Gå til innhold

Les Hardware.no på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wheelman:

Forsiden av hardware.no er 974 045 byte for øyeblikket.

Forsiden av mobil.hardware.no er 71 491 byte for øyeblikket.

 

Opera Mini komprimerer sidene ytterligere før de overføres til mobilen. Jeg finner ikke ut hvor mye men antar at fullversjonen havner på ca 30 kilobyte mens mobilversjonen havner på rundt 15 kilobyte.

 

Skal man spare penger så er det ikke så viktig om man bruker fullversjonen eller ikke, men desto mye viktigere å bruke riktig nettleser. Opera Mini er så vidt jeg vet den eneste nettleseren som har mulighet til å komprimere sidene før de sendes til mobilen.

Lenke til kommentar
Så lenge jeg ikke blir tvunget til de sidene er det greit. Liker det ikke når jeg havner på en nedskalert mobilside og det er umulig å komme til de "ekte" nettsidene.

 

Vi har ingen planer om å tvinge noen :) Men du skal ikke se bort ifra at du etter hvert sendes til mobil.hardware.no om du bruker en mobil terminal og prøver å nå www.hardware.no. Om det kommer vil det være rikelig med mulighet for å velge mellom de to ulike versjonene (henholdsvis web og mobil).

 

Ulemper hittil: Jeg prøvde linken "forrige uke" i denne artikkelen og det fungerte ikke. Også savner jeg liken til forumet så jeg kan se hva folk kommenterer om sakene.

 

Testsystem: Nokia N73 + Opera Mini 4.1

 

Notert. Vi ser på det ASAP.

 

Fant en bug:

Når jeg er inne på "Geforce GTX 280 lagt ut for salg" og går til bunn til "Opera 9.5 er lansert", trykker Les hele saken kommer den samme siden opp igjen.

 

EDIT: Det skjer over alt, den bare oppdaterer siden.

 

Strålende at dere poster evt bugs. Vi fikser fortløpende.

 

Kommer mobil.tek.no også?

 

Jeg gjentar mads sitt svar: Er på vei :)

Lenke til kommentar
Bare jeg slipper å komme automatisk inn på disse sidene med iPhone-en min er jeg fornøyd. :)

Alle sidene jeg er på ser på iPhone som en datamaskin - untatt Google.

 

Har noen skrudd klokken tilbake til 2005? Hva skal man med en mobilversjon av nettsidene, hvis man har en mobil som ikke klarer vanlig internett kan man like gjerne droppe det synes jeg

Det går litt raskere å laste den siden her - og artikler i mobilutgave med GPRS :p

Lenke til kommentar

Jeg syns det er bra dere ønsker å gjøre sidene mer mobilvennlige. Og tilsvarende dumt at dere velger å gjøre det med wap. :no:

 

Glem wap, det er feil vei å gå. Mye bedre å servere samme innhold (html) med forskjellig presentasjon (css) i form av media="handheld". I praksis vil det fungere slik om man går inn på feks www.amobil.no:

 

Vanlig nettleser: vanlig side

Webkit (iPhone, S60) og Opera Mobile: vanlig side

Opera Mini (birdlook): vanlig side, men opptil 90% komprimert

Opera Mini (mobile view): handheld-presentasjon, html opptil 90% komprimert

 

(Man aktivere bruk av handheld-presentasjon i Opera Mini i Settings > Mobile view. At det ikke står på default skyldes at mange sider "misbrukte" det ved å servere Opera Mini wap-lignende sider fremfor vanlige html-sider.)

 

 

Om dere absolutt vil tilby wap så ikke "tving" noen med mobil-browser dit. Hadde også vært fint om dere vurderte handheld-presentasjon for de med skikkelig browser. :)

Lenke til kommentar
Tunge bilder, flash-elementer, unødig reklame og mye mer kan strippes helt bort i mobilversjonen.
Det kan da fint fjernes/endres med en kombinasjon av css og php?

jojo, php kan lett fjerne elementer helt. Så joda, samme url kan i grunn brukes, mulig jeg misforstod deg litt. Personlig foretrekker jeg unik uri av hver versjon, siden de vil ha et veldig ulikt design, men det er nå bare min mening. Men mulighet til å switche modus spiller det i grunn liten rolle hva uri'en er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...