Gå til innhold

Har kjøpt EOS450D, hva mer trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Kjempeflotte svar! Da forstår jeg bedre.

 

Går for lysblender tror jeg.

 

Trenger jeg en for hver linse? Henholdsvis dette for 50mm 1.8 og dette for orginallinsa som er med 450D?

 

Eller trenger jeg kun blender for orginallinsa?

Tja. At Canon ikke selger objektiver med motlysblender inkludert slutter aldri å forbause meg. Men det er nå så.

 

Jeg kan ikke nok Canon til å kunne svare på om det er nødvendig med to forkjellige. JP burde kunne svare på det om du ringer.

Men, jeg ville kjøpt ett til hvert objetkiv, uten å nøle. Det er absolutt mest praktisk, og en formue er nå heldigvis ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ikke en pris som gjør det til et direkte problem nei, men da tror jeg at jeg sender inn en bestilling på 50mm 1.8II og 2x solblendere jeg :)

 

Men det er noen filtre som gjør en del med selve lysstrukturen og fargene på bilder er det ikke ? Hvilke er det?

Lenke til kommentar

I gamle dager så var det mange morsomme filtre som ble brukt; men du får til de sammme effektene i Photoshop (og andre programmer) idag.

 

Det kun er to type filtre som fortsatt er aktuelle: polariseringsfilter og gråfiltre.

 

Polariseringsfilter brukes til å dempe refleskjoner, og kan i tillegg gi en mer blå himmel.

 

Gråfiltre brukes til å dempe lyset; ofte fordi det er for mye lys til å kunne bruke den blender/lukkertid kombinasjonen man ønsker seg.

 

Det finnes også gråfilter som er graderte, dvs at det er kun halvparten som er grå. Disse er fine å bruker når himmelen er veldig lys i forhold til bakken (man demper lyset fra himmelen).

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...