Gå til innhold

Hjelp til valg av sub-woofer til forsterker.


Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste syslet med ideen å lage en aktiv sub-woofer til stereoanlegget mitt. Så trenger noen gode råd om hvilke spesifikasjoner et sub-element bør ha for å supplere høytalerne best mulig.

 

F. eks.

Hvilket frekvens-område bør den dekke

Hvor mange watt den bør være.

Noen anbefalt fysisk størrelse.

Har lyst til å lage den med bassreflekshull.

 

Har en Pioneer 5-kanals surround forsterker, link til forsterker.

Til den har jeg disse høytalerne.

 

Går 2. året elektro-ingeniør, så tenkte å ta dette som et fritidsprosjekt og samtidig få litt verdifull erfaring med å konstruere en forsterker. Regner med å bruke en stund på det, så trenger noen spesifikasjoner å gå ut i fra slik at jeg kan dimensjonere forsterkeren riktig :)

Endret av janingar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda.. de har deler nok, men jeg trenger noen råd om spefikasjoner på et egnet bass-element f. eks hvilken wattstyrke passer best overens med de høytalerne jeg har. For er jo bortkasta hvis bassen overdøver musikken, eller at jeg må "kvele" en overdimensjonert bass.

 

Forsterkeren har jeg planer om å konstruere selv fra bunnen, ikke kjøpe den i moduler og sette sammen. Er derfor jeg trenger noen spesifikasjoner å gå ut i fra.

 

Jan Ingar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Joda.. de har deler nok, men jeg trenger noen råd om spefikasjoner på et egnet bass-element f. eks hvilken wattstyrke passer best overens med de høytalerne jeg har. For er jo bortkasta hvis bassen overdøver musikken, eller at jeg må "kvele" en overdimensjonert bass.

 

Forsterkeren har jeg planer om å konstruere selv fra bunnen, ikke kjøpe den i moduler og sette sammen. Er derfor jeg trenger noen spesifikasjoner å gå ut i fra.

 

Jan Ingar.

 

Skjønte ikke helt bekymringen for at bassen skulle overdøve. Alle aktive suber har jo en gain knapp nettopp for å justere bassnivået.

Lenke til kommentar

Har faktisk tenkt på det litt i ettertid. Den gang jeg først kikka på en sub i butikken, (da jeg var 16) mente visst selgern at med forholdsvis små høytalere ville visst frekvens"gapet" mellom høytalerne og sub bli stort.

 

Har tenkt litt mer på det i ettertid og ser jo at det stemmer dårlig med tanke på alle sub'er sin mulighet til å stille inn det selv som du sier :) For å gjøre ting litt enklere vurderer jeg muligens å kjøpe en forsterkermodul fra Dynabel. Nærmere bestemt denne.

 

Er uansett et prosjekt som ligger litt i dvale enda pga. av lite penger på budsjettet, så får se nærmere sommeren.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Et større element flytter mye mer luft og det er dette som gir den fysiske-opplevelsen som du snakker om. Her snakker jeg typisk om ett 10" vs ett 15".

Lenke til kommentar
Et generelt tips: To stk 10" eller 8"-sub'er gir en sinnsyk bass som er mye raskere enn 12"-14"-bassene. Det betyr at skytescener og eksplosjoner oppleves mye mer fysisk.

FJAS!!!

 

 

Sorry, men dette er tull!

 

Det er forsterkeren som bestemmer hva høyttalerene skal gjøre og i hvilken "hastighet".

 

En 15" er akkurat like rask som en 8". Det er mengden luft som flyttes som gir den fysiske opplevelsen.

Lenke til kommentar

Både karakteristikken til elementet, kassenog forsterkeren spiller inn. Det er stor forskjell på trege og kjappe høyttalere, men tar man hensyn til det når man velger element/kassedesign så skal det ikke være noe problem.

 

Det ideelle element flytter seg nøyaktig like fort som signalet fra forsterkeren forandrer seg - men i praksis er det stor forskjell på hvor mye forskjellige elementer henger etter.

Lenke til kommentar
Et større element flytter mye mer luft og det er dette som gir den fysiske-opplevelsen som du snakker om. Her snakker jeg typisk om ett 10" vs ett 15".

 

Indeed. Men en femtentommer er såvidt jeg kan høre mindre responsiv på plutselige smell. Jeg antar at dette kommer av at den er såpass stor og dermed må flytte på mye luft. Det kommer kanskje an på antall watt per kvadrattomme overflate på høytalerelementet (når man korrigerer for at effektiviteten til høytalerelementer varierer)?

 

Uansett - jeg snakket om to små vs én stor sub. To stk 10" sub'er gir 157 kvadrattommer i overflate mens én 15" gir 176 kvadrattommer i overflate. Det er ikke allverdens forskjell.

 

Jeg delte leilighet med en hjemmekinogærning, og vi hadde to stk 10". Forskjellen på en og to sub'er var fenomenal.

Lenke til kommentar
Indeed. Men en femtentommer er såvidt jeg kan høre mindre responsiv på plutselige smell. Jeg antar at dette kommer av at den er såpass stor og dermed må flytte på mye luft.

 

For å gjengi et spesielt lydtrykk, må en 10- og 15-tommer flytte akkurat samme mengde luft. Fordelen med en 15-tommer er at den må bevege seg mye mindre for å flytte samme mengde luft, noe som betyr mindre forvrengning. At du har opplevd en femtemtommer som mindre responsiv, vil jeg heller tro har sammenheng med rom, kassekonstruksjon og valg av element.

 

Selv bruker jeg et par 15-tommere under ~250Hz, og savner absolutt ikke noe fra tidligere høyttalere med mindre element.

 

Frode

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg delte leilighet med en hjemmekinogærning, og vi hadde to stk 10". Forskjellen på en og to sub'er var fenomenal.

Igjen kommer dette an på plassering og rom, men det er ofte lettere å få en god frekvensgang med to subwoofere.

Lenke til kommentar

Du vil konstruere det meste selv? Hva er budsjettet ditt? Ser det er mange på avforum som anbefaler Peerless XXLS-elementserien i en lukket 30-40 liters kasse. Skal visst være bra musikalsk og til film. Hvilken forsterkertype tenker du på? PWM, A/B? Skal du kjøpe ferdigmodull (hypex, coldamp, bash) eller bygge opp den helt fra bunnen? En par hundre watt skal være bra nok, hvis du ikke tenker å plage naboer ;)

 

Holder selv å tenker på å hugge opp en gammel passiv sub (Seas 13" fra '86), og sette elementet i ny kasse med en klasse d forsterker bygd opp fra grunnen (TAS5261/TAS5162 effekttrinn) med analoge innganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...