Gå til innhold

Atom på desktopen


Anbefalte innlegg

Disse kortene tror jeg kan bli en hit om noen lager billige kabinetter i skoeske-størrelse hvor det er plass til DVD-brenner, og harddisk.

Jeg kunne tenkt meg en 24" skjerm med en "utvekst" på baksiden med plass til et slikt hovedkort. DVD-brenner kunne vært pent plassert med åpning på siden av skjermen sammen med USB-porter og minnekortporter. 2,5" SSD eller harddisk kunne også lett fått plass i "bakhodet" til skjermen.

Du får allerede i dag maskiner som har hull som passer til VESA75 (eller er det 100?) slik at du kan skru dem fast bak på skjermer med VESA (XXX) fester. (Men, jeg har kun sett dem som ferdige bokser, som koster alt for mye.)

 

ellers så kan du jo alltids kjøpe deg en mac istedenfor? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva svarte? Vifte? Det ødelegger hele kjøpelysten for min del.

 

Ja, det er flere som har lansert Atom-baserte maskiner/pakker med vifte, jeg fatter det ikke, de må ta seg litt sammen.

 

AtW

 

Det er et mITX kort, 17x17 cm. Her er et annet kort bygget på samme platformen som har fått spesifikasjonene rett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354538

 

TDP er forøvrig 7W og ikke 4. Det skal bli lansert enn dualcore på 12W senere i år.

 

Hvor har du 7 watt fra? Alle steder jeg har lest har operert med 4 watt tdp på 230, hadde vært interessant med en kilde.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det er motsatt av det vi er vant til. Det sier meg bare at Intel laget Atom svært energieffektiv uten å lage noe tilsvarende brikkesett i samme slengen. Atom egner seg egentlig utmerket til å integrere brikkesettet i. 3 brikker i 1. Håper neste generasjon Atom blir sånn.

Lenke til kommentar
vi kommer garantert til å se 100% passive atom hovedkort trur jeg. de trenger bare lage chipsett kjøler så stor at den dekker det meste av pcb'n av hovedkortet :p
Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være så vanskelig med passiv cpu kjøler kombinert med en stor (8 eller 12 mm) "stillegående" vifte montert i selve kabinettet. Eller kanskje det kommer etterhvert. . .
Lenke til kommentar

Tror jeg bygger en Atom-basert server senere i sommer med en PicoPSU og putter hele greia i et klesskap :)

 

Skal brukes til torrent, backup, MP3-server (EDNA) og kanskje også en web-server.

 

Tipper den takler alt dette fint.

 

Men det jeg er usikker på er nettverkshastigheten. Ser den bare har 100mbps NIC, men om jeg setter inn et gigabit-kort vil den da klare 300-400mbps som jeg tidligere har klart mellom maskiner med vanlige hovedkort og CPU'er?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Håper Intel lager et chipset som egner seg bedre! Blir for dumt at chipsettet skal ha fem ganger så stor effekt som cpuen! En lavenergi variant av G45 hadde vært utrolig knall! GMA 945 begynner også å bli litt gammelt syns jeg. Det hadde ikke gjort noe med GMA X4500HD eller hva det nå heter..

Lenke til kommentar

Og med meget godt grep om dette segmentet (eneste konkurrenten er VIA) og høyere etterspørsel enn de kan levere så er det liten grunn for Intel å lansere noe bedre med det første. Atom 330 skulle visstnok være planlagt i Q3, men har nå blitt utsatt til Q4. Dermed ser vi nok ikke en ny Atom platform før tidlig i 2009, desverre.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...