Gå til innhold

TRENGER KJØLING!


Anbefalte innlegg

Har et LITE Suntek TG-656 som er ganske vanskelig å operere i. I kabinettet har jeg 2 disker, en WD 80 og en WD 200.

 

Har problemer med at maskina fryser når diskene blir varme (spes. WD 200), og lurer på hvilke vifter jeg skal hive i for å få tempen ned, og i tillegg en pc som ikke støyer så sinnsykt.

 

Det er plass til 1 x 92 mm vifte nedenfor PSU som har tilgang til luft utenfor kabinettet, og en på siden i front som står under de to første interne 3.5" brønnene som ikke kan ta luft utenfra.

 

Har montert WD 80 i den første brønnen og WD 200 i den tredje brønnen, slik at det er litt mellomrom, men må vist likevel ha kjøling for ellers fryser pc'en seg konstant.

 

Har temp måler på WD 80'en og den viser konstant 45-50 C, WD 200 får jeg ikke målt pga at den ikke har innebygd temp sensor, men det er tydeligvis den som er problemet siden pc'en ikke begynnte å fryse før jeg heiv i den for en uke siden.

 

Bilde

Inni kabinettet 1

Inni kabinettet 2

Inni kabinettet 3

Kabinettet

 

Hadde vert fint om noen hadde gjitt noen tips om hva jeg skal gjøre for å få bra kjøling, men likvel en pc som ikke bråker alt for mye (kan takle litt), og helst til en passelig pris. Trenger også ny CPU vifte for den jeg har nå sier snart takk for seg.

 

Takker på forhånd for alle svar. :)

 

PS: Hvorfor fryser pc'en seg når pc'en er så varm at den nesten holder på å brenne opp? =P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er plass til 1 x 92 mm vifte nedenfor PSU som har tilgang til luft utenfor kabinettet, og en på siden i front som står under de to første interne 3.5" brønnene som ikke kan ta luft utenfra.

 

Si meg, har du ingen kab vifter?? hva er system tempen din på?

 

Hvorfor kan ikke viften som eventuelt monteres her ta inn luft utenfra?

 

Sett inn en papst vifte fra komplett eller.no. Hvis du ikke har noen kab vifter ville jeg stukket ned på mandag å kjøpt den...Hvis den bråker for mye, så voltmod den!

Lenke til kommentar

Si meg, har du ingen kab vifter?? hva er system tempen din på?

 

Har ingen kabinettvifter nei.. Vet ikke hva system temperaturen er på. Prøvde et program som skulle måle det, men fikk ikke det til. Forslag til noen temp progs?

 

Hvorfor kan ikke viften som eventuelt monteres her ta inn luft utenfra?

 

Det er ikke hull i kabinettet der den viften er. Viften er vel for å sirkulere varm luft der med diskene rundt om i kabinettet. (Har ikke peiling)

 

Fikk ei chiftec vifte (80mm) av en kompis, men pluggene var av.. Tok å tvinnet på en ledning med en ny plug, men den ville ikke funke når jeg satt den i. Hva kan være galt? Satt den på pinups der det sto "sysfan".

 

Flere tips? Støyer chiftec viftene?

 

Takk for bra tips hittil :), skal se på papst viften.

Lenke til kommentar

chieftec støyer, det så litt tett ut det kabinettet men luften kommmer nok nedenfor hvis du ser under ronten ser du at det forhåpentligvis er et hull som ikke synes hvis du ser på den fra andre kanter enn undenifra.

 

Det med den vifta som ikke fungerte er nok at du satte den på feil pinner (det er tre og velge mellom huskerr ikke hvor den for jording sitter men du har nok satt en ledning på den)

 

Beste temp program er det som følger med hovedkort, du kan også bruke mainboardmonitor5 (mbm5), men det ultimate er jo å ta en titt i bios

Lenke til kommentar
det så litt tett ut det kabinettet men luften kommmer nok nedenfor hvis du ser under ronten ser du at det forhåpentligvis er et hull som ikke synes hvis du ser på den fra andre kanter enn undenifra.

Ikke noe hull :(

 

Det med den vifta som ikke fungerte er nok at du satte den på feil pinner (det er tre og velge mellom huskerr ikke hvor den for jording sitter men du har nok satt en ledning på den)

Jess.. fikk det til :)

 

Men det såg ut som om det hadde veldig liten effekt for det var ei stor feit metallplate med noen få hull som sto forann! :(

 

Lastet ned Speedfan, og det måler en rekke ting jeg ikke vet hva er.. Kan noen forklare meg hva som er hva? Se screenshot

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

har ikke lest gjennom alt så jeg anbefaler heller kjøling til hdd.

sjekk www.3dfxcool.no og velg harddisk så finner du forskjellige kjøleløsninger der.

Lenke til kommentar
Hvis den bråker for mye, så voltmod den!

Hvordan voltmoddes vifter?? I BIOS eller...?

Når vifta er koblet i en "harddisk-kontakt" (4-poler) er den gule +12V, rød +5V og de 2 sorte jord (0V). for å få vifta til å gå på 7V flytter en jordinga til vifta fra sort til rød (+5V). Skal en gi vifta 5V beholder en jordinga og flytter +ledningen fra gul til rød. En kan også sette inn rheostater for å få justeringsmuligheter av spenning / støy. Noen hovedkort har muligheter i Bios til å styre vifter derfra, men det forutsetter at viftene er koblet til hovedkortet og at de ikkje er for kraftige for kortet, vil derfor anbefale at flest mulig vifter er koblet direkte mot strømforsyninga ("harddiskkontakt") og styrt med rheostat eller 7V modd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...