Gå til innhold

Gamle petri-objektiver - passer det til moderne kamera?


Anbefalte innlegg

I en kommode hjemme fant jeg et gammel speilreflekskamera, Petri Mf102, med to medfølgdende objektiver, et 80-200mm og et fastobjektiv 40mm (tror jeg, er egentlig grøn, men prøver å lære). Har lenge ønsket meg et digitalt speilreflekskamera, og lurte på om disse oldtidssakene kunne passe til noe moderne kamera.

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De skrus inn ja, så jeg regner med at dette er hva du legger i skruinnfatning. Passer dette bare til Pentax eller er det andre produsenter som har lignende løsninger?

 

Jeg regnet med at objektivene ikke ville ha autofokus osv. Vil dette være veldig hemmende? Testet litt med kameraet objektivene orginlat satt på, funker det likt som det, er det vel ikke så ille?

Lenke til kommentar
Noen som vet?

 

om det passer på noe annet enn pentax veit jeg ikke.

Driver å prøver ett manuelt objektiv på en k20d nå og da får jeg fokusbekreftelse i søker når motivet er i fokus. virker egentlig ganske bra. +att lysmåling ser ut til å fungere kjempefint så trenger bare fokusere og velge blender.

Lenke til kommentar
De skrus inn ja, så jeg regner med at dette er hva du legger i skruinnfatning. [...]

Nei, skrufatning har gjenger på samme måte som skruer og muttere, slik at du må skru objektivet flere ganger rundt. Med en bajonett, derimot, skyver du objektivet helt inn og roterer det kanskje 50-80 grader for å låse det på plass.

 

En brukermanual finner du her:

http://www.butkus.org/chinon/petri/petri_m...etri_mf-102.htm

I følge den har Petri MF-102 K-bajonett, som benyttes på de digitale speilrefleksene (DSLR) til Pentax og Samsung.

 

Med gamle manuelle objektiver på disse DSLR-ene må lysmåling gjøres nedblendet i manuell modus, og man risikerer også at eksponeringen blir unøyaktig. Det siste kan du fikse med eksponringskompensasjon når du har lært deg hvordan kameraet måler med objektivet, men det er selvfølgelig noe tungvint. Selv om du ikke får autofokus, kan du bruke fokus-indikatoren nede i søkeren.

 

Petri har såvidt jeg husker laget speilreflekser både med M42 skrufatning, Petri-bajonett og K-bajonett.

Lenke til kommentar

quote]

Med gamle manuelle objektiver på disse DSLR-ene må lysmåling gjøres nedblendet i manuell modus, og man risikerer også at eksponeringen blir unøyaktig. Det siste kan du fikse med eksponringskompensasjon når du har lært deg hvordan kameraet måler med objektivet, men det er selvfølgelig noe tungvint. Selv om du ikke får autofokus, kan du bruke fokus-indikatoren nede i søkeren.

 

Jeg trenger ikke å kjøre manuell lysmåling på mitt gamle objektiv. bare stiller på den blender jeg vil ha og kameraet stiller lukkertid. Fungerer kjempebra. bare å stille fokus og sette blender etter smak og klikke i vei.

Lenke til kommentar
Jeg trenger ikke å kjøre manuell lysmåling på mitt gamle objektiv. bare stiller på den blender jeg vil ha og kameraet stiller lukkertid. Fungerer kjempebra. bare å stille fokus og sette blender etter smak og klikke i vei.

Det der er OK dersom du bruker er objektiv med skrufatning og adapter, og bruker blenderringen på objektivet. Det er også OK med KA-objektiver (dvs. MF-objektiver med kontakter) når man velger blender på kameraet.

 

Men man kan ikke regne med at det funker med den eldste typen objektiver med K-bajonett. I de tilfellene det gjør det likevel, vil det være flaks, og man har da et objektiv med noenlunde lineær nedblending, slik at det oppfører seg noenlunde som et KA-objektiv.

Lenke til kommentar
Jeg trenger ikke å kjøre manuell lysmåling på mitt gamle objektiv. bare stiller på den blender jeg vil ha og kameraet stiller lukkertid. Fungerer kjempebra. bare å stille fokus og sette blender etter smak og klikke i vei.

Det der er OK dersom du bruker er objektiv med skrufatning og adapter, og bruker blenderringen på objektivet. Det er også OK med KA-objektiver (dvs. MF-objektiver med kontakter) når man velger blender på kameraet.

 

Men man kan ikke regne med at det funker med den eldste typen objektiver med K-bajonett. I de tilfellene det gjør det likevel, vil det være flaks, og man har da et objektiv med noenlunde lineær nedblending, slik at det oppfører seg noenlunde som et KA-objektiv.

 

ser det nå :) fikk tak i en 2x conveter og da over/undereksponerer det en del etter hvilken blender det står på.

har også fått låne en vivitar 400mm f5,6 fast. Blir spennede å prøve. hmm 400 + 2xconverter + 1,5crop = Stativ :p (1200mm)

håper å få prøvd senere i dag på noen svaner.

Lenke til kommentar

Bra du rydder opp LazySod, det er bajonett på mine objektiver. Jeg er klar over at Pentax og Samsung er like, men er det virkelig ikke noen andre produsenter som har noen slik løsning? Skulle gjerne søkt og lett selv, men vet ikke helt hva jeg skal søke på.

Lenke til kommentar

Prøv å kjekle litt med karen med denne Finn-annonsen. Ikke finn på å gi 3000kr for det, men du kan jo prøve deg med halvparten. Gammel basismodell, og mangler stabilisering. Kanskje halvparten av annonsert pris.

 

Og det er for øvrig alltids mulig å finne noen som er interessert i støvsamlerne dine. Selv synes jeg det er ganske så artig med gammel manuell optikk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...