Gå til innhold

Hundekjøtt - Burde det bli lovlig?


Søte delikatesser, eller avskyelig matvane - Å spise eller ikke spise.  

127 stemmer

  1. 1. Bør det bli lovlig i Norge å spise hund?

    • Ja
      55
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      14


Anbefalte innlegg

Hva har det med saken å gjøre, jeg har ingen intensjoner om å smake på hund men jeg syns allikevel at det burde bli lov å drive med oppdrett av hunder for de som ønsker det.

 

Så jo platinum nevnte restauranter, ironiske er at folk drar dit oftest for å smake på det utenlandske kjøkken. Er svært få som drar for å spise norsk mat. Derfor er kanskje en naturlig å tillate hundekjøtt i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spise kjæledyr er jo helt vanvidd. I Kina ser de jo ikke på bikkja som noe kjæledyr og familiemedlem akkurat. Er vel der det ligger i at de faktisk eter det og.

 

Hvor har du det i fra? I både Kina og Korea ser de på hund også som et kjæledyr. Interessen for hund både som kjæledyr og mat er voksende i disse landene.

 

Og at man har et dyr som kjæledyr, betyr ikke at man ikke kan spise dens artsfeller. Jeg spiste kanin med god samvittighet da jeg hadde det som kjæledyr. At jeg har katt, stopper meg heller ikke å kunne spise katter. Jeg har også i det siste vært hundepasser for min fars nyanskaffede valp. At jeg har nære bånd til akkurat denne, betyr ikke at jeg ikke kan spise andre hunder.

Lenke til kommentar
ellers begynner admins og mods å knurre :)

En farlig yttring i denne tråden. Du risikerer å bli spist ;)

 

Den tråden her begynner å bli litt oppbrukt. Jeg skal komme med utfordringen min atter en gang, og håpe det får litt liv i noen. Hvilken bregrunnelse bruker du for å hevde at ingen skal ha lov å spise hunder fordi du selv syns hunder er søt? Det at de er søte er jo i utgangspunktet ikke et argument i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Spise kjæledyr er jo helt vanvidd. I Kina ser de jo ikke på bikkja som noe kjæledyr og familiemedlem akkurat. Er vel der det ligger i at de faktisk eter det og.

 

Det andre problemet er at de faktisk ikke ser potenisalet til hva en hund faktisk kan brukes til.

 

Hva da? Mener du at kinesere spiser hund helt ukritisk? Jeg tviler på at gjennomsnittskineseren ville kastet seg over kjæledyret ditt. Det virker som de fleste hunderaser i Kina har blitt alet opp på helt andre grunnlag enn for kjøttets skyld. Primært som kjæledyr, men også som vakthunder.

 

Hvis vi sammenliger med norske hester, så har vi vel omtrent samme holdning der som kinesere tydeligvis har til hunder. De er kjæledyr, bruksdyr og mat.

 

Sånn sett så blir det vel mere riktig å si at kinesere ser et større potensiale i hva hunder kan brukes til enn nordmenn.

Lenke til kommentar
Spise kjæledyr er jo helt vanvidd. I Kina ser de jo ikke på bikkja som noe kjæledyr og familiemedlem akkurat. Er vel der det ligger i at de faktisk eter det og.

 

Hvor har du det i fra? I både Kina og Korea ser de på hund også som et kjæledyr. Interessen for hund både som kjæledyr og mat er voksende i disse landene.

 

Og at man har et dyr som kjæledyr, betyr ikke at man ikke kan spise dens artsfeller. Jeg spiste kanin med god samvittighet da jeg hadde det som kjæledyr. At jeg har katt, stopper meg heller ikke å kunne spise katter. Jeg har også i det siste vært hundepasser for min fars nyanskaffede valp. At jeg har nære bånd til akkurat denne, betyr ikke at jeg ikke kan spise andre hunder.

Kanskje økningen er stor, men før var det ihvertfall svært få som så på hund og katt som et familiemedlem.

 

Vi er nok forskjellige på disse punktene. jeg har et sterkt bånd til katter generelt, og jeg kunne aldri tenkt meg å spise de, heller ikke hunder.

 

ellers begynner admins og mods å knurre :)

En farlig yttring i denne tråden. Du risikerer å bli spist ;)

 

Den tråden her begynner å bli litt oppbrukt. Jeg skal komme med utfordringen min atter en gang, og håpe det får litt liv i noen. Hvilken bregrunnelse bruker du for å hevde at ingen skal ha lov å spise hunder fordi du selv syns hunder er søt? Det at de er søte er jo i utgangspunktet ikke et argument i det hele tatt.

Hvorofr holder ikke den begrunnelsen? folk spiser ikke hund i norge fordi vi har matmangel. faen heller.

 

Spise kjæledyr er jo helt vanvidd. I Kina ser de jo ikke på bikkja som noe kjæledyr og familiemedlem akkurat. Er vel der det ligger i at de faktisk eter det og.

 

Det andre problemet er at de faktisk ikke ser potenisalet til hva en hund faktisk kan brukes til.

 

Hva da? Mener du at kinesere spiser hund helt ukritisk? Jeg tviler på at gjennomsnittskineseren ville kastet seg over kjæledyret ditt. Det virker som de fleste hunderaser i Kina har blitt alet opp på helt andre grunnlag enn for kjøttets skyld. Primært som kjæledyr, men også som vakthunder.

 

Hvis vi sammenliger med norske hester, så har vi vel omtrent samme holdning der som kinesere tydeligvis har til hunder. De er kjæledyr, bruksdyr og mat.

 

Sånn sett så blir det vel mere riktig å si at kinesere ser et større potensiale i hva hunder kan brukes til enn nordmenn.

spiser man hest?? mange i norge som gjør det?

 

edit: Ble så forbauset over det med hest som mat, så jeg kikka litt etter informasjon ang dette og kom fram til at det stort sett blir gjort i fattige u-land og absolutt ikke i norge som du påstår.

Endret av Mr.NorBits
Lenke til kommentar
spiser man hest?? mange i norge som gjør det?

 

edit: Ble så forbauset over det med hest som mat, så jeg kikka litt etter informasjon ang dette og kom fram til at det stort sett blir gjort i fattige u-land og absolutt ikke i norge som du påstår.

 

Har selv spist hest ved et par annledninger da jeg var yngre. Kan kanskje ha noe med at jeg opprinnelig kommer fra bygde-Norge langt uti gokk. Men nei, har ikke sett veldig mye hest i disken på REMA akkurat, men trodde ikke hestespising var SÅ uvanlig i Norge.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Kanskje økningen er stor, men før var det ihvertfall svært få som så på hund og katt som et familiemedlem.

 

Vi er nok forskjellige på disse punktene. jeg har et sterkt bånd til katter generelt, og jeg kunne aldri tenkt meg å spise de, heller ikke hunder.

 

Du skal ikke langt tilbake i tid før det samme kan sies om katt og hund i Norge også. De har primært vært nyttedyr på lik linje med grisen. Eneste forskjellen var katten og hunden gjorde større nytte levende enn død.

 

I tillegg blir det feil å si at alle som har hund og katt ser på de som familiemedlemmer. Gårdskatter og trekkhunder har ikke en så sterk posisjon.

 

Hvorofr holder ikke den begrunnelsen? folk spiser ikke hund i norge fordi vi har matmangel. faen heller.

 

Hvorfor skal matmangel være en nødvendighet? Svalahode spises her til lands tross ingen matmangel.

Lenke til kommentar

Hestekjøtt var en svært viktig del av kostholdet i Norge, men det ble ulovligjort som følge av kristningen. Senere ble det lovlig igjen.

 

Når det gjelder nordeuropeernes forhold til hestekjøtt, kan det forklares med at den katolske kirke motarbeidet slakting av hest. Kirken hevdet at kjøttet var urent, fordi de germanske folkene hadde ofret og spist hester til ære for de hedenske gudene Odin og Frøya. Dette er nevnt i en meddelelse fra konsilet i Celeyth år 787.

 

http://matportalen.no/artikler/2007/10/sla...tikkel_print.pt

 

Det kan vel også nevnes at de samme hestespisende vikingene gjerne lot seg begrave med både hestene og hundene sine (men bare hestehodene, resten ble spist).

 

Årlig produseres det 600-700 tonn hestekjøtt (1999)

 

http://www.nilf.no/Publikasjoner/Rapporter...ammendrag.shtml

 

Til sammenligning: Vågehvalfangsten i Norge har de siste årene ligget i størrelsesorden 500 – 700 dyr per år. Samlet har dette årlig gitt ca. 700 – 1.000 tonn hvalkjøtt å omsette. (2003-2004)

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd/dok/r....html?id=404103

Lenke til kommentar
ellers begynner admins og mods å knurre :)

En farlig yttring i denne tråden. Du risikerer å bli spist ;)

 

Den tråden her begynner å bli litt oppbrukt. Jeg skal komme med utfordringen min atter en gang, og håpe det får litt liv i noen. Hvilken bregrunnelse bruker du for å hevde at ingen skal ha lov å spise hunder fordi du selv syns hunder er søt? Det at de er søte er jo i utgangspunktet ikke et argument i det hele tatt.

Hvorofr holder ikke den begrunnelsen? folk spiser ikke hund i norge fordi vi har matmangel. faen heller.

Så du mener at siden vi ikke har matmangel er det helt greit at noen skal kunne diktere hva du og jeg spiser? Hva om det plutselig be flertall i den lovgivende forsamling for å innføre en lov at det er forbudt å spise kjøtt? Hadde du akseptert det og blitt veggis på dagen?

 

 

spiser man hest?? mange i norge som gjør det?

Det er vell bl. a. en del pølser i påleggsdisken som inneholder hestekjøtt. Og helt vanlige pølser du aldri ville gjettet inneholdt hest. Ta en kikke neste gang du kjøper pålegg.

Lenke til kommentar
Spise kjæledyr er jo helt vanvidd. I Kina ser de jo ikke på bikkja som noe kjæledyr og familiemedlem akkurat. Er vel der det ligger i at de faktisk eter det og.

 

Det andre problemet er at de faktisk ikke ser potenisalet til hva en hund faktisk kan brukes til.

 

Hva da? Mener du at kinesere spiser hund helt ukritisk? Jeg tviler på at gjennomsnittskineseren ville kastet seg over kjæledyret ditt. Det virker som de fleste hunderaser i Kina har blitt alet opp på helt andre grunnlag enn for kjøttets skyld. Primært som kjæledyr, men også som vakthunder.

 

Hvis vi sammenliger med norske hester, så har vi vel omtrent samme holdning der som kinesere tydeligvis har til hunder. De er kjæledyr, bruksdyr og mat.

 

Sånn sett så blir det vel mere riktig å si at kinesere ser et større potensiale i hva hunder kan brukes til enn nordmenn.

 

 

Det blir fremstilt at hund er helt ubrukelig så hvorfor spiser vi det ikke?

Det er lurt å se på de positive tingene hundene faktisk gjør, enn å kritisere dem for at de bæsjer i gatene og sette dem bås. Hvorfor ikke se på de positive tingene som førerhunder, narkotikahunder osv.

Ånei, jeg vil si at mange som driver med akkurat dette har veldig gode holdninger innad i det norske samfunn og en ekstra tommel opp for dem som driver opprett på dette.

Lenke til kommentar

Begrunnelsen for å forby hundekjøtt som mat er at man mener det er ekkelt og galt å spise våre venner hundene. Hvis dette (feilaktig) skulle anses som ugyldig, får en imidlertid problemer:

 

Kannibalisme har akkurat samme begrunnelse: Menneskekjøtt er sikkert næringsrikt, det. Grunnen til at kannibalisme er forbudt (selv om avdøde har gitt samtykke), er ganske enkelt at vi synes det er ekkelt og galt.

 

Så - kan noen forklare hvorfor det riktige er å tillate folk å spise hunder, men samtidig riktig å forby kannibalisme? Eller mener man virkelig at man må tillate kannibalisme også?

Lenke til kommentar

Jeg synes hunder er utrolig bra dyr jeg også. Dessuten synes jeg ikke det er noen vits i å åpne for å legalisere hundekjøtt i Norge. Vi har ingen tradisjon på å spise hund her til lands så vidt jeg vet.

 

Men prinsippiellt sett, så synes jeg ikke det er noe værre å spise hund enn f.eks. hval eller hest. Forutsatt at slaktingen foregår like "humant".

Lenke til kommentar
Begrunnelsen for å forby hundekjøtt som mat er at man mener det er ekkelt og galt å spise våre venner hundene. Hvis dette (feilaktig) skulle anses som ugyldig, får en imidlertid problemer:

 

Kannibalisme har akkurat samme begrunnelse: Menneskekjøtt er sikkert næringsrikt, det. Grunnen til at kannibalisme er forbudt (selv om avdøde har gitt samtykke), er ganske enkelt at vi synes det er ekkelt og galt.

 

Så - kan noen forklare hvorfor det riktige er å tillate folk å spise hunder, men samtidig riktig å forby kannibalisme? Eller mener man virkelig at man må tillate kannibalisme også?

Det er feil. Å spise kjøtt av egen rase innvolverer meget høyt sykdomspotensiale. Derfor er det f. eks. forbudt å fore storfe med storfekjøtt, gris med grisekjøtt, kylling med kyllingkjøtt, etc. Derfor er det ingen logiske problemer med å forby kannibalisme, men tillate hundekjøtt. Problemet du prøver å innføre finnes altså ikke.

Lenke til kommentar
@ frevild

 

Kannibalisme kan ikke sammenlignes pga. helsemessige årsaker. Sykdommene og bakteriene i en gris, kylling, ku, osv. er ikke farlig for mennesker (med noen få unntak). Siden disse sykdommene ikke kan smitte oss, har det ikke noe å si om dyret er syk når det slaktes.

 

Du mener altså at begrunnelsen for forbudet mot kannibalisme er rent helsemessig?? Det er ikke sunt, rett og slett?? Dette er en (dårlig) bortforklaring.

 

Det måtte i tilfelle være begrunnet i at ALT menneskekjøtt er farlig. Er det det? Nei.

 

Det er sant at kannibalisme KAN lede til sykdom. Men også storfekjøtt KAN være farlig (f.eks. Creutzfeldt-Jacobs). Har vi et totalforbud mot sistnevnte av den grunn? Nei.

 

Så - hvor menneskekjøtt beviselig ikke er farlig: Hvorfor skal vi forby det, med mindre vi aksepterer den rent moralske begrunnelsen? Og hvis denne aksepteres - hvorfor skal den da ikke gjelde tilsvarende for f.eks. hundekjøtt?

 

Cyclo: Kan du forklare hva disse farene består i? Hvordan kan kjøtt fra én art være farlig for dyr av samme art, mens det er god mat for andre arter? Og gjelder dette også mennesker? Dette høres mildt sagt underlig ut, og jeg tror ærlig talt ikke noe på det. Og forresten driver jo en del arter med kannibalisme fra naturens side.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

@ frevild

 

Forbudet mot kannibalisme i Norge gjelder ikke bare mennesker, men alle dyr. Så det helsemessige spiller en svært sentral rolle, ja.

 

Jeg tror også at du burde lese litt om risiko. At begge har til felles en risiko for smitte ufarliggjør på ingen måte den med høyest risiko. Saken er enkel risikoen for å bli smittet av sykdom ved konsum av egen art er enorm sammenlignet med risikoen for å bli smittet av sykdom ved konsum av annen art.

 

Og hva den primære motivasjonen for et forbud er, er litt irrelevant. Som vi har vist flere ganger tidligere i tråden, må det også kunne forsvares rasjonelt for å ha en reel validitet; noe forbudet mot hundekjøtt ikke har.

 

Var det ikke sånn at Crutzfeldt-Jacobs epedemien utviklet seg fordi kyrne fikk blandet benmel fra andre kyr i foret sitt?

 

Stemmer det.

 

Det var forøvrig også samme sykdommen som gjorde at den siste kjente stammen som bedrev kannibalisme sluttet med praksisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...