre. Skader sikkert ikke å vente litt.

Lenke til kommentar

Utfra det jeg har lest av tester av den europeiske versjonen i USA er T-mobile beste løsning med Diamond, men det er relativt dårlig 3G-dekning, og nesten håpløst innendørs. Virker vel lurest å vente på den amerikanske versjonen om du skal bruke den i USA.

Lenke til kommentar
Høres spennende ut. Vurderer selv denne telefonen til utskifting av min gamle p990i som jeg begynner og bli forbannet på og som er den mest ustabile og irriterende mobilen jeg har hatt. :wallbash:

 

 

Noen som vet om det følger med noe GPS program på den Norske versonen som standard?

 

 

Meg bekjent kommer ikke telefonen med noe GPS-program preinstallert. Det ryktes at operatør-spesifikke modeller vil komme med Tom-tom og et gratis kart ellers i Europa.

 

Er Diamond første telefon med denne?

 

Jepp

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...