Gå til innhold

Anbefaling: Programmer til Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og det beste med alt dette? Det tar meg fem minutter å legge inn alle disse programmene samtidig og like lang tid å fjerne de uten at jeg trenger å bry meg om hvor ting har lagt seg, hva som ligger igjen av filer eller hvordan det forsøpler registeret.

 

Jeg har brukt Kaffeine til nå men har også testet Codeine og en annen jeg ikke ser under Multimedia i K-menyen men den røde tråden er at de alle er langt underlegen Mediaplayer Classic. Men nå har jeg hvertfall et par nye å teste ut.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt Kaffeine til nå men har også testet Codeine og en annen jeg ikke ser under Multimedia i K-menyen men den røde tråden er at de alle er langt underlegen Mediaplayer Classic. Men nå har jeg hvertfall et par nye å teste ut.
Hva er det MediaPlayer Classic gjør så bra?
Lenke til kommentar

De par tingene jeg savner mange ganger daglig er gode spolemuligheter hvor MPC har "small", "medium" og "large" jumps frem og tilbake som er dynamiske etter lengden på videofilen som avspilles, Kaffeine kan ikke flyttes i borderless-minimalmode, MPC viser veldig lett renderpath og f.eks fourcc av avspilt media samt alle tilgjengelige strømmer i filen og jeg greier ikke binde funksjoner til museknappene.

Lenke til kommentar

Fin artikkel! Siden du spør om andre programtips, gir det meg en god anledning til å lenke til en anbefaling jeg lagde for en stund siden (på engelsk): Recommended Linux Programs.

 

Noen programmer jeg bruker mye er Firestarter, ClamAV, K3b, Skype, KeePassX, Midnight Commander, og Quanta Plus.

 

Når det gjelder å få video til å virke som forventet i Ubuntu, har jeg hatt minst problemer med Mplayer. Kjør disse to kommandoene i en terminal:

 

$ sudo apt-get install mplayer

 

$ sudo apt-get install w32codecs libdvdcss2

 

 

Ellers er denne lenken fin (selv om den er laget for forrige versjon av Ubuntu):

 

Install multimedia codecs in Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon in 2 easy steps

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Noe av det du savner er vel mulig:

 

Kaffeine kan ikke flyttes i borderless-minimalmode
I GNOME kan du iallefall holde inn alt og holde inn venstre museknapp på vinduet, så kan du flytte ethvert vindu. Vet ikke om samme snarvei fungerer i KDE / Xfce som standard.

 

MPC viser veldig lett renderpath og f.eks fourcc av avspilt media
VLC viser fourcc (Ctrl+I -> advanced). Kaffeine: Player->Track Info.

 

samt alle tilgjengelige strømmer i filen
Player->Video/Audio/Subtitles.
Lenke til kommentar

Ting er selvsagt mulig men voldsomt underlegent. Renderpath fra fil gjennom splittere, dekoderfilter og til renderenheter og detaljert streaminfo vs dette:

Length: 0:42:27

Mime: video/x-msvideo

Audio: MPEG layer 2/3 0kb/s

Video: ISO MPEG-4 (XviD, ffmpeg) 624x352(624x352)

Er audio CBR eller ABR, hva er videobitrate, hvor mange FPS er videostrømmen?

 

Når det gjalt flytting glemte jeg selvsagt en veldig viktig ting, nemlig "med kun mus". Jeg bruker ofte en sekundær maskin til å spille video på og har til dens tastatur lett tilgjengelig.

 

Og det stemmer at du kan bytte strømmer men du kan ikke se detaljert informasjon listet opp.

 

Jeg er sikker på at selv Windows Mediaplayer 6.4 kan gjøre det meste av dette men tilgjengelighet og mengden informasjon er punktene MPC er overlegen på.

 

Alt i alt kommer jeg aldri til å bli fornøyd med noe siden Windows 2000, Winamp 2.81, MPC, Opera 7.21 og mIRC og jeg vet det så det beste er nok bare å ignorere pipingen min og vente et par år til jeg har blitt vant med alternativene og nedgradering ikke er mulig lenger. :)

Lenke til kommentar
Spennende, nyttig og velskrevet artikkel. Kan trenge noen programtips siden jeg har planlagt å teste ut Ubuntu i løpet av sommeren.

Om det kommer en oppfølger, kan du skrive noe om forskjellige nettlesere også? For eksempel noe om Linux-versjonen av Opera.

 

Ingen forskjell på Linux-versjonene av Firefox eller Opera, sammenlignet med Windows versjonen...

Lenke til kommentar
Spennende, nyttig og velskrevet artikkel. Kan trenge noen programtips siden jeg har planlagt å teste ut Ubuntu i løpet av sommeren.

Om det kommer en oppfølger, kan du skrive noe om forskjellige nettlesere også? For eksempel noe om Linux-versjonen av Opera.

 

Ingen forskjell på Linux-versjonene av Firefox eller Opera, sammenlignet med Windows versjonen...

Nja, firefox har instillinger under "Rediger", mens windowsversionen har den under "Verktøy" :whistle:
Lenke til kommentar

Finfin guide dette. :woot: Har selv nettopp tatt steget bort fra Vista og over til Ubuntu 8.04 og regner med å gå over til Redhat basert distro senere pga. jobb. Da var det helt konge med slik guide for det er ikke trivielt de første dagene å finne ut hva en skal bruke for å erstatte sine gamle windows programmer. Håper imidlertid jeg får til å kjøre office 2007 på wine. Ikke så imponert over openoffice.org enda, men det kommer seg sikkert med tiden.

Lenke til kommentar

Når det gjelder bruk av Office via Wine så er ikke det noe som fungerer optimalt enda. Om det vill gjøre det vill bare tiden vise... Selv har jeg ikke brukt Office programmene siden jeg gikk på skolen, det er ett par år siden. Har ikke brukt OpenOffice noe spesiellt heller. Så kan dessverre ikke komme med noen sammenligning av disse to. Men om du trenger MS Office så er uansett det beste, inntil videre, og dualboote med Windows og da eventuellt fjerne det den dagen hvor alt fungerer slik det skal. Under er det linket till Wine sin side hvor det står hvordan Office funker via Wine.

 

CliCkY

Lenke til kommentar
Spennende, nyttig og velskrevet artikkel. Kan trenge noen programtips siden jeg har planlagt å teste ut Ubuntu i løpet av sommeren.

Om det kommer en oppfølger, kan du skrive noe om forskjellige nettlesere også? For eksempel noe om Linux-versjonen av Opera.

 

Ingen forskjell på Linux-versjonene av Firefox eller Opera, sammenlignet med Windows versjonen...

Jovisst, flash er mye mer ustabilt, og for mange er flash en del av nettleseren. Ingen av nettleserne blir helt stabile før du skrur av flash i linux, men etter det så kræsjer de aldri og begge er lynkjappe.

Lenke til kommentar

Ser ut som microsoft måtte ty til Linux på MSN-serverene

post-85477-1211450340_thumb.png

Hihi. :!:

 

Ellers vil jeg anbefale kTorrent. Det fungerer også i gnome, selv om det er et KDE program. rTorrent fungerer ikke hos meg, får ikke startet det. Bare i terminalen da, håper ikke det skal være sånn :roll:

GIMPShop og er konge, men det er bare på 32-bit :(

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Fin artikkel igjen. Men nå må snart dette skrytet av amarok ta slutt, den har tusen funksjoner ja, men den har et helt horribelt GUI og ser totalt på trynet ut. Alt i alt ender amarok ironisk nok opp som den mest ubrukelige og utilpassbare avspilleren. Eneste grunn til at den blir brukt mye er at det ikke finnes bra nok medieavspillere til linux. (Det gjør det ikke i windows eller osx heller).

 

Jeg har prøvd omtrent alle avspillere som finnes i min søken og til nå har vel listen! vært nærmest, men den er buggy, treg og mangler litt funksjonalitet. Med litt flaks finnes det noe som kan brukes uten mengder av irritasjon om noen år. Hvis ikke skal jeg begynne på min egen avspiller da.

 

Jeg har aldri opplevd Amarok som hverken treg, buggy eller funksjonsfattig. Tvert imot har den vært den spilleren jeg har prøvd som best har kunnet håndtere store spillelister eller store musikkbiblioteker. At den er skrevet i Qt er jo litt drit, men med GtkStyle ser det ut til at det skal kunne bli en del bedre fremover. :) Hvilke funksjoner er det du savner i Amarok, da?

Jeg mente ikke at den var funkjsonsfattig, tvert imot er den overlesset med alt for mye. Det jeg skrev var at Listen! mangler funksjonalitet, men er tross dette nærmest en halveis god avspiller.

Hovedankepunktet mot Amarok er at brukerflaten er ubrukelig.

Det er helt utrolig hvor vanskelig det skal være å finne en låt som ikke ligger i spillelisten. Det burde ta meg maks 5 tastetrykk å finne en hvilken som helst låt med noe mer eller mindre unikt å søke på i strengen som identifiserer den. Dette har ingen mediespiller løst bedre enn winamp 2.x med sin jump-funksjon (tenker ikke på ytelse da).

Grensesnittet har omtrent tusen elementer for mye. Det skal liksom være en mediespiller, ikke konsollen for den neste NASA-fergen. 6 faner, to spillelister som forvirrer meg, to søkefelt osv er veldig dårlig layout. Skal vi si 75% av det som er lett tilgjengelig på første skjermflate burde gjemmes. De fleste funksjoner bruker man aldri. Avspilling av musikk og sortering er helt forskjellige oppgaver, del det i forskjellige programmer.

 

I korte trekk blir det med andre ord hvor mye tid du må bruke på hver handling du skal gjøre. Jeg vil høre på musikk, ikke bruke tid i programmet. Hele poenget med en medieavspiller er at du aldri skal måtte bruke tid i den. Det er aldri primærprogrammet som kjører, det skal være sekundært og det som er alfa omega er effektivitet. Der faller Amarok så til de grader igjennom, og det gjør som sagt alle andre avspillere også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...