Gå til innhold

Voll studentby. Erfaringer?


prada8

Anbefalte innlegg

Kan legge inn min erfaring fra to års opphold på Voll Studentby også. For å være helt ærlig, ville jeg frarådet folk fra å bo her. Forrige år satte de prisen opp til 4400 pr måned pluss strøm (4700+strøm i dublettene), samtidig som de fjernet alle sengene som var inkludert før. Dette har ført til at det ved utflytting står en masse senger som bare kastes i søpla da ikke alle får solgt unna. Dette gjør Voll til en av de dyrere studentbyene, uten at de har særlig belegg for å ta en slik pris. Det kommer jeg tilbake til.

 

Rommene på Voll er små, men praktisk innreddet med stor skrivepult, fin naturlig belysning og eget bad. Alle har tilgang til bod for langtidslagring, men bit merke i at oppbevaring av mat og kjøkkenutstyr er begrenset og oppleves som et hinder til tider. Fellesarealet kombineres med det store kjøkkenet, og har en sofa av dårlig kvalitet og TV-benk der en selv kan investere i TV dersom filmkvelder er noe er på utkikk etter. Hvor hjemmekoselig det er, kan diskuteres, men har bedre erfaringer fra andre fellesareal i Trondheim (deriblant Steinan og Berg Studentby).

 

Hva lokale angår, er det tilgang til butikker i nærheten, og det samme med buss. De som vil få mest ut av beliggenheten, er de som skal studere ved NTNU Dragvoll. For min del, om jeg kunne valgt på ny, hadde jeg heller valgt 3-5 minutters ekstra busstid og bodd på Berg Studentby. Her er det nyere og bedre standard både på rom og fellesareal, og studentbyen i seg selv er mer moderne og flott. Større oppbevaringsplass til kjøleskap og fryser, og sist gang jeg sjekket var prisen en del lavere enn på Voll. Ordentlig komfyr har de også, så du spare masse tid på matlaging. Bittelitt lengre unna Dragvoll, betyr også bittelitt nærmere sentrum, så du får sånt sett litt tilbake igjen, ved at Trondheim er en fantastisk by som alle studenter oppholder seg mye i.

 

Et annet negativt aspekt, er måten en forlater stedet. Du får to forsøk på inspeksjon ved utvask, og en vaktmester kontrollerer med lupe alle kriker og kroker. Det settes helt usannsynlige krav i forhold til utstyret (støvsugeren er f. eks. evneveik), og du er heldig om du slipper unna uten å måtte betale Voll sitt personale for "utbedring" av en allerede grundig utvask. Vaskehjelpene tar seg sinnsvakt godt betalt. 500 kroner per påbegynte time, så dersom du møter en vrang vaktmester, risikerer du å måtte betale over 1000 kroner i det du flytter ut. Det er litt ekstra surt når du til enhver tid føler at du overbetaler en smule per måned i leie, i forhold til konkurrentene.

 

Så oppsummert, har jeg følgende minus å komme med:

  • Dyrere studentby enn gjennomsnittet
  • Ingen seng inkludert lenger
  • Lite oppbevaringsplass til kjøkkenartikler og frysemat
  • Dårlig komfyr som tar en evighet å lage mat på
  • Hypersensitiv røykvarsler
  • Svak støvsuger
  • Relativt små (men dog praktisk innredete) rom
  • Vrien utvask, nesten designet til å få deg til å betale ekstra ved utsjekk
  • Langt fra sentrum og Gløshaugen (du vil sannsynligvis trives bedre ved å bo mer sentralt, selv om du går på Dragvoll)
  • Noe trist fellesareal

6/10

 

Seks av ti er ingen dårlig score, og Voll Studentby heller ikke noe dårlig sted å være. Imidlertid tror jeg bare at du finner mye bedre studentbyer, som f. eks. Berg (men ikke Moholt eller Falkenborg). Det beste vil jeg påstå, er å ha litt is i magen, kjøpe en flybillett opp til Trondheim og kikke på private boliger. Om du flytter sammen med noen du kjenner eller går sammen med noen tilfeldige, får du vesentlig bedre boforhold til prisen, selv sentralt. Det finnes også masse private eiendommer på Finn.no som har blitt omgjort til å ligne på kollektiver, og disse pleier også å ha langt friere tøyler.

 

Å bo på Voll er en ok overgang fra å bo hjemme, men å ha sitt eget er i 9 av 10 tilfeller bedre. Enten alene eller med andre. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal flytte til Voll om et par dager, noen som kan fortelle meg litt om hvordan parkeringsmulighetene er? Ringte akkurat Frost og de fortalte at Voll studentbys eget parkeringsområde er regulert av EuroPark og at man må betale for å stå parkert, noe som høres helt hinsides idiotisk ut med tanke på at det allerede koster en del å bo der og om man skal ha bil fast kan man ikke akkurat betale 50kr daglig for å stå parkert, samt risikere bøter pga. udugelige parkeringsvakter. Er det noen områder i nærheten hvor det er mulig å stå gratis, eventuelt leie fast parkering?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Oi, her ser jeg at en før meg har listet opp mye negativt. Jeg navigerte meg inn her for å fortelle om mine 2 år på studentbyen, og min erfaring er nærmest utelukkende positiv. Jeg har besøkt venner i de fleste av Trondheims større studentbyer, og jeg for min del synes uten tvil at Voll er en av de beste studentbyene. Jeg må derfor ta motsatt turn enn han over meg og si: Jeg ville absolutt anbefalt studentbyen.

Helt generelt: For de som er ny student i byen er det å bo på studenthybel i kollektiv en veldig fin start, uavhengig av hvilken studentby man flytter til. Det er klart noen kan være uheldige, men de aller fleste blir gode venner med de man bor sammen med. Det er sosialt og en fin måte å få seg nye venner på. Det man derimot merker over tid er at det kan være svært slitsomt dersom man ikke tar hensyn til hverandre i kollektivet. Det er stort sett alltid en som "glemmer" å rydde etter matlaging, og alltid en som bare MÅ spille dundrende høy musikk med full bass til enhver tid. Det man kan prøve på er å bli enig med de andre om noen grunnregler for hvordan man vil ha det sammen fra starten av.

Voll studentby ligger stort sett på samme prisnivå som studentboligene hos SIT (der standarden er samsvarende). Noen av de nyere studentbyene til SIT er faktisk dyrere enn Voll. Det er klart man kan få seg en billigere hybel på f.eks Moholt, men der er det også svært varierende (/dårlig) standard. For meg har det uansett vært verdt det å legge i noen hundrelapper ekstra i måneden for å bo bedre, rett og slett.

Når det gjelder at seng ikke er inkludert på Voll lenger(som nevnt av han ovenfor) så ser jeg egentlig på dette som et enormt pluss. Jeg for min del ønsket ikke å overta en enkeltseng brukt av gud vet hvor mange. Har man ikke lyst til å kjøpe en ny seng til 900 kr på IKEA er det jo uansett veldig lett å få en seng billig eller gratis fra en annen som skal flytte ut.

Jeg kan jo gå nærmere inn på hva jeg synes er de store fordelene ved å bo på Voll studentby:

  • Gjennomgående god standard. 
     
  • Greit lydisolert. 
     
  • Eget bad på hver hybel. Dette er det de færreste andre studentbyer som tilbyr, de fleste steder må man dele. Dette er et enormt pluss, for selv om man er sosial er det noe dritt å stå i kø for å bruke badet. 
     
  • Dersom man bor i kollektiv med 6 andre: Stort fellesareal med kjøkken og sofakrok. Med god plass er det lett å være sosial med de man bor sammen med.
     
  • Eget lokale med lesesaler og grupperom på studentbyen. Dette er helt genialt i eksamenstiden, da det ofte er vanskelig å få leseplass på skolen.
     
  • Studentbyen har ansatt en "husvert" som kun jobber for å gjøre hverdagen til beboerne enda mer trivelig. Han arrangerer quiz, konkurranser, felles fester, fotballkvelder og andre sosiale sammenkomster for studentbyen. Det er selvfølgelig helt frivillig om man vil delta på slikt, men det er et godt tilbud for de som vil være sosiale :-)
     
  • God oppfølging på hva enn det måtte være, både om noe må fikses eller om man synes noe av inventaret bør byttes ut. De i dubletten i oppgangen vår klaget på treg ovn, og fikk umiddelbart en helt ny ovn installert. Vi hos oss har fått skiftet ut flere ting som f.eks støvsuger fordi vi ikke har vært fornøyde, og det har aldri vært noe problem. Generelt sett opplever jeg at utleier (Frost eiendom) tar ansvar og gjør det som skal til for at vi som bor her har det bra. Her har jeg selvfølgelig ikke noe sammenligningsgrunnlag ifht andre studentbyer siden jeg kun har vært på besøk.
     
  • Jevnlig vedlikehold og oppussing. Som nevnt i forrige punkt er det lett å få ordnet ting. I tillegg er de etter mitt inntrykk flinke på å utbedre boligene med oppgraderinger/oppussing med jevne mellomrom. Bare i den perioden jeg har bodd her har de pusset opp en hel del kjøkken på studentbyen, selv om standarden i utgangspunktet var rimelig bra.
     
  • Coop Extra, Meny, Kiwi (søndagsåpen) og Rema 1000 innen 5 minutters gange. 10 minutter, så er du på Bunnpris. For en fattig student er det kjekt å kunne vandre mellom butikkene for å handle til de beste tilbudene. For en lat student er det deilig å slippe å gå mer enn rett over gata til Coop Extra. I tillegg er det apotek, bibliotek, bensinstasjon og restaurant rett over gata.
     
  • Svært gode bussforbindelser til og fra sentrum og NTNU Gløshaugen/Dragvoll, Hist, Dronning Maud m.m. Hvis man ikke skal være nærmeste nabo til universitet eller sentrum er det like greit å bo her som på de fleste andre studentbyer. Det er ca 2 km til Dragvoll og 3,5 til Gløshaugen. Sentrum er 40 minutters gange herfra.
     
  • For de som liker seg på tur ligger Estenstadmarka rett ovenfor studentbyen med kjempefine turmuligheter. (Noe som jeg vet ikke gjelder majoriteten, men som har vært helt supert for meg er også at Voll gård er nærmeste nabo. De har alle slags dyr, og for de som har drevet på med hest eller andre gårdsdyr tidligere er det muligheter for få å bli förrytter på hest eller få seg deltidsjobb på gården)
     

Ellers: 
 

Hyblene er av helt ok/normal størrelse(12 kvadrat). Det hadde ikke gjort meg noe med litt mer plass, men man har plass til det man trenger på rommet. Jeg har både 120 cm seng, et ekstra skap, en kommode, tv-bord og tv i tillegg til klesskapet og skrivebordet som står der fra før. 

Prisen ligger som tidligere nevnt rundt samme nivå som tilsvarende SIT-hybler, og under normalt prisnivå på det private markedet. Jeg betaler totalt 4650 kr inkludert alt, som strøm, tv og internett.

Det er ikke parkering på studentbyen (kun en liten parkeringsplass der du betaler per dag/time). Har du bil er det nok akkurat det et stort minus. Jeg mener det skal være mulig å parkere på Moholt studentby som er i underkant av 10 minutters gange unna.

 

Felles vaskeri der man betaler for hver vask (22 kr). Jeg vasker i alle fall mine klær hyppig, og synes det er for litt for dyrt(for meg blir det som regel 150-200 kr i mnd på klesvask). Positivt er at de har veldig gode tørketromler hvor man til og med kan tørke ullklær :-)

Det er selvfølgelig ikke alt som er utelukkende positivt, men skulle jeg valgt igjen ville jeg fortsatt valgt Voll studentby over de andre studentbyene. Nå har Voll bygget to nye blokker som er innflytningsklare i august, og de som skal bo der får det nok utrolig fint :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noe annet som jeg ikke kan se har blitt nevnt og som jeg antar vil være en svært negativ faktor for mange er bindingstiden i leiekontrakten. Man skriver kontrakt for et helt år, uten mulighet for oppsigelse før kontrakten har løpt ut. Om man skulle finne et annet sted man ville flytte til (f.eks nærmere sentrum) i løpet av semesteret måtte man i så fall ha funnet noen andre som kunne tatt over hybelen her fortløpende. Ser for meg at det kan være lettere å finne steder å bo midt i et semester og, når ikke pågangen er like stor som ved semesterstart, når en haug med nye studenter skal finne bosted osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noe annet som jeg ikke kan se har blitt nevnt og som jeg antar vil være en svært negativ faktor for mange er bindingstiden i leiekontrakten. Man skriver kontrakt for et helt år, uten mulighet for oppsigelse før kontrakten har løpt ut. Om man skulle finne et annet sted man ville flytte til (f.eks nærmere sentrum) i løpet av semesteret måtte man i så fall ha funnet noen andre som kunne tatt over hybelen her fortløpende. Ser for meg at det kan være lettere å finne steder å bo midt i et semester og, når ikke pågangen er like stor som ved semesterstart, når en haug med nye studenter skal finne bosted osv.

SIT har også kontrakter på 1 år om gangen for sine studentboliger. Det har også de fleste private utleiere. Ganske vanskelig å komme seg unna den, dessverre. 

Vet at du kan si opp kontrakten på Voll dersom du finner noen til å ta over boligen. Det er sikkert mulig hos SIT og :-)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har fått hybel for 2015/16 på Voll, og var oppe for å se hvordan det stod til med byggingen av de nye hyblene som skal være klare. Jeg har fått tildelt i den gamle delen, men hvordan er det med standarden i disse? Da tenker jeg på hyblene. Det inntrykket jeg har fått etter å ha lest så virker det i grunn ganske greit, eller er det helt skivebom? Sitter og grubler på om jeg skal sende en mail om å se på muligheten til å bytte, eller ikke  :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

 

Når får man vite hvilken hybel man har fått tildelt? Har skrevet under på leiekontrakten, men har ikke fått vite hvilken blokk jeg skal bo i.

 

Noe seint svar, men jeg sendte mail og fikk svar om at det ikke tildeles noe før 1. august :)

 

Åja, da var jo det i orden :) Depositum skal bare betales før man flytter inn, sant?

Lenke til kommentar

 

 

Når får man vite hvilken hybel man har fått tildelt? Har skrevet under på leiekontrakten, men har ikke fått vite hvilken blokk jeg skal bo i.

 

Noe seint svar, men jeg sendte mail og fikk svar om at det ikke tildeles noe før 1. august :)

 

Åja, da var jo det i orden :) Depositum skal bare betales før man flytter inn, sant?

 

Korrekt!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg bodde på Voll i fjor, var ikke min greie ihvertfall. Fikk en klaustrofobisk følelse av å bo der, samt at det var byggestøy rett utenfor vinduet mitt ca. 24/7. Klagde på støyen, men fikk beskjed om at det måtte jeg bare finne meg i.  :tease:

 

Dørkarmene er også veldig lave der, skallet i dem flere ganger - kanskje en filleting dette, da. 

 

Fikk også en strømregning nå i sommer på ettertid som lød 1500,-  :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...