Gå til innhold

Voll studentby. Erfaringer?


prada8

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har satt opp gale instillinger på ruteren, trengte iallefall ikke bruker/passord før sommeren. Men jeg vet de har gjort noe med nettverket i ferien.

 

fant dette:

 

Fra august 2013 vil vi gå over til Get på både TV og internett.

Alle boenheter får da egen dekoder på rommet og en trådløs internett-sender. Det er fremdeles mulig å koble seg til nett ved bruk av kabel. Alle beboere får automatisk et eget abonnement når de flytter inn på Voll Studentby. Det vil være mulig å oppgradere nettlinjen, kjøpe flere kanaler og leie film. Priser for oppgraderinger av abonnement kommer.

 

Alle beboere og brukere av Voll Studentbys nett plikter å sette seg inn i og følge gjeldende IT-reglement(pdf).

For oppkobling se veiledningen(pdf).

Voll Studentby har en nettverksansvarlig (nettass) som har som oppgave å drifte nettverket samt bistå beboerne hvis de har spørsmål eller problemer rundt dette.

 

Edit: satan om jeg må betale mer får å få en hastighet som er levelig på pga tv.. Som man knapt har plass til uansett.

Endret av Runarbs
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høres ut som du har satt opp gale instillinger på ruteren, trengte iallefall ikke bruker/passord før sommeren. Men jeg vet de har gjort noe med nettverket i ferien.

 

fant dette:

 

Fra august 2013 vil vi gå over til Get på både TV og internett.

Alle boenheter får da egen dekoder på rommet og en trådløs internett-sender. Det er fremdeles mulig å koble seg til nett ved bruk av kabel. Alle beboere får automatisk et eget abonnement når de flytter inn på Voll Studentby. Det vil være mulig å oppgradere nettlinjen, kjøpe flere kanaler og leie film. Priser for oppgraderinger av abonnement kommer.

 

Alle beboere og brukere av Voll Studentbys nett plikter å sette seg inn i og følge gjeldende IT-reglement(pdf).

For oppkobling se veiledningen(pdf).

Voll Studentby har en nettverksansvarlig (nettass) som har som oppgave å drifte nettverket samt bistå beboerne hvis de har spørsmål eller problemer rundt dette.

 

Edit: satan om jeg må betale mer får å få en hastighet som er levelig på pga tv.. Som man knapt har plass til uansett.

 

Takk for svar, har jo uansett fått router av voll nå. Som bringer meg til et annet spørsmål: er det bare mitt nett som er ustabilt som et helvete etter at vi fikk Get? Hater at de byttet, det fungerte jo fint før. Nå må jeg restarte routeren flere ganger daglig. Blir så jævelig provosert av dette.

Lenke til kommentar

Den som er inkludert i husleien. Hastigheten har dog ikke vært et problem. Det gamle oppsettet sluttet å virke i går, da virket Get sånn mer eller mindre, veldig av og på. Det var først igår jeg gikk over til å bruke Get. Nå fungerer ingenting. Veldig nysgjerrig på om jeg er den eneste, det er ingen andre som bor i etasjen min enda.

 

Edit: skriver altså fra mobil og 3G.

Endret av Capria
Lenke til kommentar

En del kjøkkenutstyr bør du i alle fall ha med. Man deler gjerne på kjeler, panner og slikt, samt diverse hvitevarer (toastjern, kaffetrakter, mikrobølgeovn etc.), men det kommer helt an på de andre som bor der. Hos oss har vi stort sett egne bestikk, tallerker og glass, men deler på mye av det andre. Det greieste er nok å se det an og så stikke på IKEA, Clas Ohlson, osv. En ny stol på rommet kan også være en god idé, da de som er der er ganske elendige.

 

Angående TV så er ikke det standard møblement såvidt jeg vet, men de fleste fellesrom har det. Vi har en flatskjerm-tv som sikkert er en 4-5 år gammel, som noen som bodde der tidligere hadde spleiset på og satt igjen da de flyttet ut. Det er nok litt varierende.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Ser at det er en stund siden det var aktivitet her inne sist, men tenkte jeg kunne fortelle om min erfaring av Voll Studentby etter å ha bodd her nå i 1,5 år og i to ulike kollektiv i studentbyen.

 

Å bo på Voll har både sine positive og negative sider. Når det gjelder miljøet i de ulike oppgangene varierer dette i stor grad. Noen kollektiv består av folk som fungerer godt sammen og som har det veldig hyggelig med TV-kvelder, fester og middager sammen. Andre kollektiv er derimot mer dysfunksjonelle og består av folk som enten ikke kommer over ens av ulike grunner eller ikke har engasjement til å ta kontakt og bli kjent. Mitt første år bodde jeg i et slikt mindre hyggelig kollektiv. De fleste jeg bodde med var ikke interessert i å bli kjent, eller i det hele tatt å hilse om vi møttes på oppholdsrommet. De tok heller ikke sitt ansvar for ryddinga om det var deres ryddeuke eller om det var snakk om å ta sin egen oppvask. Dette skapte et veldig lite trivelig kollektiv hvor vi ikke snakket samme og alt ble ganske kleint. Skal sies at jeg var uheldig her, ettersom jeg ikke har hørt om tilfeller som ligner helt på dette. I år bor jeg derimot sammen med koselige og ansvarsfulle folk og det gjør livet i kollektiv mye hyggeligere ;)

 

Det jeg vil trekke frem som det mest positive ved å bo på Voll er at man har faste utgifter slik at det ikke kommer noen økonomiske overraskelser i løpet av måneden, eget bad med varmekabler, gangavstand til Dragvoll, mange bussavganger like utenfor studentbyen, mange butikker å velge mellom i nærområdet og vaktmesteren som kommer raskt om noe er galt.

Utenom at man ikke riktig vet hvordan folka i kollektivet vil fungere sammen før man har flyttet inn så er plassmangel helt klart en negativ side ved å bo på Voll. Rommet er ganske lite og blir raskt overfylt om man skal ha større bokhylle og TV på rommet. Når det gjelder kjøkkenet har en kun en skuff, et skap, en hylle i fryseskapet og to i kjøleskapet. Dette er ganske liten plass til mat og servise, og de fleste må oppbevare diverse kjøkkensaker på rommet eller i boden, noe som er litt tungvint. Prisen er også et annet punkt som kan diskuteres.

 

Sammenlagt vil jeg påstå at det å bo på Voll er ganske greit, og jeg kommer til å bo her til jeg er ferdig med bachelorgraden :) Dette kommer av beliggenheten med mange butikker og bussavganger, samt at det er gangavstand til Dragvoll som er veldig praktisk. At jeg nå har flere venner som bor i studentbyen og er ganske fornøyd med rommet på tross av størrelsen trekker også opp.

Lenke til kommentar

Kollektivet jeg bodde i på Voll var like dysfunksjonelt som det du beskriver. De tre-fire damene som bodde i kollektivet fant tonen til slutt og fant på ting sammen, ellers var det bare tørrprat når man mot formodning skulle møtes på kjøkkenet eller noe.

Like mye min feil som alle de andre, jeg hadde absolutt ingen interesse av å bli kjent med disse menneskene -- jeg bodde på Voll som en siste utvei når alle andre søknader ikke kom gjennom, der jeg kunne bodd alene eller med folk jeg kjenner. Noen er bare ikke interessert i hele kollektivgreia, og har du nok av sånne som meg kan det nok fort bli et utrivelig kollektiv. Uheldigvis er det ettårskontrakt, så man blir fort værende der i alle fall ett år. Men ett år går ganske fort. :)

(Jeg fikk hybelleilighet på Berg andre året, der jeg fikk eget kjøkken og bad -- jeg hadde også flere venner som allerede bodde på Berg i kollektiv og parleiligheter. Mye koseligere.)

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...