Gå til innhold

Promillekjøring et økende problem?


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=533380

 

Så har det skjedd nok en dødsulykke der det misstenkes at sjåføren hadde promille. Er ikke så lenge siden bygdøy ulykken. Og må neppe lete lenge for å finne andre eksempler.

 

Har det bare blitt alt for mange idioter med feil holdning til alkohol og kjøring ? Har vært mye snakk om at det må bli strengere regler for å kjøre opp. Selv har jeg lite tro på at det hjelper, for etter min oppfatning så er det mange av de som råkjører som faktisk kan kjøre. Dvs de vil ikke ha store problemer så lenge noen ser på dem. Min mening er at det burde bli mer fokus på å få endret holdningen blant sjåfører. Er en del koblinger mellom det å kjøre for fort, drikke mye i ung alder og piratkopiering, altså det er stort sett akseptert av samfunnet. Er ikke uvanlig å høre folk som klager når de ligger bak noen som faktisk følger fartsgrensene.

 

Har selv ingen anelse hva som må gjøres for å bli kvitt problemet. Kan være strengere tiltak for å få slutt på alkohol bruken.

 

Har lest noen som har foreslått alkohollås på bilene. Joda er fint det, men da må det installeres i hver eneste gammel bil som er i Norge. For bilparken i Norge er ikke akkurat ny. Og hvis det først nå blir krav om akohollås vil det vel ta minst 20 år før ingen kan kjøre med promille.

 

Noen andre som har meninger eller ideer rundt tema ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den enkleste løsningen er vel strengere reaksjoner. Dog vil jeg si 0,2 grensen er for lav, 0,5 som tidligere burde være grei.

 

Men feks doble tiden på inndragelse av førerkort, og noe lenger tid å sitte. Og spesielt mer strengt om man kommer opp i noe med promille.

Lenke til kommentar

Leste for noen år siden at når det er gode tider så bryter folk oftere loven.

Fordi de bryr seg mindre om de økonomiske konsekvensene (straffen) det kan medføre.

Det var i utgangspunktet snakk om overtredelser av fartsgrenser, men det sier vel kanskje litt om holdninger blant folk også, som da igjen viser seg i promille statestikken.

Lenke til kommentar

Det kan vere ein smitteeffekt ute og går. Folk ser nokon drepe seg med bilkøyring i fylla og skal vise at dette er noko dei sjøl har fuuuull kontroll over. Manndomsprøve for dei vågale som ikkje registrerar sin eigen mangel på impulskontroll og gjer den mest medieomtalte måten å bevise for seg sjølv kor modig ein er.

 

 

 

 

 

Nokon som huskar den annonsekampanjen for eitt år sidan, der det fortalte om ein gut som hadde fått med seg alkohol på festen av mamma og so drepte seg ved å balansere på gelenderet på ei bru? Den sommaren daua det to personar av fall i fylla på plassen der eg bur. Sånt nådde ikkje riksmedia med full tyngde, men eg merka meg at det var ein del enkeltsaker rundt omkring som var omtalt. Det er ei stund sida eg har haurt om sånne ulykker no.

Lenke til kommentar
Om kjøringen ender opp i dødsulykker, sett dem i fengsel og ta fra dem lappen på livstid.

Ingen tvil om den. Personlig syntes jeg at promille grensen bør settes til rundt 0,4-0,5 og om man blir tatt med høyere enn dette så mister du lappen på livstid.

 

Har aldri falt meg inn å kjøre i påvirket tilstand, samma hvor kaldt det er ute eller hvor langt jeg er hjemmefra.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg tror årsakene til at flere blir tatt er mange:

-Mindre tilgjengelig kollektivtrafikk

-Dyrere kollektivtrafikk, hvor den finnes

-Gradvis dårligere holdning til lover og regler grunnet politiets generelle feilprioriteringer

-Stadig mer sammenblanding av jobb og fritid

-Generelt mer stress i samfunnet hvor mange kobler av med å drikke mer

-Flere kvinner som drikker mer

-Den økende viktigheten av sosiale nettverk hvor man får mer drikkepress fordi man må delta oftere og oftere

-Stadig høyere forventninger på stadig flere områder

-Sikrere biler hvor sannsynligheten for å skade seg selv er redusert og derfor tillater større risiko

-Større fokus fordi man får flere media og mer nyheter med større fokus. Det som før kun ble omtalt som en ulykke selv om sjåføren hadde 5 i promille, blir nå omtalt som fyllekjøring

-Egne utfordringer, hvor man stadig utfordrer seg selv til å tøye grensene litt til

-Venners utfordringer, hvor man presser hverandre til å være fullere enn alle andre før man setter seg bak rattet

 

+ en million andre ting.

 

For min del kunne man like gjerne fjernet promillegrensen og latt folk kjøre uansett hvor fulle de var, og så økt straffene hvis noe skjedde.

Hvis man sier at du må gjerne kjøre, men hvis noe skjer og du er full så får du en million i bot og 20 års fengsel.

Lenke til kommentar
For min del kunne man like gjerne fjernet promillegrensen og latt folk kjøre uansett hvor fulle de var, og så økt straffene hvis noe skjedde.

Hvis man sier at du må gjerne kjøre, men hvis noe skjer og du er full så får du en million i bot og 20 års fengsel.

Konsekvensen for andre kan bli enorm for andre enn bare sjåføren.

Senest i helgen ble en to barnsmor drept pga en fyllekjører i lyngdal.

For mann og barn er straffen for fyllekjøreren relativt bortimot ubetydelig i forhold til det som de har mistet.

Dessuten så er prisen samfunnet må betale for å ta ut et menneske fra felleskapet skyhøyt.

Så å satse på at det går godt, uten mulighet for å få en billig lærepenge. er ingen god ide. :)

Lenke til kommentar

Det som skremmer meg litt er at folk aldri lærer. I løpet av dem siste 10 åra har jeg mista ikke mindre enn 6 kamerater pga kjøring i berusa tilstand, med noen års mellomrom. Alle sammen tilhørte samme trinn sosialt sett. Jeg ville nå håpe og tro at dersom en mister kameraten/venninna i en promillekjøringsulykke så burde det være en såpass stor oppvekker at en burde holde seg for god til sånt sjøl.

 

At promillekjøring er et økende problem stiller jeg meg tvilende til, problemet har alltid vært der, men mediadekningen av ulykkene har blitt større. Nettets inntog i folks liv har nok hatt et innspill her ettersom nyheter kommer ut i atskillig større grad enn for f.eks 10 år sida.

 

Strengere straffer er et sted å begynne. Et forslag jeg så absolutt støtter.

Lenke til kommentar
Mennesker som finner det akseptabelt å kjøre bil etter inntak av alkohol burde fratas retten til å kjøre bil i all fremtid. Man har valget, velger man å sette seg selv og alle andre i en slik fare, skulle det bare mangle.

Også går det 20 år etter at vedkommende mistet lappen, vedkommende har forandret seg mye på 20 år, og hadde nå aldri satt seg beruset bak rattet igjen. Folk forandrer seg. Skjer det gang på gang over en periode på ikke så alt for lenge er det noe helt annet, men etter en tur i ruset tilstand? Start med bøter, og gjør det værre hvis de gjør det igjen.

 

Det er også stor forskjell på å ta en øl, og drikke en helflaske sprit.

Å drikke en øl før man setter seg i bilen, er ulovlig, men du kjører likevell ikke i fylla. En øl burde ha vert lov. Du setter ikke resten av trafikken i fare ved å drikke en øl, imotsetning til hvis du drikker deg snydens og så kjører.

Lenke til kommentar

Alkohol og bilkjøring lar seg ikke kombinere om vi er ute etter å få ned ulykkesstatistikken. Og det er vi. Grensen mellom beautyfull og full er flytende, akkurat som hver enkelts alkohol toleranse. På en dårlig dag kan man bli svimmel av en halvliter, mens på bedre dager går den første vinflasken ned på høykant uten noen videre (opplevd) påvirkning.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på om promillekjøring har blitt mer vanlig, eller om det er blitt mer vanlig å skrive om det i avisene? Før sto det jo ofte i avisene at det var en tragisk ulykke eller at personen kjørte for fort. Jeg mener det aldri ble nevnt om personen kjørte i fylla.

 

Sånn sett er det positivt at pressen har begynt å skrive at det var promille inne i bildet ved ulykker. Det gjør det tydeligere at det er livsfarlig å kjøre i fylla. Noe av problemet er jo at alle vet at fyllekjøring er farlig, samtidig som alle som gjør det regner med at det går greit med akkurat dem. Hvis de tenker i det hele tatt.

 

Jeg tror ikke å ta fra noen lappen på livstid hjelper så mye, bortsett fra noen få idioter som blir tatt en rekke ganger. Problemet med alkohol er jo nettopp det at det ikke får deg til å tenke veldig kritisk om egne evner, heller tvert i mot. Man tenker ikke på at man kan miste lappen for evig da.

 

For å få det ned tror jeg heller vi trenger en holdningsendring, samt et bedre transporttilbud for dem som er ute og fester, særlig på mindre steder. Selv har jeg oppvokst i Oslo og det var aldri noe snakk om fyllekjøring etter fester fordi det alltid gikk en buss, t-bane, tog eller taxi. Taxi hjem for en 50-lapp synes jeg er et bra tiltak.

Lenke til kommentar
For å få det ned tror jeg heller vi trenger en holdningsendring, samt et bedre transporttilbud for dem som er ute og fester, særlig på mindre steder. Selv har jeg oppvokst i Oslo og det var aldri noe snakk om fyllekjøring etter fester fordi det alltid gikk en buss, t-bane, tog eller taxi. Taxi hjem for en 50-lapp synes jeg er et bra tiltak.

Her jeg er oppvokst er kollektivtransporttilbud omtrent ikkeeksisterendes når man er på fylla, trygt hjem for en 50-lapp har vi heller ikke.

Har flere kompiser som har sovnet i grøftekanten på vei hjem etter en veldig fuktig kveld, heldighvis har ingenting farlig skjedd med de.

Det er nok alltid noen som vil kjøre i fylla, men mange vil nok droppe det hvis man har et annet billig tilbud som får deg hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...