Gå til innhold

Hundekjøtt - Burde det bli lovlig?


Søte delikatesser, eller avskyelig matvane - Å spise eller ikke spise.  

127 stemmer

  1. 1. Bør det bli lovlig i Norge å spise hund?

    • Ja
      55
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      14


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det står ingen betingelser, det er to setninger med og imellom, denne ene uavhengig av den andre. Sitat: det dyret som biologisk sett ligner mest på oss mennesker. Altså grisen.

Grisen er ikke det dyret som ligner mest på mennesket.

 

De er avhengige av hverandre, de er en del av samme avsnitt.

 

Du leser avsnittet som djevelen leser bibelen og bruker noe diffuse skriveregler å begrunne det.

Lenke til kommentar

Nix. Det er en god regel å unngå å skape misforståelser. Jeg opplever stadig vekk slik misforståelser nettopp i lignende sammenhenger. Avlæring av slik misforståelser tar tid. Folk som nærmest lever på nettet eler i tabloide mediaopplsg oppfatter bare setningen: Grisen er det dyret som likner mest på mennesket. Svaret foran her ville vært unødvendig hvis ikke personen også mente det samme.

 

Hvis det var skrevet: "... og grisen er det dyret av de to som likner mest på mennesket.", så hadde det kunnet passere. Eller om det sto .. og likner mest på mennesket. Men fordi "det dyret" er satt inn blir det feil.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Og så?

 

Din påstand er altså at gris ligner mer på mennesker enn sjimpanse og en rekke andre dyr.

 

Den likner så mye at vi kan bruke dens organer til erstatning for våre egne. Vi spiser grisen med god samvittighet, mens en hund som har ubrukelige organer for oss ikke kan spises for at den er søt? Det var det som var poenget.

Lenke til kommentar

Han har rettskrivningsreglene på sin side, så avsnittet er helt legitimt.

 

At noen som ikke kan eller velger å ikke følge reglene kan misforstå har lite med saken å gjøre. Det er urimelig å kreve at språket skal være så dummet ned at det ikke er mulig å misforstå om man går inn for det. Ikke bare vil dette medføre at det blir unødvendig langt, men også unødvendig tunglest.

Lenke til kommentar
Det som er skummelt med å bruke etikk som rettesnor er at etikk er ett meget flyktig begrep. Er det din eller min moral som skal styre lovene i dette landet?

 

Historisk sett er det i et demokrati den allmenne etikk og moral som vil innføre reguleringer (les; lovverk). Flertallets makt. Slik er det og slik vil det alltid forbli. Kjernen i de aller fleste lover og regler er basert på etikk og moral definert gjennom en demokratisk prosess. Det er derfor man alltid vil finne lover man er uenig i, rett og slett fordi ens individuelle etikk og moral er annerledes enn normen satt gjennom demokratisk prosess.

 

Det er noe man må leve med om man ønsker å leve i et demokrati. Jeg syntes rasistiske ytringer bør være lovlig. Ikke fordi jeg støtter rasisme, tvert i mot avskyr jeg rasisme. Men jeg er tilhenger av ytringsfrihet (fravær av statlig innført sensur). Men nå ha vi rasismeparagrafen som ble innført via demokratiske prinsipper. Det hele bunner ut i etikk og moral formet gjennom historiske hendelser.

 

Om du mener lover skal skapes av folket, gjennom demokratisk prosess, så må du innfinne deg at lover kan bli til av alle mulige grunner alt avhengig av hva flertallet ønsker. Således kan det bli forbudt for homofile å gifte seg i kirken, eller å ha en regjering som ikke består av minst 50% medlemmer av statskirken. Det kan bli forbud mot orden "bolle" for alt vi vet. Dette er muligheter som er der grunnet demokrati. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Denne tråden er på mange måter ganske fascinerende. For det første har diskusjonen om hvorvidt forbudet mot konsum av hundekjøtt er etisk eller rasjonelt begrunnet gått over svært mange sider, dog uten at en eneste paragraf eller lovtekst rundt dette har blitt presentert. (Om det faktisk har blitt presentert har jeg i så fall gått glipp av det på min lange vei gjennom tråden.) Jeg etterlyser derfor selve loven som omhandler dette slik at man slipper synsing om hvorvidt lovteksten har blitt forfattet på rasjonelt eller emosjonelt grunnlag. Om det faktisk finnes en slik lov burde det være en smal sak for en jurist å presentere denne her.

 

I tillegg har også temaet om kannibalisme blitt brukt i løpet av de siste sidene i tråden, og debatten har rast om hvorvidt dette også er rasjonelt (helsemessig) eller kulturelt/etisk betinget. Jeg merker meg at "Forskrift om forbud mot bruk av animalske proteiner i fôr til produksjonsdyr" har blitt brukt som argument i denne sammenhengen. Jeg stiller meg selv (og dere andre selvfølgelig) derfor spørsmålet; er denne loven det eneste som regulerer kannibalisme i Norge? Hvis ikke ville jeg blitt svært takknemlig om en jurist kunne fremskaffet relevant lovtekst om dette emnet også, slik at vi også her kan slippe for mye synsing.

 

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...