Gå til innhold

Lage krets for lading av kondensator.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Hvor stor kapasitet er det på kondensatoren, og hvor raskt trenger du å lade den opp?

Det beste er om du får tak i en liten ringkjerne fra f. eks. en ødelagt power supply, og tar av alle viklingene på den.

Så vikler du en liten trafo med f.eks. 10 viklinger på primærsiden og 280 viklinger på sekundærsiden.

Deretter lager man en switchekrets som jobber på 20-25kHz som sender pulser inn på trafoen som da skal øke den fra 7.5V til ca. 210 V AC. Likeretter man det får man omtrent 300V, og greit med en liten margin opp til merkespenningen på kondensatoren.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
For å si det sånn 7.5 volt gjør ikke vondt :!:

Er nok noe ala boost converter jeg må bruke. Volt er uansett ikke dødelig. Strøm derimot er veldig dødelig viss det går feil vei.

Naturligvis kan spenning være dødelig, dersom det forårsakes hjertestans!

Lenke til kommentar
For å si det sånn 7.5 volt gjør ikke vondt :!:

Er nok noe ala boost converter jeg må bruke. Volt er uansett ikke dødelig. Strøm derimot er veldig dødelig viss det går feil vei.

Naturligvis kan spenning være dødelig, dersom det forårsakes hjertestans!

 

Det kommer an på hvor strømmen blir. Spenning dreper ikke strøm derimot gjør.

Lenke til kommentar

jeg vet ikke hva du skal med dette, men en kondensator kan jo teoretisk levere uendelig mengde strøm i løpet av brøkdelen av et sekund.

har selv fått en kondensator fra et engangskamera på 330 volt på fingra, da ble det to brånnsår der kondensatoren rørte...

 

anbefaler deg gjøre hva du nå enn skal gjøre på en annen måte...

Lenke til kommentar
For å si det sånn 7.5 volt gjør ikke vondt :!:

Er nok noe ala boost converter jeg må bruke. Volt er uansett ikke dødelig. Strøm derimot er veldig dødelig viss det går feil vei.

Naturligvis kan spenning være dødelig, dersom det forårsakes hjertestans!

 

Det kommer an på hvor strømmen blir. Spenning dreper ikke strøm derimot gjør.

 

det blir ikke helt rett å si det på denne måten. det er faktisk volten som avgjør om det er farlig eller ikke, det er bare å følge ohms lov. U=I x R. snur vi på denne får man I = U over R. jo høyere spenning (U) vi har, jo større strøm får vi. R er da motstanden. motstanden til oss mennesker varierer litt fra person til person. og om vi er våte eller tørre.

 

uten å gidde å gå dypt i det så kan man si at spenninger under 50v er ufarlige under normale forhold:

 

la oss ta 1500ohm som motstanden i en person.

la oss si at ca 35mA er betegnet som farlig strøm.

 

u = I x R = 1500 * 0,035A = 52,5V

 

det vil si at spenninger under 50v ikke er betegnet som farlige.

 

så selv om det går mange ampere gjennom et batteri feks. så kan man ikke oppnå farlige strømmer gjennom seg selv, grunnet personens motstand og den lave spenningen.

 

så du har rett i at det er strømmen som er farlig, men spenningen spiller en veldig stor rolle.

 

og hva med høyspent ? er ikke 22kvolt feks farlig ? =)

Lenke til kommentar

må bare føye til at når det er snakk om batterier så må en også ta hensyn til indre resistans... når har jeg ikke prøvd det, og har heller ikke tenkt å gjøre det, men tipper det kan være ubehagelig å ta i polene på et 12V bilbatteri...

 

uansett, da jeg bygde forsterkeren min kom jeg ved et uhell til å komme bort i en av kondensatorene i strømforskyningen, en god stund etter at den var koblet fra stikkontakten, ca 450V DC rett i arma. Ble rimelig satt ut av det, og fikk ikke gjort mer den kvelden...

 

disse kondensatorene er rimelig store, 4700uF x 2 om jeg ikke husker feil...

 

regna litt på det etter det skjedde og hadde strømen som ble utladd gått via hjerte kunne det vært fatalt... kjente det langt nedover ryggen (arma-ryggen- fot til bakke tenker jeg...)

gikk heldigvis bra...

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
må bare føye til at når det er snakk om batterier så må en også ta hensyn til indre resistans... når har jeg ikke prøvd det, og har heller ikke tenkt å gjøre det, men tipper det kan være ubehagelig å ta i polene på et 12V bilbatteri...

 

uansett, da jeg bygde forsterkeren min kom jeg ved et uhell til å komme bort i en av kondensatorene i strømforskyningen, en god stund etter at den var koblet fra stikkontakten, ca 450V DC rett i arma. Ble rimelig satt ut av det, og fikk ikke gjort mer den kvelden...

 

disse kondensatorene rimelig store, 4700uF x 2 om jeg ikke husker feil...

 

regna litt på det etter det skjedde og hadde strømen som ble utladd gått hvia hjerte kunne det vært fatalt... kjente det langt nedover ryggen (arma-ryggen- fot til bakke tenker jeg...)

gikk heldigvis bra...

 

er ikke farlig å ta i polene på et 12 volts batteri, ei heller et 24volts batteri. men det er ikke nødvendigvis behagelig (som sagt i posten min over, spenninger under 50v er ikke betegnet som farlige).

en kondensator skrur ikke opp spenningen. det den gjør er å ladde seg opp og di ut samme spenning som den blei tilført. 450v som du så på kondensatoren er sikkert hvor høy spenning den kan håndtere.

Endret av Krabba
Lenke til kommentar
var faktisk 450V, målte med multimeter for å kontrollere. trafoen er en 240 til 310 VAC, og så er det jo +-10% på strømnettet i tillegg...

er det 310volt ac du mener ? i så fall virker det veldig snodig om du har en trafo som gjør om 240volt til 310 volt. er det komponenter som krever 310volt ? siden du bygde denne forsterkeren selv, burde det da ikke vært likespenning til komponentene i forsterkeren din (altså DC) ?

 

men for å gå litt ontopic. hva skal du bruke denne kondensatoren til trådstarter ?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...