Gå til innhold

kommentartråd til mitt forsterkerprosjekt...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min teori:

Lyspæren var på tur å ryke. Når du slo på strømforsyningen kom det en liten ekstra forstyrrelse på strømkursen, som i sin tur rev av glødetråden i lyspæren. Av og til kan wolfram-tråden falle mot andre deler av tråden i lyspæren og skape en kortslutning/overbelastning av kursen.

Har opplevd slikt selv flere ganger, men forklaringen på hvorfor dette skjer er basert på min oppfatning av hva som kan være en fysisk mulig årsak.

Mvh TMG (bilmekaniker)

 

dæven! Skulle vært i kommentartråden ser jeg. Har raportert tabben min :p

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Jeg har blitt inspirert av forsterkerprosjektet ditt og har fått lyst til å bygge meg en aktiv sub til stereoanlegget mitt :) men er usikker på hvor kraftig element jeg bør velge.

 

Har opprettet en tråd her hvor jeg spør etter råd, men har fått dårlig respons. Så lurer på om du har noen gode råd :)

 

Jan Ingar.

Lenke til kommentar

Spennende :) har dessverre lite erfaringer med høyttalerelementer, men det bør det være nok av andre folk som har i det forumet du har postet i... denne forsterkerkretsen er forholdsvis enkel å bygge og delene koster heller ikke all verden, hvis 100 Watt RMS holder til sub'en din... vil du ha en kraftigere variant tror jeg det skal være kurant å bytte til kraftigere transistorer og hente ut kanskje så mye som 200 watt fra den. Ellers finnes det jo kraftigere forsterkere, bla. en 550 watts subforsterker på samme siden som den jeg har linket til, men til denne blir delene en del dyrere.

Lenke til kommentar

Da sikringen ryker blir strømmen gjennom spolen "plutselig" 0, spolen søker å bevare den strømmen som gikk gjennom den og det blir derfor satt opp en stor spenning over spolen.

 

Spørsmål a er vel allerede godt nok svart på.

 

Kjekt prosjekt sånn ellers ;)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Ett fint lite prosjekt.

 

Men en ting jeg ikke helt skjønner. Trafoen du har sier du er 115v, må du ikke da ha en trafo foran for å kunne bruke 230v mot den?

 

Den volt velgeren fra PSUen er vel kun en bryter som dytter strømmen til riktig kabel når man har en trafo som både har 230 og 115 v viklinger?

 

Ved å dytte 230v inn på en 115v trafo, så får du vel dobbelt så mye strøm ut enn det som skal være, eller hvor tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Ett fint lite prosjekt.

 

Men en ting jeg ikke helt skjønner. Trafoen du har sier du er 115v, må du ikke da ha en trafo foran for å kunne bruke 230v mot den?

 

Den volt velgeren fra PSUen er vel kun en bryter som dytter strømmen til riktig kabel når man har en trafo som både har 230 og 115 v viklinger?

 

Ved å dytte 230v inn på en 115v trafo, så får du vel dobbelt så mye strøm ut enn det som skal være, eller hvor tar jeg feil?

 

Stusset litt på det også, men vil tro det er snakk om 2x115V som han seriekobler.

Dessuten er det vel spenninga som vil dobles (og effekten), på sekundærsiden. Strømen er konstant og bestemmes av tykkelsen på trådene den er viklet av. Et annet problem ved å bruke dobbelt spenning på en trafo er vel at den ikke har nok viklinger på primærsiden. Vil tro produsenten ikke overdimensjonerer så mye at den takler dobbel spenning.

 

Særdelse interesant prosjekt. Har lenge tenkt på å bygge en forsterker. Får se om jeg ikke får realisert det en gang.

Endret av madammim
Lenke til kommentar
Stusset litt på det også, men vil tro det er snakk om 2x115V som han seriekobler.

 

 

Det er korrekt. To 115V-spoler som kan seriekobles for 230V-operasjon, eller parallellkobles for 115V. Jeg har tegnet og tenkt ut ett system med releer som automatisk switcher mellom serie- og parallellkobling av transformatorspolene avhengig av hvilken spenning som kobles inn.

 

Det skal forøvrig (innenfor rimelighetens grenser) ikke være noe problem å kjøre spolene på dobbel spenning, så lenge man ikke overskrider transformatorens makseffekt (VA). +/-72 Volt som jeg henter ut nå er dog mer enn nok til mitt bruk, faktisk så mye at jeg vurderer å gå ned til +/-56 Volt som transformatoren også har uttak for. Transformatorer tåler mye rart så lenge man ikke trekker mer effekt enn de er oppgitt å tåle fra sekundærsiden :)

 

løst sikringsproblemet ditt med spolen?

 

Det var egentlig ikke noe problem, utover det at jeg prøvde å starte opp strømforsyningen før jeg hadde laget soft-starteren som jeg visste var nødvendig. Soft-starter er nå på plass og bremser oppstartsstrømmen i ett snaut sekund fra man slår på på-knappen, uten at jeg må inn i sikringsskapet for hver testrunde :) Bildet du har funnet viser nok ganske godt hva som har skjedd, bortsett fra at strømmen kuttes ett sted oppe på den peak'en (da sikringen ryker (10A)).

Lenke til kommentar

Klasse D er på lista over ting jeg planlegger å se nærmere på ved en senere anledning ja, men skal det være såpass fra scratch-bygget som jeg vil ha det krever det litt mer innsats og erfaring enn det jeg har nedlagt foreløpig :)

 

Det endelige kabinettet vil (som jeg tror jeg har nevnt i hovedtråden) naturligvis ikke være lagd av sponplate. Custom-freset, sort anodisert, 4mm tykk aluminiumsplate med omtrent samme form som den foreløpige sponplateboksen er planen :) problemet med slike ferdiglagde platekabinetter er at det ikke finnes noen høvelig måte å få integrert kjøleribbene på... Hver av dem er henholdsvis 15x27x7cm og veier om lag 3kg, og bør/må ha den ene siden eksponert ut av kabinettet for å avgi nok varme til rommet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

så fungerte det aldri eller? ser ut som om du ga opp. ?? har du følgt godt på skjemaen da du koblet og riktig komponent på riktig plass? jeg ville ha ambefalt deg til å bruke Multisim. det er en meget god program som vi bruker på min klasse i data elektronik. da kunne du bare lage ferdig alt inni der. og teste det i programmet med virtuelle Oscilloscop osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...