Gå til innhold

Voll studentby. Erfaringer?


prada8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bodd på Voll i tre år og har signert kontrakt for et fjerde. Jeg har bodd der såpass lenge fordi jeg trives, ikke orker å finne noe annet og har svært lite lyst til å flytte alle tingene og vaske ut :).

 

Voll er veldig greit for førsteårsstudenter fordi man vet hva man får og standarden er bra. Om man ikke er fra Trondheim og har mulighet til å gå på visninger så kan det være skummelt å leie noe privat. Man kan eventuelt flytte etter ett år når man har funnet seg litt til rette i Trondheim.

 

Hvor og hva skal du studere?

Lenke til kommentar

Skal studere på Dragvoll, lærerutdanning med mastergrad i språk. Hva studerer du? Hvordan er miljøet, folka?Er det lett å bli kjent med folk eller holder de fleste for seg selv? Hvor mange er det som deler felleskjøkkenet og oppholdsrommet?

 

:)

Lenke til kommentar

Hvis du skal studere på Dragvoll så er Voll veldig fint i og med at det ligger så pass nærme.

 

Jeg studerer Datateknikk på Gløshaugen, så Voll er ikke optimalt for min del, men jeg orker ikke å finne noe annet.

 

Miljøet i min etasje er veldig godt. Mellom fire og seks personer blir værende, så det tyder jo på at de deler min mening. Hvor lett man kommer i kontakt med folk kommer veldig an på folkene. Man kan ikke legge skjul på at det er noen personer som trives best alene og ikke orker å være sammen med andre så veldig mye. Hvis man tar litt tak i begynnelsen og får folka i etasjen med på en fellesmiddag eller en etasjefest, så er det mye lettere å få kontakt med dem. Jo lenger man venter jo vanskeligere blir det. Hvis man venter for lenge blir det til at folk så vidt sier «hei» når de møter deg på gangen.

Man bør også huske på at de fleste er i samme situasjon som seg selv. De har flyttet til en ny by og har flyttet fra vennenettverket sitt hjemme. Dermed er de også på utkikk etter nye folk de kan bli kjent med.

 

Man deler kjøkken med 6 andre personer. Det går som regel greit siden folk slutter på skolen til forskjellige tider og har forskjellige middagsvaner (spiser til forskjellig tid). Jeg har ikke opplevd noen problemer eller vanskeligheter med å dele kjøkken med andre.

Endret av sim
Lenke til kommentar

Bodde selv på Voll i 06/07, men må si at leiekontraktene de opererer med er litt tvilsomme. Man skriver kontrakt for ett år av gangen, slik at de er sikret leieinntekter i sommermånedene. Det er altså ingen vanlig oppsigelsestid på 1 eller 3 mnd., som er det vanlige.

 

I Husleieloven §9-3 står følgende: "Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år."

 

Det er nettopp dette Voll Studentby gjør, noe som jeg anslår at de tjener 3,2 mill. på, hver sommer. (Forutsatt at ingen har behov for å bo der om sommeren, samt at sommerferien er på 2 mnd.). Jeg flytta fra Voll i april, men måtte fortsatt betale leie ut april, mai, juni og juli, som tilsvarer over 10 000.

 

Dette er én av grunnene til at jeg ikke vil anbefale å bo der :thumbdown:

Lenke til kommentar
Bodde selv på Voll i 06/07, men må si at leiekontraktene de opererer med er litt tvilsomme. Man skriver kontrakt for ett år av gangen, slik at de er sikret leieinntekter i sommermånedene. Det er altså ingen vanlig oppsigelsestid på 1 eller 3 mnd., som er det vanlige.

 

I Husleieloven §9-3 står følgende: "Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år."

 

Det er nettopp dette Voll Studentby gjør, noe som jeg anslår at de tjener 3,2 mill. på, hver sommer. (Forutsatt at ingen har behov for å bo der om sommeren, samt at sommerferien er på 2 mnd.). Jeg flytta fra Voll i april, men måtte fortsatt betale leie ut april, mai, juni og juli, som tilsvarer over 10 000.

 

Dette er én av grunnene til at jeg ikke vil anbefale å bo der :thumbdown:

 

Sant at akkurat det er litt tvilsomt, men fullt mulig å leve med. Om man mistrives er det alltid en del som flytter ut rundt jul, da er det en del studier på bla. HiST som har inntak og dermed en del nye leieboere som vil inn. Var iallfall en 10-15 stk. som benyttet den muligheten i år. En venn av meg gav beskjed om at han ville flytte i november og flyttet ut starten av januar. Det kjipeste med leien er om man flytter ut rundt sommeren og da gjerne må betale dobbelt en stund om man ikke får tak i en hybel som har innflytning 1. august eller liknende. Vet ikke helt om det er vanskelig å drive med fremleie av hybler (leie ut til andre), men av to i oppgangen som flyttet fikk begge leid ut hybelen til andre i sommermånedene uten problemer.

 

Når du studerer på Dragvoll er Voll ideelt ift. avstand til skolen, du slipper å stå på en full buss hele veien fra sentrum. Når det er sagt så er det en del sosiale aktiviteter som skjer nærmere sentrum hvor du da er avhengig av buss. Bussene går veldig hyppig fra Voll (hvert 10.min fram til kl. 19 eller noe slikt), men om du blir senere enn siste nattbuss hjem fra byn og ikke vil traske alene gjennom hele Trondheim blir det nok tatt en del taxi. Prisen på en taxitur er ikke all verden, rundt 200,- og enda billigere om du allierer deg med andre i oppgangen/andre steder på Voll. En annen super ting med Voll er at de har egen lesesal, da slipper man å stå opp kl. 0630 for å få en lesesalsplass på universitetet.

 

Uansett hva du velger tror jeg du kommer til å oppdage at Trondheim er en super by å studere i, studentmiljøet er iallfall fantastisk! Lykke til =)

Lenke til kommentar

Jeg har bodd på Voll i to år. Busskort er veldig fint å ha der oppe. Men det går fint å sykle de månedene det er snøfritt. Kanskje ikke så mange, mtp at man befinner seg i Trondheim, men likevel... :p

 

Å betale to leier i en måned eller to, er jo noe de fleste må når de flytter fra et sted til et annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12348972834

Er det ikke slik at man har lov til å leie ut hybelen sin i sommermånedene da? Har sett mange annonser fra privatpersoner som leier ut hyblene sine på Voll.

 

Tror jeg husker at det stod noe slikt i brevet jeg fikk fra Voll også. I såfall er det vel ikke noe problem? Fett å kunne leie ut det man selv leier da:)

 

Edit: så ikke at du allerede hadde skrevet det, Faraday;)

Endret av Slettet+12348972834
Lenke til kommentar
I Husleieloven §9-3 står følgende: "Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år."

Så lenge det er spesifisert i leiekontrakten så tror jeg det er skal være i orden... Vi har ihvertfall gjort dette før med vår private hybel og også bolig, og det er gjort via en advokat, så jeg tror ikke det er ulovlig.

 

Jeg har fått tilbud om hybel på Voll, men jeg er ikke 110% sikker på at jeg kommer inn på NTNU (Gløs), så jeg må først forhøre meg om jeg er bundet til 12 måneder leie for en hybel jeg ikke har bruk for.

 

Det står også på sidene deres at prisene er oppdatert mai 2007, og at prisen vil endres mai hver år. Noen som vet hva prisene fra og med august i år er?

Lenke til kommentar
I Husleieloven §9-3 står følgende: "Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år."

Så lenge det er spesifisert i leiekontrakten så tror jeg det er skal være i orden... Vi har ihvertfall gjort dette før med vår private hybel og også bolig, og det er gjort via en advokat, så jeg tror ikke det er ulovlig.

 

Det er faktisk mulig at det stemmer da. Sjekka kontrakten min fra da jeg bodde på Voll, der definerte de det som "Boliger for personer med spesielle boligbehov av midlertidig karakter", §11-2.

 

Da må det foreligge vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune om at hyblene skal brukes av personer med spesielle boligbehov av midlertidig karakter, uten at jeg vet om dette er tilfellet på Voll.

Lenke til kommentar

Sakser inn noe jeg har skrevet i den generelle NTNU-tråden:

Anbefaler på det sterkeste å takke ja. Flyttet til Voll i fjor og skal bo der dette året også. Hvor fort og godt man blir kjent med andre er opp til en selv. Jeg har brukt å ha romdøren min oppe slik at jeg ikke stenger meg inne, folk kan komme inn å snakke med meg, spille x-box etc. smile.gif Det er også litt lurt de første ukene å være litt på fellesrommet slik at alle har mulighet til å snakke med alle. På min gang har vi spilt spill, sett på film og laget mat sammen, så hvor godt man trives kommer veldig ann på hvem du bor sammen med.
Lenke til kommentar

Takker jeg også, har bestemt meg for å tegne kontrakt med Voll nå for det kommende året. Ser noen klager på litt lange avstander til Gløs, men busskort blir det uansett og med så hyppige avganger så tviler jeg på at det blir noe problem. Og om natta så har man kanskje godt av å gå av seg den verste rusen :p

Lenke til kommentar

Hei,

googla litt etter Voll, og kom frem hit. Jeg takker også ja til tilbudet, og har to andre venner som skal gjøre det samme. Bodde i Tr.heim i høst, og da 2min unna Samfundet ut mot Øya. Jeg synes egentlig det var litt kjipt, for jeg ble SÅ jævla lei av å gå opp den der bakken, så jeg tar gjerne og bor et sted der jeg kan ta buss med god samvittighet :). Men helst ute på ila, for da kan man gå til byen og ta bussen til skolen med god samvittighet :D, men det tar vi senere.

Men én ting som egentlig er veldig viktig:

Voll er tilkoblet ntnus 100mbit linje, men man har en grense på 10gb opp-/nedlasting per dag, overskridning av dette gir deg noe bot eller noe, husker ikke helt. MEN, kan de kontrollere hva jeg bruker mine 10gb på hver dag? Jeg er meget aktiv i torrentverden, og jeg tror ikke de er altfor glade i dette. Så de av dere som bor der (en av dere som svarte går på datateknikk, så du MÅ laste ned ting vel? :D) åssen funker det for dere? Noen erfaringer med dette? Jeg bruker ca aldri 10gb per dag på nedlasting, men med den raske linja, kan det fort hende jeg laster opp til den grensa. Og kan de se hva jeg laster opp/ned? Takk for svar.

Lenke til kommentar

Hvis du overskrider grensen, blir du stengt ute fra nettet en halv dag elns. Nettet er fantastisk raskt, og da jeg bodde der i 06/07, var det en egen DC-hub for Voll :mrgreen:

 

Fikk også beskjed om at man kom til å bli utestengt i lengre tid hvis man lasta ned mye ulovlig, men om det faktisk har skjedd noen gang eller kommer til å skje, er et annet spørsmål :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...