Gå til innhold

Feature: På skattejakt i spillenes historie


Anbefalte innlegg

Noen her som husker det fantastiske(?) "sex-games" spillet?? :love: Veldig sikker på at det var til commodore 64. Det gikk ut på å riste som faen på joysticken fram og tilbake mens noen personer holdt på med dette... Helt seriøst, husker dette var både vanlig sex og litt mer avansert gruppesex, hvor det gikk ut på å holde et jevnt tempo for deretter å øke tempoet og holde en jevn rytme.Så fikk man score etter hvor bra man hadde gjort dette da. Haha sorry hvis dette høres sjukt ut, men det fantes et spill som dette, og som var veldig poplært i guttegjengen min da jeg var ung. Jeg er 29 nå da. Husker spesielt da faren til en av kompisene mine kom og tok han på fersken i "sex-games" hehe. utrolig morsomt!! :p

 

Big-T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker mange av spillene som er nevnt her, og da spesielt last ninja som var mine favoritter.

 

Gikk utrolig mange timer med til spilling på C64 og amiga 500.

 

Jeg er ikke i nærheten av å spille like mye nå som jeg gjorde på min c64 og amiga, Synes ikke spillinen i dag gir den samme følelsen. Høres vel helt sløvt ut da dagens spill ser så utrolig mye bedre ut enn de gjorde for over 20 år siden når jeg hadde c64, men noe er det som gjorde spillene så spesielle før.

Lenke til kommentar

Mange gamle klassikere, men i dag spiller jeg nesten aldri C64. Nesten samtlige av de bra C64-spillene finnes på (vesentlig) bedre versjoner på andre plattformer (amiga/acade osv). Og når det gjelder lisenser er det min personlige mening at har man for en plattform av et slikt gammelt spill, så ser jeg ingen moralske betenkligheter ved å spille en annen gammel versjon fra samme tidsera.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her dukket det opp mange gode gamle minner. Defender of the crown var ett spill som ble spillt en god del på både c64 og amiga500. Husker at i blue max så var det veldig stas om man klarte å fly under broene.

Selv om ikke lyd og grafikk holder mål lenger, så er nok spillbarheten i mange av disse spillene på høyde med om ikke bedre enn dagens spill. Det som også er kjekt er at mange av disse kan man sette seg ned å spille i ca 10 minutter, hvor dagens spill gjerne legger beslag på mye mer tid.

 

Gleder meg til neste del ;)

Lenke til kommentar

Nevner et par av de jeg slet meg ut på:

 

Track & Field

Boulderdash

The Boss (tekstbasert fotball spill) Blir veldig overrasket om noen husker dette :)

Forbidden Forest

Castle of Terror

Save me , Knight

Pitstop 2

Satans hallow (muligens Hollow?) (med den fantastiske ride of the valkyries melodien)

Moonpatrol

Ghosts & Goblins

Green Beret

A Bards Tale (hele serien)

The Fairy Tale Adventure (sinnsyke greier.. var på hele 4 disketter)

The Hobitt (adventurespill)

 

Generelt sett alle Adams adventurespillene var jo gode greier:)

 

Også tilslutt kommer jeg på et adventurespill jeg ikke husker hva het men det var på nærmere 10 disketter tror jeg og foregikk i masse forskjellige tidsperioder. Engelsken min var for dårlig den gangen til å klare noe og jeg ble som regel spist av dinosaurene på første diskett før jeg hadde kommet meg noe særlig avgårde.

 

Noen som husker dirty little boy :)?

Lenke til kommentar

Det varmer virkelig et nerdehjertet fra åttitallet å kunne lese om barndommens spill. Jeg kan faktisk si at jeg har vært innom absolutt alle disse spillene, med et eneste unntal. Thrust. Det spillet hadde jeg aldri hørt om. Resten derimot sitter fortsatt friskt i minnet.

Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg satt med Pitfall, HERO og Rick Dangerous-spillene.

At dere har tatt med et SSI-rpg varmet også skikkelig. Jeg husker jeg spilte de fleste av de spillene. En av mine favoritter var "Dark Knights of Krynn" (Edit: Death knights of Krynn het det visst)eller noe lignende. Jeg simpelthen elsket Dragonlance-verdenen.

 

Ah, good times, good times.

 

PS. Forbidden Forrest er fortsatt et av mine topp 3 spill noensinne!

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar

Ja hvorfor er ikke Forbidden Forrest med på denne lista?

 

Hvis jeg skal trekke fram noen spill jeg spilte mye så blir det vel som følger:

 

Ultima IV (tidenes rollespill?)

Double Dragon

Last Ninja serien

Blue Max

Kikstart 2

Elite

Forbidden Forrest

Wizard Of Wor

 

det er sikkert også en masse andre spill som jeg ikke kommer på i farta. Det meste blei kun prøvd og kassert. Hadde hauger av kassetter med Turbo Tape spill på . Fikk meg faktisk diskettstasjon etterhvert også. Husker den kosta 2000 spenn en gang mot slutten av 80 tallet. Hadde også en utvidelsesboks til c64 med boot og freezeknapp som gjorde at jeg kunne dumpe spill rett til diskett og loade dem sinnsykt raskt. Tror det var Action Replay Mk4 eller noe i den duren.

 

Ække så gøy å spille de gamle spilla i dag. La de gode minnene leve uten å gjennopplive dem med å forsøke å runne Ultima4 i dag. Hadde vel gitt opp etter et kvarter...

 

Finnes det overhodet noen salgstall for spill til den konsollen?

Var det overhodet noen som kjøpte spill i norge til den konsollen? Kjøpte selv noen cd'er i London til £5 pr stykk. Alle kassettspill blei kopiert.

Lenke til kommentar
Ja hvorfor er ikke Forbidden Forrest med på denne lista?

Hvis du tar en kjapp titt på de første avsnittene i teksten finner du et mulig svar på det spørsmålet. Nå skal jeg ikke røpe nøyaktig hvilke spill som kommer i del to (som allerede er ferdigskrevet), men dere kan jo evt. vente til dere har sett den før dere klager over utelatte spill? :)

Lenke til kommentar
Ja hvorfor er ikke Forbidden Forrest med på denne lista?

Hvis du tar en kjapp titt på de første avsnittene i teksten finner du et mulig svar på det spørsmålet. Nå skal jeg ikke røpe nøyaktig hvilke spill som kommer i del to (som allerede er ferdigskrevet), men dere kan jo evt. vente til dere har sett den før dere klager over utelatte spill? :)

 

He he,

 

Så det var snakk om den del to ja. Siden du driver research på disse gamle spillene. Finnes det overhodet noe tall på salg av spill til C64? Fint om du også kunne tatt med litt om hva som kom ut når. C64 hadde jo en ganske lang levetid med alt det som kom ut på den. Selv da Amigaen kom så hadde fortsatt den første generasjone av spillerer sin trofaste C64 som de fortsatt spilte på. Jeg for min del hoppa rett fra C64 til en svinedyr PC.

 

Helt utrolig hva man klarte å skvise ut av en maskin med kun 64KB med minne :-)

Lenke til kommentar
Paperboy var kult. Og spy vs spy. Men loadetid på 1 time er vel det som er mest minneverdig, med den fantastiske lsd-inspirerte loadscreenen. Ikke så rart at man ble litt småskadet.

Turbo-tape!! Lang loadetid var jo kun på spill man faktisk hadde kjøpt :ph34r:

 

Turbo-tape og SYS92598(?) var fancy greier som gjorde loading til en lek og man fikk jo ett lass med spill inn på en enkelt kassett.

 

Husker enda godt at avisbudet vårt "mistet" kassetter med de nyeste spillene i postkassen vår med jevne mellomrom og plukket opp en tom kassett i samme slengen. Da snakker vi avansert fildeling :new_woot: Det var som julekvelden hver gang avisbudet kom og vi kunne løpe ut til postkassen for og se om det var kommet noe nytt spennende.

 

Det var tider det ja. OG Bøbbel bøbbel er rett og slett mitt favorittspill noensinne. Elsker enda kjenningsmelodien der.

Lenke til kommentar
*snip*

Også tilslutt kommer jeg på et adventurespill jeg ikke husker hva het men det var på nærmere 10 disketter tror jeg og foregikk i masse forskjellige tidsperioder. Engelsken min var for dårlig den gangen til å klare noe og jeg ble som regel spist av dinosaurene på første diskett før jeg hadde kommet meg noe særlig avgårde.

 

Noen som husker dirty little boy :)?

Var det det spillet der du brukte en tidsmaskin for å hoppe mellom de forskjellige tidene og man låste opp andre tidsepoker etterhvert? Husker ikke hva spillet het, men det ble mange timer med dette spillet.

 

Det er også et spill som savnes, men som jeg regner med dukker opp i del 2 : "RACING DESTRUCTION SET"

Sinnsykt herlig bilspill med mange forskjellige typer biler/baner/underlag. Snakk om å være tidlig ute med gode spillideer!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ahh.. Dette viser igjen hvorfor spill var bedre før. Vi har rett og slett ikke så stort spekter av nyskapning i dag. Det er for mye penger og prestisje på spill til at produsentene ikke tør å satse på annet enn strømlinjeformede mainstream formater som har vært grinda på siden C64-tiden.

 

Selv om jeg må si det er mange spennende titler som kommer ut i nær fremtid enn det har vært på lenge.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...