Gå til innhold

Alt om Iphone 3G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare jeg som tror den gamle iPhonen vil gå opp i bruktpris?

 

Må si dette var det første som slo meg når jeg leste om den nye prispolitikken til Apple. Blir jo latterlig dyrt for en som vil bruke iPhone 3G i andre nett enn de nettene som lanserer den.

 

Tar man utgangspunkt i de abonnementene som finnes i dag og som inkluderer fri datatrafikk, så ser det ut til at et abonnement som dette vil koste rundt 500,- i måneden. Med 12 måneder binding så vil telefonen koste ~ 8.000,- (Gjetninger og antagelser, ikke noe bekreftet så langt jeg har funnet.)

 

Dette sammenlignet med en 1. generasjon 16GB til 4.000,- vil nok få mange til å tenke nøye gjennom om AGPS og 3G er verdt såpass mye i mellom.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Så klart den blir hacket. Er alltid konkurranser om hvem som er først ute med sånt. Skal selv få med meg en fra USA når den kommer ut.

 

Vil vel tvile på at det kommer til å lønne seg å kjøpe iPhones i USA lenger, da de har 24 mnd binding på abonnementer der, noe som er ulovlig i Norge. (Maks 12 mnd hvis jeg husker rett.)

 

Jeg har ikke snøring på hvilke "planer" som lar deg kjøpe iPhone, men den billigste på AT&T sine hjemmesider er $40 / mnd, noe som gir en tilleggskost på 4.800,- (24 mnd ganger $40), og det er ikke sikkert at den billigste voiceplanen holder...

 

Bare sånn at ingen går på en blemme og selger sin gen. 1 / sier nei til en gen. 1. på feil premisser her. ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Bare jeg som tror den gamle iPhonen vil gå opp i bruktpris?

Den kommer nesten helt sikkert til å stige i verdi ja. Jeg tipper ca 1000kr under totalprisen med Netcom. Tar jeg ikke feil vil totalprisen til Netcom bli minst 4000kr. Hadde ikke de vært utsolgt ville jeg hamstret ;) (kanskje vente litt til vi får vite totalprisen til Netcom)

 

3G og GPS er nok ikke spesielt viktig for folk flest av følgende årsaker:

 

3G: Netteseren er i utgangspunktet svært treg å bruke på store nettsider, og med mindre du har gratis datatrafikk i abonnementet er folk forsiktige med å laste ned for store mengder data. På mindre mengder data fungerer EDGE helt utmerket.

 

GPS: Ettersom telefonen ikke har skikkelig navigasjonsprogramvare, med forhåndsinstallerte kart ser jeg ikke den helt store dealen med GPS. Google Maps-programmet som er forhåndsinstallert fungerer veldig bra uten GPS.

 

Det kan videre nevnes at det slett ikke er sikkert at 3G-iphonen vil være mulig å låse opp med det første, noe som vil øke prisene ytterligere på gamle iphones.

 

Selv de mest intense Apple-fanboysene må jo innrømme at den nye iPhonen var særdeles skuffende!

 

 

BTW: Idiotien er jo på topp når Apple sammenligner 3G hastigheter med gamle telefoner (N95). Noen som har sammenlignet iPhone Wifi med f.eks. Nokia N95 8GB via 3G? I følge Apple bruker iPhone 20 sekunder på å laste inn: http://www.lonelyplanet.com via 3G

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Bare jeg som tror den gamle iPhonen vil gå opp i bruktpris?

 

Må si dette var det første som slo meg når jeg leste om den nye prispolitikken til Apple. Blir jo latterlig dyrt for en som vil bruke iPhone 3G i andre nett enn de nettene som lanserer den.

 

Samme her. Dersom det virkelig blir slik at det blir umulig å handle iPhone uten samtidig å kjøpe abbo, da blir det garantert ikke iPhone på meg. Kunne ikke ramle meg inn å betale Netcom for et utsugerabbo for å få iPhone. Bruktprisene vil garantert holde seg høye og kanskje stige.

 

CD

Lenke til kommentar
Apples [løsning der tilbyderne av tredjeparts programvare må "vekke" programmer på telefonen din via en tjener] er sannsynligvis snillere mot batteriet [enn fleroppgavekjøring].
Hvor sannsynlig? Dette er vel ordrett hva Jobs sa igår, og ikke redaksjonens egen konklusjon. Hvordan kan kontinuelig nettverkstilgang være snillere mot strømmen enn å legge programmer i bakgrunnen?

 

Kan det være så strømkrevende å ha en "inaktiv" tilkobling kontinuerlig? Her er det vel snakk om at telefonen venter på en pakke og deretter initierer datatrafikk mot Apples tjener når den mottar pakken. Har personlig ikke så mye erfaring med pushtjenester da jeg ikke bruker push-e-post, men bruker telefoner som kjører Exchange med push så mye mer batteri enn telefoner som ikke gjør dette?

 

Hvis vi ser for oss en IM-tjeneste, så ville denne uansett være tilkoblet kontinuerlig, og trekke minst like mye strøm?

For å ta i mot en pakke må mottakeren være klar til å ta den i mot. Det betyr at telefonen må være tilkoblet Apple sin server og vente på at en pakke kommer. Apple må også vite hvor pakke skal sendes.

 

Kan sammenligne det med å kaste en ball til en person. Nytter ikke å kaste den til han dersom han ligger å sover eller dersom kasteren ikke vet hvor mottakeren er. Mottakeren må også være klar til å ta i mot. Men det er mindre ressurskrevende å stå å være klar til å ta i mot, enn det er å kaste ballen.

 

Så når Apple mener de sparer energi med dette, så vil jeg tro at utgangspunktet er at telefonen uansett er tilkoblet Internett. Slik at deres push teknologi kommer på toppen av en allerede eksisterende tilkobling til Internett. Spørsmålet er vel om ikke resultatet ville blitt annerledes dersom man hadde sett på multitasking uten Internett vs. push med Internett.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Ja, også en mulighet, bortsett fra at det vel vil koste penger for Apple. Men det er vel her eksklusive avtaler kommer inn.

 

Men jeg har inntrykk av at telefonene i stor grad pushes med fri datatrafikk. Vil tro det ikke er tilfeldig.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Bare jeg som tror den gamle iPhonen vil gå opp i bruktpris?

 

Må si dette var det første som slo meg når jeg leste om den nye prispolitikken til Apple. Blir jo latterlig dyrt for en som vil bruke iPhone 3G i andre nett enn de nettene som lanserer den.

 

Samme her. Dersom det virkelig blir slik at det blir umulig å handle iPhone uten samtidig å kjøpe abbo, da blir det garantert ikke iPhone på meg. Kunne ikke ramle meg inn å betale Netcom for et utsugerabbo for å få iPhone. Bruktprisene vil garantert holde seg høye og kanskje stige.

 

CD

 

Er det ikke imot norsk lov å tvinge folk til å kjøpe et spesielt abonnement for å kjøpe en mobil?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...