Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rikstv forstyrret av PC. Utrolig merkelig!?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en grundig dekoder med en eldre antenne. PC-en har jeg bygget selv i et trekabinett med innebygget skjerm. PC-en står i rommet ved siden av med en nettverkskabel inn til rommet der TV'en står... Hver gang jeg skrur på PC-en får jeg ikke signaler til tv'en eller bare hakkete bilde.

 

Jeg har prøvd å ta ut nettverkskabelen uten hell. Prøvd å flytte PC-en rundt i rommet og det har ingen vikrning.

 

Kan det trolig ha noe med strømnettet å gjøre?

 

Takker for all hjelp og innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt gjetting fra min side, men det er vel ikke usannsynlig at det kan være strømnettet som du nevner. F.eks at PC-en har en jordingsfeil?

 

Nej, jeg vet ikke, men har merket av egen erfaring at dersom noen bruker litt kraftige verktøy i huset, f.eks en bormaskin, mens man ser på tv gjennom den vanlige husantennen, så påvirker dette bildet. Dvs. bildet flimrer. Har dog aldri opplevd at en PC forårsaker dette men :-)

Lenke til kommentar

Analoge signaler påvirkes lett av diverse støy fra PCer vegg i vegg. Men digitale signaler burde vel ikke påvirkes? Det er jo langt i fra snakk om jamming av signaler.

 

Jeg foreslår at du prøver å flytte PCen vekk fra veggen (men i samme stikkkontakt) og ser om det skjer endringer. Er vel ca. sånn at for hver meter du flytter vekk PCen så er energimengden kvadratroten av det forrige feltet (rett gjerne på dette om noen med litt fysikk kunnskap har en litt mer korrekt utgreining), så du burde ikke flytte PCen spesielt mye for å se om det er dens nærhet som påvirker TVen.

 

Alternativt så kan jo kjøp av sånn Monster strømfilter til enten TV eller PC være en løsning?

Lenke til kommentar

Det er jo velkjent at det meste av elektronikk sender ut radiostøy. En PC kan stråle ut ganske mye. En produsent som skal overholde forskriftene må sørge for god skjerming.

Når du bygger en PC i et trekabinett så har du ingen skjerming, så det er ikke så rart at du får forstyrrelser.

Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for mange kloke forslag.

 

Jeg har flyttet PC-en ca. 4 meter bort fra der den sto før. vil mene at den står omtrent 6-7 meter unna antenne og TV. Riktignok. ble det litt bedre, men problemet var fortsatt der. Bilde blir som sagt bare bra hvis jeg skrur av maskina. Et problem er jo at jeg ikke vet hvilken kurs som er i bruk til maskina. Men jeg skal prøve med en skjøteledning til et annet rom.(annen kurs)

 

Det dere sier om jordingsfeil kan være et problem. Stikket er ikke jordet.

 

Men jeg har hatt kamerater som har bygd i tre før og det forstyrret ikke TV'en.

 

Jeg har en switch, Hjemmekino, en data til (i stålkabinett og mye nyere)og dette forstyrrer ikke i det hele tatt. Og her er det snakk om 1-2 meter unna TV og antenne.

Endret av gehe_cheetah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...