Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

VG1 Engelsk skriftlig eksamen 08


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk for lenkene, rk23. Det hjalp!

 

Jeg har lest gjennom hele tråden, men ingen (?) har nevnt om Iraq War. Hva sier dere? Er det høyaktuelt? Jeg følger ikke noe særlig med i nyhetene til vanlig, så jeg spør bare ut av det blå, jeg. Hva med health insurance? Homelessness? Drugs? Religion in politics?

 

OT: Jeg føler for whine. Jeg er så sinnsykt trett i øynene! Blir sprø av å trykke.

Lenke til kommentar

Jeg får inntrykk av at alle forbreder seg til å skrive om OL i Kina. Synd at jeg ikke har fulgt så intenst med på denne saken som jeg burde.

 

Men, har funnet en del om 11. September og rasisme og terrorisme innen for det.

Har også funnet en del om tennårings graviditet (Jeg ser på det som et social issue?)

Får vel også finne frem litt om likestilling i arbeidslivet, men har 30 sider med kilder så bør begynne å holde. :p

 

Foresten:

Jeg prøver å finne tekster jeg kan bruke i oppgaven, siden det står "Find examples from news media, literature and or films". synes det er ganske vanskelig å finne gode nyheter så jeg prøver å finne en del andre ting.

Tror dere dikt er godtatt som literatur? (Poetry står jo nevnt i delen om "curriculum"?

Lenke til kommentar
Er det lov til å ha med selvskrevne tekster, og andre eventuelle tekster som er direkte tatt fra nettsider? eller bare stikkord/ løse setninger?

Alle hjelpemiddel er tillatne på eksamen med unntak av internett eller andre verktøy som tillèt kommunikasjon

 

EDIT: la ikkje merke til at det var besvart ellereie før eg posta :blush:

Endret av assbear
Lenke til kommentar
Jeg får inntrykk av at alle forbreder seg til å skrive om OL i Kina. Synd at jeg ikke har fulgt så intenst med på denne saken som jeg burde.

 

Men, har funnet en del om 11. September og rasisme og terrorisme innen for det.

Har også funnet en del om tennårings graviditet (Jeg ser på det som et social issue?)

Får vel også finne frem litt om likestilling i arbeidslivet, men har 30 sider med kilder så bør begynne å holde. :p

 

Foresten:

Jeg prøver å finne tekster jeg kan bruke i oppgaven, siden det står "Find examples from news media, literature and or films". synes det er ganske vanskelig å finne gode nyheter så jeg prøver å finne en del andre ting.

Tror dere dikt er godtatt som literatur? (Poetry står jo nevnt i delen om "curriculum"?

 

Dikt = literatur?

 

Begynner å få nerver her. Vil ikke bomme helt. :p

Lenke til kommentar

Noen som vet hva slags oppgaver vi får i del 1, eller hva vi burde øve på?

 

Her står det om de fleste social issues du kan tenke deg. Jeg vil tro at presidentvalget i USA er mer aktuelt enn krigen i Irak, men jeg tror ikke vi får oppgaver som går direkte på valget. Det blir å kreve for mye av oss. :) (Min mening.)

Hvordan kan vi vinkle teksten så presidentvalget i USA passer til "social issues" og kan sees på som en uenighet (disagreement)? Og hvordan kan jeg få tatt med litt om rasisme når jeg kommer inn på det temaet.. (f.eks. obama har fått drapstrusler)..

 

Har det vært noe annet spesielt om rasisme "from English-language news media, literature and/or films"? Da tenker jeg mest på nyheter i media.

 

Og er det noen som har eksempler på gode jobbsøknader (som kan være skrevet av folk på vår alder)?

Lenke til kommentar
Jeg får inntrykk av at alle forbreder seg til å skrive om OL i Kina. Synd at jeg ikke har fulgt så intenst med på denne saken som jeg burde.

 

Men, har funnet en del om 11. September og rasisme og terrorisme innen for det.

Har også funnet en del om tennårings graviditet (Jeg ser på det som et social issue?)

Får vel også finne frem litt om likestilling i arbeidslivet, men har 30 sider med kilder så bør begynne å holde. :p

 

Foresten:

Jeg prøver å finne tekster jeg kan bruke i oppgaven, siden det står "Find examples from news media, literature and or films". synes det er ganske vanskelig å finne gode nyheter så jeg prøver å finne en del andre ting.

Tror dere dikt er godtatt som literatur? (Poetry står jo nevnt i delen om "curriculum"?

 

Dikt = literatur?

 

Begynner å få nerver her. Vil ikke bomme helt. :p

Dikt er selvfølgelig litteratur. Sangtekster er litteratur. Romaner er litteratur. Etc. Etc.

Lenke til kommentar
Jeg får inntrykk av at alle forbreder seg til å skrive om OL i Kina. Synd at jeg ikke har fulgt så intenst med på denne saken som jeg burde.

 

Men, har funnet en del om 11. September og rasisme og terrorisme innen for det.

Har også funnet en del om tennårings graviditet (Jeg ser på det som et social issue?)

Får vel også finne frem litt om likestilling i arbeidslivet, men har 30 sider med kilder så bør begynne å holde. :p

 

Foresten:

Jeg prøver å finne tekster jeg kan bruke i oppgaven, siden det står "Find examples from news media, literature and or films". synes det er ganske vanskelig å finne gode nyheter så jeg prøver å finne en del andre ting.

Tror dere dikt er godtatt som literatur? (Poetry står jo nevnt i delen om "curriculum"?

 

Dikt = literatur?

 

Begynner å få nerver her. Vil ikke bomme helt. :p

Dikt er selvfølgelig litteratur. Sangtekster er litteratur. Romaner er litteratur. Etc. Etc.

 

Takktakk! Mye lettere å finne dikt som eksempler enn å begynne å lese bøker, eller lete meg ihjel igjennom nyheter. :p

Lenke til kommentar
Ring en venn, 50-50 og spør publikum er altså utelukket. :) (Beklager eksamensnerver --> desperat humor.)

Hadde enda 50-50 funket :D

 

Det minner meg om, at på samfunnsfag så satte læreren opp oppgaver som mak kunne får makes 4 på. De var selvfølgelig de letteste :p

 

Kunne kanskje gjort noe slikt på eksamen? xD

Nejda, da ville de fleste "safet" og fått 4 uten å øve xD

Lenke til kommentar
Jeg får inntrykk av at alle forbreder seg til å skrive om OL i Kina. Synd at jeg ikke har fulgt så intenst med på denne saken som jeg burde.

 

Men, har funnet en del om 11. September og rasisme og terrorisme innen for det.

Har også funnet en del om tennårings graviditet (Jeg ser på det som et social issue?)

Får vel også finne frem litt om likestilling i arbeidslivet, men har 30 sider med kilder så bør begynne å holde. :p

 

Foresten:

Jeg prøver å finne tekster jeg kan bruke i oppgaven, siden det står "Find examples from news media, literature and or films". synes det er ganske vanskelig å finne gode nyheter så jeg prøver å finne en del andre ting.

Tror dere dikt er godtatt som literatur? (Poetry står jo nevnt i delen om "curriculum"?

 

Det er lov å tenke forskjellig! Er egentlig bare en fordel det, skrive om annet enn plankeoppgaven :p

Nå vet jeg jo ikke hvordan oppgavene kommer til å se ut, eller om vi blir direkte bedt om å skrive om Kina- konflikten, men det skader ikke å sette seg i noe annet ;)

 

Tusen takk for lenkene, rk23. Det hjalp!

 

Jeg har lest gjennom hele tråden, men ingen (?) har nevnt om Iraq War. Hva sier dere? Er det høyaktuelt? Jeg følger ikke noe særlig med i nyhetene til vanlig, så jeg spør bare ut av det blå, jeg. Hva med health insurance? Homelessness? Drugs? Religion in politics?

 

OT: Jeg føler for whine. Jeg er så sinnsykt trett i øynene! Blir sprø av å trykke.

Er nok ikke så dumt å lese litt om det, nei. I alle fall, ta med deg noe (utskrift f. eks) så du slipper å bruke opp hjernekapasiteten på noe du kanskje ikke får om :)

 

Ta deg en pause, gå ut, trekk litt luft. Er fremdeles noe igjen av dagen. Anbefaler å skrive en oppsumerende tekst på slutten av dagen for å se hva du kan (på engelsk ofc.)

 

Annet enn det, Good luck!

Endret av rk23
Lenke til kommentar
Her er noken filmar som kan brukast som eksempel:

 

Sleeping with the enemy (abuse), Blow (drug), Thirteen (teenage problems), Juno (Abortion/adoption), Brokeback mountain (gay).. fleire filmar med døme på social issues?

Vi har jobbet en del med filmen Freedom Writers. Litt sent nå, kanskje. Den går på forskjeller innad i USA, med mange grupper. Latinos, Hispanics etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...