Gå til innhold

Bergen - Oslo på sommerdekk til helgen? Mulig?


dr.steen

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen! Har ikke fått tak i statens veivesen for et råd; så jeg slenger det ut her jeg. Skal nemlig kjøre fra Bergen til Oslo på fredag og lurer på om dette lar seg gjøre med sommerdekk ettersom vinterdekkene mine er altfor dårlig og jeg har skiftet til sommerdekk. Eventuelt hvilken rute jeg bør velge for å slippe unna for glatt føre. Håper noen har noen innspill! :O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har kjørt på sommerdekk lenge jeg, i nord-trøndelag :p

Hva så? En kan fint kjøre i lavlandet i Nord-Trøndelag uten å ta skade av det, men det er et par fjelloverganger å velge mellom når en skal fra Bergen til Oslo, og jeg hadde stilt meg skeptisk til å kjøre over med sommerdekk, selv om vi skriver 19. mai.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke vil ha æren for å ha anbefalt deg dette, bør dette fint kunne la seg gjøre, om du gjør litt forarbeid. Ring som nevnt veitrafikksentralen, og forsikre deg om hvordan føret er. Så lenge det ikke nylig har kommet nedbør, og veiene er bare, bør det gå fint. Sjekk også dette opp mot værmeldinger, og forsikre deg i størst mulig grad om at det ikke kommer nedbør.

 

Ellers tror jeg E 16 er det snilleste alternativet, med minst mulig fjellovergang. Her er det en kort tur over Filefjell, såvidt over 1000 moh.

 

De andre alternativene, Rv 7 og E 134 har både lengre og høyere fjelloverganger, men er litt kortere i total distanse, hvis jeg ikke tar feil.

 

Lykke til!

Endret av heismann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...