Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Nå er vel Brent notert i 718 kroner i det siste. Grunnen er sterkere dollar og fortsatt høy pris. Så rekorder settes stdig vekk. Nå passerte dieselen her 14 kroner også........

Hei

Forundrer meg litt disse diskusjonene!

(ikke denne spesielt, men generelt i økonomiske nyhetsmedia,- E24,-Dagens Næringsliv osv.)

Fra før millenniumskiftet har oljeprisen eksplodert sammenlignet med andre råvarepriser. I overnevnte medier krangles det om detaljsvingninger så busta fyker, mens den underliggende trenden har steget mye raskere enn selv de dystreste spådommer har kunnet forutsi.

Er det slik at økonomer kun kan tenke kortsiktige økonomiske tanker, og nekter å se at vi har et fundamentalt problem å stri med?

I så fall bør jeg nok justere opp mine bekymringer for framtiden, når jeg vet at dagens politikk blir styrt av / er økonomer!

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Analytikere og investorer ser sjelden lengre fram enn fem år, vanligvis bare ett til to år. Dermed blir det vanskelig å få tatt med f.eks. miljøkostnader i beregningene, det blir rett og slett for langt frem i tid.

 

Ellers er det interessant å se på den økende oljeprisen som en slags global CO2-avgift. Jeg tipper de siste måneders prisøkninger på olje/kull vil gjøre mer for reduksjon av CO2-utslipp enn alle verdens tidligere miljøverntiltak til sammen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Var forresten i Kroatia en uke nå og der lå prisen på ca. 10,40 kroner/liter for blyfri 95 og ca. 11 kroner for diesel. Her snakker vi om et land der en årslønn ligger på rundt 70 000 kroner.

 

Norge er forøvrig ikke lenger dyrest i Europa. I Nederland, hjemlandet til Shell, ligger veiledende pris på Blyfri 95 for øyeblikket på 13,70 kr (13,60 i Norge). Sverige og Danmark er heller ikke langt bak med priser på 12-13 kroner.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

$139.20 etter brann i Nordsjøen og en korreksjon i den oppadgående dollarkursen:

 

Crude oil rose after a drill-rig fire cut North Sea production and a weaker dollar made commodities an appealing currency hedge.

 

StatoilHydro ASA's 150,000 barrel-a-day Oseberg oil and gas field off the Norwegian coast remains shut after a fire broke out in a high-voltage room on a platform yesterday. The U.S. currency fell as much as 0.5 percent against the euro, making commodity purchases cheaper to foreign investors.

 

Mulig vi passerer $140 i dag.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Ned 8 dollar i dag til $132 fra topprekord på $139.89.

 

En interessant tabell jeg fant:

yuyytytbf4.png

Så ironisk nok med alle klagene på bensinprisen, jo høyere pumpeprisen er, desto mindre er det staten sin skyld...

 

Forøvrig listepris-rekord på Blyfri 95 hos Statoil i dag: 13,83 kr/liter.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg hadde forventet noen få prosent utslag på salgstallene og null utslag på prisene.

 

I går sa en talsmann fra BP at prisstigningen klart skyldtes en fundamental endring i tilbod vs etterspørsel og at dette bare kom til å fortsette. Det var en tidligere i tråden som sa at vi neppe kom til å se priser under 80 $/fat igjen noen sinne. Jeg fulgte opp med 100 $/fat, men nå tror jeg faktisk jeg kan heve den spådommen til at vi aldri kommer til å se oljen under 120 $/fat igjen. Rettere sagt: Aldri mer under 11 kr/liter pumpepris i Norge (forutsatt at avgiftene ikke reduseres).

Lenke til kommentar

Nja, selv om jeg tror på fortsatt langsiktig økning opp mot 160-180 dollar fatet innen 2010, så tror jeg vil vil se en kortsiktig knekk i prisen da den har steget unormalt mye (50% siden januar) og det vil slå inn på etterspørselen og økonomien ganske snart. Tror vi skal ned til $110 i sommer/høst for deretter å se en stigning igjen. Det er nesten utrolig hvor greit verdensøkonomien har taklet prisøkningene fra $20 til $140 på bare 6 år, men et sted går grensen.

 

Vi kan få en større fall hvis:

1) Hvis den amerikanske kredittkrisen forverrer seg og skaper ringvirkninger for veksten for resten av verden.

2) Hvis dollaren styrker seg kraftig

3) Kina/India setter opp prisen på bensin til markedspris

 

 

Ligger rundt $136 for øyeblikket.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Vel, snakker om sola...

 

Oil falls after China plans to increase retail prices

 

Oil fell $3 to $133 a barrel on Thursday on news that China will raise retail gasoline and diesel prices for the first time in 8 months to help refineries recoup losses from record oil prices.

 

Demand from China has been one of the main factors driving oil prices to a record near $140.

 

China is to increase fuel prices by 1,000 yuan, or $145.50, a ton from Friday, industry sources told Reuters.

Dette er en økning på 18%, gjelder for både bensin og diesel. Også strømprisen økes. Det negative for oss er at dette ganske sikkert vil øke prisen på ferdgivarer fra Kina.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Ja, enig i det. 18% er nok på grensen hva myndighetene tør å øke med på en gang. Tror ikke de hadde noe valg nå. Hadde de utsatt prisøkningen ville det bare gjort at de måtte øke enda mer senere for å få bukt med etterspørselen.

 

Robocoop: Også prisen på kull, atomkraft og elektrisitet generelt har økt verden over. Når man f.eks. kutter ut oljefyring, så blir det automatisk mer press i etterspørselen og dermed prisen på andre energikilder.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Klimapolitisk er det ganske bakvendt at 1 liter bensin (ca 720 gram) og 1 liter diesel (ca 850 gram) koster over det dobbelte av 1 kg kull av høy kvalitet til grilling.

 

1 kg kull gir ca 3,5 kg CO2

1 kg bensin/diesel gir ca 2,5 kg CO2

 

Kull burde hatt et avgiftsnivå som gjorde at det kostet omtrent det samme per kg CO2-utslipp som bensin/diesel.

 

Ikke at folk fyrer grillen med bensin uansett men det er konkurrerende produkter innen annen type energiproduksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...