Gå til innhold

Har kjøpt EOS450D, hva mer trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt meg Canon Eos 450D som jeg er strålende fornøyd med!

Men vil jo gjerne utnytte de mulighetene jeg har fullt ut.

 

Så mitt spørsmål er :

 

Hva bør jeg kjøpe inn? La oss si inntil 2000,- i første omgang, Så opptil 5000,- etterhvert. Stativ er under bestilling!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telezoom ? Hva er bra der da? Vurderer en 70-200mm linse etterhvert? Er det galt? Tenkte mer enn 50mm med f2.8f evnt 1.4 til og begynne med for å ta bilder innendørs blant annet.

Tenker jeg feil eller er jeg på rett vei?

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Du er på rett vei, ja. Jeg vil anbefale deg å gå til innkjøp av en blitz og lyssterk fastoptikk i første omgang. Canon f/1.8 50 mm er en billig inngang.

Lenke til kommentar

Ellers er det lurere å kjøpe litt videre optikk om du skal ta bilder innendørs. Canon har bl.a. en 28/2.8 som er fin, det tror jeg PMnormal skriver under på. 28/1.8 skal også være bra, om enn ikke like god på f/1.8 som 28/2.8 er på f/2.8. på f/2.8 skal den være god. Men den større blenderen lar deg ta bilder i mindre lys, og det er en fordel.

 

Sigma har også en 30/1.4 som er relativt god.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Takk for mange gode tips! Jeg er storfornøyd med Kit linsa utendørs, men syns den tar inn alt for lite lys innendørs, må ha veldig lang lukkertid for å få inn skikkelig med lys.

 

Gjør jeg noe dumt hvis jeg bestiller 50.mm 1.8II linsa? Den virker som en billig inngangsbillett, så får jeg heller kjøpe noe dyrere når jeg lærer meg og håndtere kameraet bedre? Den 28mm linsa blir litt for dyr i denne omgang, må jo ha endel annet snacks også :)

Endret av pahf
Lenke til kommentar

Men hvis jeg starter med en 50mm linse så har jeg en ålreit linse med forholdsvis sterk lysinntak.

 

Så kan jeg heller kjøpe en 28mm etterhvert for innendørs bruk og en fks 70-200mm for utendørs?

+blitz og diverse.

 

Tenker på en 50mm for diverse bilder fra messe og lignende i starten.

Endret av pahf
Lenke til kommentar
Det er en fin plan, så lenge du innser at 50mm er ganske trangt for generell bruk. Prøv å ta litt bilder på 55mm en stund, så gir det deg en ide om hvordan det vil være å leve med. Men du kan jo alltid sette 18-55IS på kameraet om du trenger noe videre. :)

 

Ja jeg innser det, men i første omgang så har jeg en teori om at de to linsene vil utfylle hverandre.

Da har jeg 50mm jeg kan bruke inne som tar inn mye lys, og 18-55 som brukes der 50mm har sine svakheter som fks i natur og lignende?

 

Et lite spørsmål til, denne passer ja ? Canon 50mm 1.8II

Lenke til kommentar

Motlysblender hindrer strølys, noe som er svært nyttig i seg selv. I tillegg beskytter den objektivglasset. Hvis det er en solid motlysblender gir god beskyttelse mot støt og slag. I tillegg beskytter den mot smuss og vann. Filter alene gir ofte uskarpe bilder pga. vanndråper på selve filteret. Så totalt sett vil jeg si at det beskytter bedre.

 

Filter kan være greit nok det og, men det og forutsetter høy mekanisk kvalitet. Hvis ikke forringer det billedkvaliteten. Det største problemet er at et filter med dårlige optiske egenskaper øker problemet ved strølys. Dårlig filter eller dårlig vær, krever altså at du bruker motlysblender i tillegg, om du baserer deg på filterløsningen.

 

Dette har forresten vært diskutert i det uendelige før. Mange er uenige med meg. Så det kan godt hende at dette resultere i flammende motinnlegg.

Men husk, det er jeg som har rett ;)

 

Jeg foretrekker forresten å bruke ordet motlysblender framfor solblender, siden den også skjermer for lys fra andre lyskilder :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Solblender er vel det mest fornuftige. Veldig fint for å hindre strølys fra sidene og kan ta av en støyt om du skulle komme borti noe eller miste kameraet i bakken.

 

Når det gjelder filter så er det polariseringsfilter som kan være kjekt å ha. UV filter er vel ikke så mye å ha så lenge du ikke skal bruke filmapparat.

 

Er en del folk som bruker UV filter som beskyttelse for objektivet, men har hørt om folk som har fått ødelagt objektivene på grunn av knuste filter som igjen riper opp glasset på objektivet. Frontelementet på objektivet tåler nok en del mer enn et UV filter.

 

Vil tro at solblender er til mer nytte i så måte.

 

Der var det plutselig komt et innlegg foran meg, men ser at Tim har stort sett de samme meningene som meg.

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...