Gå til innhold

kommentartråd til mitt forsterkerprosjekt...


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Begynner å bli spennende nå, ei kjøleribbe klar for å levere maks uteffekt til en dertil egnet høyttaler :)

 

I går presterte jeg dessuten å få ei aluminiumsflis i fingeren under borring av kjøleribbene... merket ingenting før jeg våknet i dag og kjente at venstre langfinger var utrolig vond å bøye, og etter nøye inspeksjon under lyset på badet så jeg noe mikroskopisk som glinset inne i leddet... måtte skjære av litt hud for å komme til med pinsetten og trekt den ut, den var vel omtrent 0,5mm lang og på tykkelse med ett hårstrå.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Hva heter du på diyaudio? :)

Savner forresten krets-skjema, eller ihvertfall litt detaljer om topologi! Forøvrig tror jeg du bør slenge inn en post i elektronikkforumet dersom du håper på å se flere interesserte her i tråden din.

 

EDIT: kult at dere har satset såpass mye. La oss ikke håpe at dere har tatt dere vann over hodet.

EDIT2: eller er ikke dette samme prosjektet som du fortalte om tidligere (bachlor-oppgave eller noe slikt)?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Mange spørsmål og god interresse fra deg (likeledes som forrige prosjekt ;) ), tar ett og ett :)

 

Hva heter du på diyaudio? :)

Antar du allerede vet svaret siden du spør :p

 

Savner forresten krets-skjema, eller ihvertfall litt detaljer om topologi!

Selve forsterkerkretsen hadde jeg ambisjoner om å designe selv, dog ble det skjærings (du har kanskje lest tråden min på diyaudio om problemene?), så jeg har nå tatt i bruk ett velkjent design av Randy Slone, kjent som "OPTI-MOS". Kretsskjemaet ligger på Slones hjemmeside (som ikke finnes lenger, derfor fører linken til Internet wayback machine). Kretsen benytter laterale Mosfet utgangstransistorer, og kan kjøres fra +/-35 til 85 volt forsyningsspenning (muligens mer, kommer an på hva transistorene tåler). Med 85 volt gir den 400 watt RMS i 8 Ohm. Jeg kjører på +/-70 Volt og håper å få til 400 watt i 4 Ohm (kjøleribber og transformator er dimensjonert for dette).

 

 

Forøvrig tror jeg du bør slenge inn en post i elektronikkforumet dersom du håper på å se flere interesserte her i tråden din.

Det har du nok rett i, kanskje jeg gjør det på sikt :)

 

 

EDIT: kult at dere har satset såpass mye. La oss ikke håpe at dere har tatt dere vann over hodet.

EDIT2: eller er ikke dette samme prosjektet som du fortalte om tidligere (bachlor-oppgave eller noe slikt)?

Nei, dette er ikke samme prosjekt. Den forsterkeren ble ferdig i vår, den ble ikke direkte vakker og lydkvaliteten var ikke den beste, men den produserte 2x65 watt i 8 Ohm og ble kostende totalt ca 700 kroner (da ikke medregnet transformatoren, som vi fikk gratis).

 

Denne forsterkeren er ett soloprosjekt for min del, og ja, jeg har satset en del, det er også målet: ingen kompromisser ;) resultatet blir spennende, men jeg tør ikke tenke på hva det har kostet og kommer til å koste når den er ferdig :ermm:

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål bare.. er det reelt å forvente at denne forsterkeren blir bedre en en ferdig forsterker i samme prisklasse? (må selvfølgelig trekke fra prisen for de delene som er svidd :p )

 

Det er i hvertfall det jeg håper på :) haugen svidde deler er så smått begynt å vokse :whistle: , heldigvis dreier det seg stort sett om billige deler, så de får liten innvirkning på totalsummen...

 

Har du en skisse for hvordan forsterkeren vil se ut når den er ferdig?

 

Har ikke laget en slik da jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal løse det, men jeg rablet ned en rask skisse i paint av det jeg ser for meg nå, og la ut i hovedtråden :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Det blir nok en integrert forsterker ja. Alt i en boks, forhåpentligvis... men det blir bekymringsverdig trangt i kabinettet etter hvert :ermm:

 

Om du vil begi deg inn i de audiofiles gjør-det-selv verden, så er det kun fantasien som setter grensen for hva du kan få til, med tid, tålmodighet (og penger, helt klart...). Du bør da ha følgende på plass:

- litt grunnleggende kunnskaper om elektrisitet og elektronikk. Har du gode kretsskjemaer (og kan å lese og følge dem) med fyldige instruksjoner og er litt nevenyttig er det mye du kan få til uansett, men feilsøking, testing, innkjøp av deler og andre ting man bør ta høyde for under byggingen blir utrolig mye enklere hvis du har litt innsikt i det du driver med. Jeg studerer til elektronikkingeniør på 3. året og har mine kunnskaper derfra, men det er utrolig hva man kan lese seg til på nett eller med bøker som for eksempel denne

- gode kilder på nett er ESP (utømmelig kilde til prosjekter), og forumet på diyaudio.com (gode muligheter til å få hjelp om du sitter fast). dette er ett veldig bra begynnerprosjekt som resulterer i en effektforsterker av faktisk ganske akseptabel kvalitet.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Passiv kjøling er nok tingen, mer eller mindre støyende vifter er jo av naturlige årsaker faktisk enda mer uønsket i denne sammenhengen enn i en pc...

 

satt ett par kvelder (og netter) og regnet på om kjøleribbene skulle holde, hvis de oppgitte dataene fra leverandøren stemmer, og varmetransporten mellom de ulike delene av ribbene er god nok, skal vær ribbe være god for en termisk resistans ned mot 0,15 K/W (grader Kelvin per watt). Det betyr, for hver watt som brennes av som varme i transistorene vil temperaturen i transistorene øke med 0,15 grader.

 

Hvis transistorene på ei ribbe til sammen brenner 200 watt, og temperaturen i rommet er 25 grader, vil temperaturen på transistorene da bli 25 + (200*0,15) = 55 grader, som er en helt trygg driftstemperatur. Temperaturbryterne kutter strømmen hvis tempen på kjøleribbene kommer over 75 grader, mens utgangstransistorene skal overleve så mye som 150 grader (denne temperaturen er vel og merke ikke særlig sunt for dem i lengden).

 

La til ei litta nøtt til å gruble på i hovedtråden, noen smartinger der ute som vil prøve seg?

Lenke til kommentar

Ja, a) er vel pga. at startstrømmen de trekker er så stor at det får sikringen til å ryke?

 

b) har jeg ingen god anelse om selv. Går jo selv 2. året elektroingeniør, så burde vel snart hatt noen ideer om det også :D

Det kan vel skyldes en spenningstopp? selv om jeg har ingen ide om hvorfor den evt. skulle oppstå.

 

Jan Ingar.

Lenke til kommentar

det får gå som rett på a), men i tillegg til kondensatorene skal også den enorme transformatoren lades opp når det settes spenning på den (vekselstrømsmotstanden i en så stor transformator er lav).

 

Vi lar b) henge litt i luften enda... hint: fra strømnettet (og lyspærens) side ser transformatoren ut som en spole. Man har da strømnettet (som kan sees på som en spenningskilde med veldig lav kilderesistans), lyspæra og en spole i parallell. Hva skjer når man plutselig kobler fra spenningskilden? Hvilken egenskap ved en spole er det som kommer i effekt, som er destruktivt for lyspæra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...