Gå til innhold

Lage krets for lading av kondensator.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
rør-forsterker :D

 

gammel versjon av Ella fra diyhifisupply.com

 

kk, har ikke så mye peiling på forsterkere, var bare nyskjerig ;=) btw, er det bra lyd i den ?

 

bra lyd i den ja, men så kjøpte jeg jo høytalere til 7 laken også da...

 

du bygde den vel ikke tilfeldigvis på gk elektro ?

Lenke til kommentar

Tja tviler på at det blir brukt til så mye fornufig. Regnet igrunn med at det ble mye rabalder her. Man har sånne penner som man før støt av når man klikker på dem. Jeg tenkte å dra den litt lenger. Ikke at jeg har tenkt å prøve den på noen og enda mindre meg selv. Er igrunn ett lite prosjekt som er gøy å lage. Men som også gir meg litt mer kunskap. Siden jeg sånn halveis er elektroingeniør kommer det godt med.

 

Men for å si det rett ut jeg skal lage en cattle prod. Ikke nødvendigvis med 330v. Men den må jo vere høyere enn 7.5.

Lenke til kommentar

Dersom du vil lage en slik enhet, må du legge inn en eller annen form for "sikring" en komponent som begrenser hvor stor strøm det er mulig å trekke. Edit: dette kan selvfølgelig være kondensatoren selv, dersom den er liten "nok".

 

Følgende bilde viser en relativt stor kondensator som blir kortsluttet. Denne er ikke ladet opp til mer enn 12V. Det er altså ikke "ufarlige" ting du begir deg ut på.

 

post-47774-1211567762_thumb.jpg

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Akidon:

 

k, så lenge det ikke er snakk om en stor kondensator (flere uF) så er det kanskje ikke noe problem, men trur jeg ville gått for en liten keramisk kondensator da de har lav indre resistans og ofte tåler veldig høye spenninger. Blir kanskje litt mer som et kraftig statis elektrisk støt

 

 

Krabba:

Nop, bygde den for noen år siden. Går siving elektro på ntnu.

kosta litt over 6000kr ferdig importert til norge. tilsvarende forsterker ferdig i butikk vill nok ligge på over 10 000kr. har klipsch RF15 høytalere på den, men de lages ikke lenger. det nærmeste en kommer er nok RF52, http://www.klipsch.com/world/eu/en/product...ails/rf-52.aspx

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
Tja tviler på at det blir brukt til så mye fornufig. Regnet igrunn med at det ble mye rabalder her. Man har sånne penner som man før støt av når man klikker på dem. Jeg tenkte å dra den litt lenger. Ikke at jeg har tenkt å prøve den på noen og enda mindre meg selv. Er igrunn ett lite prosjekt som er gøy å lage. Men som også gir meg litt mer kunskap. Siden jeg sånn halveis er elektroingeniør kommer det godt med.

 

 

ikke for å være frekk, men hvis du er halvveis til elektroingeniør, så burde vel ikke en slik krets være noe problem å designe selv?

Lenke til kommentar
Volt har fremdeles ikke drept noen.

 

Sikker ?

 

Strøm går gjennom hjertet, som har en resistans. Dette skaper en spenningsforskjell over hjertemuskelen. Om det er strømmen eller spenningen som dreper er et definisjonsspørsmål.

 

Utsagnet "volt" er ikke farlig, stammer fra å kunne forklare hvorfor statisk elektrisitet ikke er farlig, samtidig som det står "Høyspenning Livsfare" på samtlige høyspentlinjer. Kilder til statisk elektrisitet har ikke kapasitet til å levere en nevneværdig strøm, nettet derimot kan levere katastrofale mengder.

 

For en kondensator kan man jo også argumentere at det er spenningen (eller spenningsforskjellen) som fører til strømmen. Som kjent for deg som studerer elektro er den matematiske definisjonen av en kondensator: i = dv/dt, Strømmen er lik den deriverte av spenningen. Derav kan en argumentere at strømmen er en direkte følge av spenningsendringen.

 

Men heldigvis (uheldigvis) faller hele argumentasjonen i fisk da man uansett kan si:

 

Strøm er en følge av en spenningsforskjell mellom to punkt/noder og impedansen mellom dem.

Spenning er en følge av strømmen mellom to punkt/noder og impedansen mellom dem.

 

U = Z*I

I = U/Z

 

Dersom impedansen er tilnærmet uendelig, kan man følgelig få stor spenning uten noe "nevneverdig" strøm. Dersom impedansen går mot 0, kan man få stor strøm uten at spenningen trenger være stor.

 

 

Men nå nærmer vel dette seg flisespikkeri.

 

Du må gjerne eksprimentere med elektriske komponenter og kretser, men du må forstå at når du selv ikke gir utrykk for at du vet hva du driver med vil man automatisk bli kritisk når du har tenkt å bruke dette på mennesker.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Flott forklaring Thorsen! Dette er et av emnene jeg synes er vanskeligst å forklare bastante (sett inn fint ord for idioter her). Sist gang her på forumet kom en kar og forklarte om en mann, en foss og en bøtte med vann og nektet å høre på fornuft ;)

 

Når det gjelder statisk elektrisitet, kan jeg tilføye (tatt fra egen fantasi, rett meg hvis det er feil) at det finnes høy spenning - helt til man kortslutter (treffer objektet med annen ladning). Når man har fått det lille støtet, har du og objektet omtrent samme spenning, og derfor går det ikke mer strøm.

 

En annen ting er spenningskilder med høy spenning, men stor indre motstand. Her ser jeg for meg at megavolt kan bli til småplukk så fort man kortslutter det.

Lenke til kommentar

OK, man kan sikkert argumentere med både gode og dårlige argumenter for og mot at spenning kan være farlig, men husk at noen (ref trådstarter) ikke forstår argumentene, og kun tar til seg konklusjonen. Dette kan ha fatale konsekvenser (ref trådstarters hensikt), og skape overskrifter som "12-åring drepte venn (9) med cattle prod på 300V. 12-åringen hevder han er uskyldig, da volt er uansett ikke dødelig".

Lenke til kommentar
Flott forklaring Thorsen! Dette er et av emnene jeg synes er vanskeligst å forklare bastante (sett inn fint ord for idioter her). Sist gang her på forumet kom en kar og forklarte om en mann, en foss og en bøtte med vann og nektet å høre på fornuft ;)

 

Når det gjelder statisk elektrisitet, kan jeg tilføye (tatt fra egen fantasi, rett meg hvis det er feil) at det finnes høy spenning - helt til man kortslutter (treffer objektet med annen ladning). Når man har fått det lille støtet, har du og objektet omtrent samme spenning, og derfor går det ikke mer strøm.

 

En annen ting er spenningskilder med høy spenning, men stor indre motstand. Her ser jeg for meg at megavolt kan bli til småplukk så fort man kortslutter det.

 

Stemmer det, det skal til en veldig liten overføring at ladninger før man utligner spenningsforskjeller skapt av statisk elektrisitet. Og strøm, ampere er jo som kjent Ladning pr tid. Columb/sekund. Etter en veldig kort tid vil alle ladninger være overført.

 

På nettet derimot kan man f.eks i som her i Norge ta utgangspunkt i at spenningforskjellene er skapt av en generator som igjen er tilkoblet en turbin, som sveller unna en foss lagt i rør. Enkelt sett kan en si at for å senke spenningen på dette systemet må man tilkoble en last som bruker en effekt tilsvarende hva fossens effekt. Du kan jo selv bare tenke til hvor mye kraft som må til for å stoppe vannet i fossen. Fossen formelig dytter ladninger gjennom ledningene som danner kraftnettet, og det gjør den med en så stor kraft at det skal mer enn en menneskekropp mellom en høyspentledning og jord for å senke spenningen nevneværdig. Ladninger vil bli dyttet gjennom kroppen helt til kroppen ikke lenger er i kontakt med lederne. Er man heldig går mesteparten av ladningene f.eks fra høyre arm og ut gjennom høyre fot, siden strømmen ikke går gjennom hjerte kan man i et heldig tilfelle overleve. Her har vi enda en grunn til utrykket om at spenning ikke dreper.

 

En kondensator er et "lager" av ladninger, og kapasiteten vil være et tegn på hvor mange ladninger den kan levere fra seg når den er oppladet. En liten kondensator laget for å tåle stor spenning kan dermed være et relativt "sikkert" valg for et slikt prosjekt. Men med så mange spennende prosjekt man kan starte, hvorfor ha som mål å skade medmennesker ?

Lenke til kommentar

Ok nå begynner dere å bli barnslige. Jeg vet utmerket godt hvordan spenning og strøm fungerer. Volt dreper ikke men volt over en motstand gir strøm som dreper. Man trenger 50mA eller noe sånt gjennom hjertet for å då av det.

 

Trådstarters hensikt, med andre ord meg har aldri vert å bruke dette på mennesker. Er helt utrolig hvor mye of topic dere generer. Er to innlegg som har vert sakelige her inne resten har vert of topic og tråde kan igrunn stenges nå. Gidder ikke tåpelige diskusjoner om hvor mye kunnskap jeg har. Dere kan jo lage dere en ny tråd der dere diskuterer hvor mye spenning som skal til for å drepe noen.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Det blir som å si at det er farten i en bilulykke som hadde skylden for ulykken. Faktisk er det bråstoppen som dreper, men selvfølgelig må man ha en hvis fart for å kunne få en bråstopp.

 

Samme med elektro, må man ha spenning for å kunne få dødelig strøm. Forskjellen er at størrelsen på spenning spiller mindre rolle innen dødlig "dose" strøm i elektrosammenheng, mens innen bilhastighet må man ha en hvis fart for å få dødlig utfall.

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Er enig i at noen svar har vært skarpe, men litt må man regne med når man påberoper seg ingeniørkunnskap, kommer med tilsynelatende uvitenhet og samtidig ber om hjelp til noe som kan lede en til å tro har til hensikt å skade andre.

 

Hva hadde du svart hvis en kar kom på forum og sa "jeg er halvveis proffskytter, vet godt at pistoler er ufarlige, men hvor får jeg tak i en pistol jeg kan poke kompisen min litt med"?

Lenke til kommentar

Tingen er at når man driver å blir ingeniør kan man ikke alt. En gang må ting læres og beste måten å lære noe på er å lage ting. Pistoler er uansett en ufattelig dårlig sammenligning.

 

Ja jippi, har uansett aldri tenkt å bruke det på mennesker.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...