Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

Heilt enig med Ståle, det er ikkje mykje konsekvent akkurat.

 

"Vi mener slike navn er bevisste forsøk på å snike inn produsentens eller produktets logo i våre redaksjonelle tekster."

 

Her beslaglegges snart Ipod-en din

Selv om du bare har én sang, så vil G8 ta fra deg musikkspilleren.

 

:roll:

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men kan de skrive Ipod da? De sier de skal skrive ord som uttales bokstav for bokstav, som GPRS med store bokstaver. Og ord som er forkortelser, men som uttales vanlig, med stor forbokstav, feks Edge.

 

Men de skriver VIA.

 

Og Ipod er jo I-Pod, som da skulle skrives IPOD. Eller IPod

Lenke til kommentar

http://www.amobil.no/artikler/lgs_konge_fa...or/51853?pid=17

 

Vær så snill da

 

Gsmarena.com

 

Det var jo bare stygt. gsmarena.com, takk. Siden når skal det være stor forbokstav i internettadresser?

 

(Nå har visst dette blitt slettet)

Og hvorfor er det produktinformasjon om Logitech Pure-Fi Elite ?

 

Dette innlegget ble lagt til på nytt idag 03.06.08

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Ståle: Næh, WLAN = Wireless Local Area Network. Det er et akronym.

Indeed, men de skriver Edge. Som er riktig, og bedre enn EDGE ifølge språkrådet, siden man sier ordet. Du sier ikke E-D-G-E, men edge. selv om dette er veldig forvirrende, er det riktig.

Så WLan og IPod.

Lenke til kommentar

(W)LAN skrives med store bokstaver fordi det er et forbokstavord, mens iPod er ikke (selv om i-en i iPod er en forkortelse), så den er grei. De kan ikke sammenlignes på akkurat dette grunnlaget. Hvis man derimot skriver WLan en dag, så snakker vi ikke stråmann lenger. :p Dog, med tanke på Edge kontra EDGE, burde man forholde seg til ett av alternativene. Hvis man går for Edge må man også bli enige om hvordan det skal se ut hvis noen finner det for godt å legge til en ekstra bokstav foran som uttales separat, slik som i — ja, du gjettet riktig — iPod.

 

Jeg introduserer herved den fiktive teknologien Super Enhanced Data rates for GSM Evolution, sEDGE (jf. sRGB) — «ess-edge» («ai-pod»). Hva nå, Hardware? IKEA eller Ikea? Edge eller EDGE? SEDGE, Sedge eller SEdge? sEdge?

 

Da er det plutselig ikke så fristende med Edge fremfor EDGE lenger.

 

I lys av PowerPC og OpenVMS (nå erklært tillatt) burde man diskutere hvordan det blir seende ut hvis vi snur på også disse navnene.

 

Wi-Fi bør skrives slik, ikke WiFi (LeifBjarne), Wifi (Leifbjarne) eller Wi-fi (Leif-bjarne) — sistnevnte har jeg sett mange ganger i artikler fra Hardware-nettverket, og jeg liker'n ikke. Wi-fi altså, ikke Leif-bjarne. :p Leif-Bjarne er tillatt og skrivemåten støttes tilsynelatende av Hardware, derfor bør også Wi-Fi skrives slik uten unntak. I tillegg er det et merkenavn, som inkluderer skrivemåte (uten at det tydeligvis er et hinder for Hardware), dersom det skulle være noen tvil.

Lenke til kommentar

Men det er jo lov å skrive "lan", men hardware skriver Lan. Og da blir det WLan. Eller burde det være Wlan?

 

Men ai-pod, som ve-lan, IPod.

 

 

Jeg har gått over til å være helt enig med HW, og lager mine egne tullregler.

 

wlAn, fordi det er lang A.

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...