Gå til innhold

Hvordan benyttes gråpapir 18%?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lysmåleren til alle kameraer tar utgangspunkt i at et gjennomsnittsmotiv er 18% grått.

 

Legger du gråkortet (det må da være et som er 18% grått og laget for dette og ikke en hvilken som helst gråtone) ved det du skal fotografere og måler lyset ut i fra det får du en korrekt eksponering.

 

Rent kameratekniske ting som hvordan du låser eksponeringen etter du har målt på gråkortet eller gjør det manuelt får du nesten kikke i bruksanvisningen for.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

I realiteten er det faktisk nærmere ca 12% grått lysmålere er kalibrert etter, men jeg har ikke klart å bringe på det rene hvorfor. Noe med krøll i ulike standarder for lenge siden, kan det virke som. I praksis er det liten forskjell.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
PS, nytt layer, fill med grå, 18% opacity ?

Det skal jeg jaggu prøve! Det koster et par kroner å prøve, så hvorfor betale i dyre dommer for et papir man blir redd for å ødelegge?

 

Gråtonen skal være midt mellom svart og hvit, altså (f.eks i PS) R:128, G:128, B:128.

 

Denne gråtonen reflekterer 18% av lyset og opptrer nøytralt slik at du også kan bruke det til å sette hvitbalanse. Jeg ville ikke stolt på et gråkort du har printet ut selv. med tanke på papirkvalitet, printkvalitet etc :)

Lenke til kommentar
Ånei, lysmålingen er en promille feil!! (Tror hjemmelaget gråpapir er godt nok til alt annet enn kameratesting)
Enig, det er nesten garantert bedre enn noe man klarer å få til på øyemål (som ville vært alternativet for de fleste). Skal prøve dette selv, det var faktisk en svært god idé...
Lenke til kommentar
Ånei, lysmålingen er en promille feil!! (Tror hjemmelaget gråpapir er godt nok til alt annet enn kameratesting)
Enig, det er nesten garantert bedre enn noe man klarer å få til på øyemål (som ville vært alternativet for de fleste). Skal prøve dette selv, det var faktisk en svært god idé...

 

Dere misforstår poenget. Når det gjelder lysmåling er jeg enig, mens hvitbalanse krever jo at kortet/arket er helt nøytralt, at R G og B har lik verdi. Ellers tror jeg at å skyte i RAW og auto-hvitbalanse er bedre enn et hjemmesnekret gråkort. Det er iallefall mine tanker.

Lenke til kommentar
Dere misforstår poenget. Når det gjelder lysmåling er jeg enig, mens hvitbalanse krever jo at kortet/arket er helt nøytralt, at R G og B har lik verdi. Ellers tror jeg at å skyte i RAW og auto-hvitbalanse er bedre enn et hjemmesnekret gråkort. Det er iallefall mine tanker.
Skal se om jeg får sjekket ut dette nærmere til uken - har tilgang til printerkalibreringsutstyr gjennom jobben, så skal se om jeg får til noe der ;-)
Lenke til kommentar
Dere misforstår poenget. Når det gjelder lysmåling er jeg enig, mens hvitbalanse krever jo at kortet/arket er helt nøytralt, at R G og B har lik verdi. Ellers tror jeg at å skyte i RAW og auto-hvitbalanse er bedre enn et hjemmesnekret gråkort. Det er iallefall mine tanker.

 

Hvitbalanse via RAW forutsetter et godt referansepunkt eller svært, svært gode øyne og en svært godt kalibrert monitor. Jeg treffer bedre enn kamera når jeg tar meg tid til å justere, men kamera + gråkort vil nok treffe bedre enn meg. Og når du først har spikra hvitbalansen, så slipper man et steg i workflow'en i LightRoom etterpå.

Lenke til kommentar
enkelte ting er kjekt å spare penger på. Men gråkort er neppe det jeg ville vært gjerrig på. Om så, er det jo bare å dure inn i en malingsbutikk, og plukke fargeprøver.

 

Ellers koster jo et godt og fint gråkort fra 200 kr, og det er det jo verdt!

Fargeprøve fra en malingsbutikk var et veldig godt tips, det skal jeg prøve!

Lenke til kommentar

Hvis en skal benytte seg av hjemmelagde løsninger, så er det like greit og bare bruke hvite ark for justering av WB.

 

Det er også veldig mye av fotoutstyret som har nøytralt grå i seg.

F.eks så har min fotobagg nøytral grå på innsiden av lokket.

Tørkekluten jeg fikk med når jeg kjøpte objektiv fra DigitalRev (Ebay) er også nøytral.

Lenke til kommentar
I realiteten er det faktisk nærmere ca 12% grått lysmålere er kalibrert etter, men jeg har ikke klart å bringe på det rene hvorfor. Noe med krøll i ulike standarder for lenge siden, kan det virke som. I praksis er det liten forskjell.

Som en kuriositet:

Jeg leverte kameraet, D40X, inn til rens. Da jeg fikk det igjen, hadde verkstedet:

"skiftet CCD. Skiftet hovedkrets. Justert og kalibrert".

I mellomtiden hadde jeg fått låne et Nikon D40. Kameraene ga tydelig forskjell i eksponeringa.

Jeg tok derfor en sjekk av lysmålingen med begge. Gråplaten sto på stativ, og kamera sto på stativ. Gråplaten fylte hele blidet.

D40X virket overeksponert, men histogrammet viste at hele eksponeringen var konsentrert rundt midten, 128, på histogrammet. Altså korrekt eksponering.

D40 virket korrekt eksponert, men her lå hele bildet ca 1/3 blender under midten, altså litt undereksponert.

 

Jeg har gråplater fra flere leverandører. De siste, fra Adorama, er definitivt blålige! Hvitbalansering må gjøres mot en SIKKER nøytral flate, og da er den hvite baksiden av gråplaten korrekt, ikke den "grå". Den grå er for korrekt mengde lys, den hvite er for korrekt fargebalanse.

 

Edit: rettet skrivefeil

Endret av Ivar_Schiager
Lenke til kommentar
Hvis en skal benytte seg av hjemmelagde løsninger, så er det like greit og bare bruke hvite ark for justering av WB.

 

Det er også veldig mye av fotoutstyret som har nøytralt grå i seg.

F.eks så har min fotobagg nøytral grå på innsiden av lokket.

Tørkekluten jeg fikk med når jeg kjøpte objektiv fra DigitalRev (Ebay) er også nøytral.

 

 

vel. her har enten du eller jeg misforstått hele poenget med Greycard. Jeg trodde man tok kortet opp mot det man skal ta bilder av, og kordan skal du holde opp kamera bagen din mot det du skal ta bilder av?

Lenke til kommentar

Du holder den på samme måte som du holder gråkortet på.

Det er selvfølgelig ingen opptimal løsning men poenget mitt var bare at du har ofte nøytral grå tilgjengelg i div. fotoutstyr.

 

Nå benytter jeg meg av gråkort, men før jeg fikk dette benyttet jeg meg ofte av fotobaggen.

 

Jeg gjorde det da på den måten at jeg tok et bilde av "senen" med fotobaggen, og etterpå tok de bildene jeg skulle ha uten baggen. Åpnet deretter bilde med baggen i photoshop og hentet ut verdiene fra den nøytrale flaten og benytett disse verdiene på resten av bildene i serien. Veldig enkelt og greit.

Kan også selvfølgelig stille WB manuelt i kameraet ved hjelp av den nøytrale flaten i baggen.

 

Med kluten benyttes denne på nøyaktig samme måte.

 

Tok forrseten også, hvis det lot seg gjøre, og tok bilde med det nøytrale lokket i ytterkant av bilde (gitt at det hadde samme lysforhold) Og justerte bilde etter det nøytrale lokket. Cropet så bilde slik at lokket ikke var en del av senen på sluttresultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...