Gå til innhold

Anbefaling: Programmer til Linux


Anbefalte innlegg

Spennende, nyttig og velskrevet artikkel. Kan trenge noen programtips siden jeg har planlagt å teste ut Ubuntu i løpet av sommeren.

Om det kommer en oppfølger, kan du skrive noe om forskjellige nettlesere også? For eksempel noe om Linux-versjonen av Opera.

 

Ingen forskjell på Linux-versjonene av Firefox eller Opera, sammenlignet med Windows versjonen...

Nja, firefox har instillinger under "Rediger", mens windowsversionen har den under "Verktøy" :whistle:

og hurtigtastene for å bytte tabs flytter fra ctrl til alt...

alt sammen gjort for at firefox skal passe bedre med gnome HIG iirc...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ut som microsoft måtte ty til Linux på MSN-serverene

post-85477-1211450340_thumb.png

Hihi. :!:

 

Ellers vil jeg anbefale kTorrent. Det fungerer også i gnome, selv om det er et KDE program. rTorrent fungerer ikke hos meg, får ikke startet det. Bare i terminalen da, håper ikke det skal være sånn :roll:

GIMPShop og er konge, men det er bare på 32-bit :(

 

rtorrent skal nok brukes i terminalen, jo. Og takk gud for det. Veldig praktisk dersom du f.eks. har en server, så kan du styre det over ssh.

 

Fint bilde forresten, du som har tatt det?

Lenke til kommentar
rtorrent skal nok brukes i terminalen, jo. Og takk gud for det. Veldig praktisk dersom du f.eks. har en server, så kan du styre det over ssh.

 

Fint bilde forresten, du som har tatt det?

Aha, da var det litt genialt alikevel.

Er ikke sikker på om jeg har tatt bildet, fant det på en harddisk jeg hadde. Etter navnet å dømme er det mest sannsynlig :p

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Må også nevne Google Earth for Linux. Utrolig fengslende program! Jeg kan sitte i timesvis og lete etter meterorkratere i tjukkeste Afrika. :)

 

Når det gjelder Brasero, som har blitt standard brenneprogram i Ubuntu, skjønner den ikke noe av dobbeltlags DVD+R og derfor bør man ha et annet brenneprogram i tillegg, dersom man vil brenne slike plater. K3b er anbefalt, som sagt tidligere.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
finnes det ingen msn-klienter med støtte for lyd- og video-chatting?

 

"Foruten støtte for Lyd-samtaler....,så er det få funksjoner Amsn ikke støtter."

 

Går det an å ha video-chat med lyd, men ikke rene lyd-samtaler, eller er det bare video-chatting uten lyd som støttes?

Endret av kau
Lenke til kommentar
Det er helt utrolig hvor vanskelig det skal være å finne en låt som ikke ligger i spillelisten. Det burde ta meg maks 5 tastetrykk å finne en hvilken som helst låt med noe mer eller mindre unikt å søke på i strengen som identifiserer den. Dette har ingen mediespiller løst bedre enn winamp 2.x med sin jump-funksjon (tenker ikke på ytelse da).

Grensesnittet har omtrent tusen elementer for mye. Det skal liksom være en mediespiller, ikke konsollen for den neste NASA-fergen. 6 faner, to spillelister som forvirrer meg, to søkefelt osv er veldig dårlig layout. Skal vi si 75% av det som er lett tilgjengelig på første skjermflate burde gjemmes. De fleste funksjoner bruker man aldri. Avspilling av musikk og sortering er helt forskjellige oppgaver, del det i forskjellige programmer.

 

I korte trekk blir det med andre ord hvor mye tid du må bruke på hver handling du skal gjøre. Jeg vil høre på musikk, ikke bruke tid i programmet. Hele poenget med en medieavspiller er at du aldri skal måtte bruke tid i den. Det er aldri primærprogrammet som kjører, det skal være sekundært og det som er alfa omega er effektivitet. Der faller Amarok så til de grader igjennom, og det gjør som sagt alle andre avspillere også.

 

Har du prøvd 'moc' nå da? Høres ut som akkurat det du leter etter. Programmet har et ryddig og intuitivt grensesnitt, og er ikke overlesset med ubrukelig funksjoner. Gjør bare det det er skrevet for å gjøre, nemlig å spille av musikk (og dèt i alle mulige formater). Trenger kun noen få tastetrykk for å finne frem til låten du har lyst til å høre. Kan dessuten kjøres i bakgrunnen og fungerer uten X. I tillegg kan programmet selvfølgelig konfigureres etter eget ønske. Hva mer kan èn forlange av en musikkavspiller?

Endret av toresn
Lenke til kommentar
Må også nevne Google Earth for Linux. Utrolig fengslende program! Jeg kan sitte i timesvis og lete etter meterorkratere i tjukkeste Afrika. :)

He he, ja det sier vel da mer om deg, enn programmet... :tease:

 

omaha 21/05-2008 : 18:36

Det er selvsagt en forutsetning at man greier å sette det opp - Det mangler litt intuitivitet i softwaren her og der. Det er lett å bruke Windows' mediasentre som referanse, men noen god referanse synes jeg ikke det er. Årsaket til det er at programvaren kommer i veien for innholdet rett og slett. Har en Pinnacle Hybrid ProStick til laptop'en og i XP brukte jeg Pinnacle's eget fremfor Windows' eget.

Det er absolutt spennende ting underveis på denne fronten ja. Når det gjelder MS prøvde jeg meg første gangen på XP Mediacenter Edition 2005, men etter en stund endte jeg faktisk opp som du beskriver, og det å starte en tungkjørt buggete skall for å se tv/film/musikk ble aldri det helt store for meg. Men jeg må si jeg har en helt annen opplevelse av dette i Vista som jeg nå bruker.

Det eneste jeg egentlig savner i Vista mediasenter er mer og bedre konfigurerbarhet. Jeg vil ut fra den lille erfaringen jeg har pådratt meg si det ligger ganske langt foran Mythtv og LinuxMCE når det gjelder å komme i gang på en lettfattelig måte, men når man er vel i gang har jo Linux alternativene mye spennende muligheter. Har for tiden dualboot med Vista/mythbuntu på mediamaskin, men selv så mye jeg vil at Linux alternativet skal være bra faller det dessverre igjennom. Hovedgrunnen er bildekvaliteten, men også trøbbel med programguide, manglende styring med mus, og plutselig frys er ting jeg sliter med. Nå har jeg jo både ATI grafikk, og CRT tv så kan hende det virker bedre hos andre, men dette er nå i alle fall min erfaring så langt. I utgangspunktet syns jeg Vistas mediacenter ser bedre ut også, men her finnes det jo mye skins og greier som sikkert kan endre akkurat den oppfatningen.

 

Er det forresten noen her som har prøvd den nye LinuxMCE beta'en enda?

 

ock-Aze 21/05-2008 : 15:42

Noen som har en annen GOD docking enn AWN? Hver gang jeg prøver meg på AWN så tryner den i alle himmelretninger, jeg har pr. dags dato ikke fått den til å fungere tilfredsstillende.

 

Så, jeg er mottakelig for tips om andre Launchpader enn AWN

Kan dessverre ikke gi noen tips, men hos meg fungerer AWN forbausende bra i Ubuntu 8.04. Jeg fulgte en guide Mac For Lin der AWN var en del av jobben, og har brukt maskinen en god del uten tull. Jeg sier forbausende bra fordi både docking, diverse Compiz/Emerald effekter og preview fungerer utmerket på en maskin der Vista ikke klarte å vise annet enn den fæle lyseblå Vista Capable looken. Så det syns jeg er litt imponerende med en halvslapp laptop.

Men det hjelper jo ikke nødvendigvis deg da, ville bare nevne det... :whistle:

Lenke til kommentar
Hovedgrunnen er bildekvaliteten, men også trøbbel med programguide, manglende styring med mus, og plutselig frys er ting jeg sliter med. Nå har jeg jo både ATI grafikk, og CRT tv så kan hende det virker bedre hos andre, men dette er nå i alle fall min erfaring så langt. I utgangspunktet syns jeg Vistas mediacenter ser bedre ut også, men her finnes det jo mye skins og greier som sikkert kan endre akkurat den oppfatningen.

 

Er det forresten noen her som har prøvd den nye LinuxMCE beta'en enda?

Jeg har en Pinnacle Hybrid Pro Stick (330E) og den har det nettopp kommet driver til, så jeg har testet fint lite er jeg redd. LinuxMCE 7.04 er lansert, så det er ikke en beta lengre. Utifra hva jeg kan se på sidene deres er det ikke noen spesifikke problemer. LinuxMCE blir overkill for meg med en konsumentlaptop egentlig.

 

Problemet for Gnu/Linux er såvidt jeg vet at bortimot alt når det gjelder drivere til webcam og TVtunere er basert på reversed engineering. Det nedlegges en god del arbeide for å standardisere men det er et stykke igjen... Fokus ligger nok på drivere, mens scanning/tuning er vel mer mangelfullt. Tror man bør velge en distro som dekker den vanskeligste biten best. Da er det vel kanskje Mythbuntu, LinuxMCE og muligens eARos - audiofokusert og (Myth?) ubuntubasert med realtime kernel - som gjelder. OpenSuse har jo også en tradisjon på dette med TVkort.

Lenke til kommentar
LinuxMCE 7.04 er lansert

LinuxMCE 0710 er også lansert nå (7. mai).

 

Jeg holder på med å bygge meg en stue-PC og har snart bare to ting igjen: å velge TV-kort og -programvare. Men jeg sliter litt med dette. Har lest side opp og side ned om støtte for TV-kort i de forskjellige fora og wikis, lest om MythTV osv., men har problemer med å ta et valg. Har tilogmed kontaktet Happauge! og andre som lager TV-kort for å finne ut hva slags chipset de forskjellige modellene bruker. Men det er lite konkret informasjon å få og dermed blir dette med TV-kort-maskinvare litt på lykke og fromme, får jeg følelsen av. Dessuten er det ikke alltid like enkelt å vite hvilken programvare som støtter hva. Kort sagt er det veldig mye jobb å sette seg inn i alt som må passe.

 

Så en artikkel om MythTV, LinuxMCE el.l. hadde vært flott om Robin kunne laget!

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
LinuxMCE 7.04 er lansert

LinuxMCE 0710 er også lansert nå (7. mai).

 

Jeg holder på med å bygge meg en stue-PC og har snart bare to ting igjen: å velge TV-kort og -programvare. Men jeg sliter litt med dette. Har lest side opp og side ned om støtte for TV-kort i de forskjellige fora og wikis, lest om MythTV osv., men har problemer med å ta et valg. Har tilogmed kontaktet Happauge! og andre som lager TV-kort for å finne ut hva slags chipset de forskjellige modellene bruker. Men det er lite konkret informasjon å få og dermed blir dette med TV-kort-maskinvare litt på lykke og fromme, får jeg følelsen av. Dessuten er det ikke alltid like enkelt å vite hvilken programvare som støtter hva. Kort sagt er det veldig mye jobb å sette seg inn i alt som må passe.

 

Så en artikkel om MythTV, LinuxMCE el.l. hadde vært flott om Robin kunne laget!

 

Tok en titt på LinuxMCE for et halvt år siden, men fikk problemer med strømstyrings-utstyret jeg brukte her borte :S Men vi får sjå om jeg ikke finner frem LinuxMCE og prøver igjen :)

Lenke til kommentar

Sorry - det skal selvfølgelig være 7.10. Å finne riktig TV-kort er en kunst i seg selv ja.

 

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/TerraTec_Cinergy_T2

 

Men for å finne rett kort må det nok googles en god del, og være oppmerksom på at det kan komme nye modeller med samme navn som ikke har støtte.

 

Et viktig utgangspunkt er LinuxTV:

 

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_PCI_Cards

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_USB_Devices

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_PCMCIA_Cards

 

Dersom det er tilgjengelig er det en fordel å finne et kort som går sammen med en intern eller usb-ca modul (hvor man kan stikke inn kortleseren som dekrypterer fra smartkortet fra RiksTV).. Et annet tips er se i ymse AVforum. Det er godt mulig at mange Satellittbuffs har mye kunnskap om dette. (Dreambox osv).

 

Kanskje utfordringen til Robin bør være å finne de to beste PCI og portable kortene (USB/PCmcia/Expresscard) og finne noen som fungerer med kortleser (Rapp en fra et SonyTV). HW.no & Co kan jo la Robin beholde vinneren slik at han kan teste Mediadistroer? :tease:

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Sorry - det skal selvfølgelig være 7.10. Å finne riktig TV-kort er en kunst i seg selv ja.

 

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/TerraTec_Cinergy_T2

 

Men for å finne rett kort må det nok googles en god del, og være oppmerksom på at det kan komme nye modeller med samme navn som ikke har støtte.

 

Et viktig utgangspunkt er LinuxTV:

 

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_PCI_Cards

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_USB_Devices

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_PCMCIA_Cards

 

Dersom det er tilgjengelig er det en fordel å finne et kort som går sammen med en intern eller usb-ca modul (hvor man kan stikke inn kortleseren som dekrypterer fra smartkortet fra RiksTV).. Et annet tips er se i ymse AVforum. Det er godt mulig at mange Satellittbuffs har mye kunnskap om dette. (Dreambox osv).

 

Kanskje utfordringen til Robin bør være å finne de to beste PCI og portable kortene (USB/PCmcia/Expresscard) og finne noen som fungerer med kortleser (Rapp en fra et SonyTV). HW.no & Co kan jo la Robin beholde vinneren slik at han kan teste Mediadistroer? :tease:

 

Jeg må si at jeg elsker tankegangen din Omaha ;) Om det bare var så enkelt :p

Lenke til kommentar

Når det gjeld dekryptering av RiksTV er det vel mogleg å bruke ein standard phoenix-kortlesar og softcam (sc, sasc, cccam e.l), slik som på parabol. Er vel endå noko problemer med kodekane, om eg ikkje tek feil.

Endret av nercix
Lenke til kommentar
Når det gjeld dekryptering av RiksTV er det vel mogleg å bruke ein standard phoenix-kortlesar og softcam (sc, sasc, cccam e.l), slik som på parabol. Er vel endå noko problemer med kodekane, viss eg tek feil.

Rikstv bruker PAFF-interlacing, som er implementert i ffmpeg, men virker heller dårlig i praksis. Et alternativ er å bruke coreavc: http://code.google.com/p/coreavc-for-linux/

Ser også at de støtter coreavc 1.7.0 nå.

As of Version 1.7.0, the Installation should complete within Wine (unverified). However, if it doesn't work, you'll need to do the install on Linux.
Lenke til kommentar
omaha Lagt til I dag, 02:40

Problemet for Gnu/Linux er såvidt jeg vet at bortimot alt når det gjelder drivere til webcam og TVtunere er basert på reversed engineering. Det nedlegges en god del arbeide for å standardisere men det er et stykke igjen... Fokus ligger nok på drivere, mens scanning/tuning er vel mer mangelfullt. Tror man bør velge en distro som dekker den vanskeligste biten best. Da er det vel kanskje Mythbuntu, LinuxMCE og muligens eARos - audiofokusert og (Myth?) ubuntubasert med realtime kernel - som gjelder. OpenSuse har jo også en tradisjon på dette med TVkort.

Ja det er vel som du sier mye krevende og tungvindt arbeid for å få til dette. Jeg bruker et Hauppauge PVR150 i mediasentermaskinen, og det virker i grunn godt støttet drivermessig i Linux. OpenSUSE testet jeg såvidt i forbindelse med test av KDE4 og der ble et annet og mindre kurrant tv- kort satt opp veldig enkelt, mer eller mindre automatisk. Men jeg fikk aldri noe bilde fordi jeg manglet mpeg2 støtte, og ettersom jeg forstod er dette proprietære greier som ikke passer inn i filosofien til OpenSUSE, og ble dermed ikke inkludert. Men prøvde ikke å løse dette, så det er for alt hva jeg vet muligens enkelt å få i gang.

 

Prognatus Lagt til I dag, 03:17

LinuxMCE 0710 er også lansert nå (7. mai).

 

Jeg holder på med å bygge meg en stue-PC og har snart bare to ting igjen: å velge TV-kort og -programvare. Men jeg sliter litt med dette. Har lest side opp og side ned om støtte for TV-kort i de forskjellige fora og wikis, lest om MythTV osv., men har problemer med å ta et valg.

Ok, har ikke fått med meg at LinuxMCE var ute av beta. Da fortjener det nå et forsøk til hos meg, for det var mye jeg likte der sist jeg prøvde.

Dette med å velge tv- kort og programvare for stue-pc har jo blitt fryktelig vanskelig, så skjønner godt at du sliter litt med det. Når det gjelder programvare er vel jeg av den oppfatning at man til syvende og sist må prøve selv hvis man skal finne det "beste", men noen tester av denslags her hadde jeg også satt pris på.

Men det er jo relativt tidkrevende, og etterspørselen er vel litt begrenset selv om interessen virker økende.

Så har du lyst har du lov Robin ;)

 

Jeg kan også rapportere tilbake etter å ha gitt LinuxMCE en ny sjanse hvis noen vil høre om det. (dvs dere får nok høre om det enten dere vil eller ei... :p )

Lenke til kommentar

OpenSuse har en rekke drivere man kan velge mellom i Yast, Tror det har vært en favoritt for TV-entusiYaster. Når det gjelder Myth og LinuxMCE (OG OpenSUse) så er det om å gjøre å velge kort som allerede er støttet med drivere i distroen. Legger man inn drivere i ettertid våger jeg å påstå at det medfører en vesentlig mer komplisert installasjonsprossess. (Det er lenge siden jeg har teste LinuxMCE så jeg er litt på tynn is her).

 

Fant faktisk en .deb fil med driver til min USB Pinnacle Hybrid Pro Stick (E330) i går. Forrige versjon (E320) har vært støttet lenge. Men de er i ferd med å strukturere det hele så Howto's osv er uklare for øyeblikket. Måtte gå tilbake til en eldre Kernel osv. Men det er bare å pusle videre :sick:

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Sorry - det skal selvfølgelig være 7.10. Å finne riktig TV-kort er en kunst i seg selv ja.

 

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/TerraTec_Cinergy_T2

 

Men for å finne rett kort må det nok googles en god del, og være oppmerksom på at det kan komme nye modeller med samme navn som ikke har støtte.

 

Et viktig utgangspunkt er LinuxTV:

 

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_PCI_Cards

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_USB_Devices

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_PCMCIA_Cards

 

Dersom det er tilgjengelig er det en fordel å finne et kort som går sammen med en intern eller usb-ca modul (hvor man kan stikke inn kortleseren som dekrypterer fra smartkortet fra RiksTV).. Et annet tips er se i ymse AVforum. Det er godt mulig at mange Satellittbuffs har mye kunnskap om dette. (Dreambox osv).

Takk for lenker og info, omaha. Jeg har vært inne og kikket på linuxtv.org før også. Problemet er at forvirringen og ubestemtheten min øker med mengden informasjon. D.v.s. jo mer jeg lærer om dette, jo mindre sikker blir jeg på valget. Det er mulig at jeg gjør dette alt for vanskelig for meg selv med at jeg vil ha det "perfekte" valget, men det er også redsel for å kjøpe katta i sekken eller male meg selv inn i et hjørne. :)

 

Tok en titt på LinuxMCE for et halvt år siden, men fikk problemer med strømstyrings-utstyret jeg brukte her borte :S Men vi får sjå om jeg ikke finner frem LinuxMCE og prøver igjen :)

Flott! :w00t:

 

Jeg bruker et Hauppauge PVR150 i mediasentermaskinen, og det virker i grunn godt støttet drivermessig i Linux.

Ja, det vet jeg, men da får man jo bare inn analoge TV-kanaler? De analoge signalene slukkes jo snart... Jeg vil gjerne ha noe som kan brukes neste år også. ;)

 

Men denne diskusjonen om TV-kort er vel off-topic her. Hva om vi samler oss i en egen tråd for bare dette temaet? Jeg søkte på diskusjon.no for å se om det eksisterte noen tråd om dette fra før. Det er jo flere kategorier også - Programvare->GNU/Linux, Lyd og bilde->Hjemmekino->HTPC (her er en fin tråd med lenker og tips), og Hardware->Hjelp til kjøp og salg av PC->SFF-barebone og stue-PC. Men jeg tror vel at GNU/Linux-forumet er mest passende for vår diskusjon, da det store problemet koker ned til drivere og maskinvarestøtte i Linux.

Lenke til kommentar

Det gjelder å samle trådene systematisk isåfall. Dette området er litt uorganisert rundt omkring på nettet selv om det ser ut til at dette er iferd med å endres. Et eget område på wikien som kommer hadde vært bra dersom det var strukturert. Så kunne man ha kokt det ned til kort som faktisk selges i Norge og kjøre sterk fokus mot svadafri howto's.

 

Om dette ble kombinert med et par thighte forumtråder med strengt regime kan man kanskje dra ut essensen og få samlet den i en konsentrert form som gjør dette enkelt/enklere.

 

Det er isåfall noen elementer som er essensielle:

  • Kort som funker og selges i Norge
  • Drivere
  • Kanal/frekvenslister landet rundt
  • Programvare og Multimediadistroer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...