Gå til innhold

kommentartråd til mitt forsterkerprosjekt...


Anbefalte innlegg

Heisann, neida, jeg har ikke gitt opp, det går bare en stund mellom hver gang jeg får tid og motivasjon til å jobbe med det. Kvalitet tar tid å lage! ;)

 

Multisim er jeg godt kjent med, er jo tross alt ingeniør i elektronikk, men dessverre er ikke Multisim veldig bra på simulering av mer komplekse analoge kretser. Multisim tar ikke god nok høyde for konsekvensene av individuelle komponentvariasjoner, og det er fullt mulig å lage forsterkerkretser som fungerer utmerket i Multisim som ikke vil fungere i virkeligheten (den første kretsen er ett prakteksempel på dette. Versjon 2 fungerte først, men etter omkobling og utskifting av noen komponenter klarte jeg aldri å få den til å fungere igjen. Nå er jeg på versjon 3, og har ikke kommet så langt som å prøvekjøre enda).

 

Har du muligheit for å lage deleliste og budsjett? Vurderer å lage ein forsterker sjølv, men er greitt å sjå på andre først...

 

Deleliste kan kanskje gå an, men som nybegynnerprosjekt er ikke dette særlig godt egnet da det kan (og for min del har gjort) medføre en del feilsøking for å få det oppe og gå. Jeg har tidligere tipset om denne som er en enkel og overraskende god forsterker som skal være mulig å bygge for under tusenlappen om man finner delene på de rette plassene.

 

Budsjett vet jeg ikke om jeg vil vite selv en gang - det er lenge siden jeg passerte femsifret beløp bare i deleutgifter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...