Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mitt forslag til hw.no er følgende: La rettskrivingsmanifestet ligge, la trass være trass og bruk ordene og stavemåtene vi er vant til å lese og som er lette å dekode. Mye motvilje kunne vært unngått.

Sant nok. Ikke at jeg bryr meg om Hardware.no begynner å konsekvent skrive "Jesus telefonen" istedenfor "iPhone". Eller at de skrev "iNTEL", for å få litt variasjon innimellom. Eller om en begynte å sette et bilde av en iPod inn i teksten, istedet for å skrive "iPod". Eller om det ble bestemt at det skal skrives "hellige hvite ørepluggers tegn[fingre på to sider av hodet, lukkede øyne]" etter hver gang det står iPod.

 

Men det er ikke riktig norsk, og en argumenterer seg bare ikke bort fra innvendinger med å uriktig henvise til "norsk rettskrivning".

Jeg vet ikke hvor nær produsenter tar seg av dette. Om de syns det var respektløst regner jeg med at noen hadde hintet om det.

Jeg tror de aller fleste gir blanke, hitokiri.

Det hele koker vel ned til spørsmålet om hvorvidt vi utviser ringeakt for produsentene. Jeg er overbevist om at vi ville mottatt tilbakemeldinger dersom en produsent reagerte veldig på dette. Amobil har ikke mottatt noen slike.

Så du ville ha snudd på hælen hvis produsentene hadde klaget? Eller hvis dette hadde fått problemer for hvorvidt dere har en "åpen og udramatisk dialog med produsentene som lager produkter vi omtaler"?

 

Kan du stave "hykler" på riktig norsk, tro?

 

..Uansett - nei. Spørsmålet er hvor langt "folk" klarer å dra dette videre på den veldig dårlige argumentasjonen før de enten sier: "vi har bestemt seg for å gjøre dette, fordi vors tror detta her vil ha en god effekt på hjernedøde fjols som leser testene våre og ser "iPod" istenfor "Ipod" - og dermed impuls- kjøper en iPod til to tusen kroner. Og vi bryr oss ikke hva andre syns, eller om det faktiske innholdet i testene forøvrig - som faktisk former hva slags oppfatninger folk har av produktene - men takk for all responsen! Vi ignorerer alt sammen!".

 

Alternativt kan dere enkelt og greit droppe "dette er norsk rettskrivning, vennligst hold kjeft", fra argumentasjonen i fremtiden, slik at vi kan le av dere uten videre kommentar neste gang det står "Opensuse", Ipod", eller liknende i overskriftene på artiklene deres.

 

Forøvrig går det helt sikkert an å argumentere for at det skal skrives "Powerpointpresentasjon", i motsetning til "PowerPointpresentasjon", siden en inkluderer "PowerPoint" i et annet, nytt, begrep. Men det slår meg vel at dette ikke har noe som helst med rettskrivning å gjøre. Heller enn et fattig forsøk på en motreaksjon til hvor mye makt produsentene faktisk har på hvordan testene blir gjennomført.

 

Og til det kan en bare si en ting: skriv bedre tester som går mer i dybden, vær kritisk, og beskriv bevisst hva slags svakheter testene har og kan ha.

Lenke til kommentar

Jaja TrondH86, det er på tide å ta motstanden et steg videre; Sende en massemail til alle produsenter tilknyttet hardware/amobil der du opplyser formelt om den nye praksisen rundt endring av deres produktnavn og ber om et offisielt standpunkt/kommentar til praksisen. Med litt flaks setter en eller flere av produsentene seg på bakbeina og dermed skapes det litt liv og røre fra andre enn bare brukerne. Uansett utfall (sett at det blir noen som helst respons..) vil føre til en avkreftelse eller bekreftelse om hvorvidt praksisen har noen effekt ovenfor produsentene. Jeg tviler selvfølgelig på at hardware.no har informert produsentene direkte om det nye vedtaket, det er tross alt bare en liten ubetydelig sak.

 

De eneste utenforstående som har uttalt seg formelt er språkrådet, produsentene av produktene som omtales har ikke kommentert noe som helst og flertallet av brukerne har ikke blitt forespurt. Slik jeg ser det er debatten dermed så godt som over, da ingenting nytt er kommet fra eller til. (Bortsett fra nokk en presisering fra Håvard selvfølgelig.) Det eneste jeg kanskje ser på som en mulighet er en fjerde presisering rundt egennavndebatten og et siste krampetak fra de opposisjonelle brukerne.

 

ses4wtoy7.png

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva dere nå driver og tuller med, HW! Hvis det er lesbarhet dere er ute etter, er det langt enklere å lese iPod enn Ipod, spesiellt når det står midt i en setning. Er det snakk om stor "i" eller liten "L"? Videre er hjernen vår konstruert slik at vi leser ord, og ikke bokstaver. Ordet iPod er lagret i de fleste hjerner som et bilde for ordet som består av bokstavene i p o d. Når man da endrer på ordets utseende, så tar det lengre tid å lese det, med andre ord synker lesbarheten. Et annet argument dere bruker er at dere ikke ønsker "logoer". Skal dere maskere bort logoer på bilder? Det å skrive "iPod" i en tekst er ikke det samme som å sette inn en logo. iPod logoen består av ordet iPod, satt i Myriad Pro Semibold, og sålenge ordet "iPod" ikke er satt med denne fonten, så er det heller ingen logo.

Lenke til kommentar

Geppers? Hm. Edge - det er vel en norvagisme for å egle seg innpå noen, det tenker jeg. Ja - her er det viktige språkmessige spørsmål involvert, og vi venter en avklaring på hva riktig praksis er fra HW.no redaksjonen. I mellomtiden må det ventes i spenning - for hva er det riktige? Uten å ta hardware- redaksjonens synspunkt med - kan man ikke slå dette fast med sikkerhet.

Lenke til kommentar

Ok, la meg spørre: Hvorfor påpeker du Edge?

 

Du kritiserer meg for å påpeke Edge, jeg vil ha svar først.

 

(Nei egentlig kan vi godt avslutte denne barnslige tulledebatten. Vi har begge rett. Du har bare litt mindre feil enn meg, men det er skjønn. Vi må heller stå sammen mot den mørke siden, og ikke snu oss mot hverandre.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...