Gå til innhold

Anbefaling: Programmer til Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlig! Fikk litt informasjon om programmer jeg ikke visste hva var, som nå skal testes. (Emesene og eye-candy stuffet).

 

Det hadde vært litt stilig å sett en artikkel om media center i Linux. Hvilke media center som finnes, hvilke som er best til sitt bruk og hvilket skjermkort man bør velge for best video avspilling.

Lenke til kommentar
Til dere to andre. Jobbes det fortsatt med Listen, mener den ikke har vært oppdatert på år og dag. Og ja, "nok en" Ubuntu artikkel, men bare fordi Ubuntu var installert på forhånd. Men så har det ikke stort å si for denne artikkelen uansett, siden alle disse programmene finnes i de aller fleste Linux-distribusjoner (og mac/windows)

 

Det jobbes fortsatt med Listen, men det går ikke særlig kjapt. Virker også som det er et enmanns-prosjekt for tia, http://blog.listen-project.org/

Lenke til kommentar
la merke til at i førstefilmen snakker vedkomende med en person i kategorien Møkkafolk :p

 

Yeah... Du kan gjette hvem som ligger på den listen (og nei, ikke sjefen, han er en ganske så ålreit kar ;))

 

flott anbefaling det her. flott å få en oversikt de programmerene man trenger mest :D

 

har du har sittet å laget disse videoene natten ? det sto 02:00 og 05:00 på videoene :p

 

tips til neste artikkel. hvordan installere X-fi driver ( kom 32-bit beta 16. april)og AD1988B driver på ubuntu. Sliter voldsomt med det :p

 

Gjorde nok det ja, på morgenen er jeg jo på skolen! :O

Lenke til kommentar
Fin artikkel igjen. Men nå må snart dette skrytet av amarok ta slutt, den har tusen funksjoner ja, men den har et helt horribelt GUI og ser totalt på trynet ut. Alt i alt ender amarok ironisk nok opp som den mest ubrukelige og utilpassbare avspilleren. Eneste grunn til at den blir brukt mye er at det ikke finnes bra nok medieavspillere til linux. (Det gjør det ikke i windows eller osx heller).

 

Jeg har prøvd omtrent alle avspillere som finnes i min søken og til nå har vel listen! vært nærmest, men den er buggy, treg og mangler litt funksjonalitet. Med litt flaks finnes det noe som kan brukes uten mengder av irritasjon om noen år. Hvis ikke skal jeg begynne på min egen avspiller da.

 

Robin: Hva med en litt mer basic-artikkel med test av terminaler og forskjellige skall? Gå litt utenfor nybegynnerflaten.

Nå som interessen øker for linux kunne det også vært interessant med en innføring i tekstredigeringsverktøyenes himmel; vim. Og for all del, i emacs for de som enda ikke har tatt steget :p

 

Innføringer i filbehandling via skall og andre effektiviseringsmetoder kunne vært interessant og på sikt.

 

Tja, liker gui'et til Amarok mye bedre enn de fleste andre musikkavspillerne der ute... er vel en smaksak...

 

gnome-terminal, Konsole, vim, emacs, nano... Boring da :p

 

Har en del artikler planlagt i nær fremtid, vi får se hva vi rekker før jeg ryker inn i militæret. Tss... Skulle hatt en egen Linux-skribent for slike avanserte og kjedelige ting :p

 

Til dere som vil at jeg skal ta en titt på media centre, så er det vel strengt tatt bare MythTV som har støtte for TV-titting med TV-Kort er det ikke? LinuxMCE benytter seg jo av MythTV sist jeg sjekket det... I min mening er det derfor kun MythTV som kan kalle seg for et ordentlig medie centre, selv om Elisa ser lovende ut.

 

Men det blir nok utvilsomt en oppfølger til denne artikkelen, bare finne ut hvilke kategorier jeg skal se på...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Til dere som liker lettvektige programmer ... sjekk ut disse:

 

Lynmeldingsklient:

* centerim

 

Nettleser:

* opera

 

E-postklient:

* mutt

 

Pdf-leser:

* xpdf

 

Filmavspiller:

* mplayer

 

Musikkavspiller:

* moc (music on console)

 

BitTorrent-klient:

* rTorrent

 

Tekst-editor:

* vim

 

Alle programmene nevnt over har det til felles at de krever lite av maskinvaren de

kjøres på, og at de er veldig bra på det de er laget for å gjøre.

Lenke til kommentar
Har flere ganger prøvd Linux, men har aldri funnet noe tilsvarende Pinncale studio, men det er ikke sikkert jeg har funnet alle.
Har du sjekket ut Cinelerra? Der ligger det info om hvordan du legger til repo i den distroen du evt ønsker å anvende. Nettsiden er crap - men la deg ikke lure ;)

 

Det finnes også tema osv - så googling er ikke dumt.. Har ikke brukt dette selv.

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd ett par multimedia centere som finnes til linux, men har ikke funnet ett eneste ett som er i nærheten av eye candy og funksjon som det microsoft sin gir. Noe som er utrolig synd da jeg synes at Elisa så herlig ut, men fikk aldri til å sette det opp :(

 

For meg er det viktig at det samtidig som det er funksjonabelt ser fint ut. Ellers mister det altfor mye av sin sjarm. Blir som ei intellektuel dame som bare ser helt herpa ut. men men...

Lenke til kommentar
Fin artikkel igjen. Men nå må snart dette skrytet av amarok ta slutt, den har tusen funksjoner ja, men den har et helt horribelt GUI og ser totalt på trynet ut. Alt i alt ender amarok ironisk nok opp som den mest ubrukelige og utilpassbare avspilleren. Eneste grunn til at den blir brukt mye er at det ikke finnes bra nok medieavspillere til linux. (Det gjør det ikke i windows eller osx heller).

 

Jeg har prøvd omtrent alle avspillere som finnes i min søken og til nå har vel listen! vært nærmest, men den er buggy, treg og mangler litt funksjonalitet. Med litt flaks finnes det noe som kan brukes uten mengder av irritasjon om noen år. Hvis ikke skal jeg begynne på min egen avspiller da.

Har du prøvd MediaMonkey i Windows? :hmm:

 

Flott artikkel Robin. Tipper jeg drar frem den igjen når jeg har fått Ubuntu inn på minnepenn. Har fri i fire dager nå, så jeg må vel gjort det snart. :)

Lenke til kommentar
Tja, skal du virkelig gå lettvekter toresen så bruker du lynx og pebrot i stede. ;)

 

Hehe, tja, er forsåvidt greit å kunne navigere seg frem med en tekstbasert nettleser også, den dagen man ikke har X tilgjengelig, men Opera er nok likevel å foretrekke i det daglige virke. :-)

Lenke til kommentar

amsn har stoette for offline messaging.

Savnet Kaffeine paa listen over mediaspillere. Det er den eneste filmavspilleren jeg har kommet over hvor man kan spole i filmen ved aa trykke noeyaktig der man vil spole til. I Totem maa man bruke piltaster eller scrollehjul. Trykker man blir det bare unoeyaktig.

 

Flott artikkel, keep 'em coming :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kan på det varmeste anbefale Listen! Muisic player :)

 

Men over til musikkbiblioteket til folket: hadde det ikke vært flott om det tagget seg selv? Et knappetrykk, og perfekt taggede sanger? Programmet finnes til linux only: Musicbrainz Picard. Prøv det. LØivet mitt ble bedre med dette programmet.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd ett par multimedia centere som finnes til linux, men har ikke funnet ett eneste ett som er i nærheten av eye candy og funksjon som det microsoft sin gir. Noe som er utrolig synd da jeg synes at Elisa så herlig ut, men fikk aldri til å sette det opp-
Det er selvsagt en forutsetning at man greier å sette det opp - Det mangler litt intuitivitet i softwaren her og der. Det er lett å bruke Windows' mediasentre som referanse, men noen god referanse synes jeg ikke det er. Årsaket til det er at programvaren kommer i veien for innholdet rett og slett. Har en Pinnacle Hybrid ProStick til laptop'en og i XP brukte jeg Pinnacle's eget fremfor Windows' eget.

 

En av utfordringene i Linux' mediasentre er driver til tvkort. Vet man hvordan man får dette til å fungere har man kommet et langt steg videre. LinuxMCE er vel det mest avanserte systemet (også i forhold til XP/Vista). Men det er i hovedsak beregnet på større anlegg med flere maskiner og en egen server som tar seg av greiene. Har man en gammel maskin som er egnet som mediaserver kan man nøye seg med en orbit-installasjon på andre maskiner. Har man kun en maskin man skal bruke dette på er kanskje LinuxMCE litt overkill om det ikke er en designert maskin.

 

LinuxMCE kom i en ny versjon 7.10(rc) for 2 uker siden: Den er i Kubuntubasert og skal være bedre å installere enn den Ubuntubaserte versjonen.

http://wiki.linuxmce.org/index.php/Version_0710

http://www.linuxmce.org/news.php?id=25

 

Når det gjelder mediasentre i Linux tror jeg faktisk det er bedre å installere en mediasenterdistro og heller legge til de andre bitene enn å dra det andre veien. F.eks Mythbuntu....

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...