Gå til innhold

Tråden om Høgskolen i Gjøvik


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er nok sant det, Fisk1. Man har litt andre forventninger tror jeg.

 

Ja, mange tror nok det er mer ledelse enn trykk som skal vektlegges. Heh...

 

Lese studieplanene neste gang kanskje? :p

 

Det at nye studenter ikke har lest studieplanen/emnebeskrivelsen godt nok er desverre en trend som repeterer seg på alle skoler og linjer i Norge. Men, for en som skal ut i høyere utdanning for første gang er ikke dette alltid så lett å huske på. Jeg leste ikke min studieplan veldig nøye før jeg søkte på HIG, men jeg er da her enda. :wee:

Lenke til kommentar
Blir til sommeren ferdig med en bachelor i spillprogrammering og tenker på å ta Master i Medieteknikk ved HiG. Noen her som har erfaring fra medieteknikk på master nivå?

Jeg har min master i medieteknikk fra HiG, og var fornøyd med det meste i studiet. Iallefall når jeg tok min master så hadde man ganske stor valgfrihet med tanke på fag og fordypninger. Dog har vel master studiet endret seg noe siden jeg var ferdig i 2007, en del nye fag og noen endringer i når man har de forskjellige fagene.

Lenke til kommentar

Hei! Håper også på å havne i Gjøvik til høsten!

 

Er det noen her som bor i studentbyene, og som er villig til å dele noen bilder av hybelen sin for oss nyankomne som er litt skuffet over bildebruken til SOPP på sine hjemmesider? (Vis fram! Uansett hvor mye rot eller om det så er 20 katter du har boende hos deg).

 

Hadde vært greit å kanskje sett noe før man evt. søker/godtar hybel.

Lenke til kommentar

Jeg havner også mest sannsynlig på Gjøvik til høsten, på bachelor i radiografi. Egentlig har jeg tenkt til å finne meg noe eget, da jeg bla har 2 marsvin som følger meg :)

 

Hvor er det beste stedet å finne hybel / liten leilighet? Jeg har sett litt på finn, men syns det er lite å velge mellom. Kan gjerne være litt utenfor byen, siden jeg har bil. Da blir det vel gjerne litt billigere enn i sentrum også :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker hvordan statistikken ligger an angående valg av bosted. Det er kanskje 50/50? Selv bor jeg på Sørbyen studenthjem, og er storfornøyd med både bolig og medbeboere :) Jeg gleder meg ikke akkurat til fellesrengjøringen neste uke dog ;/

 

Sprøtt å tenke at mitt første skoleår her er unnagjort om mindre enn 3 uker.

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar.

 

Hva gjør de fleste studentene egentlig, og kan du si noe om ulike erfaringer? Bor de i bo- kollektiv med andre studenter, eller finner de seg et eget sted. Dette er vel kanskje veldig individuelt? :)

 

Mente han karen fra SOPP (student saken i oppland) sa at de dekket ca 20% av markedet med boliger for studenter på Gjøvik.

Lenke til kommentar

Noen her som blir nye studenter på HIG til høsten da?

Kanskje litt tidlig å si enda, men man kan jo se litt (og håpe) på sidene til samordna opptak angående søkertallene på de forskjellige studiene i år.

 

Har selv kryssa fingrene for medieteknologi. Noen som holder på med det her? Er det mulig å også bruke sine ferdigheter/tidligere utdannelse i grafisk design der, selvom man ikke går mediedesign? Programmering og litt mer teknisk utdannelse er jo gøy det, men er jo bra om ting "ser fint ut" etterpå også ;)

 

Btw: Flere som har bilder å dele av sopp-hybel? Som sagt, SOPP er ikke så gode på å legge ut store bilder. Skulle tro de skjulte noe.. hm hm? :p

Endret av nexus6
Lenke til kommentar

Blir sikkert ein del spørsmål under, men eg vonar iallfall nokre av spørsmåla angåande studiet Informasjonssikkerhet kan få eitt svar :tease:

 

Spørsmål 1

Kva karaktersnitt bør ein ha ut frå vidaregåande skule?

 

Spørsmål 2

Då eg er mest interessert i datasikkerhet lurer eg på kva ein spesifikt lærar. Fekk ikkje for mykje konkret ut av nettsidene til HiG. Kurset det første året, "2008-2009 - IMT1121 - Innføring i informasjonsikkerhet - 10 sp", skal ta føre seg følgande:

 

 

 

Emnets temaer

Begreper brukt i informasjonssikkerhet

Trusler og farer

Normer og standarder

Lover og forskrifter

Organisasjoner

Planlegging, organisering og administrasjon

Riskostyring/Analyse

Sikring-organisatorisk,fysisk og elektronisk

Forskjell på anvendelse av symmetriske og asymmetriske krypteringsmetoder

Anvendes av hashfunksjoner (Enveisfunksjoner).

Eksempler på bruk av kryptografiske metoder i noen protokoller (F.eks: SSL, IPsec og SMIME eller PGP)

 

 

 

Spørsmål 3

Korleis er det med programmering, er det eit must å ha kjennskap til programmering på førehand? Kor mykje utbytte får ein av f.eks "2008-2009 - IMT1031 - Grunnleggende programmering - 10 sp" dersom ein har heilt grunnleggande kunnskap innan programmering frå før?

 

Spørsmål 4

Kva utbytte vil eg ha, som er særs interessert i datatryggleik, av studiet?

 

Spørsmål 5

Etter å ha sett videoen på Youtube blei eg meir usikker på kva ein eigentleg lærar. Er det rein "hacking" som blir gjort i filmen, og er dette ein del av studiet? Er vell somme som seier: "for å slå fienden, må ein forstå korleis han/ho tenkjer".

 

Til slutt ville eg satt veldig pris på om nokon som går eller har gått på den aktuell lina kan skrive litt om sine erfaringar.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...