Gå til innhold

Djevelen - eksisterer han?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For min del så er kliffoten, underbevisstheten eller for dens saks skyld djevelen noe, her er noen forklarende linker:

 

Dragon Rouge

Gnostic Teachings

Wikipedia

 

Så får enhver gjøre opp sin mening om nen (side 3, andre avsnitt og nedover).

 

Har alltid planlagt å sette meg inn i Kabbalah, men har aldri blitt noe av det. Vet du om noen sider som forklarer det på norsk og på en enkel måte?

Lenke til kommentar

Djevelen eksisterer dersom man tror på det. Og dersom man tror på det, tror man også at han gjør alt i sin kraft for at menneske skal falle i synd og havne bort fra Gud. Det er hans oppgave, som vi kan lese om i Bibelen.

Lenke til kommentar
Vet du om noen sider som forklarer det på norsk og på en enkel måte?

En rask gløtt over de første treffene jeg fikk på Kvasir ga ikke mersmak, mye new age-ish, wicca og annet vås.

 

Edit: Angående de falne, Onoskelis:

"from an unexpected voice which is called a voice of the echo of a black heaven, emitted in matter."

 

Edit II: Kom på at det er en svensk bok av Thomas Karlsson som heter "Kabbala, kliffot och den goetiska magin", om den er noe tess vites ei ettersom jeg ikke har lest den.

Endret av Ba'al-Sebul
Lenke til kommentar
Djevelen eksisterer dersom man tror på det. Og dersom man tror på det, tror man også at han gjør alt i sin kraft for at menneske skal falle i synd og havne bort fra Gud. Det er hans oppgave, som vi kan lese om i Bibelen.

 

Da er det godt at jeg ikke tror på det. :D

 

Og det er også godt at politiet ikke tror det..... hadde de trodd det var så enkelt hadde de sikkert ringt presten for å få han til å drive ut satan i disse menneskene... for så å slippe disse menneskene ut igjen når de var "friske".... :no:

 

Jøss, for en latterlig tanke! Exorsisten på politi kammeret.. :p

 

Kabala ja, er det ikke det madonna driver med? Men etter hva jeg har lest er vel kabala strengt tatt kun for menn.... men hva gjør man ikke for å få med de som er verdens kjente? Skal vedde på at kabala, som vistnok er en av art av jødedom, har hatt et oppsving etter madonna meldte seg inn... som scientologi "kirken" hadde da de kapret idioten tom cruise og premie tosken travolta...... Is all about the money.....

 

Men hvem er jeg som trekker guds ord i tvil? En liten (ateistisk) djevel kanskje, som er usikker på hvem gud som skal trekkes i tvil...? :D

Lenke til kommentar
Har ikke sett noe statistikk om dette, men regner med at det f.eks. er flere ikke-troende folk som sitter i fengsel, enn det er religiøse.

Det er feil. Religiøse er overrepresentert. Hva får deg til å tro noe annet. Ateister er jo som regel fritenkere og ofte i "samfunnseliten", og trenger ikke å ty til kriminalitet. Forskere flest er også ateister, og det er ikke akkurat folk som er kjent for å havne i fengsel så veldig ofte.

 

Nå skal jeg ikke påstå at religion fører til kriminalitet, men det er helt klart at et overveldende flertall av kriminelle er religiøse. Kanskje fordi kriminelle har det vanskelig i utgangspunktet og dermed trenger en krykke i livet.

 

Du har helt åpenbart ikke tenkt gjennom det du selv skriver. Du spyr bare ut fordommer om at ateister må være påvirket av djevelen fordi du mener at et fantasifoster du bruker til å fjerne alt ansvar for egne gjerninger skal gjelde for andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Jeg er Protestantisk Kristen! Jeg tilber kun en Gud, den som er himmelens og jordens skaper og som er den allmektige. Jeg akseptere Guds sanne ånd i mitt hjerte som er den hellige ånd. Jeg tror på Jesus og aksepterer han som menneskenes frelser og messias, og har han i mitt hjerte som min herre kristus. Jeg er sterk i min tro, men ikke kall meg religiøs for det. (For da krenker du min tro). Min hellige bok er: Evangeliet etter Jesus. Og jeg står fast på: Jesus sin lære!

1. Du skal bare ha en Gud, og det er min Far, den allmektige Elahi.

2.Du skal elske din neste like mye som du elsker deg selv.

3. Når du ber si: Fader Vår, du som er i himmelen osv.

4. Tror på meg, for jeg er den eneste veien til himmelen.

5. Jeg er sannheten og lyset.

6. Du kan entre Guds rike, men bare gjennom meg.

7. Min Gud er kjærlig og viss og ingen andre kan overbevise meg om noe annet, for jeg kjenner ham.

8.Jeg er en mann av Kjøtt og blod, fordi min mor er et jordnær menneske.

9. Jeg er Gud i ånden, fordi min far og jeg er ett.

10. Men ikke dyrk meg som en Gud i kjøttet for det, noe jeg ikke er.

11. Ordene som kommer ut av min munn er ikke mine egnene, de er Gud sine.

12. Aldri ta noe med makt med sverd og skytevåpen, får den som lever med sverdet i sin hånd skal død med det i sin hånd.

13. Den første mann som er uten synd får denne stein av meg!

14. Gå og ikke synd mer!

Tilslutt ikke skriv og si at ikke Djevelen eksisterer, for det ligger i hans natur og overbevise mennesket at han ikke eksisterer. Djevelen har skapt seg selv om til det han er. I begynnelsen var han en Kjerub engel med et sverdblad i flammer. Skapt av Gud med fri vilje og hans oppgave var og lyse opp himmelen når mørke falt. Det betyr at han var en åndskapning av et brennende lys. Altså en lys engel med tittelen Lysbringeren, latin: Lucifer. Men rett før Gud skapte Adam og Eva, ville han teste sine engler om de ville bøye seg for Adam. Alle bortsett fra Lucifer bøyde seg. Og fra den dagen av var han draken den gamle slangen i Guds øyne og ble kastet ut av Mikael erkeengelen og en hær skarre. Og da ble også demonene kastet ut. Men han ga seg ikke uten kamp, han snakket via en slange til eva og sa en løgn. Og ble fristet til å spise av treet som ga Kunnskapen mellom godt og vondt, Og de gjorde slik og ble utvist  fra hagen(Guds paradis på Jorda i Midtøsten). Men Gud har gjort noe allerede med å tilintetgjøre  Djevelens gjerninger ved å sende sin sønn som et menneske ned til jorda med Gud ånd i seg. Helvete er Djevelens rike og demonenes hjem. Jeg har vært der som barn og så Djevelen, der han skremte meg til døde og brente meg med sin ildpust. Men jeg ba til Gud i Jesu navn og ble frelst.

 

Lenke til kommentar

Bibelen forteller at Gud selv er en ånd. Med tiden ble han skaperen av millioner av andre åndepersoner, englesønner. I et syn fikk Guds tjener Daniel se hundre millioner engler. Alle de åndepersonene Jehova skapte, var rettferdige og levde i harmoni med hans vilje. ( Daniel 7:10 ) Senere, da Gud la jordens grunnvoll, jublet disse englesønnene og ropte av fryd. Men en av dem utviklet et ønske som selv å bli gjenstand for den tilbedelse som rettmessig tilkommer skaperen. 

 

Ved å gjøre opprør mot Gud gjorde denne engelen seg selv til en satan ( som betyr motstander ) og en djevel ( som betyr bakvasker ) Satan gjorde bruk av en slange i Eden for å snakke til den første kvinne, Eva og han overtalte henne til å handle i strid med det uttrykkelige påbudet Gud hadde gitt om ikke å spise av frukten av et bestemt tre i hagen. Senere gjorde mannen hennes felles sak med henne. På den måten sluttet de to første mennesker seg til engelen i opprøret mot Jehova. ( 1.Mos 2:17 ) Det kan kanskje virke som om disse hendelsene i Eden rett og slett er en leksjon i lydighet, men Satan reiste to viktigste moralske spørsmål ved denne anledningen. For det første reiste han tvil med hensyn til om Jehova utøvde sitt herredømme over sine skapninger på en rettferdig måte og til deres beste. Kanskje menneskene kunne få det bedre hvis de styrte seg selv. For det andre reiste Satan tvil om hvorvidt noen fornuftutstyrte skapninger ville forbli trofaste og lojale mot Gud når deres lydighet ikke så ut til å gi dem materielle fordeler.

 

En klar forståelse av de stridsspørsmålene som ble reist i Eden og kunnskap om Jehovas egenskaper hjelper oss til å forstå hva som er løsningen på teologens problem som består i å få det ondes eksistens til å harmonere med Guds makt og kjærlighet. Det er riktig at Jehova har ubegrenset makt og er selve personifikasjonen av kjærlighet, men han er også vis og rettferdig. Han viser fullkommen likevekt i den måten han legger disse fire egenskapene for dagen på. Derfor brukte han ikke sin uimotståelige makt til å tilintetgjøre de tre opprørerne med en gang. Det ville ha vært rettferdig, men ikke nødvendigvis vist eller kjærlig. Jehova kunne heller ikke bare tilgi og glemme - noe mange mener ville ha vært det kjærlige alternativet for det ville verken ha vært vist eller rettferdig.

 

For at de stridsspørsmålene Satan hadde reist kunne bli avgjort, måtte det gå en viss tid. Det ville ta tid å bevise hvorvidt menneskene kunne styre seg selv på en vellykket måte uavhengig av Gud. Ved å la de tre opprørerne få fortsette å leve gjorde Jehova det også mulig for mennesker å være med på å bevise at Satans påstand var løgnaktig. Det kunne de gjøre ved å tjene Gud trofast under vanskelige forhold. Jehova hadde uttrykkelig sagt til Adam og Eva at de kom til å dø hvis de spiste av den forbudte frukten og de døde, selv om Satan hadde forsikret Eva om at hun ikke kom til å dø. Satan har også en dødsdom hengende over seg, fram til den ble fullbyrdet, fortsetter han å villede menneskeheten. Ja, Bibelen sier: Hele verden ligger i den ondes makt. ( 1.Joh 5:19 )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

det finnes 3 skoler for Gud tanker;

- de som mener motsetninger er separert fra hverandre,
Ergo "Gud vs Satan".

- de som mener motsetninger er utfyller hverandre men likevel er fiender;
ergo "Gud + Satan (men kun en av dem vinner til slutt).

- de som mener motsetninger utfyller hverandre, og ingen vinner(eller begge vinner)
, fordi motsetninger kan ikke eksistere uten hverandre,
Ergo "Gud + Satan = virkelighet(ying yang).


jeg lener meg mot den siste, da den forklarer langt mer i praksis.
i det minste kan man forstå hvorfor mørke trenger lys,-og vice versa.

man skal bli overrasket hvor meget som blir mer fornuftig når man tenker via "motsetninger som utfyller hverandre",
da det blir mer dynamisk forklaring samt ikke separerer deler av virkeligheten fra hverandre.

(ateisten og agnostikeren regner jeg ikke med i Gud tanken,
fordi ateisten er like ille som teisten; like påståelig ignorant; begge argumenterer for å si "enten eller" men ateisten sier bare "det finnes ingen Gud og satan".
agnostikeren vet ikke noe særlig så det er det ingen svar å få).
 

Endret av t_o_m_m_y
Lenke til kommentar

Motsetninger(ying og yang) trenger ikkje ei gudeforklaring(gud og satan). Om man utelukker menneskets trang til å forklare det di ikkje skjønner(gudetro) ser man like fullt at motsetninger utfyller kvarandre. Menneskets natur er motsetninger i fri utfoldelse. Nokon er gode. Nokon er onde. Men di fleste er begge deler i ujamn takt. Mange har dog funne ut at di ikkje treng å ta ansvar eller stå til ansvar. Di viser til sin religion og fråskriver seg sitt ansvar i religiøs overbevisning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mange tror gud er humanoid person og djevelen er humanoid person mens i virkeligheten så kan gud od djevelen være noe så enkel som dette + og -

alt har en mening og selvom det noenganger er vanskelig å se meningen så betyr det ikke nøedvendigvis det vi ikke forstår er meningsløs, alt har en sammenhegn og igneting fungerer ene og alene i denne virkeligheten.

uten det gode så vil vi ikke vite hva som er ond, og uten det onde så vil vi ikke vite hva som er god, for at livet skal fungere så trenger vi dag og natt, sol og regn, lys og mørke

Lenke til kommentar

mange vil si at nei dette er ikke riktig og er feil du er dum i hue fordi det finnes primitive liv og mikrober som lever i total mørke og trenger ikke tilgang til lys, og dette er sant men disse mikrobene er fanget der de er fordi de er ubalansert, og hvis man sammenligner de med oss mennesker så vil jeg si vi mennesker har bedre bevissthet fordi vi er mer balanserte, vi er bedre til å tilpasse oss nye omgivelser i forhold til disse mikrobene, det kan hende de dauer hvis vi tar dem opp og eksponerer dem for lyset

Lenke til kommentar

Du dauer om man tar deg til vakuum i rommet også. Mikrobene kan godt ofre noe trilliarder for å tilpasse seg et nytt miljø evolusjonsmessig. Vi mennesker har sannsynligvis ikke anledning til å bli "ekstremofile" slik mikrobene kan.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...