Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Streker på skjermen høres ut som skjermkort/hovedkort, men rart at det skjer når maskinen er kald..

 

Jeg kan IKKE forklare hva som skjer, streker på skjerm tilsvarer skjermkort etter mitt hode også...... men forsøkte og ta den der System Ratingen i Win7, men da streiket maskina når skjermkortet ble testet. Kan jo være temp problemer tidligere som har tatt knekken på skjermkortet. Det var ikke akkurat støvfritt inne i maskina for å si det sånn. Men etter at jeg oppgraderte til A15 bios fra A12 så ble det en helt annen lyd på vifte etc. Har også tatt en "nullstilling" av sensorer i bios etter oppgradering av denne.

 

Alle råd taes imot med stor takk.

Lenke til kommentar

Streker på skjermen høres ut som skjermkort/hovedkort, men rart at det skjer når maskinen er kald..

 

Jeg kan IKKE forklare hva som skjer, streker på skjerm tilsvarer skjermkort etter mitt hode også...... men forsøkte og ta den der System Ratingen i Win7, men da streiket maskina når skjermkortet ble testet. Kan jo være temp problemer tidligere som har tatt knekken på skjermkortet. Det var ikke akkurat støvfritt inne i maskina for å si det sånn. Men etter at jeg oppgraderte til A15 bios fra A12 så ble det en helt annen lyd på vifte etc. Har også tatt en "nullstilling" av sensorer i bios etter oppgradering av denne.

 

Alle råd taes imot med stor takk.

Skjermkortet ditt er i ferd med å ryke... eller riktigere sagt, det er noen loddepunkter som begynner å "sprekke opp" under nVidia GPU'en din.

 

Men det er ikke værre enn dat du varmer chippen opp til like over 200DegC for å få loddetinnet flytende igjen, noe som reparerer sprekkene du nå har i loddingene dine.

 

Jeg har akkurat kjøpt meg spesialutstyr som klarer å reparere slikt med samme metode som han i videoen jeg linker til under. Jeg har allerede reparert min første chip og det gikk sjukt lett.

 

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Ulempen ved å gjøre noe selv er jo at det som er av garanti/reklamasjonsrett kan gå i dass. Det er vel også en grunn til at Dell bytter hele hovedkortet og ikke bare fikser chipen vil jeg tro.

 

I mitt tilfelle var maskinen aldri spesielt varm, ei heller var det noe støv å oppspore i den.

Lenke til kommentar

Ulempen ved å gjøre noe selv er jo at det som er av garanti/reklamasjonsrett kan gå i dass. Det er vel også en grunn til at Dell bytter hele hovedkortet og ikke bare fikser chipen vil jeg tro.

 

I mitt tilfelle var maskinen aldri spesielt varm, ei heller var det noe støv å oppspore i den.

Hjelper lite med garantier når maskinen din har passert 3år ;)

 

Selv om maskinen din aldri har vært spesielt varm eller støvete vil loddepunktene uansett kunne sprekke opp på sikt fordi delta T (temeraturforskjeller mellom kald og varmt system) alltid vil være reprensentert. Problemet er at nVidia har brukt en dårlig legering i tinnet de har brukt på BGA punktene. Det tåler rett og slett det fysiske stresset når chippen utvider seg og så krymper når du slår skjermkortet på og av.

 

Kobber modden reduserer delta T, dette øker tiden mellom hver gang loddinger sprekker.

 

..og det "nye" hovedkortet dell serviceteknikeren kommer med har vært gjennom samme varmebehandlingen som på videoen jeg linket til.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Streker på skjermen høres ut som skjermkort/hovedkort, men rart at det skjer når maskinen er kald..

 

Jeg kan IKKE forklare hva som skjer, streker på skjerm tilsvarer skjermkort etter mitt hode også...... men forsøkte og ta den der System Ratingen i Win7, men da streiket maskina når skjermkortet ble testet. Kan jo være temp problemer tidligere som har tatt knekken på skjermkortet. Det var ikke akkurat støvfritt inne i maskina for å si det sånn. Men etter at jeg oppgraderte til A15 bios fra A12 så ble det en helt annen lyd på vifte etc. Har også tatt en "nullstilling" av sensorer i bios etter oppgradering av denne.

 

Alle råd taes imot med stor takk.

Skjermkortet ditt er i ferd med å ryke... eller riktigere sagt, det er noen loddepunkter som begynner å "sprekke opp" under nVidia GPU'en din.

 

Men det er ikke værre enn dat du varmer chippen opp til like over 200DegC for å få loddetinnet flytende igjen, noe som reparerer sprekkene du nå har i loddingene dine.

 

Jeg har akkurat kjøpt meg spesialutstyr som klarer å reparere slikt med samme metode som han i videoen jeg linker til under. Jeg har allerede reparert min første chip og det gikk sjukt lett.

 

 

Den oppstartskjermen var VELDIG kjent du, skal ta en telefon til Dell, sjekket servicetag i går kveld og det kom frem at min maskin var 2.5 år............ hvis ikke så kanskje du kan hjelpe meg med dette??

Lenke til kommentar

Streker på skjermen høres ut som skjermkort/hovedkort, men rart at det skjer når maskinen er kald..

Jeg kan IKKE forklare hva som skjer, streker på skjerm tilsvarer skjermkort etter mitt hode også...... men forsøkte og ta den der System Ratingen i Win7, men da streiket maskina når skjermkortet ble testet. Kan jo være temp problemer tidligere som har tatt knekken på skjermkortet. Det var ikke akkurat støvfritt inne i maskina for å si det sånn. Men etter at jeg oppgraderte til A15 bios fra A12 så ble det en helt annen lyd på vifte etc. Har også tatt en "nullstilling" av sensorer i bios etter oppgradering av denne.

 

Alle råd taes imot med stor takk.

Skjermkortet ditt er i ferd med å ryke... eller riktigere sagt, det er noen loddepunkter som begynner å "sprekke opp" under nVidia GPU'en din.

 

Men det er ikke værre enn dat du varmer chippen opp til like over 200DegC for å få loddetinnet flytende igjen, noe som reparerer sprekkene du nå har i loddingene dine.

 

Jeg har akkurat kjøpt meg spesialutstyr som klarer å reparere slikt med samme metode som han i videoen jeg linker til under. Jeg har allerede reparert min første chip og det gikk sjukt lett.

Den oppstartskjermen var VELDIG kjent du, skal ta en telefon til Dell, sjekket servicetag i går kveld og det kom frem at min maskin var 2.5 år............ hvis ikke så kanskje du kan hjelpe meg med dette??

Ta deg en telefon til Dell og forklarat du har en m1330 med produksjonsfeil (nVidia G86 problemet). Sjansen er stor for at du treffen en person som ikke aner hva G86 problemet er, men ikke gi deg av denn grunn. Dell har selv gått ut med at de utvider garantitiden på alle berørte modellene med 1år.

 

Uansett kan du ganske enkelt støtte deg til 5års reklamasjonsrett i dette tilfellet, da skaden skyldes en designfeil (feil som var der allerede fra starten av)

 

At jeg har kjøpt meg spesialverktøy er ikke bare for å reparere m1330 en min, jeg trenger den til mange andre reparasjoner jeg gjør på annet utstyr jeg får inn av kunder ;)

Lenke til kommentar

Hjelper lite med garantier når maskinen din har passert 3år ;)

Den eneste forskjellen mellom XPS-garantien og reklamasjonsretten er vel at ved førstnevnte får man et tekniker hjem neste dag.

 

At Dell utvidet garantien på ett år var vel i hovedsak for land som ikke har den reklamasjonsretten som vi har. Dette ekstra året gir ikke et ekstra år med hjemmebesøk neste dag.

Lenke til kommentar

Da ringte jeg Dell på tirsdag, onsdagen kom en servicetekniker fra Dell. Byttet hovekort pluss deksel rundt tastatur og maousepad som var litt dårlig. Har garanti frem til midten av august 2011. Har egentlig fått ny laptop..... med ssd så blir dette veldig bra. Takker så mye for all innspill og hjelp.

Lenke til kommentar

Var det så lavt da? Etter en time med pc'en på fanget med noe videotitting har jeg følgende temperaturer, uten å ha gjennomført noen modifiseringer (dog, jeg har T9300 som utvikler litt mer varme) og med vifta såvidt surrende:

THM: 34

Core #0: 43

Core #1: 43

GPU: 63

HDD: 40

 

Ved å montere ei tykkere kobberplate på GPU'en gjør man vel ikke stort mer enn å flytte varmen over på prosessoren?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Var det så lavt da? Etter en time med pc'en på fanget med noe videotitting har jeg følgende temperaturer, uten å ha gjennomført noen modifiseringer (dog, jeg har T9300 som utvikler litt mer varme) og med vifta såvidt surrende:

THM: 34

Core #0: 43

Core #1: 43

GPU: 63

HDD: 40

 

Ved å montere ei tykkere kobberplate på GPU'en gjør man vel ikke stort mer enn å flytte varmen over på prosessoren?

Samme mengde varme må passere haetpipen om d har kobbermod eller ikke, hvis ikke hadde varmen akkumulert seg og du hadde fått samme temp som på solens overflate ;-)

 

Kobbermodden hjelper med å flytte varmen raskere unna GPU, det går ikke på bekostning av andre komponenter.

 

Videotitting gir ikke nødvendigvis så mye vrmeutvikling i GPU, prøv heller å stress maskinen din med flashavspilling, sett denne på 720p oppløsning og kom tilbake med temperaturene dine ;-)

 

Lenke til kommentar

Kobbermod gjennomført, her er idletempraturer etter 5 min idling etter litt Minecraft!

post-134069-0-29121400-1294418606_thumb.jpg

Tmpraturene datt litt til mens jeg skreiv dette inlegget ^^

Sykt bra! Du ligger ca. 2-3DegC lavere enn mitt system :)

 

 

Kom meg ned på 50/51 på GPU noen minutter etter scrennshoten :)

 

Angående den filmen, med 720p så har jeg 63 grader på CPU og 66 på GPU 1:30 ute i filmen :) Dette med videoen i fullskjerm :)

 

Skal se hele, må bare laste ferdig først :p

Endret av Puke Nukem
Lenke til kommentar

Nå var det flashvideo jeg så på da, riktignok ikke full HD men. Å ha maskinen på fanget gjør jo ikke akkurat temperaturene lavere heller. ;)

 

På slutten av den filmen din i 720p:

THM: 37

CPU: 45

GPU: 70

HDD: 36

Faktisk veldig fine temperaturer det der, GPU er veldig bra! Men du hadde nok klart å droppe 5-6DegC med kobbermodden ;-)

 

Hadde forventa at flashavspilling skulle koke systemet ditt enda mer enn det gjorde, flash i full HD er svært tungt å spille av.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

På den siste der så hadde jeg satt fra meg pc'en. Har 9-cellers batteri, så den får jo itt mer luft under seg. Vifta gikk ikke all verden heller, så med litt mer fart på den så kunne nok gradene droppa litt. Veldig sjelden jeg ser på flashvideo i HD så tror nok ikke jeg gidder å modde noe, så har ikke Dell noe dem skulle sagt om det skulle skje noe annet galt med den heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...