Gå til innhold

Test: Mist 650 W


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt mist og har bare dårlig erfaring med dem.

De er ikke verdt problemene du får.

Akkurat nå roper alle sikkert hurra, ny strømforsyning fra mist, men senere på året, kommer dette garantert, F*** for noe J**** dritt, Mist suger.

Noen som kjenner seg igjen?

Gå for Corsair hvis du skal ha en stabil strømforsyning.

 

Da du har hatt problem med Mist,så har resten av verden det?

 

Hva sier de som har hatt problem med Corsair? :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en Mist 500w i et par mnd for lenge siden, og hadde aldri noen problemer med den, før jeg solgte den grunnet pengemangel. Derimot vil jeg ALDRI kjøpe en PSU som jeg ikke vet har kvalitetskondensatorer inni.

 

4 rails er noe jeg også misliker sterkt, 20A er ikke nok til å fyre opp et drøyt dusin disker engang. Kjekt å ha 2x20A til pcie, når du trenger strømmen til andre ting. Hvorfor det ikke lages noen fler PSUer med en enkelt stor rail er for meg ubegripelig.

Lenke til kommentar

Ser at mist greier testen greit, er det noe jeg stiller meg skeptisk til så er det at det ikke finnes noen spesifikasjoner på viften som er brukt, men dette er jo en mindre bagatell.

 

Derimot så mener jeg personlig at Pris / Ytelse / Kvalitet ratioen ikke er bra nok, man burde få litt mer her for pengene og jeg er ganske så sikker på at 20kr mer hadde sikkret kvaliteten på denne!

Lenke til kommentar

Ser det diskuteres "linjer/rails" her .

Så lenge man kun har 1.stk 12v trafo er det kun EN utgang.

Dvs alle rails har felles strømkilde. Unntak til dette er f.eks Tagan Dual Engine PSUer som har flere 12v transformatorer.

Rails i dette tilfellet (MIST) er så enkelt at det er ihh til Intels teite ATX 2.0x spec (eller rettere sagt rekommendasjon)lagt en current limiter (sikring) på hver rail.

Denne får være max 20A.

Dette har gitt PSU produsenter hodebry og det ble egentlig en stor fadese , dette da man ved high end oppsett klarte å trigge sikringene . Dette tom med silverstone PSUer i 800w klassen.

PCP&C har lenge skjønt dette og holdt seg til EPS rekommendasjon hvor man har EN stor rail ( EPS er ikke underlagt denne ATX 2.X rekommendasjonen med current limiters på max 20A).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tror 650W vil bli for lite etterhvert, med tanke på alle de nye skjermkortene og 2x osv you know :p

 

Uansett, sittet med 500W mist i snart 3år om ikke mer, ingen problemer, PCen har vært så si konstant på i de siste 3årene :p

Synd Mist ikke selges på komplett.no, hadde garantert vært mitt neste valg, ork å bestille fra forskjellige steder.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Grafen for effektivitet er nå endret etter publisering. Det viste seg at strømforsyningen ikke hadde en egen +12 V-linje for P4-kontakten, slik ATX-standarden spesifiserer. Dette ble ikke tatt hensyn til under testing, noe som førte til et lavere resultater på effektivitetsmålingen. Jeg beklager.

 

Mvh

Jørgen E. Nilsen

Hardware.no

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar
Når du i tillegg får fem års produsentgaranti på enheten, er det en sikker investering.

 

Dette får man jo uansett sålenge man bestiller via internett, i form av reklamasjonsrett.

 

Loven er ikke 100 % konkret, men ja, man har 5 års garanti mer eller mindre uansett. Det er derimot en ekstra trygghet at produsenten selv gir deg denne garrantien. :)

 

Er det meningen at Teapo (som i test-produktet) på et senere tidspunkt skal erstattes av japanske kondensatorer?

 

Den siste tiden har det blitt diskutert en del rundt valg av kondensatorer på Mist-strømforsyninger, og hvorvidt kvaliteten på disse er god nok. Japanske kondensatorer er sett på som det beste, mens kinesiske, slik som Teapo, fort kan gi opp under hardt press. Vi har fått vite at Microplex nå skal gå over til en japansk produsent av kondensatorene.

 

Eller hvordan skal dette utsagnet tolkes?

 

Ordene "Microplex nå skal gå over til en japansk produsent av kondensatorene" betyr at Microplx nå skal bytte fra Teapo til noe annet, ja :)

 

Savner fortsatt test på Mist 1000W. Men takk for denne testen uansett! :)

 

Mist 1000 W ligger klar, og kommer om ikke så alt for lenge.

 

Nå har tom en vettug kar som Jørgen fått det til å bli en "sannhet" at en tråd på forumet har fått MP til å endre valg av komponenter i en serie som i skrivende stund har vært i produksjon en stund.

Dersom HPF kan bekrefte det utsagnet skal jeg dog gi meg.. ende over. :)

 

Jeg kunne aldri funnet på å skrive noe i en anmeldelse som ikke er fakta, så lenge jeg ikke presiserer at det faktisk er kun rykter. Dette er noe jeg har gjort flere ganger i testene av Hiper-strømforsyninger.

 

Jeg skriver at Mist skal bytte kondensatorer fordi jeg har fått bekreftet dette av fungerende daglig leder hos Microplex via mail - vi kommuniserer tross alt med sponsorer via andre kanaler enn forumet.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

 

Publiseringssystemet bøllet litt, og opprettet to tråder :-)

 

Ingen som trigga på informasjonen til høyre i artikkelen...?

 

Utgivelsesdato: 10. februar 2006

Effekt: 650 W

24-pin kontakt: Ja

 

Den ble utgitt for over 2 år sida... :new_woot:

 

Har en mist selv, hatt den i 5 måneder... Kjempefornøyd!

 

Mm, noe krøll med prisguiden også. Det skal rettes opp, den har nemlig ikke blitt lansert enda :-)

 

Hvorfor er det ikke noe Mist 650w i salg på sidene til Microplex?

 

Som det kommer frem av artiklen så er den ikke lansert enda, den kommer om ikke så alt for lenge vil jeg tro.

 

Effektivitetsnivået burde forøvrig ha vært mye bedre, spesielt når man tenker på hva konkurrerende produkter i samme prisklasse presterer.

 

Hei,

 

Beklageligvis så har det oppstått en feil med denne målingen. Det er rettet på nå, og nivået er ikke så alt for ille. Se tre to innlegg lenger opp for forklaring.

 

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar

Hmm, så Cpu får delt Rail med resten av systemet...

Tipper det kan oppstå mye krøll ved oppstart av et system som har mange harddisker og drev som krever litt av systemet og dette kan jo lage et par morsomme feilsøk...

 

Scenarioet jeg ser for meg er et 9800 X2 kort, 3-4 Hardisker og 2 optiske drev og en normalt klokket Q cpu på 3.2Ghz samt 2-3 120mm vifter og 2-4 Usb enheter (Mus, tastatur, printer, webkamera , scanner etc).

 

Så direkte ubetydelig er dette neppe, litt småpirk fra min side men jeg synnes skribenten kan fjerne dette fra minusen : "(liten betydning) "

Lenke til kommentar

Effektiviteten så bedre ut nå ja, synes de opprinnelige nivåene var noe man kunne forvente seg av en PSU i lavklassen, og det virket ikke helt normalt, hehe. Merkelig at designet med hensyn til CPU-railen har endret seg, CPU har jo alltid sittet på sin egen på de forrige utgavene (så vidt jeg ser ut i fra Microplex produktsider). Hvor sitter CPU nå da? (kanskje jeg gikk glipp av det). Samme rail som ATX-kontakten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...