Gå til innhold

Nvidia bekrefter spesifikasjonener


Anbefalte innlegg

GTX 260 virker som en grei sak til 22" med 1680*1050 og PhysX hardware er fint med tanke på Blimey! sin nye spillmotor. Blir uansett ikke noe kjøp ved launch, får lese litt reviews og brukererfaringer først.

Når det er snakk om PhysX er dette en inklusjon i CUDA som er en software pakke for å bruke GPU til general purpose operasjoner. Det er ikke snakk om noe ekstra eller dedikert hardware til fysikk operasjoner.

 

AMD skryter også av "game physics processing" med 4xx0 serien, men det er tvilsom det er noe ekstra her i forhold til RV670.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk på at nvidia "lovet" 50% høyere ytelse per shader. Altså blir det "468G" med shader*frekvens. :)

Nei. Tallet angir antall shadere ganger med frekvensen. Når begge tallene nå er bekreftet så er det altså korrekt.

 

Hvis du ser på ytelse så oppgis det blant annet i Gigaflops. Tallet er fortsatt nøyaktig 3 ganger så høyt som shadere*frekvens. Dvs. at Nvidia har regnet med nøyaktig samme ytelse per shader per klokkefrekvens.

 

Den tidligere "lovnaden" (også kalt rykte) om 50% høyere ytelse per shader skyldes nok helt spesielle forhold som de har trukket fram. F.eks 50% økt ytelse i 64bit farge-prosessering, noe som praktisk talt ikke er i bruk i spill.

Lenke til kommentar
Har du sett spesifikasjonene til HD3870?

På arket ser de voldsomt gode ut, men shaderene til ATI er langt mindre effektive, enn de som Nvidia bruker. HD3870 har 320Shadere, mens 9800GTX har 128 som yter en del mer.

Per enhet yter ALU'ene til G92 bedre, men HD3870 har likevel mer rå shader ytelse. Men hovedsaklig, i det minste med dagens spill, er det texture ytelsen som begrenser kortet. Med AA har også kortet en bakdel med mangel på MSAA resolve i ROP.

 

Edit: AMD plasserer 4870 litt over midtveis mellom 9800GTX og 9800GX2, men vi får nå se.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Husk på at nvidia "lovet" 50% høyere ytelse per shader. Altså blir det "468G" med shader*frekvens. :)

Den tidligere "lovnaden" (også kalt rykte) om 50% høyere ytelse per shader skyldes nok helt spesielle forhold som de har trukket fram. F.eks 50% økt ytelse i 64bit farge-prosessering, noe som praktisk talt ikke er i bruk i spill.

Litt skuffende i såfall, men du har nok rett. ;)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

JFM: Det var skremmende likt maskinen jeg bestilte for 5min siden:P

 

Antec P182, Intel E8400, nesten samme ram, samme strømforsyning:P

 

Bare at jeg venter 3 uker på lanseringene før jeg bestiller noe skjermkort:P 7800gt får duge frem til da, så blir det pensjonert.

Bestilte et vifteløst Ati 3450 til gamle pcen som skal brukes som server :p

Lenke til kommentar
GTX 260 virker som en grei sak til 22" med 1680*1050 og PhysX hardware er fint med tanke på Blimey! sin nye spillmotor. Blir uansett ikke noe kjøp ved launch, får lese litt reviews og brukererfaringer først.

Når det er snakk om PhysX er dette en inklusjon i CUDA som er en software pakke for å bruke GPU til general purpose operasjoner. Det er ikke snakk om noe ekstra eller dedikert hardware til fysikk operasjoner.

 

AMD skryter også av "game physics processing" med 4xx0 serien, men det er tvilsom det er noe ekstra her i forhold til RV670.

Ok, takk for oppklaringen. Jeg fikk for meg at de nye kortene hadde ekstra hardwarehjelp til fysikkalkulasjonene (ikke at PhysX i seg selv var hardware).

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Jeg venter i spenning på de nye skjermkortene, men jeg går nok ikke for det dyreste.

 

Det er en god idé å beregne strømforsyning utifra maksimal effektforbruk til komponentene, for det er fryktelig dumt om strømforsyningen fører til BSOD midt under heftig spilling, selv om den er unødvendig kraftig 99,5% av brukstiden. Om det er midt i middagstider (med mye strømforbruk), så kan spenningsforskjeller føre til ustabilitet. Nå er heller ikke oppgitt effekt på strømforsyninger det eneste som teller. F.eks. strøm på 12v-rails må bli tatt i betraktning med kraftige skjermkort.

Lenke til kommentar

Dersom det fra den linken til Bentus stemmer, så er nye 4870 også slafs! :)

 

Men det hele virket litt utrolig. Er litt rart at det skal slå 9800 GX2. I så fall skal jeg ha et par i CrossFire. Det holder for meg. Dersom ikke tar jeg et 4800 X2 eller et GTX 280 og velger mellom dem etter hvilket som yter best. :)

Lenke til kommentar
slenger meg på det spm, før var det jo 6-7-8 tusen for highend kortene man får for 3800 idag.

For 5 år siden var 1000 dollar det samme som 7500 kr

I dag er 1000 dollar det samme som 5000 kr

 

Prisene settes i dollar og den har vært relativt stabil på toppkortene.

Toppkortene har altså ikke blitt billigere. Det er krona som har blitt mer verd.

Lenke til kommentar

Åhh, kan det ikke bare komme noen tester av GTX 280/260 VS 4870.

 

Men nå skal egentlig ikke 4870 konkurrere mot GTX 280 men med 9800 GTX. Synes det er litt teit å lansere et kort som skal konkurrere med et nokså gammalt kort. Derimot skal 4800 X2 konkurrere med GTX 280, men jeg er ikke så begeistret for dobbelkort.

 

AMD Radeon HD 4850/4870 are not high-end-chips

 

 

Edit:

(Andrull: Du leser sikkert dette så kan du komme på MSN?)

Endret av aleksanderro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...