Gå til innhold

Napoleon XIV: mitt fotogalleri


Anbefalte innlegg

Jeg har tatt en del testbilder i det siste med Pentax FA 77mm F1.8 Limited.

Byggekvaliteten er rett og slett strålende bra; det samme gjelder den optiske kvaliteten. Objektivet er skarpt vid åpent; om det er noe jeg kan klage på så er det at jeg ser en del purple fringing i visse situasjoner. Men jeg har etterhvert lært meg hvilke situasjoner PF provoseres frem så da kan jeg oftest unngå dette. Den såkalte bokeh`en blir rett og slett nydelig med FA77mm Limited.

Det første eks tok jeg i slottsparken for ca 2uker sida

Det blåste så greinen svingte mye så jeg måtte vente til det rette øyeblikket ;o)

 

Camera: Pentax K10D

Exposure: 0.001 sec (1/750)

Aperture: f/2.8

Focal Length: 77 mm

ISO Speed: 100

post-69577-1210534194_thumb.jpg

 

Jeg hadde med meg Fluffy i parken og hun tok seg en hvil blant krokusene:

Camera: Pentax K10D

Exposure: 0.001 sec (1/2000)

Aperture: f/3.5

Focal Length: 77 mm

ISO Speed: 100

post-69577-1210534364_thumb.jpg

 

Mellom slottsparken og SAS hotellet( i Oslo) står denne staute statuen:

 

Camera: Pentax K10D

Exposure: 0.001 sec (1/1500)

Aperture: f/2

Focal Length: 77 mm

ISO Speed: 100

post-69577-1210535045_thumb.jpg

 

Og siden fulglebilder er blitt så fantastisk populært her på AKAM så må jo også jeg ha med et eksemplar av arten. Jeg tok dette med for å vise hvordan FA 77 Ltd tegner bokeh

 

Exposure: 0.022 sec (1/45)

Aperture: f/2.4

Focal Length: 77 mm

 

post-69577-1211315926_thumb.jpg

 

13/6-08

Jeg har nå pga langt fremskreden LBA kjøpt de tre berømte FA objektivene og er strålende fornøyd. Og herved legger jeg ut litt omtale av de her.

 

Pentax FA Limited objektivene produseres fortsatt i Japan noe som borger for knallhard kvalitetskontroll og tradisjonelt godt håndtverk. Derfor kjøpte jeg uten å nøle fra USA fordi jeg føler meg trygg på kvaliteten og jeg sparte en god del riksdaler. Rent bildekvalitetsmessig så er disse i en egen divisjon...

 

Objektivene er designet for å inneha best mulige mekaniske og optiske kvaliteter kombinert med en relativt liten størrelse. Designet er gjennomført i klassisk retro stil...

Fokus mekanismen er merkbart fastere, mykere og mer veldempet enn andre Pentax objektiver jeg har kjent på. Dermed er de også egnet til manuell fokusering, for de som måte like eller ha behov av det. Om jeg korrekt gjengir hva jeg syns om de tre FA Limiteds; så må jeg nevne både sexy og "a sight for sore eyes". :yes:

 

Flere Limited bilder kommer med også FA 31 & 43mm!

 

Og for de mange med noget slankere lommebok har Pentax i de siste åra fulgt opp med DA Limited objektiver som er optimalisert for den digitale APS –C bildebrikken. Disse er som antydet billigere enn FA Limited serien som dekker fullformat...

 

Jeg har (solgt) DA 40mm f/2.8 Limited og kan skrive under på at det er et både skarpt og velbygd objektiv. Den bygger kun 15mm ut av kamerahuset og veier kun 90gram; fantastisk kompakt. DA 70mm Limited er blitt velkjent for veldig gode optiske egenskaper av både eiere og i tester. Det finnes også en DA 21mm Limited.

 

Videre har Pentax nettopp sluppet et DA 35mm macro Limited; som absolutt lever opp til Limited standarden når det gjelder både særegen byggekvalitet og optiske egenskaper i en kompakt utførelse. Jeg kjente det rykke i kjøpelysta da jeg var innom Fotovideo og fikk sett nærmere på dette objektivet for et par dager siden. Men jeg står antagelig over; macro er en veldig krevende øvelse og jeg eier ikke den store tålmodigheten man helst bør inneha...

 

Alle Limited objektivene kjennetegnes også av en nydelig bokeh. De fleste er utstyrt med 9 stk avrundede blenderlameller (FA 31 & 77 og DA 40 & 70 har 9 - FA 43 har 8 og DA 21 har 7). Jeg var nær ved å kjøpe Pentax FA 35mm f/2 som er velkjent for svært god optisk kvalitet for en rimelig penge. Men det som holdt meg tilbake var akkurat dette med blenderlameller og måten denne tegner bokeh. FA 35 har 6 stk og det gir avogtil utslag i sekskantige utbrente høylys i bokeh`n.

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...