Gå til innhold

Gametrailer MGS4 review


Anbefalte innlegg

Nå synes jeg spillindustrien skal roe litt ned med dette historie-pisset sitt.

Ser ut til at flere og flere absolutt må ha en god historie for at et spill skal være verdt å spille.

Som Gamereactor skriver, sett heller på en DVD-film hvis du vil ha historie, la meg spille.

 

Dette med "en god historie" blir alt for viktig for mange.

Spill som Halo og MGS er så totalt oppbundet i historie, at mange driter i om det er et teknisk dårlig spill bare historien er god.

 

Tenk dere Frogger med en skikkelig historie.

Det kunne være at frosken var adoptert, og hadde vokst opp med en stefar som slo han hver dag.

Så en dag fikk han vite at hans biologgiske far bodde på andre siden av veien og elven.

Men, hans biologiske far hadde nylig fått kreft og trengte benmargstransplantasjon fra en som matcher i familien.

Frosken ville naturligvis oppsøke sin biologiskefar, for et tårevått møte mellom far og sønn. Og kanskje var til og med deres benmarg en match for hverandre.

Han må bare over den fordømte veien og elven for å komme dit.

 

Nei, folkens, la nå historie være historie.

Jeg gleder meg til MGS4, men driter i historien.

Jeg har spillt gjennom de andre MGS-spillene, og har ikke fått meg med 10% av historien så lang.

Bare håper det finnes en "hopp forbi mellomsekvensen"-knapp, for jeg hater å bli tvunget til å se mellomsekvenser.

 

Denne artikkelen her har litt av det jeg prøver å formidle.

http://www.gamereactor.dk/artikler/69704/T...ellemsekvenser/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trykkertor: Ja, godt du fant en danske som var enig med deg ;) Skjønner hva du mener, av å til er det greit å bare spille ett spill der det eneste du trenger å få med deg er at du skal drepe, drepe, drepe o.l. enn ett komplisert spill der du virkelig må tenke gjennom hva du gjør og hva som skjer i spillet.

 

MEN, MGS4 er ikke ett slikt spill. Noen spiller det kanskje på den måten, men en av kjennetegnene til MGS spillene er den fabelaktige historien Kojima klarer å skape. Det er den som drar meg inn i spillet, og som får meg til å ønske å fortsette. Cutscenes med film kvalitet på kameraføring, voiceacting, modellering, effekter osv osv er noe av det jeg setter mest pris på i MGS spillene.

 

Tok ikkje lange tiden før "kjøpt og betalt" kommentarene kom nei.

 

Can you blame them? Blir jo nesten som å gi en ferrari 8 av 10 i kjøreegenskaper og Toyota Prius 9 av 10.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Vis du ser anmeldelsen så forklarer dem ganske greit hvorfor dem gir historien 8,7, det er rett og slett for mange fakta scener og tråder som må løses at historien ikke får den riktige flyten som vi kjenner fra de gamle spillene i serien. Har lest en annen anmeldelse også som klaget på historien, de sa at den ikke var like god og velskreven som de gamle selv om den inneholdt mange forklaringer og fine scener.

 

Jeg er ikke skuffet over at spillet får 8,7 i historien og 9,3 i overall karakter, spillet er likevel strålende for meg, gleder meg til å spille Metal Gear Solid 4.

Lenke til kommentar
Nå synes jeg spillindustrien skal roe litt ned med dette historie-pisset sitt.

Ser ut til at flere og flere absolutt må ha en god historie for at et spill skal være verdt å spille.

Som Gamereactor skriver, sett heller på en DVD-film hvis du vil ha historie, la meg spille.

 

Dette med "en god historie" blir alt for viktig for mange.

Spill som Halo og MGS er så totalt oppbundet i historie, at mange driter i om det er et teknisk dårlig spill bare historien er god.

 

Tenk dere Frogger med en skikkelig historie.

Det kunne være at frosken var adoptert, og hadde vokst opp med en stefar som slo han hver dag.

Så en dag fikk han vite at hans biologgiske far bodde på andre siden av veien og elven.

Men, hans biologiske far hadde nylig fått kreft og trengte benmargstransplantasjon fra en som matcher i familien.

Frosken ville naturligvis oppsøke sin biologiskefar, for et tårevått møte mellom far og sønn. Og kanskje var til og med deres benmarg en match for hverandre.

Han må bare over den fordømte veien og elven for å komme dit.

 

Nei, folkens, la nå historie være historie.

Jeg gleder meg til MGS4, men driter i historien.

Jeg har spillt gjennom de andre MGS-spillene, og har ikke fått meg med 10% av historien så lang.

Bare håper det finnes en "hopp forbi mellomsekvensen"-knapp, for jeg hater å bli tvunget til å se mellomsekvenser.

 

Denne artikkelen her har litt av det jeg prøver å formidle.

http://www.gamereactor.dk/artikler/69704/T...ellemsekvenser/

 

 

Metal Gear serien er ikke et spill, det er en interaktiv film.

 

Man går noen meter, skyter et par folk sniker seg inn i en bygning og så kommer det en 10 minutters filmscene også repeterer man dette hel til man er gjennom spillet, det er oppskriften på MGS serien.

 

Vis man ikke liker det så er det ikke noe vits i og kjøpe spillet.

Lenke til kommentar

Grunnen til at MGS 4 får lavere score på historien er nok oga måten den blir fortalt på. Halo 3 klarte elegant å pakke sammen hele historien så langt, fordi den ikke var så altfor intrikat. Halos historie kan kokes ned til "drep slemme aliens før de dreper deg". MGS4 skal jo oppklare alle løse tråder som har kommet opp igjennom årene, samtidig som den skal fortelle den nye historien, og det er tydeligvis ganske mye. Da er da klart at det kan være vanskelig å følge med og holde styr på alt dette.

Lenke til kommentar
Nå synes jeg spillindustrien skal roe litt ned med dette historie-pisset sitt.

Ser ut til at flere og flere absolutt må ha en god historie for at et spill skal være verdt å spille.

Som Gamereactor skriver, sett heller på en DVD-film hvis du vil ha historie, la meg spille.

 

Dette med "en god historie" blir alt for viktig for mange.

Spill som Halo og MGS er så totalt oppbundet i historie, at mange driter i om det er et teknisk dårlig spill bare historien er god.

 

Tenk dere Frogger med en skikkelig historie.

Det kunne være at frosken var adoptert, og hadde vokst opp med en stefar som slo han hver dag.

Så en dag fikk han vite at hans biologgiske far bodde på andre siden av veien og elven.

Men, hans biologiske far hadde nylig fått kreft og trengte benmargstransplantasjon fra en som matcher i familien.

Frosken ville naturligvis oppsøke sin biologiskefar, for et tårevått møte mellom far og sønn. Og kanskje var til og med deres benmarg en match for hverandre.

Han må bare over den fordømte veien og elven for å komme dit.

 

Nei, folkens, la nå historie være historie.

Jeg gleder meg til MGS4, men driter i historien.

Jeg har spillt gjennom de andre MGS-spillene, og har ikke fått meg med 10% av historien så lang.

Bare håper det finnes en "hopp forbi mellomsekvensen"-knapp, for jeg hater å bli tvunget til å se mellomsekvenser.

 

Denne artikkelen her har litt av det jeg prøver å formidle.

http://www.gamereactor.dk/artikler/69704/T...ellemsekvenser/

Hva er poenget med å spille MGS om du ikke bryr deg om historien? Da kunne du jo like godt ha spilt Splinter Cell eller et annet spill hvor historien ikke er i fokus.

 

Historie er viktig for meg ja, veldig viktig, et spill uten historie ser jeg på som tidsfordriv, et spill med god historie er stor kunst.

Lenke til kommentar

Sony fansen synker stadig lavere. Hver gang et PS3 spill ikke får den karakteren de mener det fortjener er anmelderne kjøpt og betalt eller rett og slett udugelige. Fantastisk.

 

Jeg synes PS3 er en topp konsoll med mange knalltitler, men jeg begynner virkelig å få fansen i vrangstrupen.

Lenke til kommentar

Vel jeg forstår deg godt Norse, men saken er fremdeles relevant. Ofte får ikke PS3-spill (og helt sikker 360-spill), helt den karakteren de "fortjener", og så het som konsollkrigen er nå om dagen er det klart folk i den ene stallen blir litt bittre når det skjer.

 

Egentlig synest jeg at det er litt bak mål å anmelde spill for "begge sider" på samme sted med samme folk. Aller værst er spill som blir spilt igjennom på én konsoll, for deretter å bli anmeldt på to. Slike spillsider/blader burde egentlig gjøre det klart at de som anmelder spill til 360 og de som anmelder spill til PS3 er to adskilte grupper, som ikke anmelder for å disse eller favorisere en spesiell konsoll.

 

Når det er sagt vil jeg også si at hele poengsystemet som anmelderne har funnet opp kan være vanskelig å forholde seg til. Hvordan summerer man opp et spill med et tall med én desimal? Egentlig burde spill bare ha tre karakterer; "dårlig", "OK" og "bra", så får det være opp til hver enkelt å lese seg opp til om spillet er noe som passer.

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar
Sony fansen synker stadig lavere. Hver gang et PS3 spill ikke får den karakteren de mener det fortjener er anmelderne kjøpt og betalt eller rett og slett udugelige. Fantastisk.

 

Jeg synes PS3 er en topp konsoll med mange knalltitler, men jeg begynner virkelig å få fansen i vrangstrupen.

 

Buhu Norse.. er du seriøs nå? Er ikke poenget med karakterer og reviews at man skal diskutere dem? At man skal fremme sine meninger, selv om man er enig eller uenig. Og dette har ingenting med Sony fansen å gjøre, men heller med MGS fansen. Sikkert en del xbox 360 fans der også.

 

Det må da være lov å være uenig i Gametrailers sine reviews, samt å diskutere dem? Men norse, om man tar for seg story karakteren? Synes du det blir rett? Nå er det sikkert slik at de to karakterene ikke kan sammenlignes fordi MGS4 er ett snike spill med komplisert historie og Halo3 er ett typisk skyte å drepe alle spill med helt grei historie.

Lenke til kommentar
Sony fansen synker stadig lavere. Hver gang et PS3 spill ikke får den karakteren de mener det fortjener er anmelderne kjøpt og betalt eller rett og slett udugelige. Fantastisk.

 

Jeg synes PS3 er en topp konsoll med mange knalltitler, men jeg begynner virkelig å få fansen i vrangstrupen.

 

Buhu Norse.. er du seriøs nå? Er ikke poenget med karakterer og reviews at man skal diskutere dem? At man skal fremme sine meninger, selv om man er enig eller uenig. Og dette har ingenting med Sony fansen å gjøre, men heller med MGS fansen. Sikkert en del xbox 360 fans der også.

 

Det må da være lov å være uenig i Gametrailers sine reviews, samt å diskutere dem? Men norse, om man tar for seg story karakteren? Synes du det blir rett? Nå er det sikkert slik at de to karakterene ikke kan sammenlignes fordi MGS4 er ett snike spill med komplisert historie og Halo3 er ett typisk skyte å drepe alle spill med helt grei historie.

 

Jeg synes det er helt greit å diskutere anmeldelsen, men jeg synes det er latterlig å anklage anmelderne for å være biased mot Sony/PS3.

 

Story karakteren går vel ikke bare på selve historien, men også hvordan den er fortalt. Storyen kan være fantastisk, men likevel bli fortalt dårlig. Jeg personlig kan godt forstå hvorfor noen ikke synes den hyppige bruken av ikke-interaktive cutscenes ikke er den beste måten å fortelle en historie i et spill på.

Lenke til kommentar

GT er en dønn seriøs spillside, og alle spill blir anmeldt av et kollektivt team av anmeldere, som alle spiller spillet og blir enige om karakter. Derfor blir det nesten litt feil å si at anmeldelsen her er subjektiv. Må si den personen som trakk inn "pwee-pweee ... awesome"-mentaliteten til amerikanerne traff spikern på hodet, det virker faktisk som amerikanerne flest er sånn :!:

 

Er forøvrig uenig i at Halo 3 skal ha bedre historie enn MGS4, sistnevnte er komplisert til tusen, men trenger det å være en dum ting?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jakoozie: Ikke meningen å gjøre forumet nesten ulevelig for deg :p

 

Nei synes karakteren er bra den, liker bare å diskutere. Og at ett spill som MGS4 skal få dårligere history karakter enn en hvilket som helst fps spill er uforståelig. Men som jeg har fått det påpekt mange mange ganger så har karakterene null med hverandre å gjøre. Så spill X fps kan på 10 av 10 i history og ett rpg spills history får 8 av 10. Men denne 8 av 10 karakteren kan være bedre enn spill x som fikk 10 av 10.. Skjønne den den som vil.

 

Kanskje spill karakterene bør kategoriseres etter hvilken sjanger. Mulig det gjøres i dag, men det gjøres ikke synlig.

 

F.eks. så betyr 10 av 10 på history som Halo 3 fikk at det er en FPS med en god historie fortalt på en bra måte. Til FPS å være.

 

10 av 10 i ett RPG spill betyr at spillet har en historie som får spilleren til å leve seg totalt inn i spillet. Det er fortalt på en nærmest perfekt måte og inneholder alt en rpg elsker krever.

 

Men uansett så vil den vanlig mann i gata se på karakterene å tro at det er ca like bra historie i HALO 3 og THEMOTHEROFALLRPGS. Noe som ikke stemmer i det hele tatt.

 

Men tror egentlig at problemet er at man overanalyserer disse karakterene.

Lenke til kommentar

Gametrailers er ganske kjent for å favorisere 360. Ikke uvanlig at de spøker med PS3, eksempelvis ved å flashe et bilde av den samtidig som ordet "shit" eller "crap" sies i filmen. Man ser også utallige urettferdigheter i sammenligninger; typisk at 360 spilles i HD, mens PS3 i SD.

 

Likevel liker jeg gametrailers veldig godt, da videoklippene og kommentarene gir veldig godt inntrykk av spillene. Bare å overse scoren på slutten. Generelt bryr jeg med lite om scores, men tolker selvstendig ut fra klipp og tekst hvorvidt det passer for meg. Mange spill som i følge scores er middelmådige er blant mine favoritter.

 

Forøvrig er 9.3 en fantastisk score sett for seg selv...

Lenke til kommentar

GT husker vi jo fra x antall sammenligninger mellom multiplatform titler hvor de ble beskyldt for å fremstille en versjonen til en viss konsoll i et dårligere lys en en versjonen til en annen. Det var vel videoinnstillinger det dreide seg om den gangen.

 

Men det er vel vanskelig å få frem en test som ikke er farget av en persons personlige preferanser. Men noen er mer subjektive enn andre.

 

Noen tester:

 

9.9/10 IGN UK REVIEW

8/10 EUROGAMER

10/10 MERISTATION.COM

9.3/10 GAMETRAILERS

A- 1UP REVIEW

5/5 OFFICIAL PLAYSTATION MAG REVIEW

95% PSM3 UK REVIEW

97% GAMEMASTER

8/10 EDGE REVIEW

10/10 OFFICIAL US PLAYSTATION MAG

10/10 OFFICIAL UK PLAYSTATION MAG

10/10 OFFICIAL ITALY PLAYSTATION MAG

9.6/10 OFFICIAL DUTCH PLAYSTATION MAG

10/10 LEVEL (SWEDEN)

19/20 JOYPAD (FRANCE)

9.7/10 CHIEF (BELGIUM)

9.6/10 HOBBY CONSOLAS (SPAIN)

9/10 HARDGAME2

97/100 GAMEMASTER

10/10 PTOM (USA)

9.5/10 PLAYFRANCE

9.6/10 PSW

9/10 GAMEREACTOR

9/10 JEUXVIDEO

10/10 PLAYSTATION BEYOND

9.5/10 MAXI CONSOLES (PORTUGAL)

10/10 EMPIRE ONLINE

10/10 PELAAJA MAGAZINE #69

9.5/10 IGN AUSTRALIA

5/5 PS MANIA 3.0(REVIEW BY OUR VERY OWN TTP / ITALIAN)

9.5/10 GAME REPUBLIC

10/10 PSM

97/100 PLAY GENERATION

9.5/10 GAMERS REPORTS

10/10 PLAYR TV UK

5/5 TTP

9/10 SPANISH ELITE GAMER

10/10 NEOCRISIS

100/100 RISE OF GAMES

5/5 JV.ORG

A- UGO

8/10 GAMEDAILY

 

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hmm, syns det blir for dumt å hoppe på kjøpt å betalt kommentarer istedefor å nevne hva som blir omtalt i reviewen.

 

Har ikke spilt spillet, men jeg elsker MGS og det de trekker for virker sært. Trekker for lange cut-scenes etc etc, for min del er dette ett av kjennetegnene til MGS serien. Å gjøre det på noen annen måte ville virke sært. Samtidig greier de å klage på at man kan skippe disse, men samtidig gjør dette at man går glipp av ting og kan bli forvirret senere. Hva forventer de? At man skal få med seg det som skjer i cut-scenen uten å se den? Eller at cut-scenen ikke skal inneholde noe histore? Da er jo hele poenget borte...

 

Sær og lite gjennomtenkt anmeldelse syns jeg.

Lenke til kommentar

Så har man det problemet igjen, man sammenligner spill mot spill og mener man selv er i besittelse av den universale løsningen.

 

Er det ikke lov for Gametrailers å synes historien i MGS4 kanskje er dårligere enn Halo 3? Eller skal det være slik at alle skal være enige i at Halo 3 storyen suger, MGS4 storyen er det beste som har skjedd siden the Big Bang?

 

Jeg synes folk jumper veldig mye i lufta av 1 anmeldelse. En omtale er en persons mening og siden man nå er så forskjellig så er det vel ikke en kriminell handling å ha en personelig mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...