Gå til innhold

Forumet får sin egen wiki!


Anbefalte innlegg

Vi får håpe at wikien blir brukt innen mange områder. Nå må vi ta dette stegvis og først ut er jo å se om brukerne ønsker å benytte seg av dette. Men hadde vært utrolig artig om man kunne lese nyheter om datadelen av forumet på en wiki-side, kulturdelen på en annen osv. Vi har et bra community her og forhåpentligvis kan dette bli populært. :)

 

Dette er veldig interessant. WIKI er interessant og suverent brukbart!

Jeg har selv bidratt med finansiell støtte til et par-tre Wikier gjennom årene, inkludert Wikipedia.

 

Men vet dere hvor det kommer fra?

Lurer på om det kommer fra http://c2.com/ og deretter Ward's Wiki her: http://c2.com/cgi/wiki?WelcomeVisitors

 

Kanskje ikke, men kanskje.

 

Det er det samme med Internettet. Få mennesker vet at det ble først foreslått, teoretisk sett, tilbake i 1934, muligens av USA's første kvinnelige admiral.

Deretter brukt av det Amerikanske militære, som trengte mer, og koplet opp en del universiteter, deretter flere.

Og deretter, Web'en - tildels takket Tim Berners Lee - dengang i Sveits.

 

What a world we live in!

Endret av Robaat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært veldig greit og veldig funksjonabelt å få til artikler om "alt" på forumet, og deretter kanskje få satt opp en brukerliste nederst om hvilke brukere som spesialiserer seg på dette. Derav kunne brukerne bruker login på Wikien, og kunne merke av hvilke områder de kunne være til stor hjelp, og kunne stilt spørsmål senere i forumet.

 

Feks: Jeg kunne valgt å spesialisere meg på Liverpool F.C, RuneScape, D&D, GeForce 8800GT osv. Og deretter om en bruker leste en artikkel om 8800GT og lurer på noe, kunne han/hun se hvilke brukere som kan dette og spør om hjelp.

 

Vet ikke hvor vanskelig dette vil være ettersom jeg ikke kan noe særlig koding, men det ville iallfall vært utrolig hjelpsomt! :)

Lenke til kommentar

Herlig lisens dere har valgt ... :nei:

 

Jeg forstår at ser på prosjektet som et prosjekt i startfasen, men å få på plass en skikkelig lisens er viktig. "Lisensen" som er valgt nå ligner litt på CC Attribution-Share Alike og her har dere muligheten til å samarbeide for å utvikle den norske versjonen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
siden domenet er wiki.diskusjon.no, burde ikke vi kunne logge inn med samme brukernavn og passord som her?

Å lese tråden er ikkje so dumt ...

 

Man logger seg inn med brukernavn og passord fra forumet. Admins på forumet er admins på wikien.
Vil de bli mulig å logge inn med brukernavn/passord fra hw nettverket?
For de som etterhvert vil være innenfor kravene som settes for å kunne redigere wikien, vil det være mulig å logge inn med forumets login ja. :)
(Mi utheving.)
Lenke til kommentar

Vet jeg kan høres sœr ut nå, men håper vi fortsatt kan oppdatere emnene som er opphavet. Liker mye bedre å “designe” i forumet for det er mange flere muligheter når det kommer til skriftstørrelser og farger. Og Dotten, håper du er klar over min interesse for å vœre med. :wee:

Lenke til kommentar

I wikien kan du da bruke så mye HTML du bare vil, så jeg kjøper ikke argumentet om at forumet tilbyr bedre fleksibilitet med struktur og design med sin enkle BBkode. :)

Eneste HTMLen som jeg har oppdaget at ikke fungerer er å sette bakgrunnsbilder på tags rett i koden pga. en sikkerhets-policy med bildebruk. Men ellers har man all funksjonalitet vanlig HTML gir, inkl. JavaScript.

Og dersom det ikke er nok kan man bruke parser-funksjoner, variabler, m.m.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Man kan selvfølgelig holde på i forumet om man vil. Men det er ti ganger mer tungvindt. Det skal jeg love deg. I wikien kan man gå inn for hvert "avsnitt" for å redigere, alle kan bidra, html-en er langt enklere (og med langt flere muligheter) enn BBKoden.

 

Har overført noen tråder i grovt førsteutkast:

 

Det politiske landskap

Filminformasjon

Nyttige tråder i filmforumet

 

Jeg har i noen år nå laget endel guider og informasjonstråder, å bruke wikien er langt mer brukervennlig og har langt mer oversikt og muligheter. Det kan jeg skrive under på ;)

Lenke til kommentar
Men ellers har man all funksjonalitet vanlig HTML gir, inkl. JavaScript.

Så det vil si at Wiki-en er åpen for XSS (Cross site scripting)-angrep? (Altså at folk bruker javascript til å ta over siden eller kopierer andres Cookies for å logge inn.)

 

Hvordan blir det med opphavsretten til innholdet man har lagt i Wiki-en hvis man vil bruke det på egne sider? Guiden på forumet er jo greie, for de er det bare en person som skriver/har ansvaret for. Men hva når wikiartikler blir endret/oppdatert av andre personer. Har man da rett til bruke den oppdaterte utgaven?

Og har dere vurdert om alt innholdet skal lisensieres ut med GNU dokument lisens slik Wikipedia gjør? Det ville gjøre det langt tryggere å bidra rent rettslig.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Men ellers har man all funksjonalitet vanlig HTML gir, inkl. JavaScript.

Så det vil si at Wiki-en er åpen for XSS (Cross site scripting)-angrep? (Altså at folk bruker javascript til å ta over siden eller kopierer andres Cookies for å logge inn.)

 

Hvordan blir det med opphavsretten til innholdet man har lagt i Wiki-en hvis man vil bruke det på egne sider? Guiden på forumet er jo greie, for de er det bare en person som skriver/har ansvaret for. Men hva når wikiartikler blir endret/oppdatert av andre personer. Har man da rett til bruke den oppdaterte utgaven?

Og har dere vurdert om alt innholdet skal lisensieres ut med GNU dokument lisens slik Wikipedia gjør? Det ville gjøre det langt tryggere å bidra rent rettslig.

 

Det er en interessant problemstilling. Når man legger ting ut på forumet så har man gitt fra seg visse rettigheter i teorien, men jeg syntes ikke det er noe som skal utnyttes. Jeg vet selv hvor mange timer med arbeid som ligger bak gode guider og info-tråder, så om noen brukere av en eller annen grunn ønsker å nekte at den kan endres så kan vi låse den for redigering. Man kan ikke nekte å få lagt guider og informasjonstråder ut på wikien, men opphavspersonen må nevnes. Ref retningslinjene for forumet. Men jeg kan ikke fatte og begripe at noen gjerne legger ut en guide på forumet, men ikke vil ha den i en wiki. Man lager jo slike for å hjelpe leserne, wikien gjør det lettere og mer oversiktlig.

 

Men credit må ut og de som lager/starter slike har å bli nevnt i wiki-artikler. Det skulle bare mangle. Noe annet er respektløst overfor alle brukere som bruker tid og krefter på slike fantastiske tråder. Wikien er bl.a. ment til å hedre dette arbeidet, ikke spytte på det.

Lenke til kommentar
Men ellers har man all funksjonalitet vanlig HTML gir, inkl. JavaScript.

Så det vil si at Wiki-en er åpen for XSS (Cross site scripting)-angrep? (Altså at folk bruker javascript til å ta over siden eller kopierer andres Cookies for å logge inn.)

 

Kun wiki-administratorer har mulighet til å tilføye JavaScript, så jeg tror ikke det er noen stor sikkerhetsrisiko. Og vi har et par wiki-admins som kan litt JS, så dersom det skulle være behov for å tilføye JS-kode til wikien vil man nok også fort luke ut skadelig kode. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Jeg mener bare at det hvertfall kan føles litt begrensende å skrive på wiki, men det kommer vel med erfaringen.

 

Men to ting plager meg med Wiki-en, generelt alt som bruker lange linjer. Det tar for mye skjermbredde. Setninger som vanligvis tar opp 3-5 linjer i nettaviser, blogger og forum som diskusjon.no tar på en wiki opp ikke mer enn en linje. Dette er noe av det jeg misliker med nettsider (wiki-er har jeg merket det mest) som putter inn hele bolker/kolonner med innhold i en stor del av skjermens bilde, hvis man har god oppløsning noe de fleste begynner å få blir det veldig korte linjer og små avsnitt.

 

Her finner vi og grunnen til at jeg benytter statisk bredde på forumet. Jeg føler jeg får lest bedre og med midstillingen av der hovedinnholdet er får man mer fokus og man slipper å spre det over et stort område slik at det blir vanskeligere å lese, hvertfall synes jeg det blir mer utfordrende å lese og holde oversikt.

 

Det samme kommer og når det gjelder bøker. Takler ikke A4-bøker, heldigvis er ikke dette særlig utbredt og de fleste av disse er utbredt nettopp fordi de bruker spalter eller mange bilder i bøker og det igjen gjelder jo aviser. De deler opp i spalter for å gjøre det lettere for leseren og lese og samtidig gjøre det lettere for dem å designe og putte inn bilder rundt tekst.

 

Derfor ville hvertfall jeg foretrekke om det kan bli brukt statisk bredde og midstilling på hovedspalten i wiki-en.

 

Ytrer og ønske om at det skal være mulig å skjule innhold i wiki-er med skjul-tags så lenge det ikke brukes unødvendig. Synes og at skriftstørrelsen kan senkes bittelitt.

 

Ja, jeg favoriserer vel veldig den minimalistiske stilen over ting, men for meg er det hvertfall lettere å lese når tekst er spredt over smalere områder og midstilt. (spør du meg)(Jeg vet dere skal endre på utseendet og at dere fokuserer på innholdet nå, men er jo smart å uttale seg om det likevel, så dere/vi har det i tankene) Og på akkurat det punktet om smalere design tror jeg flere er enige.

 

Den andre tingen jeg vil hakke på husker jeg faktisk ikke nå, men kommer tilbake til den når jeg kommer på hva det var.

Endret av TSP
Lenke til kommentar

For øyeblikket er det egentlig et statisk skin vi bruker, men med en liten CSS-tweak som gir full bredde. Opprinnelig valgte jeg statisk da jeg satte igang med å lage beta-skinnet, men som jeg skriver i denne artikkelen så finnes det både fordeler og ulemper, samt en del interessante løsninger for ulik presentasjon på per-side-basis. Hva som blir det endelige valget får vi se an, men jeg holder en knapp på dynamisk da folk med små skjermer ikke må scrolle horisontalt (fikk et par tilbakemeldinger før beta-lanseringen om nettopp dette), og folk med store skjermer skal få bedre nytte av skjermflaten. Samtidig gir dynamisk bredde i de aller fleste tilfeller bedre plass på sider, eksempelvis hovedsiden o.l., samt større fleksibilitet.

Men nå er MediaWiki så kjekt at det støtter flere skins som brukere selv kan velge hvilket å bruke. Men dette får vi som sagt se litt an, men muligheten er der i alle fall. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Bare ikke wikien ikke oversvømmes av tråder, og at det blir slik at det går fortere å finne en tråd ved å gå inn på forumet å søke blir jo dette strålende. Dette blir da en stor jobb for adminene på wikien. Og jeg savner som jeg sa tidligere noe nærmere forhold mellom diskusjon.no og wiki.diskusjon.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...