Kontorstol Skrevet 2. juni 2008 Skrevet 2. juni 2008 (endret) Hei Jeg har en gammel PC, 1GHZ, 256MB RAM (alt jeg husker atm) som jeg vil sette opp som filserver, mest pga manglende plass og for å lettere kunne dele filer mellom PCene Jeg har litt erfaring med ubuntu, og satser på å kjøre det som OS, men jeg vet ikke om PCen takler det, eller om Ubuntu 8.04 ikke egner seg som filserver..? En ting som jeg også lurer på: Er det mulig å styre Ubuntu via eksternt skrivebord med Windows Xp (home)? Kom gjerne med forslag eller innspill dersom dere har det Edit: Til moderator, jeg er ikke helt sikkert på om denne posten er postet på rett sted, hvis ikke, vennligst flytt den Endret 2. juni 2008 av Kontorstol
b-real Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 Rent hardwaremessig så ser det greit ut, men plasseringen av posten din er nok litt på bærtur så den flyttes fra Lagringsmedie-kategorien og til Linux/unix delen av forumet. Ellers vil jeg be deg titte på denne posten: (K)Ubuntu server howto Tar for seg det meste du trenger av oppsett til en filserver
Kontorstol Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Skrevet 3. juni 2008 Takker b-real Jeg søkte litt etter en guide på forumet men fant ikke noe, så takk for den linken
Skinney Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 PC-en burde ikke ha noe problem med det. Skal heller ikke være noe stress å styre PC-en fra Windows gjennom SSH og Putty. Virtuelt skrivebord er også mulig hvis du foretrekker det, men da vet ikke jeg hva som skal til...
Del Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 Maskinen din drar Ubuntu og Kubuntu greit, du kan fleske til med full desktop om du vil. Bruk Nomachine til remote desktop.
Kontorstol Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Skrevet 4. juni 2008 Skal se nærmere på Nomachine når jeg har tid Jeg har ingen planer om å bruke mye penger på denne filserveren, men jeg trenger mer lagringsplass, det er plass til 3 harddisker i kabinettet (den har 2 nå, men skal kaste en av de) så jeg må ha en ny.. Billig (kan være brukt)? Støy spiller ingen rolle Forslag? Har ikke behov for så veldig mye lagringsplass for øyeblikket, så ikke kom med noen TB-disker
Terrasque Skrevet 5. juni 2008 Skrevet 5. juni 2008 (endret) Når det gjelder software og administrering: installer ubuntu server, og installer så Webmin Endret 5. juni 2008 av Terrasque
kommers Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Hvis du vil ha tips om billige, gode HDD så bør du vel prøve en annen del av forumet, eventuelt prisguide.hardware.no :-)
Kontorstol Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Skrevet 11. juni 2008 Er Mandriva One 2008 Spring mindre krevende enn Ubuntu 8.04? Har hørt at KDE er ustabilt, noen som vet om dette vil føre til problemer? Og er det noen grunn til at jeg ikke bør bruke Mandriva?
olear Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 Du har for lite minne til å sitte med full GUI++, installer Debian eller Ubuntu Server, sett opp Samba+SSH og glem maskinen.
Kontorstol Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Skrevet 11. juni 2008 (endret) Noen sier det skal gå greit, du sier det ikke går? Hvem har rett? Edit: Om nødvendig kan jeg kjøpe 512 ram, koster godt under 100 kr Endret 11. juni 2008 av Kontorstol
olear Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 Alt er mulig, men jeg ser ikke poenget med å sløse bort (de allerede små) ressursene på maskinen til KDE eller GNOME, eller GUI i det hele tatt.
Kontorstol Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Skrevet 11. juni 2008 (endret) Hehe, enig der, men jeg vil helst ha noe jeg har brukt før (Gnome) Noe annet, lettere enn Gnome og KDE som kan brukes i Ubuntu? Endret 12. juni 2008 av Kontorstol
Kontorstol Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Skrevet 12. juni 2008 Er Ubuntu server edition vanskelig å bruke? Krever det merkbart mindre enn vanlig Ubuntu? Noe annet å si om Ubuntu server edition?
anders iver Skrevet 12. juni 2008 Skrevet 12. juni 2008 Ubuntu server kommer uten GUI. Det krever derfor veldig mye mindre enn vanlig Ubuntu. Det vil nok oppleves som litt vanskelig å bruke dersom du ikke er komfortabel med terminalen, men du kan installere GUI dersom det er nødvendig (men da blir noe av poenget med å velge Ubuntu server borte).
CSM Skrevet 12. juni 2008 Skrevet 12. juni 2008 Hehe, enig der, men jeg vil helst ha noe jeg har brukt før (Gnome) Noe annet, lettere enn Gnome og KDE som kan brukes i Ubuntu? xfce: Er GUI som følger med Xubuntu f.eks
Kontorstol Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Skrevet 12. juni 2008 Krever det lite, men er fortsatt brukbart for oss dødlige?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå