Gå til innhold

Djevelen - eksisterer han?


Anbefalte innlegg

http://www.youtube.com/watch?v=FNzw-Ae8oX4...feature=related

 

Of course he does, sier denne klovnen. Hvordan skal man ellers forklare onde personer som Hitler og Stalin?

 

Dummeste argumentet jeg har hørt! Får bare lyst til å kaste opp og banke dritten ut av han der. Det er overhodet ikke et argument for Djevelens eksistens. Han sier jo ikke hvorfor det er det, bare at det er det. Påstand uten begrunnelse. Tror ikke han er interessert i vitenskapelige forklaringer heller, han ønsker bare å ignorere alt som ikke passer inn i verdensbildet sitt.

 

En som faktisk er enda verre, er han negeren etter 3:30. Han ramser opp seriemordere og andre onde mennesker, og sier "If that's not the Devil, then what is?" Jeg blir flau på hans vegne! Han har jo allerede konkludert med et Djevelen finnes før han skal prøve å bevise det! Sirkelargumentasjon!

 

Så er det tilbake til klovnen igjen da:

 

"The evidence is the Holocaust. How else can you explain that there was one being who personally decided to get rid of those 6 million Jews."

 

Det er intet håp for denne idioten. Det er bare å le av han.

Endret av flueprat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Han sier jo ikke hvorfor det er det, bare at det er det. Påstand uten begrunnelse."

 

Dette har alle religiøse påstander til felles. Eneste forskjellen er at noen sier "sånn er det fordi en bok sier det, og boken sier at det som står der stemmer" istedetfor at "sånn er det fordi jeg/noen sier det".

Lenke til kommentar

Djevelen eksisterer i hodene på de menneskene som velger og tro på det. Djevelen ifølge kristne er en engel som ble kastet ut av himmelen, så han er like mye en person/sikkelse/enhet som alle andre engler i bibelen.

 

Om han representerer ondskap i verden er en personlig tolkning.

Lenke til kommentar

Vel jeg ser ikke på djevelen som et udyr rett ut fra bibelen. For meg er en Djevel fks et menneske som er ondtskapsfull i tankegang og væremåte mot andre. Fks så har vi George W Bush , han er en djevel med horn og sigd i mine øyne

 

Men vi har også andre mennesker som utøver slik type adferd. Mordere, Voldtektsforbrytere fks

Lenke til kommentar

Bibelen viser at den skapningen som kalles Satan, ikke alltid har hatt dette navnet. Det er et beskrivende navn som han fikk fordi han begynte å handle i opposisjon til og som en motstander av Gud. Det navnet han hadde før dette skjedde, er ikke nevnt. Gud er den eneste Skaper, ’hans verk er fullkomment’, og det finnes ingen urett eller urettferdighet hos ham. (5Mo 32: 4) Den som ble Satan, var derfor, da han ble skapt, en fullkommen og rettferdig Guds skapning. Han er en åndeskapning, for han trådte fram for Gud i himmelen. (Job, kap. 1, 2; Åp 12: 9) Jesus Kristus sa følgende om ham: «Han var en manndraper da han begynte, og han stod ikke fast i sannheten, for sannhet er ikke i ham.» (Joh 8: 44; 1Jo 3: 8) Jesus viser her at Satan en gang var i sannheten, men at han forlot den. Han var en manndraper fra det tidspunkt da han stod fram og vendte Adam og Eva bort fra Gud, for ved å gjøre dette, førte han døden over Adam og Eva, som så videreførte synd og død til sine etterkommere. (Ro 5: 12) De egenskaper og handlinger som tilskrives ham gjennom hele Bibelen, kan bare tilskrives en person, ikke et abstrakt ondskapens prinsipp. Det er tydelig at både jødene og Jesus og hans disipler visste at Satan eksisterte som en person.

 

Denne åndeskapningen, som opprinnelig var rettferdig og fullkommen, vek altså bort fra denne tilstanden og hengav seg til synd og fornedrelse. Den prosessen som førte til dette resultatet, blir beskrevet av Jakob: «Enhver blir prøvd ved at han blir dratt og lokket av sitt eget begjær. Deretter, når begjæret er blitt fruktbart, føder det synd; og når så synden er blitt fullbyrdet, frambringer den død.» (Jak 1: 14, 15) Den handlemåten Satan fulgte, har tydeligvis i visse henseender en parallell i den handlemåten som ble fulgt av kongen av Tyrus, slik den er beskrevet i Esekiel 28: 11–19.

 

Det framgår klart av den bibelske beretningen at det var Satan som talte gjennom en slange og forledet Eva til å bli ulydig mot Guds befaling. Eva fikk deretter Adam til å følge den samme opprørske handlemåten. (1Mo 3: 1–7; 2Kt 11: 3) Ettersom Satan benyttet seg av en slange, blir han i Bibelen omtalt som en «slange», en betegnelse som kom til å bety «bedrager». Han blir også kalt «Fristeren» (Mt 4: 3) og en løgner, «løgnens far». – Joh 8: 44; Åp 12: 9.

Lenke til kommentar

Hvorfor ville en av guds skapninger vende bort fra rettferdigheten og det gode? Vil ikke det tilsi at guds verden (referert til som himmelen) ikke er perfekt? Ettersom hvis det ville vært perfekt, ville aldri satan vendt seg bort fra det? Og hvorfor blir ikke satan stoppet?

Lenke til kommentar
Hvorfor ville en av guds skapninger vende bort fra rettferdigheten og det gode? Vil ikke det tilsi at guds verden (referert til som himmelen) ikke er perfekt? Ettersom hvis det ville vært perfekt, ville aldri satan vendt seg bort fra det? Og hvorfor blir ikke satan stoppet?

 

Akkurat dette argumenterte jeg med i går da jeg var oppi en latterlig diskusjon mellom meg og min mor.

 

Hvis Gud er perfekt, hvis gud er allmektig, hvis gud er den som har skapt alt, hvorfor i huleste skal han gidde å lage en skapning som er/ble ond og avvikende? Betyr det egentlig at Gud ikke bare er godhet, men også ondskap, siden Djevlen stammer fra gud?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...